kisumisu kisumisu skrev:
Plötsligt har Vattenfall behov att "modernisera" allt.

O nej vi har ingen effektavgift ännu och folk "verkar" inte ens veta vad det är för nåt när man frågar.
Med antenn kan de läsa av förbrukningen i realtid. Se om någon tjuvkopplat in sig på nätet, etc. Effektavgift och timpris kan de fixa genom att avläsa en gång per månad om det vore så.

• Gilla
kisumisu
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det är ju det det inte har. Toppeffekten blir samma, men närkostnaden blir lägre om den baseras på förbrukad energi.

En kund med luftvärmepump belastar nätet värre i förhållande till sin förbrukning än en kund med elvärme.
Hur då menar du?

Ett elelement på 1 kW drar väl lika mycket som en kompressor på 1kW, med skillnaden att kompressorn går max halva tiden (oftast en 1/3 -1/5 av tiden) mot elementet för att hålla samma värme i rummet allt annat lika.

Min pump drar < 3kW när den kör och värmer då hela huset och varmvatten, med elelement och varmvattenberedare hade jag i bästa fall behövt minst det dubbla i effekt när alla element & VVB kört samtidigt.
Elelement kräver 60-85 W/m² golvyta (Källa) så mitt hus skulle då behöva minst 130*60 = 7800 W bara för bostadsdelen, plus några kW i källaren.
Släng sedan på en varmvattenberedare på minst 1 kW.

• Gilla
Mr Stirling
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
Men som ni ser den nya är utrustad med en antenn?!

Plötsligt har Vattenfall behov att "modernisera" allt.
Så de kan hålla bättre koll på dig..
Elmätarna har kommunikation med nätägaren. Så troligen är detta "backhaul" till huvudkvarteret.
Ser ut som någon kortvågs antenn för ~800 MHz.

Om du vill gräva mer så mät hur lång antennen är från slutet av skruvfästet till toppen. En metod är att mäta vinkeln till denna och toppen samtidigt som man mäter avståndet till transformatorstationen. Med lite trigonometri kan man sedan få fram hur lång den är utan att vara i närheten.
Utöver det kan man gå lös med spektrumanalysator och yagiantenn.

• Gilla
kisumisu
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Enligt dom två inläggen # 1009 och # 1010 så ska det göras en massa med elektronik och har gemene person en kunskapen eller ekonomi för det, inget är gratis, för att komma i hamn med effektavgifter, NADA är det. Så det är liksom något som tvingas på oss nu, att då få börja ändra sitt leverne med att bli någon form av nattmäniska är i mitt tycke av överförmynderi i det hela. Oavsett kommer vissa att få en överraskning på fakturan.
Har du haft effekttariff på fakturan än, och har du märkt någon skillnad? Min första månad med nya tariffen (september) visade sig inte komma med några större överraskningar med samma beteende som tidigare.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
J jbernspang skrev:
Har du haft effekttariff på fakturan än, och har du märkt någon skillnad? Min första månad med nya tariffen (september) visade sig inte komma med några större överraskningar med samma beteende som tidigare.
Har inte fått taxan än, då Ellevio inte har det nu. Så får se vad som blir av det. Gör inte av med många kW, vintertid, eldar med ved. Men mycket intressant vad som händer i sommar, då jag har en mindre pool som ska värmes med solfångare som måste ha en cirk utan att koka. Gör av med mer el sommartid, då pumpen för poolen måste gå för att kyla solfångarna. Men den som lever får se vad utfallet blir.

• Gilla
jbernspang
  • Laddar…
C
F fsn skrev:
Jag vet precis hur den fungerar, åtminstone för mig. Jag har haft effektavgift i över tre år.
Misstänkte det. Så detta med att nätägaren har sekundkoll på effekten och minut, eller minst 15-min koll på din effekt, vad hade det med saken att göra?

J jonaserik skrev:
Har inte fått taxan än, då Ellevio inte har det nu. Så får se vad som blir av det. Gör inte av med många kW, vintertid, eldar med ved. Men mycket intressant vad som händer i sommar, då jag har en mindre pool som ska värmes med solfångare som måste ha en cirk utan att koka. Gör av med mer el sommartid, då pumpen för poolen måste gå för att kyla solfångarna. Men den som lever får se vad utfallet blir.
Ja, precis. Vi alla kan säkert anpassa våra liv för att optimera våra elkostnader, men bäst är nog att leva och se hur det faller ut först och göra de anpassningar man själv känner är rimliga. Ingen av oss lär väl gå i personlig konkurs pga detta hoppas jag… 🙂

Fairlane
4774 4774 skrev:
Vad är inkorrekt med att jag anser att mer av inkomsten går till underhåll, utbyggnad och innovation? Jag skrev inte att inga pengar går till dessa nödvändiga saker.
Då missförstod jag tydligen "medans nätägarna gör miljardvinster som inte går tillbaka in i företagets budget"

• Gilla
4774
  • Laddar…
F
C cpalm skrev:
Misstänkte det. Så detta med att nätägaren har sekundkoll på effekten och minut, eller minst 15-min koll på din effekt, vad hade det med saken att göra?
Det öppnar eventuellt upp för mindre effektavgift när det på riktigt finns kapacitet i nätet…. eller tvärtom.

4774
Fairlane Fairlane skrev:
Då missförstod jag tydligen "medans nätägarna gör miljardvinster som inte går tillbaka in i företagets budget"
Helt ok. Jag får skriva mer tydligt hädanefter 😃

4774
M Martin Lundmark skrev:
Hej 4774

Nätägaren måste hålla sig till regelverket.

Nätägaren får inte agera proaktivt, d.v.s. bygga nät utifrån hur han tror att framtiden blir.

Det är vi som är anslutna till elnätet som genom att t.ex. efterfråga en kraftigare elanslutning eller att få ansluta en solcellsanläggning och mata in eleffekt, som kan ställa ett krav att nätägaren skall agera och då eventuellt behöva förändra elnätet.

Elnätsägaren får inte neka en elanslutning. Men elnätsägaren får debitera oss kostnaden för det han gör, genom det regelverk som finns.
Jag vet att de måste det. Ei förlorade mot de tio största nätägarna i domstol.

Bara lyssna till det...

Våra myndigheter förlorar mot nätbolagen i hur mycket de får tjäna på oss användare så hm.. vad följer nätbolagen? Sina egna satta ramar?

• Gilla
Mr Stirling
  • Laddar…
B
4774 4774 skrev:
Våra myndigheter förlorar mot nätbolagen i hur mycket de får tjäna på oss användare så hm.. vad följer nätbolagen? Sina egna satta ramar?
Lagen. Om EI förlorar för mycket i domstol kanske en uppmaning från EI till riksdagen om att ändra lagen kommer.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
C
F fsn skrev:
Det öppnar eventuellt upp för mindre effektavgift när det på riktigt finns kapacitet i nätet…. eller tvärtom.
Ja, jo, det var ju mitt andra "lösningsalternativ". Att variera priset utifrån hur "trångt" det faktiskt är.
Som du säger finns ju alla tekniska förutsättningar för att mäta detta i realtid.

Sen är inte en sådan modell utan problem och utmaningar, men då finns åtminstone en direkt koppling till målet.

B BSOD skrev:
Lagen. Om EI förlorar för mycket i domstol kanske en uppmaning från EI till riksdagen om att ändra lagen kommer.
Riksdagen hade kanske otur när de tänkte till om lagen när den skapades? Upplagt för skyndsam lagändring om det inte ligger en kennel begraven under hela bygget.

• Gilla
4774
  • Laddar…
Attitudeswe
D Dilato skrev:
För oss som inte har elbil och solceller med batteri utan bara är vanliga elvärmda (pump) hushåll, hur ska vi veta vad som ska stängas av, när, för att inte få en chock vid månadens slut?
Här borde nätbolagen ta fram en gratis larmprodukt kopplad till elmätaren som larmar när man drar mer än en inställd maxeffekt.
Har du tibber så är det inga kosntigheter att få en raspberry pico med en summer att larma om du är på gång att överskrida en viss effekt. Kostar i hårdvara 200kr (plus en Pulse om man inte har det sedan innan)

Ännu bättre är om du automatiskt pausar VVB för att plocka bort den största förbrukaren...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.