12 206 läst · 59 svar
12k läst
59 svar
Hur tar man emot en hantverkare?
Är själv hantverkare och kan skriva under på allt du skriver.ACME skrev:
En del kommentarer här får en att undra om man syftar på andra människor eller något djur som ska komma på besök..
Vi förväntar oss inget annat än att få den info vi behöver för att göra jobbet, att arbetsområdet är undanplockat och att vi får arbeta ifred. Nycklar så att vi kan komma och gå som vi behöver underlättar för alla inblandade, tillgång till wc är ett krav och vi uppskattar en micro och någonstans att sitta och äta (framförallt om jobbet spänner över några dagar). Stegar, verktyg och maskiner håller vi med själva.
Vi förväntar oss inte att bli bjudna på fika, men som alla människor, oavsett yrke, så uppskattar vi en god kopp kaffe och varför inte en bulle och en pratstund. Vi blir inte stötta eller förbannade om vi inte blir bjudna, men det går inte att komma ifrån att vi skapar en relation till våra kunder och ju trevligare den relationen blir desto mer uppskattar vi såklart arbetsplatsen.
Att vi skulle utnyttja någon för att de har varit snälla är ju en helt vriden inställning. Det leder snarare till att vi vill vara snälla tillbaka och anstränger oss extra för att kunden verkligen ska bli nöjd.
Någon enstaka låser toaletten, hänvisar oss till köksingången och bjuder inte på någonting, medan andra har bjudit på fika, grillbuffé till lunch eller restaurangbesök. Det brukar bli ca 5 flaskor whisky per år i gåvor från nöjda kunder, men jag har också lämnat bubbel på kylning åt kunden efter avslutad köksrenovering.
Bete er som vanliga, trevliga människor så blir det bra. Det ska vara roligt att renovera.
Har man en bra relation anstränger man sig alltid mer, man är trots allt människa och lägger såklart hellre ner det där lilla extra till ngn man tycker om.
Glöm inte att ställa fram sängar för övernattning om så skulle behövas.M Messier1994 skrev:Ska få hjälp av professionella hantverkare för typ första gången. Hur tar man emot en hantverkare bäst?
Jag har ställt fram en kaffemaskin, muggar, två stolar och ett litet bord vid arbetsplatsen. Har inget fikabröd eftersom det var oklart att de skulle komma idag, ska skaffa det till imorgon. Skrev också en 'Känn er som hemma!'-lapp.
Är det något annat man ska tänka på? Farsan bjöd alltid på en sup lite smidigt och ställde fram öl till hantverkare när jag var ung. Var lite standard att när någon muttrade att det var 'långt mellan takstolarna' så betydde det att det var ont om sprit på ett bygge, gällde att komma upp i standarden 'det var inte långt mellan takstolarna på det stället i alla fall'. Men det är ju ganska stor skillnad på 90/00-talet och idag, och det var även uppe i Tornedalen (bor i Uppland nu). Eller förekommer detta fortfarande? Uppskattas det?
Mobilladdare?
Radio?
Mackor?
Grovdammsugare?
Om det var något stort sportevenemang tänker jag att man hade kunnat ställa fram en TV, men är inget just nu vad jag kan komma på.
du är säkert en sån där kund som vägrar låna ut toa medH HEM2121 skrev:Första dagen, ställ fram kaffe och en bulle. Kan vara trevligt. Stoppa där!
Det är inte din bit att hålla med fika och mat! Hantverkarna har med sig kaffe och mat, kan vara bra om det finns en Micro att tillgå om de vill värma sin mat.
Är du för snäll kan detta utnyttjas, dvs. Du utnyttjas. Håll ett proffesionellt avstånd mellan dig och hantverkarna! Inte bjuds du på kaffe och fika varje gång du går och handlar.
Handlar det om en stor ombyggnad som tar några veckor, då behövs det lite annat.
Fint skrivet!!ACME skrev:
En del kommentarer här får en att undra om man syftar på andra människor eller något djur som ska komma på besök..
Vi förväntar oss inget annat än att få den info vi behöver för att göra jobbet, att arbetsområdet är undanplockat och att vi får arbeta ifred. Nycklar så att vi kan komma och gå som vi behöver underlättar för alla inblandade, tillgång till wc är ett krav och vi uppskattar en micro och någonstans att sitta och äta (framförallt om jobbet spänner över några dagar). Stegar, verktyg och maskiner håller vi med själva.
Vi förväntar oss inte att bli bjudna på fika, men som alla människor, oavsett yrke, så uppskattar vi en god kopp kaffe och varför inte en bulle och en pratstund. Vi blir inte stötta eller förbannade om vi inte blir bjudna, men det går inte att komma ifrån att vi skapar en relation till våra kunder och ju trevligare den relationen blir desto mer uppskattar vi såklart arbetsplatsen.
Att vi skulle utnyttja någon för att de har varit snälla är ju en helt vriden inställning. Det leder snarare till att vi vill vara snälla tillbaka och anstränger oss extra för att kunden verkligen ska bli nöjd.
Någon enstaka låser toaletten, hänvisar oss till köksingången och bjuder inte på någonting, medan andra har bjudit på fika, grillbuffé till lunch eller restaurangbesök. Det brukar bli ca 5 flaskor whisky per år i gåvor från nöjda kunder, men jag har också lämnat bubbel på kylning åt kunden efter avslutad köksrenovering.
Bete er som vanliga, trevliga människor så blir det bra. Det ska vara roligt att renovera.
Det är ju gesterna som räknas. Läraren får en blomma på skolavslutningen.
Jag kan också tycka så här: Om du har ett företag och revisorn är på platsbesök en dag — får hen kaffe+ficka/smörgåsar osv? Ska inte säga självklart, men säkert 19 fall av 20. Jag tror det är ganska få som låser toaletterna.
Vi ställer höga krav på hantverkaren. Det är nog inte helt ovanligt att en hantverkare har högre inkomst än en revisor.
Om jag skulle ställt motsvarande fråga på typ byggaföretag.se/forum (om det forumet fanns) — dvs. bjuder ni revisorn på fikabröd till kaffet? — så skulle säkerligen svaren vara annorlunda.
Ytterst handlar det ju om gesten, läraren kunde säkert vara utan blomman på skolavslutningen osv. Men man vill ju kunna skapa en välkomnande respekterande stämning.
Sedd och respekterad , ? Hur menar du ?Kattkvinnan skrev:
Jag tänker att det du räknade upp handlar om att bli sedd och respekterad som människa. Vi är mitt i en omfattande renovering och alla ”våra” hantverkare vet att de är välkomna, var toalett, mikro och en lugn plats att fika och äta finns. Eftersom jag alltid är hemma när vi har folk i huset så brukar jag brygga kaffe det första jag gör och ställa fram en kaffetermos, vattenkokare, muggar och småkakor (vem hinner baka mitt i en renovering?) så får de ta när/om de vill. Sedan håller jag mig undan medan de jobbar men är tydlig med att jag vill bli tillfrågad vid behov om något krånglar. För vissa av hantverkarna är det första gången någon bjuder på något! Eller ens tillåter att de lånar toaletten! Resultatet: en bra relation till och dialog med de fantastiska hantverkare vi anlitar, de kommer gärna hit och vi får tips om andra bra hantverkare.
Ta frågade vad han kunde göra gentemot hantverkare , svarade vad jag förväntar av kunden , kan man inte ha en trevlig dialog med hantverkarna så faller de tillbaka mot kunden ,, sen skrev jag att de kan vara trevligt med en kopp kaffe
Kan någon förklara vad som menas med professionella hantverkare? Är det att de inte jobbar svart utan skickar rejält saltade fakturor?M Messier1994 skrev:Ska få hjälp av professionella hantverkare för typ första gången. Hur tar man emot en hantverkare bäst?
Jag har ställt fram en kaffemaskin, muggar, två stolar och ett litet bord vid arbetsplatsen. Har inget fikabröd eftersom det var oklart att de skulle komma idag, ska skaffa det till imorgon. Skrev också en 'Känn er som hemma!'-lapp.
Är det något annat man ska tänka på? Farsan bjöd alltid på en sup lite smidigt och ställde fram öl till hantverkare när jag var ung. Var lite standard att när någon muttrade att det var 'långt mellan takstolarna' så betydde det att det var ont om sprit på ett bygge, gällde att komma upp i standarden 'det var inte långt mellan takstolarna på det stället i alla fall'. Men det är ju ganska stor skillnad på 90/00-talet och idag, och det var även uppe i Tornedalen (bor i Uppland nu). Eller förekommer detta fortfarande? Uppskattas det?
Mobilladdare?
Radio?
Mackor?
Grovdammsugare?
Om det var något stort sportevenemang tänker jag att man hade kunnat ställa fram en TV, men är inget just nu vad jag kan komma på.
Eller rentav de som utför ett jobb som förväntas av de?
Kanske de som fakturerar service bil 650 kr + moms? för 5 minuters avstånd.
Oprofessionella hantverkare har jag haft min beskärda del av.T Tahsin Tan skrev:
Oj, det var inte meningen att irritera/såra! Jag blev rätt ledsen av en del kommentarer i tråden. Man måste kunna gå på toa och ha ett lugnt ställe att ta rast på när man jobbar heldag hos kund. Din kommentar kändes väldigt rimlig och därför svarade jag på den.R Rickard.lj skrev:
De flesta har nog haft både bra och dåliga hantverkare. Bor man på en mindre ort så har man säkert haft mest bra hantverkare. Vi har haft hantverkare som vi har bjudit på middag och fika varje dag pga att de har varit ärliga, trevliga och arbetat bra, dessa hantverkare hade vi ”importerat” från en mindre ort. Sen har vi haft hantverkare från orten som har försökt utnyttjat det och trott att man är ”dum och snäll”. Dessa ska inte ha och får något kaffe eller andra förmåner.Kattkvinnan skrev:
Bara att det är någons profession, vart nog lite av en tautologi… 😅T Tahsin Tan skrev:
Vad som anses vara en professionell hantverkare ,T Tahsin Tan skrev:
Om du får en offert med de du vill ha hjälp med och du godkänner den och jobbet ut förs inom den ramen som stod på kontraktet och du är nöjd med resultatet
Anses inte de som en professionell hantverkare då ?
Tar du en offert som är löpande , då kommer antagligen fakturer med ett högre pris på materiel , service bilen kommer de gånger man åker ut oavsett om de är 5 minuter , ska den gå till dig med materielet ,
Har man servat med kaffe, fikabröd osv osv och de sen skickar fakturor med saltade Ahlsell-priser på allt så returnerar man förstås med ett mail där man begär avdrag för deras förbrukning på plats. Kaffe, 89:- koppen, Ballerinakex 32:- styck osv.
Det är ju faktiskt inte ditt fel att de inte begärde ut en prislista innan de tog emot och förbrukade sakerna...
Det är ju faktiskt inte ditt fel att de inte begärde ut en prislista innan de tog emot och förbrukade sakerna...
Bra, stå på dig o låt dig inte bli ledsen av kommentarer. Lycka till med verkarnaKattkvinnan skrev:
Har haft en del hantverkare både i mitt hus och tidigare lägenhet. Tycker det är en trevlig gest att fixa något fika till dem som kommer, det beror ju på uppdraget såklart, fler dgrs uppdrag kanske mer viktigt. Man märker vilka som vill ha och inte ganska snabbt. Har bara fått positiv respons på det även om de inte vill ha.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Tar varmt emot Tips på automatiskt avfuktare i krypgrunden …
Miljö & Hälsa -
Hur hittar/kollar ni upp hantverkare?
Referenser Hantverkare & Entreprenörer -
Står Masonit emot väder och vind ?
Byggmaterial & Byggteknik -
Vi tar emot fyllnadsmassor (örebro)
Grund & Markarbeten -
Dörr tar emot efter fasadtvätt
Fönster & Dörrar
Populärt i forumet
-
Murare har dumpat skräp på grannens mark
Hur tar man emot en hantverkare?
kontrollansvarig slutar
Murstocken suger vatten, blött under huset…
Låst kista och trasig nyckel
Referenser Hantverkare & Entreprenörer