105 194 läst · 1 547 svar
105k läst
1,5k svar
Hur tänker ni hantera ny effektavgift för elnätet?
Ellevio då, har läst om dom och har dom med, Har skrivit i tråden tidigare om godtyckligheten på effektavgiften och tider som det ska räknas på. Sen nästa bra fråga, vem bestämmer när ett s.k överuttag ska ge starffet. Även detta är tydligen godtyckligt från nätägaren eller vad. Och framför allt var går gränsen, på snittet som det kallas ( att kalla det ett snitt är att gå förbi något som heter medelvärde )M Mr. Gullberg skrev:
Vad är ”ett så kallat överutag”?
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 879 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 879 inlägg
Ja det skiljer, men ska man jämföra så kan man rimligen inte bara plocka ut en parameter.M Mr. Gullberg skrev:
Du kanske hellre hade haft leverantör X, 0 kr:-/kWh och en månadsavgift på 1000 kr?
Jaao🤔
Våran elhandelsfaktura här länge pendlat mellan 160-220:-
Medans elnätsfakturan legat mellan 800-1300:-
Och Ellevio beräknar en kostnadsökning för oss på mellan 140-400:-/månad😓
Så en tusing i fast avgift kanske inte vore så dumt ändå😂
Våran elhandelsfaktura här länge pendlat mellan 160-220:-
Medans elnätsfakturan legat mellan 800-1300:-
Och Ellevio beräknar en kostnadsökning för oss på mellan 140-400:-/månad😓
Så en tusing i fast avgift kanske inte vore så dumt ändå😂
Redigerat:
Hej
I artikeln; " Experten rasar mot ny elchock för elbil och villa”, så kan vi bland annat läsa – Forskning visar att det inte kommer att bli någon förändring, säger Håkan Larsson, samhällspolitisk chef på Villaägarna.” Men, jag hittar ingen länk (eller annan hänvisning) vilken forskning som man åberopar.
https://carup.se/experten-rasar-mot-ny-elchock-for-elbil-och-villa/
Längst ner i artikeln står ” Källa: Tibber” När jag söker på ”Tibber” och ”effektavgifter” så hittar jag bland annat en artikel som upprepar siffrorna i beräkningen, men var är forskningen?
”Så påverkas du av de nya effekttarifferna” https://tibber.com/se/magazine/power-hacks/effekttariffer-sa-paverkas-du
Nogon som är bättre än mig på att hitta
I artikeln; " Experten rasar mot ny elchock för elbil och villa”, så kan vi bland annat läsa – Forskning visar att det inte kommer att bli någon förändring, säger Håkan Larsson, samhällspolitisk chef på Villaägarna.” Men, jag hittar ingen länk (eller annan hänvisning) vilken forskning som man åberopar.
https://carup.se/experten-rasar-mot-ny-elchock-for-elbil-och-villa/
Längst ner i artikeln står ” Källa: Tibber” När jag söker på ”Tibber” och ”effektavgifter” så hittar jag bland annat en artikel som upprepar siffrorna i beräkningen, men var är forskningen?
”Så påverkas du av de nya effekttarifferna” https://tibber.com/se/magazine/power-hacks/effekttariffer-sa-paverkas-du
Nogon som är bättre än mig på att hitta
Elförbrukningen över dygnet kommer inte att förändras. Skillnaden blir endast att vi får betala mer. Själv med elbil kommer jag att ladda med mina 6 kW som innan på natten. Det blir extra avgift hos Ellivo då de märkligt nog även har avgift på natten, halva ja men avgift är det minsann. Två gånger med en timme med säg 7 kw i början på månaden och de är kört men inte ännu mer om jag konstant laddar med 6 kW under resten av månaden så varför effektavgift överhuvudtaget? Den gör inget för att omfördela förbrukningen för gemene man, ingenting alls förutom för de få som bryr sig.
Nu har jag Eon som inte infört effektavgift ännu.
Jo, uppenbarligen har den effekt.
Den medför en bättre fördelning av kostnaden för elnätet.
Den medför en bättre fördelning av kostnaden för elnätet.
Nästa bra fråga då. Var är toppen på det s.k snittet, om jag kliver över en viss låg effekt under dagen och en topp blir senare under månaden, vem drar strecket tvärs över grafen. Och framför allt var är övertrampet i förhållande till en jämn bealastning. Någon som kan ge en bild på en fiktiv graf ( skapad ) med streck över, så det kan ses var övertrampet placerar sig. Mycket diffust och komplicerat att få rätsida på det med effekttaxan som en del kommer att få en stor överraskning för. Så att ladda något nattetid som bil/actankar/eller annat tungt, är nog inte längre något som tilltalar somliga. Lågt timpris, men nätet finns kvar och tickar på.Bo00 skrev:Elförbrukningen över dygnet kommer inte att förändras. Skillnaden blir endast att vi får betala mer. Själv med elbil kommer jag att ladda med mina 6 kW som innan på natten. Det blir extra avgift hos Ellivo då de märkligt nog även har avgift på natten, halva ja men avgift är det minsann. Två gånger med en timme med säg 7 kw i början på månaden och de är kört men inte ännu mer om jag konstant laddar med 6 kW under resten av månaden så varför effektavgift överhuvudtaget? Den gör inget för att omfördela förbrukningen för gemene man, ingenting alls förutom för de få som bryr sig.
Så här ser det ut som ett exempel från Göteborg:J jonaserik skrev:Nästa bra fråga då. Var är toppen på det s.k snittet, om jag kliver över en viss låg effekt under dagen och en topp blir senare under månaden, vem drar strecket tvärs över grafen. Och framför allt var är övertrampet i förhållande till en jämn bealastning. Någon som kan ge en bild på en fiktiv graf ( skapad ) med streck över, så det kan ses var övertrampet placerar sig. Mycket diffust och komplicerat att få rätsida på det med effekttaxan som en del kommer att få en stor överraskning för. Så att ladda något nattetid som bil/actankar/eller annat tungt, är nog inte längre något som tilltalar somliga. Lågt timpris, men nätet finns kvar och tickar på.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
De tre högsta topparna är markerade, och strecket utgör snittet av dem.
Notera att det räcker med att gå över den tredje högsta timmedeleffekten (den som är på 2,21 kW i bilden) för att snittet ska gå upp.
Däremot hade jag kunnat ligga på 2,2 kW kontinuerligt hela dagarna de övriga dagarna utan att det hade kostat mer i effektavgift.
OK Tack för grafen, första som kommer med någon vettig info. Eftersom du vet en del, hur räknas då snittet på 3 st övertramp. Läggs dom ihop och divideras med 3 och ett medelvärde på övertramp blir att betala för
Ska man då ha en hög jämn belastning dagtid då, tex 4 kW och på natten ladda något med 3 - 4 kW. Ser så ut i din graf, att det är det bästa. För att inte få straffet utmätt.
Ska man då ha en hög jämn belastning dagtid då, tex 4 kW och på natten ladda något med 3 - 4 kW. Ser så ut i din graf, att det är det bästa. För att inte få straffet utmätt.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 879 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 879 inlägg
Inga straff utmäts.J jonaserik skrev:OK Tack för grafen, första som kommer med någon vettig info. Eftersom du vet en del, hur räknas då snittet på 3 st övertramp. Läggs dom ihop och divideras med 3 och ett medelvärde på övertramp blir att betala för
Har du provat att läsa på Ellevios hemsida? Det är väldigt tydligt beskrivet anser jag.
Om man vill minimera sin effektavgift i Göteborg så ska man ha så jämn belastning hela tiden. I praktiken är dock effektavgiften så låg att det inte är så meningsfullt att bry sig om den. I diagrammet ovan så är den lägsta dagstoppen ca 1,5 kW och snittet som avgiften beräknades på ca 2,5 kW. Med en kostnad på 43,75 kr/kW så finns det inte mycket att spara.J jonaserik skrev:OK Tack för grafen, första som kommer med någon vettig info. Eftersom du vet en del, hur räknas då snittet på 3 st övertramp. Läggs dom ihop och divideras med 3 och ett medelvärde på övertramp blir att betala för
Även om man tänker sig ner till att ha helt jämn förbrukning varje sekund hela månaden, så skulle jag inte spara ens en hundralapp per månad.
I praktiken påverkar det nästan bara elbilsägarna. En liten påverkan på folk som värmer med el är det också, några månader om året.