913 läst · 25 svar
913 läst
25 svar
Hur välja/dimensionera pump till golvvärme
Förutsättnignarna är sådana att jag kommer ha en slinga som är avsevärt kortare än de andra två och kommer kräva strypning på returen. Jag förstår att detta inte är optimalt men jag får acceptera detta och göra det bästa av situationen. Jag tolkar tidigare inlägg som att laminärt flöde är att föredra?
Val av pump blev mycket enklare när jag förstod att det handlar om några enstaka minutliter och inte sekundliter
Jag överväger att använda en pump med ingång för extern styrning via 0-10V signal för att kunna justera flödet i systemet baserat på t.ex. delta-T eller andra reglermetoder.
Val av pump blev mycket enklare när jag förstod att det handlar om några enstaka minutliter och inte sekundliter
Jag har funderat en hel del på konvektionsytan, effektbehovet och vad man kan göra åt det och en variant jag kommit fram till är att öka flödet i kretsen. Med ett ökat flöde har jag en större yta som håller en högre temperatur men delta-T sjunker. Om man då kopplar kretsen via en värmeväxlare som har ett lägre flöde på "pann-sidan" så bibehåller jag ett högt delta-T på den sidan. Hur hade ett sådant system fungerat i verkligheten?
Redigerat:
Det jag hoppas uppnå är 1) jämnare slingtemp och 2) högre energitillförsel till rummet utan att ha mycket hög framledningstemp och extremt högt delta-T på golvvärmen
Vad händer ifall man har alldeles för högt flöde i golvvärmekretsen och ungefär var går gränsen för ett högt flöde?
Idén med värmeväxlaren kom av att jag började fokusera på hur jag skulle kunna hålla ett hyffsat delta-T på shunt/pannsidan men behöver man det eller kan man skippa värmeväxlaren och ändå köra med högt flöde i golvvärmekretsen?
Idén med värmeväxlaren kom av att jag började fokusera på hur jag skulle kunna hålla ett hyffsat delta-T på shunt/pannsidan men behöver man det eller kan man skippa värmeväxlaren och ändå köra med högt flöde i golvvärmekretsen?
Med en golvvärmeshunt så kan du justera "allt" du vill justera.
I golvvärmeshunten ställer du (indirekt) in vilken difftemperatur (7-10⁰) du vill ha över shunten på radiatorsidan. Du ställer in vilket flöde som behövs i golvvärmeslingorna så att difftemperaturen på golvvärmeslingorna blir 3-5⁰.
I golvvärmefördelaren ställer du in flödet i varje golvvärmeslinga så att det blir jämn rumstemperatur i de olika rummen samtidigt en difftemperatur på 3-5⁰.
Blir rumstemperaturen fel i rummen med golvvärmen så får du ändra framledningstemperaturen ut från "pannan".
Om det då blir fel temperatur i rummen med radiatorer så behöver du justera förinställningen på radiatorventilerna. Difftemperaturen över radiatorerna bör vara 7-10⁰.
I följande inlägg finns det några dokument angående injustering av värmesystemet,
https://www.byggahus.se/forum/threads/dra-ner-bergvaermepannans-elfoerbrukning.437257/#post-4508446
Vi har två små golvvärmeshuntar, en till vardera badrummet, dessa har jag injusterat (liksom resten av radiatorkretsen) så att rumstermostaterna i badrummen typ aldrig stryper inkommande flödet till golvvärmeshunten.
Termostaterna på radiatorerna stryper bara flödet när rummen får extra värmetillförsel via tex solinstrålning, kamineldning, etc, annars sköter reglercentralen i fjv-centralen framledningstemperaturen.
I golvvärmeshunten ställer du (indirekt) in vilken difftemperatur (7-10⁰) du vill ha över shunten på radiatorsidan. Du ställer in vilket flöde som behövs i golvvärmeslingorna så att difftemperaturen på golvvärmeslingorna blir 3-5⁰.
I golvvärmefördelaren ställer du in flödet i varje golvvärmeslinga så att det blir jämn rumstemperatur i de olika rummen samtidigt en difftemperatur på 3-5⁰.
Blir rumstemperaturen fel i rummen med golvvärmen så får du ändra framledningstemperaturen ut från "pannan".
Om det då blir fel temperatur i rummen med radiatorer så behöver du justera förinställningen på radiatorventilerna. Difftemperaturen över radiatorerna bör vara 7-10⁰.
I följande inlägg finns det några dokument angående injustering av värmesystemet,
https://www.byggahus.se/forum/threads/dra-ner-bergvaermepannans-elfoerbrukning.437257/#post-4508446
Vi har två små golvvärmeshuntar, en till vardera badrummet, dessa har jag injusterat (liksom resten av radiatorkretsen) så att rumstermostaterna i badrummen typ aldrig stryper inkommande flödet till golvvärmeshunten.
Termostaterna på radiatorerna stryper bara flödet när rummen får extra värmetillförsel via tex solinstrålning, kamineldning, etc, annars sköter reglercentralen i fjv-centralen framledningstemperaturen.
Tack för svaret men stugan är liten och planlösningen öppen så jag kommer endast ha manuella justeringsventiler på de kortare slingorna och köra ostrypt på den längsta.
Vad blir resultatet om man t.ex. kör med 15 liter per minut? Oljud? Slitage på något sätt? Vid vilket delta-T börjar man uppleva att golvet är tydligt ojämnt i temperatur?
Vad blir resultatet om man t.ex. kör med 15 liter per minut? Oljud? Slitage på något sätt? Vid vilket delta-T börjar man uppleva att golvet är tydligt ojämnt i temperatur?
Manuell strypning är bra, ingen elektronik som kan fallera. Du får mäta tempen på in/ut varje slinga och hamna på ca 4 -5 C i delta. Då är man saningen närmast för ett gott resultat. Kommer att ta lite tid,men klart billigare än elektronik.
Klicka här för att svara