11 145 läst · 54 svar
11k läst
54 svar
Hur tar man emot en hantverkare?
Sida 1 av 4
Ska få hjälp av professionella hantverkare för typ första gången. Hur tar man emot en hantverkare bäst?
Jag har ställt fram en kaffemaskin, muggar, två stolar och ett litet bord vid arbetsplatsen. Har inget fikabröd eftersom det var oklart att de skulle komma idag, ska skaffa det till imorgon. Skrev också en 'Känn er som hemma!'-lapp.
Är det något annat man ska tänka på? Farsan bjöd alltid på en sup lite smidigt och ställde fram öl till hantverkare när jag var ung. Var lite standard att när någon muttrade att det var 'långt mellan takstolarna' så betydde det att det var ont om sprit på ett bygge, gällde att komma upp i standarden 'det var inte långt mellan takstolarna på det stället i alla fall'. Men det är ju ganska stor skillnad på 90/00-talet och idag, och det var även uppe i Tornedalen (bor i Uppland nu). Eller förekommer detta fortfarande? Uppskattas det?
Mobilladdare?
Radio?
Mackor?
Grovdammsugare?
Om det var något stort sportevenemang tänker jag att man hade kunnat ställa fram en TV, men är inget just nu vad jag kan komma på.
Jag har ställt fram en kaffemaskin, muggar, två stolar och ett litet bord vid arbetsplatsen. Har inget fikabröd eftersom det var oklart att de skulle komma idag, ska skaffa det till imorgon. Skrev också en 'Känn er som hemma!'-lapp.
Är det något annat man ska tänka på? Farsan bjöd alltid på en sup lite smidigt och ställde fram öl till hantverkare när jag var ung. Var lite standard att när någon muttrade att det var 'långt mellan takstolarna' så betydde det att det var ont om sprit på ett bygge, gällde att komma upp i standarden 'det var inte långt mellan takstolarna på det stället i alla fall'. Men det är ju ganska stor skillnad på 90/00-talet och idag, och det var även uppe i Tornedalen (bor i Uppland nu). Eller förekommer detta fortfarande? Uppskattas det?
Mobilladdare?
Radio?
Mackor?
Grovdammsugare?
Om det var något stort sportevenemang tänker jag att man hade kunnat ställa fram en TV, men är inget just nu vad jag kan komma på.
Jag skulle nog rekommendera att inte ställa fram öl och brännvin, även TV skulle jag avråda från.
”Känn er som hemma” skulle jag också avstå från, dom ska väl inte jobba hemifrån😃?
Tycker nog att kaffe och mackor, stol och bord är trevligt bemötande.
”Känn er som hemma” skulle jag också avstå från, dom ska väl inte jobba hemifrån😃?
Tycker nog att kaffe och mackor, stol och bord är trevligt bemötande.
Kommunikation!
Prata med dem tidigt om det behöver nåt/vad du förväntar dig/avstämningar under tiden.
Det är mycket lättare att påverka så tidigt som möjligt istället för att få någon att komma tillbaka.
Min erfarenhet är att hantverkare är ganska självgående så man behöver inte sköta "markservisen" de vill jobba ostörda utan konstant övervakning men att lite fika/toalett möjligheter uppskattas... dvs alla uppskattar uppskattning.
/ATW
Prata med dem tidigt om det behöver nåt/vad du förväntar dig/avstämningar under tiden.
Det är mycket lättare att påverka så tidigt som möjligt istället för att få någon att komma tillbaka.
Min erfarenhet är att hantverkare är ganska självgående så man behöver inte sköta "markservisen" de vill jobba ostörda utan konstant övervakning men att lite fika/toalett möjligheter uppskattas... dvs alla uppskattar uppskattning.
/ATW
Verktygstokig
· Västerbotten
· 681 inlägg
Varför ska man bjuda på kaffe och mackor?
Dom har väl en lön som alla andra och kan köpa eget fika om dom vill ha
Dom har väl en lön som alla andra och kan köpa eget fika om dom vill ha
Därför i relation till vad men betalar i övrigt är det en försvinnande liten kostnad och som påverkar humöret och motivationen hos hantverkaren som är hos dig...Silly Bear skrev:
Men det är ju inget krav och det är inget som hantverkaren kräver/förväntar sig men att det skulle göra skada skulle jag inte säga.
/ATW
Åker de iväg på fika en timme debiterar de sannolikt dig för den (arbets)tiden. Ungefär som hantverksfrukosten hos Ahlsells. Sitter de däremot vid ditt köksbord en kvart och tar en kaffepaus med ditt kaffe sparar du kanske in 45 minuters arbetskostnad.Silly Bear skrev:
Verktygstokig
· Västerbotten
· 681 inlägg
Extremt tveksamt att du kommer se någon skillnad på fakturanB b8q skrev:
Det är väl alltid en risk om man inte kommunicerat... Men jag har svårt att tro att bara för man bjuder på macka/kaffe att det ökar risken för en saltad faktura...T TH885 skrev:
/ATW
Ställ fram allt om du inte vill få något gjort. Du betalar för deras arbete och bildar du en kompisrelation med de blir det desto värre för dig när det är dags att förhandla eller påpeka alla fel. Och det säger jag som driver en byggfirma 😆
En kaffekopp då och då och lite fika någon dag uppskattas men får absolut inte bli en vana.
En kaffekopp då och då och lite fika någon dag uppskattas men får absolut inte bli en vana.
Redigerat:
Rensa bara bort allt som kan tänkas vara i vägen. Råkar du ha nån maskin som det inte är helt säkert dom har och den är av tillräcklig kvalitet så kanske några skulle använda den. Funkade för mig och lär ha sparat nån minut iaf, då en rätt stor Kärcher dammsugare, en Bosch Multimaskin samt en Bosch borrhammare låg tillgänglig. Ungefär samma som dom vanligen använder men slapp släpa fram dom för nån minuts användning per styck.
Alla svenskar uppskattar att bli bjuden på en kopp kaffe i alla fall. Det har ju inte med hantverkare att göra utan allmänt hyfs och uppfostran när man har nån hemma. Tycker jag!🤔
Jo absolut, är man hemma laddar jag perkolatorn och fritt att ta, det med borrhammaren var att jag hade ett jobb på fastpris tidigare och då dök dom upp utan rätt verktyg och åkte fram och tillbaka för en så enkel sak som att ha rätt verktyg medans jag hade det i garaget, men sa bara "det blir inte dyrare för dig". Är det löpande blir det ju en helt annan sak.
Är det ett pyttelitet jobb? Eller ska de vara hos dig i flera veckor?
Har du kommit överens om tillgång till toaletter
Viss skillnad också om det är ett jobb långt ut på vischan eller om firman har sitt kontor runt hörnet.
Hemma i stan har jag 5 minuter från hemmet till de flesta hantverkares kontor, lunchstället och byggrossister. Då har det aldrig varit på tal att de behöver låna toaletter eller nån plats att fika på.
På lantstället däremot handlar det om rätt långa resor, så där har vi gjort upp med lån av toalett och mikrovågsugn, för att minska på reskostnader.
Är det heltidsanställda hantverkare som tar betalt för tjänsten så får de stå för sitt eget fika och mat. Nån enstaka gång när det är 30 grader varmt har jag stuckit åt dem någon kall läsk eller bubbelvatten.
Är det en bekant som hjälper mig på sin fritid är det en helt annan femma. Då är fika en stor och viktigt del
Har du kommit överens om tillgång till toaletter
Viss skillnad också om det är ett jobb långt ut på vischan eller om firman har sitt kontor runt hörnet.
Hemma i stan har jag 5 minuter från hemmet till de flesta hantverkares kontor, lunchstället och byggrossister. Då har det aldrig varit på tal att de behöver låna toaletter eller nån plats att fika på.
På lantstället däremot handlar det om rätt långa resor, så där har vi gjort upp med lån av toalett och mikrovågsugn, för att minska på reskostnader.
Är det heltidsanställda hantverkare som tar betalt för tjänsten så får de stå för sitt eget fika och mat. Nån enstaka gång när det är 30 grader varmt har jag stuckit åt dem någon kall läsk eller bubbelvatten.
Är det en bekant som hjälper mig på sin fritid är det en helt annan femma. Då är fika en stor och viktigt del
Populärt i forumet
-
Murare har dumpat skräp på grannens mark
Referenser Hantverkare & Entreprenörer -
Hur tar man emot en hantverkare?
kontrollansvarig slutar
Murstocken suger vatten, blött under huset…
Låst kista och trasig nyckel
Referenser Hantverkare & Entreprenörer