12 206 läst · 59 svar
12k läst
59 svar
Hur tar man emot en hantverkare?
hantverkaren är inte där för nöjes skull utanför för att arbeta om man sen är nöjd med arbetet så kan man ev skicka med ett par burkar starköl hemFarstatjej90 skrev:
Hur länge ska de vara hos dig?
Är det en längre stund så skulle jag själv förvänta mig att ha någonstans att värma matlåda, brygga kaffe och sitta och äta, om det inte går för sig i ordinarie kök.
Kanske en dedikerad handduk på toaletten, som byts med jämna mellanrum.
Allt utöver det är bonus.
När vi byggde ut huset och hade hantverkare hemma i tre månader så såg vi till att det alltid fanns kaffe och kakor vilket var uppskattat.
När det började närma sig klart och allt gått bra bjöd jag på grillunch.
Låt bli alkoholen. Det skulle i så fall vara som en gåva på slutet beroende på hur relationen varit, och om ni är väldigt nöjda med resultatet. Men jag skulle personligen hitta på något annat i stället om jag ville visa uppskattning.
Man vet aldrig vem som kämpar med sin konsumtion.
Är det en längre stund så skulle jag själv förvänta mig att ha någonstans att värma matlåda, brygga kaffe och sitta och äta, om det inte går för sig i ordinarie kök.
Kanske en dedikerad handduk på toaletten, som byts med jämna mellanrum.
Allt utöver det är bonus.
När vi byggde ut huset och hade hantverkare hemma i tre månader så såg vi till att det alltid fanns kaffe och kakor vilket var uppskattat.
När det började närma sig klart och allt gått bra bjöd jag på grillunch.
Låt bli alkoholen. Det skulle i så fall vara som en gåva på slutet beroende på hur relationen varit, och om ni är väldigt nöjda med resultatet. Men jag skulle personligen hitta på något annat i stället om jag ville visa uppskattning.
Man vet aldrig vem som kämpar med sin konsumtion.
Beror ju också på vad dom gör, hade en rörmokare som skulle ändra om rördragningen på vinden för att bli av med ett gammalt expansionskärl och dra nya rör i typ en kulvert från källaren men vågade inte kapa i visst trä eftersom han inte var byggnadsingenjör, eftersom jag ändå var hemma och hade rätt bra koll så gick jag upp och kapade bort det som behövdes för en vettig rördragning, win-win där , han kunde göra en bra rördragning men behöver inte ta ansvar för kapandet.
Det var ett väldigt dumt förslag vilket alla som känner en nykter alkoholist eller någon som försöker minska sitt drickande vet...T tergo skrev:
Bjud på kaffe som normala människor varför ska ni hela tiden vara så avvikande......
Kaffe är mer än tillräckligt. Om de är där länge och gör ett bra jobb kan du bjuda på något I slutet men inte varje dag. Vad jobbar du själv med? Förväntar du dig bärs, mackor och att tv-apparater ska rulla ifall du arbetar mot kund av något slag? Slappna av och låt dem göra sitt jobb.
Jag skulle bli glad över kaffe, bord och stolar. Skulle även uppskatta att ha en bra dialog om man tex behöver använda toaletten om det är ok.
Har aldrig varit med om att blivit erbjuden alkohol på en arbetsplats förutom om man har jobbat "vid sidan om".
Hade inte druckit någon alkohol även om jag blev bjuden faktiskt. Att dricka på arbetstid är skäl för uppsägning hos oss.
Har aldrig varit med om att blivit erbjuden alkohol på en arbetsplats förutom om man har jobbat "vid sidan om".
Hade inte druckit någon alkohol även om jag blev bjuden faktiskt. Att dricka på arbetstid är skäl för uppsägning hos oss.
Jag brukar visa vart ärendet skall utföras. Frågar om de behöver något speciellt (enfas, trefas, vatten, traktor, frontlastare, gaffeltruck osv) och fixar fram det i så fall eller visar var dom hittar det dom ska ha. Går igenom ärendet och sen säger jag bara att dom får hojta om det är så det är något så får dom lösa det dom behöver i fred.
Gillar inte själv när mina kunder hänger över axeln, så jag låter hantverkarna göra sin grej men gör det också tydligt att om det behövs, så finns jag tillgänglig. Sen slänger jag ur mig ett "går det bra?" när jag av någon anledning går förbi eller behöver åka iväg och lämna huset.
Dialog och ömsesidigt förtroende är a och o.
Gillar inte själv när mina kunder hänger över axeln, så jag låter hantverkarna göra sin grej men gör det också tydligt att om det behövs, så finns jag tillgänglig. Sen slänger jag ur mig ett "går det bra?" när jag av någon anledning går förbi eller behöver åka iväg och lämna huset.
Dialog och ömsesidigt förtroende är a och o.
Att inte hänga över axeln är en bra kommentar, det skulle man själv avsky!
för var det vanligt med öl jag brukar faktiskt bjuda på öl på fredagen en idag kolla lite först med chefen att inga av gubbarna har alkohol problem baraS snickar skrev:Jag skulle bli glad över kaffe, bord och stolar. Skulle även uppskatta att ha en bra dialog om man tex behöver använda toaletten om det är ok.
MrJay skrev:
Ställ fram allt om du inte vill få något gjort. Du betalar för deras arbete och bildar du en kompisrelation med de blir det desto värre för dig när det är dags att förhandla eller påpeka alla fel. Och det säger jag som driver en byggfirma 😆
En kaffekopp då och då och lite fika någon dag uppskattas men får absolut inte bli en vana.
T TH885 skrev:
Jag tycker det här är intressant för det är ju inte självklart vilket bemötande man får/ger. Jag är själv konsult och man känner ju igen många tankar.A ArneTW skrev:
Till och börja med skulle jag själv i princip aldrig invända mot hur arbetet är utfört, om det inte är något som är jättetokigt. Tar det på mig själv att kasta ett öga på hur arbetet fortlöper kvällstid och anlita rätt folk till att börja med. Men den möjligheten har naturligtvis inte alla beställare. Idag görs ju det mesta av arbetet enligt offert, med bra marginaler också.
Men alldeles oavsett vilket vill man ju att folk ska ha det bra och känna sig uppskattade, det är ju ändå viktigare än någon byggdetalj. Samtidigt kan man ju göra folk en björntjänst om man inte upprätthåller en norm om vad som förväntas, dvs. det är ju bättre att säga till om något inte lever upp till förväntan än att låsas som man är nöjd men så ringer man någon annan nästa gång.
Mellan förmycket uppmärksamhet och för lite uppmärksamhet tror jag alla hantverkare väljer det sistnämnda. Nivån man vill nå upp till är väl att den som kommer märker att den får omtanke, men därefter full frihet.
Så är det naturligtvis, men det illustrerar också en skillnad mellan en storstad och en småstad där alla känner alla (tror man i alla fall).Farstatjej90 skrev:
Kaffe är trevligt. Även bra att tydligt ställa fram eller visa sådant de behöver såsom soptunna, stege, micro osv.
Sen läggger du även fram en väl tummad lagbok och några dokument som indikerar att du är jurist inom konsumenträtt på en plats de ser (skojar).
Sen läggger du även fram en väl tummad lagbok och några dokument som indikerar att du är jurist inom konsumenträtt på en plats de ser (skojar).
Om jag kom till någon som hantverkare, och denne bjöd på mackor, skulle jag vänligt men bestämt tacka nej.......
Senaste från startsidan
Populärt i forumet
-
Murare har dumpat skräp på grannens mark
Referenser Hantverkare & Entreprenörer -
Hur tar man emot en hantverkare?
kontrollansvarig slutar
Murstocken suger vatten, blött under huset…
Låst kista och trasig nyckel
Referenser Hantverkare & Entreprenörer