B
Lycka till!

• Gilla
Gabbie B
  • Laddar…
L L A Axelsson skrev:
Hur ser det ut längre upp, den del som ligger i skugga?

Tillägg: Silikonfogen kan väl knappast vara original eller har jag fel?
Ser inget jätteblött där uppe, ser mest ut som att fukt kanske krupit upp lite. Ingen aning om fogen är orginal, men samma del är silikonfogad även på utsidan där den också är övermålad, så känns som orginal? Närbild av en byggyta med mörka fläckar och fogar. Ytan ser något rostig ut, och diskussionen nämner silikonfog och övermålad yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av en svart konstruktion med silikonfog och rostiga bultar, möjlig fukt och övermålad yta.
Skapa konto

H heimlaga skrev:
Jag undrar om det där är rostporer som läcker. Då man kikar in i gamla pannor ser man ju ofta att rosten verkar borra sig in på djupet som ett litet hål som till sist går rätt igenom. Där det en gång finns en grop går det vidare. Ofta bara som ett 1mm hål. Jag vet inte varför men det verkar ske nedtill i pannor.

Skall sova på saken om jag kommer på någon ide.
Hade velat ha någon typ av färg jag bara hade kunnat måla över allt, som täcker till små porer, skyddar mot rost, etc, men inte hittat nån sån produkt än. :p Har tänkt att ha i sånt där medel man häller direkt i pannan eller i elementen som tätar små hål och sprickor från insidan, men behöver kunna elda för det och vill täta så mycket jag kan från utsidan innan jag sätter ihop den och eldar igen. :)

Nej kylarcement är nog ingen bra ide. Du skall inte ha mer beläggningar i elementen än du redan har och framför allt inte i ventilerna.
Jag sköter värmesystemet åt en hyreshusägare som håller på med den sortens reparationer och det brukar bli dyrt för honom i slutändan. I fjol blev det kostnader på omkring 500 euro när ett element frös sönder för att han försökte spara 22,50.

Jag tror det bästa är att skrapa bort silikonet som någon har försökt täta med och torka upp med varmluftspistol eller hårtork och sedan låta det vara en stund och leta läckan med kritpulver (finmalen tavelkrita). Märk ut läckan med krita. Det brukar alltid finnas någon svetsare som kan hjälpa till om man vet exakt vad som skall göras.

H heimlaga skrev:
Nej kylarcement är nog ingen bra ide. Du skall inte ha mer beläggningar i elementen än du redan har och framför allt inte i ventilerna.
Jag sköter värmesystemet åt en hyreshusägare som håller på med den sortens reparationer och det brukar bli dyrt för honom i slutändan. I fjol blev det kostnader på omkring 500 euro när ett element frös sönder för att han försökte spara 22,50.

Jag tror det bästa är att skrapa bort silikonet som någon har försökt täta med och torka upp med varmluftspistol eller hårtork och sedan låta det vara en stund och leta läckan med kritpulver (finmalen tavelkrita). Märk ut läckan med krita. Det brukar alltid finnas någon svetsare som kan hjälpa till om man vet exakt vad som skall göras.
Vet inte vad kylarcement är, jag tänkte denna? CosWarm CW4 Läckagesäker för centralvärme – https://amzn.eu/d/bc9kLjd

Tror det blir svårt att svetsa, det är svårt att få på bild, men det är även otätt bakom en kant här. Rostig yta bakom en kant med svåråtkomlig spricka, markerad med en gul pil för fokuserad reparation.
Skapa konto

Det är precis att man får in ett finger för att smeta på nåt, men att svetsa hade varit omöjligt, tror jag. Jag kommer försöka skaffa ny panna till nästa säsong så jag behöver bara hålla liv i den här vintern ut, så om det finns chans att jag kan täta med nåt silikon eller pann-kitt eller liknande så gör jag mycket hellre det.
Ska kolla upp krita, jag har duttat på aska som funkar ok, men skiljer en del i färg så svårt att se ibland ändå. :D

Gör rent ordentligt så du ser vart det är. Här du tur så är det bara enstaka rostporer. Dessa går ofta dikta täta med en körnare för tillfälligt bruk. Det vill säga att du knackar igen hålet med materialet jämte hålet.

• Gilla
roke och 1 till
  • Laddar…
L Lorpar skrev:
Gör rent ordentligt så du ser vart det är. Här du tur så är det bara enstaka rostporer. Dessa går ofta dikta täta med en körnare för tillfälligt bruk. Det vill säga att du knackar igen hålet med materialet jämte hålet.
Bra ide!

Plåten till vänster om silikonfogen på första bilden borde gå att ta loss och då ser du bättre om det läcker bakom plåten.
Är nämnda plåt fäst med silikon även i nedre kant, ser ut som det? Är plåten svetsad i nån kant? Borde inte vara det med tanke på silikon.

Tillägg 1: Vilken funktion har plåten?
Tillägg 2: Kan plåten vara en kanal för Primier eller sekunder luft?

Redigerat:
L Lorpar skrev:
Kan vara vanskligt att knacka igen rosthål med könare och hammare, det kan lika gärna bli ett större hål om rosten har gjort plåten tunn.

Jag tänker orsaken det rostar i botten är att eventuella mineraler i vattnet fälls ut och gravitationen för dom till botten och dessa kan bidra till rosten startar just där. Kanske, inte helt hundra men tror nånting i den stilen.

• Gilla
L A Axelsson
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.