1. Det påståendet är ju inte sant. Även om det trotts det känns som mycket pengar.

2. Nu handlade det ju om nätet, inte produktionen. Finns det fler producenter du vill ge exportförbud?

3. Elnätet är monopol. Det finns ingen marknad.

M Martin Lundmark skrev:
Hej
Det handlar om att hålla nere kostnaderna för elnäten
Målet som energimarknadsinspektionen satt är att detta skall vara genomfört senast 2027

A AvatdkjdkdkdAvatar skrev:
Varför då?
Återigen vems mål är det att hålla nere kostnaderna för elnätet istället för att se till att elnätet kan leverera den effekt som riket behöver?
Hej
Målet 2027 är satt av Energimarknadsinspektionen för att hålla nere kostnadsökningarna för elnäten

Att bygga ännu starkare elnät som du verkar föreslå ökar ju kostnaderna för elnäten

Elnäten bekostas av de som använder elnäten de som matar in elefffekt (elleverantörer) och de som tar ut eleffekt d.v.s. oss

Vill du ha en ökad kostnad för elnäten?

Kan du förklara?

Redigerat:
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
1. Det påståendet är ju inte sant. Även om det trotts det känns som mycket pengar.

2. Nu handlade det ju om nätet, inte produktionen. Finns det fler producenter du vill ge exportförbud?

3. Elnätet är monopol. Det finns ingen marknad.
1. Du har rätt, my bad att slarvigt återge rykten från dagspressen. Dörren kostade bara 440000. Ber om ursäkt.

2a.hur tänker du dig att exporten av elen går till? Genom batterier som laddas och sedan skeppas ut via båt,tåg och lastbil? Eller via elnätet kanske?

2b. Nej, tvärtom. Jag tycker att det är toppen om vi kan exportera överflödet av våra gemensamma resurser genom vår gemensamt uppbyggda transportinfrastruktur och på så sätt få avkastning på de investeringar vi gjort - EFTER att vi tillfredsställt de behov vi gemensamt byggde upp denna infrastruktur för. INTE i konkurrens med dessa våra behov.

3. Vad menar du? Det är ju det som är själva poängen. Det är idiotiskt att privatisera naturliga monopol, som t.ex. el- och vattennäten i ledningar till hushåll, och låtsas som om det är en marknad.

• Gilla
  • Älska
OramaC och 2 till
  • Laddar…
Jag begriper inte vad du menar angående exporten.

Elnäten har på vissa håll ägts av privata ägare sedan de byggdes. Att det var dumt av de kommuner som ägde nät att sälja kan jag hålla med om.

D Daniel 109 skrev:
Jag begriper inte vad du menar angående exporten.

Elnäten har på vissa håll ägts av privata ägare sedan de byggdes. Att det var dumt av de kommuner som ägde nät att sälja kan jag hålla med om.
Jag menar att vi ombeds (med påtryckningar via elräkningen) att lämna utrymme i elnäten så att någon kan exportera el via dessa nät.

De nät som byggts av privata ägare utan offentliga bidrag och utan att ha fått ensamrätt till allmänna leveranspunkter har jag ingen åsikt om hur de används eller vilka regler de har för användande.

• Gilla
spikplanka
  • Laddar…
Effektavgifterna ligger ju på lokalnäten. Där passerar ingen el för export.

Alla nät har monopol. Det är det enda rimliga. Konkurrens fungerar inte.

D Daniel 109 skrev:
Effektavgifterna ligger ju på lokalnäten. Där passerar ingen el för export.

Alla nät har monopol. Det är det enda rimliga. Konkurrens fungerar inte.
När jag köpte mitt hus, byggt typ 1950, för nåt decennium sedan , satt det tre 25A huvudsäkringar i proppskåpet. Det betyder, om jag förstått det rätt, att det lokala elnätet bara till min dörr är dimensionerad för över 17kW. Nu vill det att vi inte kokar kaffe, 2kW (högt räknat) och värmer duschvatten , 3.5 kW (högt räknat) samtidigt, utan att straffas. Vi ska inte ens nämna att ladda bilen med hutlösa 11kW... Hur går det ihop ?

Om en verksamhet inte kan utsättas för konkurrens, ska den inte heller få agera på en marknad byggd på principerna av fri konkurrens. Krångligare än så är det faktiskt inte.

• Gilla
OramaC och 1 till
  • Laddar…
C
Nu vill det att vi inte kokar kaffe, 2kW (högt räknat) och värmer duschvatten , 3.5 kW (högt räknat) samtidigt, utan att straffas. Vi ska inte ens nämna att ladda bilen med hutlösa 11kW... Hur går det ihop ?
Tänk på att det är energiförbrukningen (kWh) under en timme som ligger till grund för effektavgiften. Att koka kaffe går fort, därför påverkar det extremt lite även om kaffebryggaren drar mycket effekt när den går.

Ironiskt nog innebär det att om man tänkte t.ex. dammsuga kontinuerligt en timme så tjänar man mycket på att påbörja dammsugningen på halvtimmen, så att man sprider energiuttaget över två "kalendertimmar". Det om något visar väl på det absurda med systemet.

• Gilla
frause och 1 till
  • Laddar…
Vems mål?
Målet måste ju vara att elnätet med en gäspning klarar en 75%tig vinterdag i detta land.
När jag köpte mitt hus, byggt typ 1950, för nåt decennium sedan , satt det tre 25A huvudsäkringar i proppskåpet. Det betyder, om jag förstått det rätt, att det lokala elnätet bara till min dörr är dimensionerad för över 17kW. Nu vill det att vi inte kokar kaffe, 2kW (högt räknat) och värmer duschvatten , 3.5 kW (högt räknat) samtidigt, utan att straffas. Vi ska inte ens nämna att ladda bilen med hutlösa 11kW... Hur går det ihop
Hej
När ditt elnät en gång byggdes (typ 1950) då användes velanders formel för att beräkna den toppeffekt som elnätet behövde klara med hänsyn till att flera hus använde elnätet samtidigt.

Elnätet dimentionerades då alltså inte för ett max effektuttag från alla samtidigt.

Här finns ett exempel på användning av velanders formel vid beräkningar av elnät "Utvärdering av Velanders formel för toppeffektberäkning i eldistributionsnät: Regressionsanalys av timvis historiska kunddata för framtagning av Velanderkonstanter"
https://www.uppsatser.se/uppsats/596fe5e4bc/

Den förändrade användningen av elnätet med bland annat värmepumpar med elspets, elbilsladdning och solcellsinmatning har gjort att velanders formel fungerat allt sämre vid beräkning av toppeffekt

Med effekttariffer är det lättare att hålla nere kostnaden för elnäten, vid dagens sätt att belasta elnätet.

• Gilla
martin43 och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Tänk på att det är energiförbrukningen (kWh) under en timme som ligger till grund för effektavgiften. Att koka kaffe går fort, därför påverkar det extremt lite även om kaffebryggaren drar mycket effekt när den går.

Ironiskt nog innebär det att om man tänkte t.ex. dammsuga kontinuerligt en timme så tjänar man mycket på att påbörja dammsugningen på halvtimmen, så att man sprider energiuttaget över två "kalendertimmar". Det om något visar väl på det absurda med systemet.
1. Ja, jag raljerande lite med kaffet. Det är lördag kväll trots allt. Men om jag vill passa på att använda vindkraften, nu när det blåser i Danmark (Anholt )19m/s på 100m höjd om några timmar, och ladda bilen med 11kW i några timmar så kommer jag fördubbla min elräkning jämfört med förra året, nej jag skojar inte. Detta fast jag redan betalar en högre fast avgift för att proppen är på fler ampere = nätet bör klara av att leverera detta.
2. Jo, jag har också sett den luckan. Men antingen stänger den snart , eller så tycker de att det ändå bara är chimär för att ge legitimitet och att det inte spelar någon verklig roll att några få nördar stötladdar elbilen över halvtimmesgränsen...

M Martin Lundmark skrev:
Hej
När ditt elnät en gång byggdes (typ 1950) då användes velanders formel för att beräkna den toppeffekt som elnätet behövde klara med hänsyn till att flera hus använde elnätet samtidigt.

Elnätet dimentionerades då alltså inte för ett max effektuttag från alla samtidigt.

Här finns ett exempel på användning av velanders formel vid beräkningar av elnät "Utvärdering av Velanders formel för toppeffektberäkning i eldistributionsnät: Regressionsanalys av timvis historiska kunddata för framtagning av Velanderkonstanter"
[länk]

Den förändrade användningen av elnätet med bland annat värmepumpar med elspets, elbilsladdning och solcellsinmatning har gjort att velanders formel fungerat allt sämre vid beräkning av toppeffekt

Med effekttariffer är det lättare att hålla nere kostnaden för elnäten, vid dagens sätt att belasta elnätet.
Ok, låter det du säger vara sant, jag orkar inte kolla upp det ikväll, borde det då rimligtvis inte vara så att den extra kostnaden för en "större propp" faller bort när man övergår från en Velanders till dagens system?

Dessutom, tycker du inte att det är lite underligt att a) Velanders system klarade av perioden med direktverkande eluppvärmda hus. Och b) att Sverige, som bara skrattade åt sina kontinentala (ja även ni England) grannar , när de hade sånt som dag- och nattaxa samtidigt som vi bara badade i el, världens kärnkrafttätaste land per capita plus vattenkraft andra bara kunde drömma om, nu tycker att en tvätt och diskmaskin inte ska vara på samtidigt?

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
C
2. Jo, jag har också sett den luckan. Men antingen stänger den snart
Jo nätägarna skall ju vara förberedda för kvartsmätning, men så länge det är timdebitering tror jag inte man behöver oroa sig. Det är som du säger bara en chimär. Nätägarna skiter nog blankt i om du "blåser" dem på några tior på detta sätt. Det är ju inte det som sätter intäktsnivån.

• Gilla
AvatdkjdkdkdAvatar
  • Laddar…
Vi badade i elkraft för vi hade kärnkraft och litet läckage till kontinenten. Dessutom vart det utanför EU:s jurisdiktion.

• Gilla
Mr. Gullberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.