91 879 läst · 1 271 svar
92k läst
1,3k svar
Hur tänker ni hantera ny effektavgift för elnätet?
Husägare
· Linköping
· 182 inlägg
Fast om elpriset fortsätter att variera som nu så lär ju elbilsägarna försöka maxa de få timmar per dygn då priset är relativt lågt, trots en högre avgift pga effektuttaget.D Daniel 109 skrev:
Och det innebär att nätägaren ska ta ut effektavgift av konsumenten för att det finns en massa lokalt producerad effekt som inte belastar nätet??M Martin Lundmark skrev:
Typ mina grannars solanläggningar trycker ut el på lokalnätet och därför ska det kosta mig lika mycket att nyttja det överflödet som om effekten transporteras hundratals mil till mig?
Och anledningen till extra kostnaden är att grannarna har solceller?
Tja, fast det räcker ju med att du behövt snabbladda tre gånger på en månad så kan du lika gärna snabbladda de andra dagarna också utan att det kostar dig ett öre mer i effektavgift.D Daniel 109 skrev:
På vilket sätt skulle jag betala mindre?Fairlane skrev:Du kommer fortfarande betala för varje kWh du förbrukar, men mindre.
Effektavgift i Ellevios modell är 81,25 kr/kWh för snittet av de tre högsta timmarna för månaden. Säg att man hamnar på 8 kWh, då betalar man alltså 640 kr i effektavgift den månaden (det är det här som folk ser som otrevliga överraskningar. Om man slår ut dessa på månadens timmar och låter vissa timmar kosta lite mer än andra så kanske det blir någon krona mer en timme av att slå på bastu, tvättmaskin och spis samtidigt. Det kommer inte påverka någons beteende.
HejD Dilato skrev:
Om "lokalt producerad effekt" innebär behov av nätförstärkningar som kostar stora pengar att åtgärda i redan byggda elnät ingår det i ditt "inte belastar nätet"?
Attitudeswe
Husägare
· Partille
· 1 435 inlägg
Attitudeswe
Husägare
- Partille
- 1 435 inlägg
Vi har haft 1-2 elbilar i hushållet som rullar 11+mil/dag styck. Aldrig haft behov av att snabbladda hemma. Har 32kr effekttaxa och timpris. Ej lönsamt att ladda bilen snabbare än 5-6kW (har script som bevisar att ännu långsammare skulle vara ekonomiskt förselaktigt). Då kan bilen fylla ut när VVB och DM+TM inte jobbar samtidigt (men dom tillåts jobba samtidigt)C cpalm skrev:
Skulle jag mot förmodan behöva 10 mil akut så skulle jag få det på McD 5 min bort på 10min istället för på 2-3 timmar hemma. Dessutom billigare än effekttaxan
Den förstärkningen ska ju enligt nuvarande principer betalas av den som orsakar kostnaden, nämligen producenten.M Martin Lundmark skrev:
Att man tidigare smetade ut kostnaden på alla kunder var ju fel och är numera inte längre tillåtet vad jag förstår vilket jufår anses vara helt rätt.
https://svensksolenergi.se/ma-installationer-hotade-vid-natforstarkning/
Attitudeswe
Husägare
· Partille
· 1 435 inlägg
Attitudeswe
Husägare
- Partille
- 1 435 inlägg
Solaredge SE10K-RWS hybridväxelriktare med elmätare i elskåpet samt LG 13 kWh batteri. 2 st go-e elbilsladdboxar. Home assistant är programmet som har färdiga integrationer för Solaredge (jag kan styra växelriktarens batteriläge samt läsa av elmätaren), go-e samt nordpool. Laddboxarna har en "ladda med solöverskott-funktion" så jag räknar ut vad överskottet är och säger åt laddboxarna att solen skiner mitt i natten. Funkar fint. Växelriktaren är gammal modell, men det fungerar även med nyare modeller. Laddboxarna https://go-e.com/sv-se/produkter/go-e-charger-gemini-flex är lite mer unika på det sättet att de är överlägsna alla andra laddboxar tycker jag. Prisvärda och har alla funktioner som finns, inkl. full lokal styrning.spikplanka skrev:
M Martin Lundmark skrev:
Vi kommer nog se en dalande trend med att installera solceller i framtiden😏D Dilato skrev:
Med minuspriser då det producerar som mest och den slopade 60öringen samt eventuella nätförstärkningar är jag glad att vi avvaktade det tänkta soltaket på 26,2kW😏
Det hade blivit en jättedålig affär😔
Det kan svänga snabbt🙃