91 971 läst · 1 271 svar
92k läst
1,3k svar
Hur tänker ni hantera ny effektavgift för elnätet?
Hej fsnF fsn skrev:
Jag är van att undvika att skriva det som inte är korrekt. Som att i detta faller undvika att påstå eller föra vidare något som inte är fysikaliskt korrekt.
Den som påstår något, måste själv ta ansvar för det han skriver eller hänvisa till källan.
Här på byggahus så skall försöka hjälpa varandra, inte skapa förvirring.
Varför inte låta erik_83 svara för sig själv?
Redigerat:
Hej 47744774 skrev:Befintliga elnät har betalt sig själva åtskilliga gånger och att tycka att svensken inte ska belasta ett nät de själva redan har betalat för gång på gång medans nätägarna gör miljardvinster som inte går tillbaka in i företagets budget är bara så fel.
Det är inte synd om nätägarna på något sätt men deras syn är att behålla ett nät som man redan från början visste skulle behöva utvecklas med framtidens ökade befolkning samt användning av men istället för att ha någon långsiktig handlingsplan annat än att nu ska vi återigen betala för att bara få leva och dessutom behöva tycka synd om nätägarna som hellre plockar ut vinster än återinvesterar merparten.
Så många fel men inget rätt...
Jag delar inte ett kollektivt dåligt samvete för att jag är svensk. Tycker att det är dags för ärlighet i debatten där det mesta är väldigt enkelt. Näten är gamla och underdimensionerade för dagens användning
Nätägaren måste hålla sig till regelverket.
Nätägaren får inte agera proaktivt, d.v.s. bygga nät utifrån hur han tror att framtiden blir.
Det är vi som är anslutna till elnätet som genom att t.ex. efterfråga en kraftigare elanslutning eller att få ansluta en solcellsanläggning och mata in eleffekt, som kan ställa ett krav att nätägaren skall agera och då eventuellt behöva förändra elnätet.
Elnätsägaren får inte neka en elanslutning. Men elnätsägaren får debitera oss kostnaden för det han gör, genom det regelverk som finns.
Redigerat:
Det finns ju ett antal uppenbara alternativ tänker jag.F fsn skrev:
1. Utgå från att man inte kommer att kunna göra en helt "rättvis" fördelning och välja "keep-it-simple"-principen istället för att krångla till det med en modell som är helt obegriplig för medelsvensson. I sin enklaste form att sänka den rörliga avgiften och lägga större vikt på säkringsavgiften. Kanske differentiera mer genom att införa flera alternativ på huvudsäkringens storlek.
2. Göra en starkare tidsdifferentiering som bättre avspeglar "trängseln" i nätet. I extremfallet ett (lokalt) "marknadspris" som prissätter nätkapaciteten timme för timme, i likhet med elhandeln.
Men först och främst måste man ha klart för sig vad man vill uppnå. Är det bara en rättvis fördelning av kostnaden, eller vill man även skapa incitament att förändra förbrukningsmönstret? Tyvärr finns det ju en uppenbar konflikt mellan detta och "elektrifieringen" som det ofta talas om.
Nu är min effektavgift hanterad. Batteriet går in automatiskt dagtid om förbrukningen under innevarande timme uppnått gränsvärdet och elbilarna tar det som blir över på natten efter andra förbrukare, men bara när elen är under ett visst pris. Jag är lite nöjd med att jag räknar ut tillgänglig effekt för innevarande timme och kan på så sätt "köra ikapp" så att max effekt alltid nyttjas för varje timme, även om elbilsladdningen pausats för t.ex. disk+tvättmaskin eller att inget händer för att en av bilarna kräver 10 min paus mellan varje laddstopp/återstart. Det körs ikapp ändå och allt styrs lokalt.
Vi har fjärrvärme så effektavgiften är förstås enklare att hantera för oss. Dock är fjärrvärmen dyr på vintern, så i garaget ska det bli direktverkande el när elen är billigare än fjärrvärmen.
PS. Elpriset kommer att sättas med 15-minuters intervaller snart, men jag kommer att bli sjukt irriterad om även effektavgiften kommer att tas ut för "månadens enstaka högsta kvart! Såvitt jag vet finns inga som helst krav på att den ska vara per kvart, men det finns heller inget direkt hinder. Det vore helt sjukt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi har fjärrvärme så effektavgiften är förstås enklare att hantera för oss. Dock är fjärrvärmen dyr på vintern, så i garaget ska det bli direktverkande el när elen är billigare än fjärrvärmen.
PS. Elpriset kommer att sättas med 15-minuters intervaller snart, men jag kommer att bli sjukt irriterad om även effektavgiften kommer att tas ut för "månadens enstaka högsta kvart! Såvitt jag vet finns inga som helst krav på att den ska vara per kvart, men det finns heller inget direkt hinder. Det vore helt sjukt.
Jag tror inte effektavgiften kommer gå över till kvartar. Det tar en hel del tid innan en kabel eller trafo överhettar, så det känns ganska rimligt stt hålla sig till timmar där.
Att gå över till kvartar på spoten är bra. Det är mycket reglerkraft vid timskiften, förmodligen sjunker behovet av reglerkraft om det blir kvartar. Vilket borde ge lägre kostnader för hela systemet och användarna.
I princip spelar det ingen roll för vanligt folk heller. Det är inte svårare att fixa till automation som styr mot kvartar jämfört med heltimmar.
Att gå över till kvartar på spoten är bra. Det är mycket reglerkraft vid timskiften, förmodligen sjunker behovet av reglerkraft om det blir kvartar. Vilket borde ge lägre kostnader för hela systemet och användarna.
I princip spelar det ingen roll för vanligt folk heller. Det är inte svårare att fixa till automation som styr mot kvartar jämfört med heltimmar.
Absolut, men det blir betydligt mer energi som måste köras genom batteriet om man ska effektdebitera för varje kvart. Det mesta man gör hemma görs inom en kvart, typ värma upp ugnen, diskmaskinen, tvättmaskinen, koka upp vatten och sedan koka något osv. Men över en timme tar inget av ovanstående särskilt mycket. Och såna här "fåminuterstoppar" inträffar aldrig samtidigt, så jag ser inget som helst vettigt skäl att debitera effektavgiften per kvart. "Men dela priset med fyra då?". Det går inte, för då har man i realiteten sänkt effektavgiften för en hel timme (fyra kvartar) med 75%.B BSOD skrev:
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 11 616 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 11 616 inlägg
Nu plötsligt är det källan. Varför frågade du om citat innan då? Du vet uppenbarligen inte vad du snackar om.M Martin Lundmark skrev:Hej fsn
Jag är van att undvika att skriva det som inte är korrekt. Som att i detta faller undvika att påstå eller föra vidare något som inte är fysikaliskt korrekt.
Den som påstår något, måste själv ta ansvar för det han skriver eller hänvisa till källan.
Här på byggahus så skall försöka hjälpa varandra, inte skapa förvirring.
Varför inte låta erik_83 svara för sig själv?
Enligt dom två inläggen # 1009 och # 1010 så ska det göras en massa med elektronik och har gemene person en kunskapen eller ekonomi för det, inget är gratis, för att komma i hamn med effektavgifter, NADA är det. Så det är liksom något som tvingas på oss nu, att då få börja ändra sitt leverne med att bli någon form av nattmäniska är i mitt tycke av överförmynderi i det hela. Oavsett kommer vissa att få en överraskning på fakturan.
Hej fsnF fsn skrev:
Jag önskar naturligtvis både citat och källa.
Jag skrev inledningsvis ”Jag saknar ett citat (en länk till) var du hittat detta påstående?”
Jag önskar, med andra ord, en länk där källa (t.ex. vem som skrivit eller företag som står bakom) och det som påstås (citat) kan läsas i sitt sammanhang.
Om det som skrivs ingår i en större text, så kan en precisering var texten finns behövas, så man själv kan läsa texten i sitt sammanhang.
Behöver vanlig källhänvisning förklaras flera gånger?
Varför inte låta erik_83 svara?
Redigerat:
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 11 616 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 11 616 inlägg
Flera av dina alternativ är inte det minsta bättre än effektavgiften. Säkringsstorlek är ju jättedumt.C cpalm skrev:Det finns ju ett antal uppenbara alternativ tänker jag.
1. Utgå från att man inte kommer att kunna göra en helt "rättvis" fördelning och välja "keep-it-simple"-principen istället för att krångla till det med en modell som är helt obegriplig för medelsvensson. I sin enklaste form att sänka den rörliga avgiften och lägga större vikt på säkringsavgiften. Kanske differentiera mer genom att införa flera alternativ på huvudsäkringens storlek.
2. Göra en starkare tidsdifferentiering som bättre avspeglar "trängseln" i nätet. I extremfallet ett (lokalt) "marknadspris" som prissätter nätkapaciteten timme för timme, i likhet med elhandeln.
Men först och främst måste man ha klart för sig vad man vill uppnå. Är det bara en rättvis fördelning av kostnaden, eller vill man även skapa incitament att förändra förbrukningsmönstret? Tyvärr finns det ju en uppenbar konflikt mellan detta och "elektrifieringen" som det ofta talas om.
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 11 616 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 11 616 inlägg
Så på vilket sätt menar du då att det Pacman skrev/tolkade var fel? Speciellt med tanke på att du längre ner skriver exakt samma sak. Men det är väl lite din grej, lite subtilt läxa upp folk med dina uppblåsta översittarfasoner för att i inlägget efter göra deras argument till dina egna.M Martin Lundmark skrev:Hej pacman42
Det är riktigt, Men om man påstår att ”de är en större belastning på nätet än när alla hade direktel ” då blir det ett uttalande som rimligen inte är (fysikaliskt) korrekt.
Om vi skall hjälpa varandra att kunna hålla nere våra elkostnader då kan uttalanden som rimligen inte är (fysikaliskt) korrekta skapa onödig förvirring.
Om vi inför fjärrvärme i ett villaområde som tidigare har direktel då minskar vi maxeffekten som elnätet behöver leverera. I ett sådant område så kan vi med effektavgifter på sikt minska elnätskostnaden genom att fler delar på ett givet elnät.
Ersätter man däremot direktel med t.ex. luftvärmepumpar i ett villaområde då kan resultatet bli att man i princip får samma toppeffektbehov när det är som kallast. Då riskerar man att man inte på samma sätt kan låta att fler dela på ett givet elnät och därmed sänka elnätskostnaden.
Det är denna typ av utbildning/information jag önskat att vi villaägare kunde få ta del av.
De som sedan vill kunna ladda sina elbilar hemma måste nog räkna mer att detta kan komma att påverka deras elnätskostnad uppåt. Detta jämfört med de som inte tänker att ladda sina elbilar hemma, eftersom de förra då nyttjar ”sin del av elnätet” effektmässigt hårdare.
Ja, det är problematiskt. Det finns liksom inget färdigt att köpa "som bara funkar och som klarar allt på en gång just så som JAG har det hos mig".J jonaserik skrev:Enligt dom två inläggen # 1009 och # 1010 så ska det göras en massa med elektronik och har gemene person en kunskapen eller ekonomi för det, inget är gratis, för att komma i hamn med effektavgifter, NADA är det. Så det är liksom något som tvingas på oss nu, att då få börja ändra sitt leverne med att bli någon form av nattmäniska är i mitt tycke av överförmynderi i det hela. Oavsett kommer vissa att få en överraskning på fakturan.
Det krävs dock inte att man gör något fysiskt med elektronik eller så. Har man köpt solceller/batteri (Solaredge i mitt fall) som det går att styra lokalt och laddboxar som går att styra lokalt (go-e i mitt fall) så är all programvara och integrationer som behövs gratis. Den skrivs av entusiaster (för entusiaster?).
Det finns faktiskt en färdig liten burk med programvaran i som man kan köpa för att komma igång lättare. https://www.kjell.com/se/produkter/smarta-hem/controllers/nabu-casa-home-assistant-green-p88430
Man måste själv bestämma vad den ska göra och därmed behöver man också förstå vad som är smart att göra. Det är en tröskel att komma igång och därmed krävs också intresse och tid. Vilket är fullt förståeligt att många inte har. Jag installerade det i augusti med tanken "hur 17 ska jag få till detta?" och har sedan lagt till funktioner i takt med att jag kommit på att jag vill ha dem. Som sagt, tid och intresse. Eller motivation.
Enklare lösningar finns ju färdiga för "enstaka problem" så att säga, t.ex. elbilsladdning.
Redigerat:
För oss som inte har elbil och solceller med batteri utan bara är vanliga elvärmda (pump) hushåll, hur ska vi veta vad som ska stängas av, när, för att inte få en chock vid månadens slut?
Här borde nätbolagen ta fram en gratis larmprodukt kopplad till elmätaren som larmar när man drar mer än en inställd maxeffekt.
Här borde nätbolagen ta fram en gratis larmprodukt kopplad till elmätaren som larmar när man drar mer än en inställd maxeffekt.
Vad är inkorrekt med att jag anser att mer av inkomsten går till underhåll, utbyggnad och innovation? Jag skrev inte att inga pengar går till dessa nödvändiga saker.Fairlane skrev:Fast det här är också fel. Mycket pengar går till nya nät och utvecklade när och givetvis till underhåll också. Man kan givetvis ha synpunkter på att det är för lite etc, men genom att påstå saker som är lätt att motbevisa gör man det bara svårare att lyfta fram sin argumentation på ett trovärdigt sätt.
Det är visserligen modernt att påstå inkorrekta saker i argumentation idag, men jag tycker det är galet.