91 933 läst · 1 271 svar
92k läst
1,3k svar
Hur tänker ni hantera ny effektavgift för elnätet?
Med antenn kan de läsa av förbrukningen i realtid. Se om någon tjuvkopplat in sig på nätet, etc. Effektavgift och timpris kan de fixa genom att avläsa en gång per månad om det vore så.kisumisu skrev:
Hur då menar du?D Daniel 109 skrev:
Ett elelement på 1 kW drar väl lika mycket som en kompressor på 1kW, med skillnaden att kompressorn går max halva tiden (oftast en 1/3 -1/5 av tiden) mot elementet för att hålla samma värme i rummet allt annat lika.
Min pump drar < 3kW när den kör och värmer då hela huset och varmvatten, med elelement och varmvattenberedare hade jag i bästa fall behövt minst det dubbla i effekt när alla element & VVB kört samtidigt.
Elelement kräver 60-85 W/m² golvyta (Källa) så mitt hus skulle då behöva minst 130*60 = 7800 W bara för bostadsdelen, plus några kW i källaren.
Släng sedan på en varmvattenberedare på minst 1 kW.
Så de kan hålla bättre koll på dig..kisumisu skrev:
Elmätarna har kommunikation med nätägaren. Så troligen är detta "backhaul" till huvudkvarteret.
Ser ut som någon kortvågs antenn för ~800 MHz.
Om du vill gräva mer så mät hur lång antennen är från slutet av skruvfästet till toppen. En metod är att mäta vinkeln till denna och toppen samtidigt som man mäter avståndet till transformatorstationen. Med lite trigonometri kan man sedan få fram hur lång den är utan att vara i närheten.
Utöver det kan man gå lös med spektrumanalysator och yagiantenn.
Husägare
· Linköping
· 182 inlägg
Har du haft effekttariff på fakturan än, och har du märkt någon skillnad? Min första månad med nya tariffen (september) visade sig inte komma med några större överraskningar med samma beteende som tidigare.J jonaserik skrev:Enligt dom två inläggen # 1009 och # 1010 så ska det göras en massa med elektronik och har gemene person en kunskapen eller ekonomi för det, inget är gratis, för att komma i hamn med effektavgifter, NADA är det. Så det är liksom något som tvingas på oss nu, att då få börja ändra sitt leverne med att bli någon form av nattmäniska är i mitt tycke av överförmynderi i det hela. Oavsett kommer vissa att få en överraskning på fakturan.
Har inte fått taxan än, då Ellevio inte har det nu. Så får se vad som blir av det. Gör inte av med många kW, vintertid, eldar med ved. Men mycket intressant vad som händer i sommar, då jag har en mindre pool som ska värmes med solfångare som måste ha en cirk utan att koka. Gör av med mer el sommartid, då pumpen för poolen måste gå för att kyla solfångarna. Men den som lever får se vad utfallet blir.J jbernspang skrev:
Husägare
· Linköping
· 182 inlägg
Ja, precis. Vi alla kan säkert anpassa våra liv för att optimera våra elkostnader, men bäst är nog att leva och se hur det faller ut först och göra de anpassningar man själv känner är rimliga. Ingen av oss lär väl gå i personlig konkurs pga detta hoppas jag… 🙂J jonaserik skrev:Har inte fått taxan än, då Ellevio inte har det nu. Så får se vad som blir av det. Gör inte av med många kW, vintertid, eldar med ved. Men mycket intressant vad som händer i sommar, då jag har en mindre pool som ska värmes med solfångare som måste ha en cirk utan att koka. Gör av med mer el sommartid, då pumpen för poolen måste gå för att kyla solfångarna. Men den som lever får se vad utfallet blir.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 786 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 786 inlägg
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 11 616 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 11 616 inlägg
Jag vet att de måste det. Ei förlorade mot de tio största nätägarna i domstol.M Martin Lundmark skrev:Hej 4774
Nätägaren måste hålla sig till regelverket.
Nätägaren får inte agera proaktivt, d.v.s. bygga nät utifrån hur han tror att framtiden blir.
Det är vi som är anslutna till elnätet som genom att t.ex. efterfråga en kraftigare elanslutning eller att få ansluta en solcellsanläggning och mata in eleffekt, som kan ställa ett krav att nätägaren skall agera och då eventuellt behöva förändra elnätet.
Elnätsägaren får inte neka en elanslutning. Men elnätsägaren får debitera oss kostnaden för det han gör, genom det regelverk som finns.
Bara lyssna till det...
Våra myndigheter förlorar mot nätbolagen i hur mycket de får tjäna på oss användare så hm.. vad följer nätbolagen? Sina egna satta ramar?
Ja, jo, det var ju mitt andra "lösningsalternativ". Att variera priset utifrån hur "trångt" det faktiskt är.F fsn skrev:
Som du säger finns ju alla tekniska förutsättningar för att mäta detta i realtid.
Sen är inte en sådan modell utan problem och utmaningar, men då finns åtminstone en direkt koppling till målet.
Attitudeswe
Husägare
· Partille
· 1 435 inlägg
Attitudeswe
Husägare
- Partille
- 1 435 inlägg
Har du tibber så är det inga kosntigheter att få en raspberry pico med en summer att larma om du är på gång att överskrida en viss effekt. Kostar i hårdvara 200kr (plus en Pulse om man inte har det sedan innan)D Dilato skrev:För oss som inte har elbil och solceller med batteri utan bara är vanliga elvärmda (pump) hushåll, hur ska vi veta vad som ska stängas av, när, för att inte få en chock vid månadens slut?
Här borde nätbolagen ta fram en gratis larmprodukt kopplad till elmätaren som larmar när man drar mer än en inställd maxeffekt.
Ännu bättre är om du automatiskt pausar VVB för att plocka bort den största förbrukaren...