Fairlane
4774 4774 skrev:
Vore inte det bästa om nätägarna hostade upp huvuddelen av deras årliga intjänade mångmiljardbelopp och anväde pengarna för att göra det som behövs. Vilket är att stärka upp nätet för att slippa effekttoppar som överbelastar nuvarande uråldriga nät.
Riktigt så enkelt är det inte. Många verkar tro att bara för att de betalat för en viss effekt så är nätet (eller har varit) dimensionerat för den effekten hela vägen. Det är inte korrekt. Det är dimensionerqt för den effekten från anslutningspunkt till elskåp.

Om 100 grannar betalar för X kW var, dvs 100X kWh så är inte nätet ut till området byggt för att alla ska kunna köra max samtidigt. Hade man byggt för det så skulle effektavgift inte behövas men man skulle ha (och ha haft) en mycket högre kostnad.

Om vi jämför med biltrafik så har du dimensionerat vägen upp till ditt hus för den trafik som går där (en bil) och det fungerar bra.
I villaområdet är vägen inte dimensionerad för att samtliga boende ska köra exakt samtidigt utan att det blir kö. Få skulle vilja ha (eller tycka det är vettigt att betala för) en 4-filig väg i villaområdet, bara för att det kanske någon gång är många som vill köra samtidigt.
Zoomar man ut lite till så hamnar man i en situation som den enda trängselskatt i Stockholm. Gå gillar trängselskatten, men få skulle tänka att de ju har betalt fordonsskatt så det borde byggas vägar så det aldrig någon riskerar att bli trångt.

Man kan såklart tycka att bolagen tjänar för mycket, men samtidigt är det naivt att tro att aktieägare skulle uppskatta om bolagen gick med förlust de kommande 5-10 åren för att bygga ut kraftigt.
4774 4774 skrev:
Det här har de orsakat alldeles själva så då är det deras långsiktiga urusla planer som lett hit samt ökad girighet.
Nja, det har väl också varit andra som påverkat?
Jämför du åter med biltrafiken så är det betydligt fler bilar idag och det kan man knappast säga att väghållaren "orsakat själv".
4774 4774 skrev:
Dags för nätägaren att investera miljarderna det redan kostar oss och ge oss valuta för pengarna.
Som sagt, de ska ta miljarderna som är utbetalade till aktieägarna och använda dessa pengar?
Givetvis är det möjligt att bygga bort problemet, men det kommer ta tid och kosta pengar. De pengarna kommer du och jag tvingas betala i slutändan iallafall.

Jag säger inte att modellerna är bra, eller felfria eller att jag tycker det är bra med hanteringen av elnät idag, men det är naivt att tro att det inte kommer kosta slutkunden något om nätet ska byggas ut. Jag kan tycka att det är vettigt om man kan hålla nere priset lite genom att använda resurser mer effektivt.

• Gilla
ajn82 och 5 till
  • Laddar…
E erik_83 skrev:
Folk har uppenbarligen fruktansvärt svårt att citera ,så svårt ibland att veta vem svaret är till ,men om subtil ironi va riktigt till mig så tar jag de som en komplimang för jag tyckte inte de va subtilt överhuvudtaget. Jag förstår precis. Elnätsbolagen påstår att nätet inte håller för att värmepumpar ibland får använda elpatron/tillsats när de är kallt och de är en större belastning på nätet än när alla hade direktel och de vill jag gärna se bevis för. Sen säger dom att dom inte vill bygga ut nätet och lägga kostnaden på kunderna för de tycker dom är elakt mot kunderna och de argumentet tror jag definitivt inte på. Har man ett system med monopol så ska man ha ett system att en viss % av vinsten ska gå till att bygga ut nätet eftersom jag som kund inte kan välja annat bolag. Jag gillar inte monopol.
Hej erik_83

Jag håller med dig när du skriver; ”Folk har uppenbarligen fruktansvärt svårt att citera”

Du skriver; ”Elnätsbolagen påstår att nätet inte håller för att värmepumpar ibland får använda elpatron/tillsats när de är kallt och de är en större belastning på nätet än när alla hade direktel och de vill jag gärna se bevis för.

Jag saknar ett citat (en länk till) var du hittat detta påstående?

Eller har du hittat på detta påstående, helt själv?

• Gilla
tveksamt och 1 till
  • Laddar…
F
M Martin Lundmark skrev:
Hej erik_83

Jag håller med dig när du skriver; ”Folk har uppenbarligen fruktansvärt svårt att citera”

Du skriver; ”Elnätsbolagen påstår att nätet inte håller för att värmepumpar ibland får använda elpatron/tillsats när de är kallt och de är en större belastning på nätet än när alla hade direktel och de vill jag gärna se bevis för.

Jag saknar ett citat (en länk till) var du hittat detta påstående?

Eller har du hittat på detta påstående, helt själv?
Då är det inte ett citat du frågar efter, utan en källa. Folk på forumet har otroligt svårt hålla reda på skillnaden…… ps jag har varken källa eller citat som backar mitt senaste påstående så du kan bespara dig tiden att fråga efter det.

• Haha
Dilato
  • Laddar…
F fsn skrev:
Då är det inte ett citat du frågar efter, utan en källa. Folk på forumet har otroligt svårt hålla reda på skillnaden…… ps jag har varken källa eller citat som backar mitt senaste påstående så du kan bespara dig tiden att fråga efter det.
Hej fsn

Om du läser dialogen;

erik_83 skriver; ” Elnätsbolagen påstår att nätet inte håller för att värmepumpar ibland får använda elpatron/tillsats när de är kallt och de är en större belastning på nätet än när alla hade direktel och de vill jag gärna se bevis för.”

Om elnätsbolagen påstår detta så är det rimligen inte korrekt. Därför så vill jag få veta var detta är hämtat detta. Ett citat (en länk till) där det står.

Jag vill undanröja att erik_83 har ”hittat på detta påstående, helt själv” och sedan efterfrågar ”de vill jag gärna se bevis för.”

Om vi här på byggahus skall kunna hjälpa varandra gällande frågan: ”Hur tänker ni hantera ny effektavgift för elnätet?”, då måste vi i görligaste mån vara sakliga.

Frågan kan vara nog så svår för många ändå.

• Gilla
Lundstroem1 och 1 till
  • Laddar…
Problemet med värmepumparna är ju att de inte räcker till då det är som kallast, det är nog detta så åsyftas.

• Gilla
spikplanka och 2 till
  • Laddar…
F
M Martin Lundmark skrev:
Hej fsn

Om du läser dialogen;

erik_83 skriver; ” Elnätsbolagen påstår att nätet inte håller för att värmepumpar ibland får använda elpatron/tillsats när de är kallt och de är en större belastning på nätet än när alla hade direktel och de vill jag gärna se bevis för.”

Om elnätsbolagen påstår detta så är det rimligen inte korrekt. Därför så vill jag få veta var detta är hämtat detta. Ett citat (en länk till) där det står.

Jag vill undanröja att erik_83 har ”hittat på detta påstående, helt själv” och sedan efterfrågar ”de vill jag gärna se bevis för.”

Om vi här på byggahus skall kunna hjälpa varandra gällande frågan: ”Hur tänker ni hantera ny effektavgift för elnätet?”, då måste vi i görligaste mån vara sakliga.

Frågan kan vara nog så svår för många ändå.
Precis. Och det du frågar efter är alltså en källa, tex en länk till en nätägares hemsida där det står. På samma sätt kan jag länka till ditt svar här nästa gång nån ber mig om ett citat…. eller källa då, på att medlemmar (eller åtminstone vissa av dom) inte förstår skillnaden på citat och källa.

D Daniel 109 skrev:
Har det varit något tillfälle där effekt inte funnits tillgänglig?
Nej. Men priset för de är astronomisk.
26kr per kwh tror jag de pikade på...

C
Fairlane Fairlane skrev:
Riktigt så enkelt är det inte. Många verkar tro att bara för att de betalat för en viss effekt så är nätet (eller har varit) dimensionerat för den effekten hela vägen. Det är inte korrekt. Det är dimensionerqt för den effekten från anslutningspunkt till elskåp.
Det är ju helt korrekt, men faktum är ju också att näten går på "tomgång" större delen av tiden och det är endast vid enstaka tillfällen som effektuttagen potentiellt når problematiska nivåer. Här har effektavgiften usel träffsäkerhet enligt min mening. Piskan går oavsett om det är motiverat eller inte.

Ta t.ex. 10 grannar som är anslutna till samma nätstation. Om en granne får för sig att basta kl. 14 en torsdagseftermiddag på sommaren är det inget som helst problem. Inte ens om 3-4 grannar får för sig att göra samma sak. Om däremot alla 10 grannar får för sig att basta samtidigt, blir nätstationen potentiellt överbelastad. Effektavgiften försöker lösa detta problem genom att minska intresset för att basta överhuvudtaget. Det enda inslaget som på något sätt fångar detta är eventuell tidsdifferentiering, men den är ju otroligt grovhuggen i förekommande fall, med en klassisk låg/hög-taxa.

4774
M Martin Lundmark skrev:
Hej Bo00

Elnäten till våra villor är ursprungligen baserade på Velanders formel. En formel som bygger på att man bara behöver årsenergi och vetskap om kundkategori med tillhörande Velanderkonstanter för beräkning av uppskattad toppeffekt.

Se t.ex. ”UTVÄRDERING AV VELANDERS FORMEL FÖR TOPPEFFEKTBERÄKNING I ELDISTRIBUTIONSNÄT” [länk]

Här ser man en beräkning med Velanders formel.
[länk]

Starkt förenklat; Genom användning av Velanders formel undvek man att bygga onödigt kostsamma elnät genom att ta hänsyn till den sammanlagring som uppstår när många villor är anslutna till ett elnät, då alla inte har sina effektuttag samtidigt.

Ett villanät med 25A säkringar till villorna, byggdes alltså inte för att alla skulle kunna ta ut 25 A samtidigt. Genom användning av Velanders formel undvek man onödigt överdimensionerade elnät och onödigt höga elnätskostnader.

Velanders formel utvecklades före det vi, till exempel, började med värmepumpar med elspets, elbilsladdning och solceller på villor.

Denna förändring som nu skett innebär att Velanders formel fungerar dåligt. För att vi idag inte skall behöva bygga onödigt överdimensionerade elnät och få onödigt höga elnätskostnader, så inför man effektavgifter.

Målet, med effektavgifter är att elnätsbolagen skall behålla samma totala utdebitering men fördelningen ändras så den enskilda kunden betalar utifrån dess nyttjande av elnätet. (se även inlägg #977 av Dilato)

Utgår man ifrån att det blir samma totala utdebitering till kundkollektivet, då innebär det att; Om någon får en högre utdebitering till elnätet med effektavgifter då kan man rimligen tolka detta så att denne tidigare har betalar för liten andel av sitt elnätsutnyttjande.

Och följaktligen; Om någon får en lägre utdebitering till elnätet med effektavgifter då kan man rimligen tolka detta så att denne tidigare har betalar för stor andel av sitt elnätsutnyttjande.

Förut har focus för villaägare många gånger varit att sänka energianvändningen (antalet kWh till elenergibolaget) men på bekostnad av ett ointresse att hålla nere toppeffekten i elnäten. Nu försöker man med effektavgiften undvika att den totala elnätskostnaden för kundkollektivet ökar.
Befintliga elnät har betalt sig själva åtskilliga gånger och att tycka att svensken inte ska belasta ett nät de själva redan har betalat för gång på gång medans nätägarna gör miljardvinster som inte går tillbaka in i företagets budget är bara så fel.

Det är inte synd om nätägarna på något sätt men deras syn är att behålla ett nät som man redan från början visste skulle behöva utvecklas med framtidens ökade befolkning samt användning av men istället för att ha någon långsiktig handlingsplan annat än att nu ska vi återigen betala för att bara få leva och dessutom behöva tycka synd om nätägarna som hellre plockar ut vinster än återinvesterar merparten.

Så många fel men inget rätt...

Jag delar inte ett kollektivt dåligt samvete för att jag är svensk. Tycker att det är dags för ärlighet i debatten där det mesta är väldigt enkelt. Näten är gamla och underdimensionerade för dagens användning.

• Gilla
Ganescha och 5 till
  • Laddar…
F
C cpalm skrev:
Det är ju helt korrekt, men faktum är ju också att näten går på "tomgång" större delen av tiden och det är endast vid enstaka tillfällen som effektuttagen potentiellt når problematiska nivåer. Här har effektavgiften usel träffsäkerhet enligt min mening. Piskan går oavsett om det är motiverat eller inte.

Ta t.ex. 10 grannar som är anslutna till samma nätstation. Om en granne får för sig att basta kl. 14 en torsdagseftermiddag på sommaren är det inget som helst problem. Inte ens om 3-4 grannar får för sig att göra samma sak. Om däremot alla 10 grannar får för sig att basta samtidigt, blir nätstationen potentiellt överbelastad. Effektavgiften försöker lösa detta problem genom att minska intresset för att basta överhuvudtaget. Det enda inslaget som på något sätt fångar detta är eventuell tidsdifferentiering, men den är ju otroligt grovhuggen i förekommande fall, med en klassisk låg/hög-taxa.
Och din lösning på det är?

Fairlane
C cpalm skrev:

Här är vi överens om att de modeller som varit uppe här är väldigt trubbiga. Problemet är väl att de ändå är för komplicerade för många att förstå. Folk tror att det kommer kosta 100 kr att brygga en kopp kaffe, att man måste kallställa huset om man ska ut och köra vedklyven etc. Samma som med timtaxa där många tror att man måste lag middag mitt i natten.

Det blir inte perfekt med effekttaxa heller, men kanske lite bättre.

• Gilla
Daniel 109 och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
4774 4774 skrev:
Befintliga elnät har betalt sig själva åtskilliga gånger och att tycka att svensken inte ska belasta ett nät de själva redan har betalat för gång på gång medans nätägarna gör miljardvinster som inte går tillbaka in i företagets budget är bara så fel
Fast det här är också fel. Mycket pengar går till nya nät och utvecklade när och givetvis till underhåll också. Man kan givetvis ha synpunkter på att det är för lite etc, men genom att påstå saker som är lätt att motbevisa gör man det bara svårare att lyfta fram sin argumentation på ett trovärdigt sätt.

Det är visserligen modernt att påstå inkorrekta saker i argumentation idag, men jag tycker det är galet.

• Gilla
Daniel 109
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Problemet med värmepumparna är ju att de inte räcker till då det är som kallast, det är nog detta så åsyftas.
Hej pacman42

Det är riktigt, Men om man påstår att ”de är en större belastning på nätet än när alla hade direktel ” då blir det ett uttalande som rimligen inte är (fysikaliskt) korrekt.

Om vi skall hjälpa varandra att kunna hålla nere våra elkostnader då kan uttalanden som rimligen inte är (fysikaliskt) korrekta skapa onödig förvirring.

Om vi inför fjärrvärme i ett villaområde som tidigare har direktel då minskar vi maxeffekten som elnätet behöver leverera. I ett sådant område så kan vi med effektavgifter på sikt minska elnätskostnaden genom att fler delar på ett givet elnät.

Ersätter man däremot direktel med t.ex. luftvärmepumpar i ett villaområde då kan resultatet bli att man i princip får samma toppeffektbehov när det är som kallast. Då riskerar man att man inte på samma sätt kan låta att fler dela på ett givet elnät och därmed sänka elnätskostnaden.

Det är denna typ av utbildning/information jag önskat att vi villaägare kunde få ta del av.

De som sedan vill kunna ladda sina elbilar hemma måste nog räkna mer att detta kan komma att påverka deras elnätskostnad uppåt. Detta jämfört med de som inte tänker att ladda sina elbilar hemma, eftersom de förra då nyttjar ”sin del av elnätet” effektmässigt hårdare.

pacman42 pacman42 skrev:
Samtidigt har bytet till värmepump från direkverkande el skapat betydande utrymme i elnäten.
Likaså bytet av belysning till LED.

De har förbrukats lika mycket eller mindre el sedan 2001 och dom ledningarna räckte till då, har dom blivit så mycket sämre nu?

Graf som visar slutlig energianvändning per energivara i TWh från 1970 till 2020 med fokus på elförbrukning år 2001, uppmätt till 132,2 TWh.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Fast nätet skall klara 20% fler middagstillagningar än förr och skall framöver klara 100% mer energianvändning i industrin + dom 5-10% som elektrifierad trafik kommer att behöva.
Nja, dom 20% betyder inte att var och en av dom individerna lagar mat ensam så %:en är betydligt lägre.

Här kostar det nästan exakt lika mycket att laga mat för en person som fyra, en ugn går lika lång tid oberoende av innehåll, potatiskoket drar bara lite mer i uppvärmning i övrigt lika.

Industrins behov av fetare ledningar till sin energi ska väl inte vi privathushåll behöva finansiera med straffavgifter på vår konsumtion av samma anledning som att staten inte vill finansiera anslutning av havsbaserad vindkraft.

Jag citerar Energiministern:

"principen att den som ansluter till elnätet ska stå för de kostnader anslutningen orsakar.
Vindkraft har en plats i energimixen, men ska byggas på konkurrensneutrala villkor och inte subventioneras av elnätskollektivet.
Förändringen säkerställer konkurrensneutrala villkor och att samma princip gäller samtliga aktörer.

• Älska
  • Gilla
spikplanka och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
Bolagens miljardvinster har ju egentligen inget med effektavgifter att göra. Effektavgifter får inte öka företagens vinster. Det man vill göra är att styra om förbrukningen så att maxeffekten sjunker. Jag kan tycka att det är sunt att se som har höga toppar får betala mer än de som har låga toppar, eftersom de påverkar kravet på maxeffekt mycket mer.

• Gilla
Daniel 109
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.