A AvatdkjdkdkdAvatar skrev:
Ok, låter det du säger vara sant, jag orkar inte kolla upp det ikväll, borde det då rimligtvis inte vara så att den extra kostnaden för en "större propp" faller bort när man övergår från en Velanders till dagens system
Hej
Kan du förklara vad du menar?

spikplanka spikplanka skrev:
Vi badade i elkraft för vi hade kärnkraft och litet läckage till kontinenten. Dessutom vart det utanför EU:s jurisdiktion.
Vad menar du med att vi var utanför EU:s jurisdiktion?
Har du möjligtvis gått på den smidiga bortförklaringen?
Du vet väl att vi både har snus och systembolag i Sverige - trots att båda är förbjudna av EU?
Nej detta hopkok är bryggt av helsvenska girigburkar.

• Gilla
Mr. Gullberg
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Hej
Kan du förklara vad du menar?
Kan du förklara frågan? Vad är det du inte förstår?

borde det då rimligtvis inte vara så att den extra kostnaden för en "större propp" faller bort när man övergår från en Velanders till dagens system?
Med effektavgift behövs rimligen inte den täta uppdelningen i t.ex. 16 A, 20 A, 25 A, utan man kan sätta 25 A för alla dessa.
Så jag förstår inte frågan.

M Martin Lundmark skrev:
Med effektavgift behövs rimligen inte den täta uppdelningen i t.ex. 16 A, 20 A, 25 A, utan man kan sätta 25 A för alla dessa.
Så jag förstår inte frågan.
Precis. Frågan är alltså: Vore det inte rimligt att man kunde sätta t.ex. 25A - eller vad din framledning är dimensionerad för, och slopa den mellanskillnaden kunden måste betala för att det står 10, 16 , 20, 25 eller en annan Ampére styrka på räkningen?

Men så är ju inte fallet. Du måste fortfarande betala för den "större" säkringen samtidigt som du bestraffas om du skulle komma på att använda ens en bråkdel av den effekten under, i genomsnitt, 3 timmar på en månad ( ellevio ( vart det nu fick det namnet från)).

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Precis. Frågan är alltså: Vore det inte rimligt att man kunde sätta t.ex. 25A - eller vad din framledning är dimensionerad för, och slopa den mellanskillnaden kunden måste betala för att det står 10, 16 , 20, 25 eller en annan Ampére styrka på räkningen?

Men så är ju inte fallet. Du måste fortfarande betala för den "större" säkringen samtidigt som du bestraffas om du skulle komma på att använda ens en bråkdel av den effekten under, i genomsnitt, 3 timmar på en månad ( ellevio ( vart det nu fick det namnet från)).
Hej
Förändringen håller på att genomföras nu och vi får rimligen se olika lösningar mellan de olika elnätsbolagen och ett antal justeringar med tiden för resp elnätsbolag.

Men den täta uppdelningen behövs i princip inte

Vi får se hur det ser ut 2027 i de olika elnätsbolagen

Du vet väl att vi både har snus och systembolag i Sverige - trots att båda är förbjudna av EU?
Vad EU ansåg om snus och systembolag var inte så relevant före 1994 i samband med EU inträdet. Deras inflytande över svensk elenergi var då också klart begränsat.
Nu agerar EU som om Sverige är deras egna elektriska mjölkko.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Hej
Förändringen håller på att genomföras nu och vi får rimligen se olika lösningar mellan de olika elnätsbolagen och ett antal justeringar med tiden för resp elnätsbolag.

Men den täta uppdelningen behövs i princip inte

Vi får se hur det ser ut 2027 i de olika elnätsbolagen
Du har rätt, den behövs inte om det verkliga syftet är att optimera utnyttjandet av el-infrastrukturen, men om det verkliga syftet är att optimera överföringen av pengar ur din ficka behövs den naturligtvis slås vakt om. Jag är beredd att slå vad med dig om en rimligt dyr flaska vin, att detta inte kommer att ske under min livstid.

Vad EU ansåg om snus och systembolag var inte så relevant före 1994 i samband med EU inträdet. Deras inflytande över svensk elenergi var då också klart begränsat.
Nu agerar EU som om Sverige är deras egna elektriska mjölkko.
Vilket vi också ska vara! Vi har ett överskott av elenergi. Det är klart att vi ska hjälpa våra grannar, som har ett överskott av BMW, hantverkare och baguetter.
Men det ska vara en handel med våra respektive överskott och inte så att vi sitter frysandes i mörker i en BMW med en kall baguette som vi måste dela med en arbetslös polsk snickare samtidigt som Anna Borg dricker paraplydrinkar på Maldiverna fnissandes åt hur enkelt det var att göra våra pengar hennes.

• Haha
  • Gilla
OramaC och 3 till
  • Laddar…
fnissandes åt hur enkelt det var att göra våra pengar hennes.
De som möjliggör denna transferering är riksdagen. Vilka som väljs dit beror mycket på vem som massmedia väljer att favorisera. Vem som favoriseras beror i sin tur mycket på vem som äger media. Detta är något för var och en intressant förkovran minst sagt.

• Gilla
OramaC och 2 till
  • Laddar…
C
Men så är ju inte fallet. Du måste fortfarande betala för den "större" säkringen samtidigt som du bestraffas
I Ellevios modell betalar man samma fasta (och för den delen rörliga) avgift för 16-25 A, om det är det du tänker på.
Prislista för effektabonnemang 16-63 A med fasta kostnader från 365 till 2010 kr/månad, överföring 6,25 öre/kwh och effekt 81,25 kr/kW.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://www.ellevio.se/abonnemang/ny-prismodell-baserad-pa-effekt/#h-abonnemang-och-priser

Men alla gör inte likadant.

Redigerat:
  • Gilla
blackarrow och 2 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Tänk på att det är energiförbrukningen (kWh) under en timme som ligger till grund för effektavgiften. Att koka kaffe går fort, därför påverkar det extremt lite även om kaffebryggaren drar mycket effekt när den går.

Ironiskt nog innebär det att om man tänkte t.ex. dammsuga kontinuerligt en timme så tjänar man mycket på att påbörja dammsugningen på halvtimmen, så att man sprider energiuttaget över två "kalendertimmar". Det om något visar väl på det absurda med systemet.
De som möjliggör denna transferering är riksdagen. Vilka som väljs dit beror mycket på vem som massmedia väljer att favorisera. Vem som favoriseras beror i sin tur mycket på vem som äger media. Detta är något för var och en intressant förkovran minst sagt.
C cpalm skrev:
I Ellevios modell betalar man samma fasta avgift för 16-25 A, om det är det du tänker på.
[bild]
[länk]

Men alla gör inte likadant.
Det var det jag tänkte på. Har jag haft två fel på samma kväll?! Ska jag skylla på whiskeyn eller ska jag dubbelkolla ( minns inte att min fasta avgift för proppen skulle gå ner) - kanske höjde de helt fräckt de lägre säkringarna eftersom de förstod att alla skulle 'säkra ner' när de ändå inte kunde utnyttja säkringens implicerade värde? Du verkar vaken. Kan du kolla upp om de sänkte de högre värdena eller höjde de lägre?

Finns tre sätt att ducka denna prisbild:
1) Datastyrd ur- och inkoppling av belastningar
2) Skaffa batteri som buffert
3) Ordna egen elenergi

Att gå ner i säkring var väl lite låghängande frukt så det är klart att den försvann. Sedan kan man förstås ordna med CEE handske till grannen och dela på varandras maxuttag..
För har man väl uppnåt en effekttop kan man lika gärna köra på under denna!

• Haha
Mr. Gullberg
  • Laddar…
Det var det jag tänkte på. Har jag haft två fel på samma kväll?! Ska jag skylla på whiskeyn eller ska jag dubbelkolla ( minns inte att min fasta avgift för proppen skulle gå ner) - kanske höjde de helt fräckt de lägre säkringarna eftersom de förstod att alla skulle 'säkra ner' när de ändå inte kunde utnyttja säkringens implicerade värde? Du verkar vaken. Kan du kolla upp om de sänkte de högre värdena eller höjde de lägre?
Hej
Om vi jämför de tidigare säkringsavgifterna med effektavgift så blir nu tariffen mera steglös och ökar möjligheten att få en rättvisare debitering för den effekt du nyttjar

Riksdagen representerar oss som helhet och vad vi värdesätter just nu, medias inflytande funkar bara om vi är feta och nöjda och inte orkar bry oss. Och just nu värdesätter vi tydligen inte sånt som är av principiellt och långsiktigt viktigt värde men som blinkar färgglatt och låter nytt. Tja, det har hänt förr...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.