4774
Men om nätet överbelastas pga folks elbilar och egna solceller så är det väl bara att förbjuda dessa så är problemet löst. Jag har inte elbil, bil överhuvudtaget och inga solceller så varför ska ägare till dessa då så fundamentalt göra livet svårare för oss andra?

• Haha
martin43 och 1 till
  • Laddar…
4774
M Mr. Gullberg skrev:
Är det någon som vet om effektavgiften räknas "uppåt" också🤔

Alltså vad man stoppar in i nätet😏
Garanterat 😂

• Haha
Mr. Gullberg
  • Laddar…
M
4774 4774 skrev:
Men om nätet överbelastas pga folks elbilar och egna solceller så är det väl bara att förbjuda dessa så är problemet löst. Jag har inte elbil, bil överhuvudtaget och inga solceller så varför ska ägare till dessa då så fundamentalt göra livet svårare för oss andra?
Jadu, det är nog lättare sagt än gjort😏
Då måste ju "ledningen" erkänna att det blivit lite fel i hanteringen😅
Och ta nya tag🙂

• Gilla
4774
  • Laddar…
Excel
4774 4774 skrev:
Solceller är inget bekymmer här, det kommer byggas datacenter i Dalarna som kräver motsvarande en kärnkraftsreaktor. Lägg därtill resten av Sverige, laddplatser för lastbilar etc.

Excel
M Mr. Gullberg skrev:
Vi kommer nog se en dalande trend med att installera solceller i framtiden😏

Med minuspriser då det producerar som mest och den slopade 60öringen samt eventuella nätförstärkningar är jag glad att vi avvaktade det tänkta soltaket på 26,2kW😏

Det hade blivit en jättedålig affär😔

Det kan svänga snabbt🙃
Det kan svänga tillbaka lika snabbt…

Attitudeswe Attitudeswe skrev:
I snitt har det bara varit riktigt lågt 5 timmar/natt.

Senaste 30 dagar i se3:

[bild]
Varför är det så fruktansvärt svårt att rita korrekta grafer på elpriset? Det ser inte ut så där. Det tycks vara lågt typiskt mellan 23 och 06, det är sju timmar. Den felaktiga grafen lurar dig nog lite.

M
Excel Excel skrev:
Det kan svänga tillbaka lika snabbt…
Får bara hoppas att företaget finns kvar tills dess😏

Fairlane
4774 4774 skrev:
På vilket sätt skulle jag betala mindre?
Med dagens modell hos Ellevio betalar man 30 öre/kWh. Med den nya modellen betalar man 6,25 öre/kWh.

Excel Excel skrev:
det kommer byggas datacenter i Dalarna som kräver motsvarande en kärnkraftsreaktor.
Dags att de står för sina egna kostnader hela vägen.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
4774
Fairlane Fairlane skrev:
Med dagens modell hos Ellevio betalar man 30 öre/kWh. Med den nya modellen betalar man 6,25 öre/kWh.
Så hur blir det billigare?

Fairlane
4774 4774 skrev:
6,25 öre är mindre än 30 öre?

• Gilla
BSOD och 2 till
  • Laddar…
M
4774 4774 skrev:
Eventuellt om du förbrukar många kWh med väldigt jämn låg effekt😏

Dock spelar ju även elpriset in, precis som den höjda fasta avgiften och höjd energiskatt/kWh😏

Så... Billigare... Mja, vi får väl se🤔

• Gilla
Mr Stirling och 1 till
  • Laddar…
4774
Fairlane Fairlane skrev:
6,25 öre är mindre än 30 öre?
Hahaha tror jag börjar bli trött 😄. Ren tankevurpa från min sida. Jag läste det som 30 öre mot 6,25kr. Förlåt

• Älska
  • Haha
Mr. Gullberg och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Den förstärkningen ska ju enligt nuvarande principer betalas av den som orsakar kostnaden, nämligen producenten.

Att man tidigare smetade ut kostnaden på alla kunder var ju fel och är numera inte längre tillåtet vad jag förstår vilket jufår anses vara helt rätt.
[länk]
Hej Dilato

När det gäller konsekvensen av Energimarknadsinspektionens beslut om att den som orsakar kostnaderna i elnäten skall stå för ”notan” så är det intressant att läsa vad tre stora elnätsbolag har svarat i en artikel (publicerad 13 september 2024) i Dagens Industri, med rubriken; ”Förvirring bland eljättarna: Smäll hotar villaägarna”
https://www.di.se/nyheter/forvirring-bland-eljattarna-small-hotar-villaagarna/

I artikeln kan vi läsa; På frågan ”Hur kommer då Eon att göra framöver?” så kommer svaret;”Vi försöker fortfarande analysera och förstå vad Ei:s beslut innebär. Det finns fortfarande frågetecken som vi ser det. Vi har inte fattat något beslut ännu, men åtminstone tills vidare kommer vi inte att ta ut några anslutningsavgifter för villakunder som inte ökar sin säkringsstorlek.”

”Statliga Vattenfall uppger att det trots Ei:s nya beslut inte kommer att ta ut några anslutningsavgifter av villaägare som vill installera solceller, även om elnätet behöver förstärkas, så länge det ryms inom säkringsnivån i kundens nuvarande abonnemang.”

”Ellevio, med drygt 900.000 kunder i Sverige, säger också att företaget hittills följt den svenska lagstiftningen och inte tagit ut anslutningsavgift i den typ av fall som Ei:s beslut nu gäller.” ”Vi har inte hunnit fundera och reagera på Ei:s beslut ännu. Men vi har inga planer att i nuläget börja ta ut anslutningsavgift. Samtidigt behöver vi förhålla oss till praxis och kommer att behöva ta en dialog med myndigheten”, säger David Bjurhall, chef för pris och reglerfrågor på Ellevio.

Om det uppstår kostnader vid installationer av solceller på villataken och om elbolagen då inte debiterar de villaägare som installerat solcellerna, då innebär det att dessa kostnader fördelas på övriga som är anslutna till elnäten.

Kostnaderna för elnäten betalas av de som är som är anslutna till elnäten

Redigerat:
Attitudeswe
D Daniel 109 skrev:
Varför är det så fruktansvärt svårt att rita korrekta grafer på elpriset? Det ser inte ut så där. Det tycks vara lågt typiskt mellan 23 och 06, det är sju timmar. Den felaktiga grafen lurar dig nog lite.
Tar man med ytterligare 2 timmar som du föreslår ( 23-24 och 05-06 ) så är dom timmarna 50% dyrare. Så det beror ju lite på vad man definierar som billigt.

Första 10 dagar i nov:

Graf över konsumtionsmönster och snittpris per timme under november, visar högre kostnader vid 23-24 och 05-06 samt svackor under dagen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
jbernspang
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.