Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Har du tibber så är det inga kosntigheter att få en raspberry pico med en summer att larma om du är på gång att överskrida en viss effekt. Kostar i hårdvara 200kr (plus en Pulse om man inte har det sedan innan)

Ännu bättre är om du automatiskt pausar VVB för att plocka bort den största förbrukaren...
Jag har inte timmätning.

Min VVB är min värmepump, de krävs fysiska ingrepp för att styra den, ska man verkligen behöva göra det?

Jag vet hur man gör, jag har en P1IB dongle på HAN-porten och har jobbat med programmering i över 40 år och har massor av Arduinos med alla möjliga reläer och sensorer liggande så det är inte grejen egentligen.

Men vanliga dödliga svensson, hur ska dom veta?

• Gilla
Mr Stirling och 1 till
  • Laddar…
Attitudeswe
D Dilato skrev:
Jag har inte timmätning.

Min VVB är min värmepump, de krävs fysiska ingrepp för att styra den, ska man verkligen behöva göra det?

Jag vet hur man gör, jag har en P1IB dongle på HAN-porten och har jobbat med programmering i över 40 år och har massor av Arduinos med alla möjliga reläer och sensorer liggande så det är inte grejen egentligen.

Men vanliga dödliga svensson, hur ska dom veta?
Vanliga svenssons får väl undvika ladda tvättmaskinen innan dom börjar med middagen.

Instruera barnen att duscha direkt efter skolan och inte på kvällen när diskmaskin och tvättmaskin behöver snurra. Osv

Alternativ övertala sitt elbolag att ha en korrekt effektavgift som bara är i bruk dec-feb kl 17-19)

Eller så får dom betala för den kostnad deras livsstil medför (om dom har en ofördelaktig). Snitthushållet skall ju gå på ett ut (eller lite plus rent av då det väl finns många bilar som laddar med 11kW (och dessa (ännu) inte finns i snitthushållet.)

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Hej tracker
Menar du att man inte skulle basera effektavgiften på medelvärde av entimmes effekttoppar Utan istället på effektmedelvärdet för månaden?
Tänkte mer att vi betalar elpris per timme då borde det inte vara svårt att betala effektavgift per timme.

Folk får återinstallera oljepannorna för det där extra värmentillskottet i december-januari till värmepumpen. Den är ju grönfärgad så det måste vara bra. ;)

• Haha
  • Gilla
Mr Stirling och 2 till
  • Laddar…
Tänkte detsamma men en elgenerator till nätet som kompenserar för effekttoppen den timmen.

• Älska
spikplanka
  • Laddar…
Fairlane
T tracker skrev:
Tänkte mer att vi betalar elpris per timme då borde det inte vara svårt att betala effektavgift per timme.
Du kommer fortfarande betala för varje kWh du förbrukar, men mindre.

Effektavgift i Ellevios modell är 81,25 kr/kWh för snittet av de tre högsta timmarna för månaden. Säg att man hamnar på 8 kWh, då betalar man alltså 640 kr i effektavgift den månaden (det är det här som folk ser som otrevliga överraskningar. Om man slår ut dessa på månadens timmar och låter vissa timmar kosta lite mer än andra så kanske det blir någon krona mer en timme av att slå på bastu, tvättmaskin och spis samtidigt. Det kommer inte påverka någons beteende.

T tracker skrev:
Hej tracker

Du skrev; ”Precis man kan väl räkna ut medeeffekten under en månad varför ska vi betala för de tre högsta topparna finns ju ingen anledning när tekniken finns för att räkna ut medeleffekt.
Då betalar du ju faktiskt för det du utnyttjar elnätet.
Självklart får du ju betala det pris som den effekten kostar den timmen du använder den”

Om nu effektavgiften skall spegla den toppeffekt som belastar elnätet och som förutom effektförluster även orsakar ett spänningsfall (spänningsvariationer) för elnätskunder.

Vad hjälper det då om man skapar ett medelvärde av dessa effekttoppar som man vill debitera för?

Menade att man inte läser topparna utan betalar en effektavgift per timme lika som elpriset

Finns det något reellt effektproblem i lokalnäten i Sverige eller är det egentligen något europeiskt problem som ska lösas lika i hela eu och därför måste vi ha det lika illa?

• Gilla
Mr Stirling och 2 till
  • Laddar…
T tracker skrev:
Menade att man inte läser topparna utan betalar en effektavgift per timme lika som elpriset
Hej tracker

Nu förstår jag nog inte vad du menar.

Om man inte mäter topparna, utan något sorts medelvärde, då missar man ju målet med att debitera för topparna.

Effektavgiften är ju inte för att hitta ökade inkomstkällor, utan att ta betalt för de som har höga effekttoppar, och därigenom styra mot ett beteende som minskar behovet av elnätsutbyggnad och man undviker därigenom ökade elnätskostnader.

De elanvändare som inte har höga effekttoppar får en lägre kostnad för elnätet.

• Gilla
ajn82 och 1 till
  • Laddar…
T tracker skrev:
Du menar att göra som EI förespråkar med tidsdifferentierad taxa? Det skulle aldrig nätägarna gå med på om de inte tvingades.

M Martin Lundmark skrev:
Hej tracker

Nu förstår jag nog inte vad du menar.

Om man inte mäter topparna, utan något sorts medelvärde, då missar man ju målet med att debitera för topparna.

Effektavgiften är ju inte för att hitta ökade inkomstkällor, utan att ta betalt för de som har höga effekttoppar, och därigenom styra mot ett beteende som minskar behovet av elnätsutbyggnad och man undviker därigenom ökade elnätskostnader.

De elanvändare som inte har höga effekttoppar får en lägre kostnad för elnätet.
Haka inte upp dig på medelvärde, jag menade att effektavgiften borde vara timbaserad, är det trångt i nätet dyrare effektavgift den timmen, inget högt effektuttag på nätet låg effekttaxa
Hoppas du förstår.

• Gilla
ajn82 och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Finns det något reellt effektproblem i lokalnäten i Sverige eller är det egentligen något europeiskt problem som ska lösas lika i hela eu och därför måste vi ha det lika illa?
Hej Dilato

Det är inte alltid effektproblem i lokalnäten i Sverige som sätter gränser. Det kan lika ofta vara spänningsfall och spänningsvariationer som måste hanteras. Det beror lite på hur näten ser ut och hur de belastas.

Ansluter man solceller och matar effekt i andra riktningen (som lokalnäten inte är byggda för) då uppstår ett spänningsfall i andra riktningen på det avsnittet av ledningen som kan vara nog så besvärligt.

Många gånger behöver man då förstärka (bygga om) elnäten.

M Martin Lundmark skrev:
Hej Dilato

Det är inte alltid effektproblem i lokalnäten i Sverige som sätter gränser. Det kan lika ofta vara spänningsfall och spänningsvariationer som måste hanteras. Det beror lite på hur näten ser ut och hur de belastas.

Ansluter man solceller och matar effekt i andra riktningen (som lokalnäten inte är byggda för) då uppstår ett spänningsfall i andra riktningen på det avsnittet av ledningen som kan vara nog så besvärligt.

Många gånger behöver man då förstärka (bygga om) elnäten.
Vad är det du svarar på i frågan om efekttarriff som tråden handlar om?

T tracker skrev:
Haka inte upp dig på medelvärde, jag menade att effektavgiften borde vara timbaserad, är det trångt i nätet dyrare effektavgift den timmen, inget högt effektuttag på nätet låg effekttaxa
Hoppas du förstår.
En variabel överföringsavgift kan man också ha, men det är ingen effekttaxa. En sådan rörlig avgift är rimlig, efter som nätförluster debiteras enligt spotpris.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.