91 824 läst · 1 271 svar
92k läst
1,3k svar
Hur tänker ni hantera ny effektavgift för elnätet?
De har alternativet att betala 20 kr/kW eller 20 kr/kW plus 7 kr/kW under natten och en högre överföringsavgift 06-23 (mesta delen av dygnet). Jag har inte hittat någon som får billigare pris med den taxan... Säg att du laddar elbil på natten 11 kW = 77 kr och typ kör disk eller tvättmaskin någon dagtid så ligger du lätt på 3 kW x 20 = 60 kr till = 137 kr totalt. Eller så kan du köra på 6.85 kW med billigare överföringsavgift och kan ladda bilen från när du kommer hem 17 fram till 23 på halv fart men dubbelt så lång tid (och jag klarar mig på 3 kW med att ladda bilen)...M Maledictus skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 783 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 783 inlägg
Den är lätt om vi ser på Ellevios fall.4774 skrev:
Säg att du konstant ligger på 3kW, aldrig över aldrig under, en hel månad. Då väljs 3 timmar ut som alla råkar bli 3 och ditt snitt blir 3.
Om du dessutom petar igång en tvättmaskin några dagar i månaden och du då får timmar med 3,5 kW så blir ditt snitt 3,5 kW
Och vad blir av det. Är det 3 kW som snitt och det blir att betala för över någonting, eller om det blir 3,5 kW så är det över vid några tillfällen och det blir att betala för dessa 0,5 kW som ligger över strecket. Någonstans blir det ett streck och vem bestämmer på vilken nivå den ska på.Fairlane skrev:Den är lätt om vi ser på Ellevios fall.
Säg att du konstant ligger på 3kW, aldrig över aldrig under, en hel månad. Då väljs 3 timmar ut som alla råkar bli 3 och ditt snitt blir 3.
Om du dessutom petar igång en tvättmaskin några dagar i månaden och du då får timmar med 3,5 kW så blir ditt snitt 3,5 kW
Enligt Ellevios beräkningar så skulle vi tjäna 29kr i januari men få ökad kostnad resterande 11 månader. Finns ingen som helst förklaring då jag tvättar nattetid, ingen hemma dagtid. Lagar middag. Sätter på diskmaskinen vid 23. Damsuger 2gånger i veckan. Har sparsamt med belysning samt en luftvattenvärmepump som slår på elpatronen när utetemperaturen är -16. Sedan en pump på 1,5kv.Attitudeswe skrev:Vanliga svenssons får väl undvika ladda tvättmaskinen innan dom börjar med middagen.
Instruera barnen att duscha direkt efter skolan och inte på kvällen när diskmaskin och tvättmaskin behöver snurra. Osv
Alternativ övertala sitt elbolag att ha en korrekt effektavgift som bara är i bruk dec-feb kl 17-19)
Eller så får dom betala för den kostnad deras livsstil medför (om dom har en ofördelaktig). Snitthushållet skall ju gå på ett ut (eller lite plus rent av då det väl finns många bilar som laddar med 11kW (och dessa (ännu) inte finns i snitthushållet.)
Ingen elbil och inga solceller.
Så våra toppar består då alltså i att laga mat vid 19 tiden.
Vet inte på vilket sätt vi belastar nätet.
Jag förstår själva effekttaxan men inte varför det skulle bli dyrare. Med mellan 150-400kr/m enligt ellevio. Förstår inte vad vi ska kunna ändra beteendemässigt. Det är det som inte går ihop för mig.
Det enda svar jag får av EI är nonsen om att inte laga middag, diska, tvätta och damsuga under samma timme. Vem gör det?
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 783 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 783 inlägg
Varför göra det så svårt?J jonaserik skrev:
Vi kan korta ner det till ett dygn, 24 timmar.
Om vi säger att du förbrukar exakt 3 kW konstant under den tiden, vad blir snittet för de 3 timmar med högsta förbrukningen?
Får du inte det till 3 får du räkna om.
Attitudeswe
Husägare
· Partille
· 1 435 inlägg
Attitudeswe
Husägare
- Partille
- 1 435 inlägg
Vilken veckodag och vilken tid på dygnet har du effekttoppen? Samma varje månad eller slumpmässigt?4774 skrev:Enligt Ellevios beräkningar så skulle vi tjäna 29kr i januari men få ökad kostnad resterande 11 månader. Finns ingen som helst förklaring då jag tvättar nattetid, ingen hemma dagtid. Lagar middag. Sätter på diskmaskinen vid 23. Damsuger 2gånger i veckan. Har sparsamt med belysning samt en luftvattenvärmepump som slår på elpatronen när utetemperaturen är -16. Sedan en pump på 1,5kv.
Jag förstår själva effekttaxan men inte varför det skulle bli dyrare. Med mellan 150-400kr/m enligt ellevio. Förstår inte vad vi ska kunna ändra beteendemässigt. Det är det som inte går ihop för mig.
Det enda svar jag får av EI är nonsen om att inte laga middag, diska, tvätta och damsuga under samma timme. Vem gör det?
Kan du styra VP att pausa vid middagstid? Har den egen effektvakt så kan du säga åt den att din huvudsäkring är 12A så pausar den själv...
Beräkningen av effektdelen av tariffen är precis den samma. Den bygger på ditt maximala effektbehov under månaden.4774 skrev:
Jag tycker media Aftonbladet, Marcus Oscarsson.se mfl men även Elnätsbolagen misslyckats fatalt med att förklara hur effekttariffen fungerar och hur eller om man behöver ändra sitt beteende.
Man kommer även i fortsättningen att kunna brygga kaffe och rosta bröd till frukost samtidigt, utan dyra extrakostnader!
Enligt min uppskattning så bör en tvätt eller disk ha hög förbrukning i ca 20 min så inte ens de slår så hårt på ”medel-topp-värdet”.
Så har du ingen elbil, elpatron i varmvattenberedare, VP / ”panna” eller annan stor förbrukare, så berörs du i princip inte.
Du kan ju undvika att tvätta och köra diskmaskinen samtidigt, men baren kan se på TV samtidigt.
Men så har vi då kalasmaten och julmatlagningen.
Då kan det samtidiga effektbehovet under en heltimme öka pga spisplattor och eventuellt flera ugnar.
Men då gör beräkningen av medel-topp-värdet att maxeffekten en dag slås ut på 3 eller 5 dagar.
Maxar man 6kW på matlagning i 4h (vilket jag inte ens tror min fru klarar med dubbla ugnar och 2 PowerBoost zoner) en dag så blir det ändå typiskt 2 kW * 40kr/kW (vid 3 topp timmars tariff: 6kW/3, Antag effekttariff: 40kr/kW)
Då är vi i ungefär samma situation. Bor själv i hus. Lagar mat ett par dagar i veckan. Dom andra dagarna köper jag mat på jobbet. Tvättar en till två maskiner i veckan. Kör diskmaskinen kanske 3-4 dagar i veckan. Har luft-vatten som värmepump . Ca 17 grader varmt inne på vintern. Använder ca 6500kwh på ett år och kommer enligt Ellevio få högre avgift varje månad. Men är väl bara att inse att man har höga effekttoppar. Även om jag har svårt att se vart dom skulle va. Har använt elpatronen 50 timmar på 6 år så känns ju inte som att de skulle va orsaken4774 skrev:Enligt Ellevios beräkningar så skulle vi tjäna 29kr i januari men få ökad kostnad resterande 11 månader. Finns ingen som helst förklaring då jag tvättar nattetid, ingen hemma dagtid. Lagar middag. Sätter på diskmaskinen vid 23. Damsuger 2gånger i veckan. Har sparsamt med belysning samt en luftvattenvärmepump som slår på elpatronen när utetemperaturen är -16. Sedan en pump på 1,5kv.
Min tvättmaskin slår 1.35 kWh under 1 timme och ligger på 10A, så det är mer än en halvtimme den värmer på full effekt. Jag använder runt 900W vid normal användning; inga tunga maskiner. Och runt 3-3.5 kW toppar när jag laddar bilen. Om tvätt och disk skulle gå samtidigt skulle de bidra till toppen. Tvätt och matlagning kommer ganska nära också.blackarrow skrev:
Inte EI vet vad de menar eller hur det ska fungera i praktiken så därav får nätbolagen härja fritt med detta tills 2027 då EI hoppas att någon lagändring hinner komma före. Annars får de utvärdera samtliga näthandlares sätt för att få fram en lag som gäller för samtliga nätägare.blackarrow skrev:Beräkningen av effektdelen av tariffen är precis den samma. Den bygger på ditt maximala effektbehov under månaden.
Jag tycker media Aftonbladet, Marcus Oscarsson.se mfl men även Elnätsbolagen misslyckats fatalt med att förklara hur effekttariffen fungerar och hur eller om man behöver ändra sitt beteende.
Man kommer även i fortsättningen att kunna brygga kaffe och rosta bröd till frukost samtidigt, utan dyra extrakostnader!
Enligt min uppskattning så bör en tvätt eller disk ha hög förbrukning i ca 20 min så inte ens de slår så hårt på ”medel-topp-värdet”.
Så har du ingen elbil, elpatron i varmvattenberedare, VP / ”panna” eller annan stor förbrukare, så berörs du i princip inte.
Du kan ju undvika att tvätta och köra diskmaskinen samtidigt, men baren kan se på TV samtidigt.
Men så har vi då kalasmaten och julmatlagningen.
Då kan det samtidiga effektbehovet under en heltimme öka pga spisplattor och eventuellt flera ugnar.
Men då gör beräkningen av medel-topp-värdet att maxeffekten en dag slås ut på 3 eller 5 dagar.
Maxar man 6kW på matlagning i 4h (vilket jag inte ens tror min fru klarar med dubbla ugnar och 2 PowerBoost zoner) en dag så blir det ändå typiskt 2 kW * 40kr/kW (vid 3 topp timmars tariff: 6kW/3, Antag effekttariff: 40kr/kW)
Nej, det är inte tänkt att detaljregleras.
Det finns ingen gräns eller streck.J jonaserik skrev:
Om medelvärdet av dina 3 högsta värden är 3 kW så får du betala 3x82 kr/kW. (Ellevio).
Om medelvärdet av dina 3 högsta värden är 3,5 kW så får du betala 3,5x82 kr/kW.
Kolla Mina sidor, förbrukning per dygn, med timvärden.
Där ser iaf jag ganska snart ett mönster över när topparna på dygnet inträffar och om jag kan tänka mig att göra något åt dom.
Det ger användarna andra problem, som att hålla lasterna fördelade på alla faserna, hela tiden. Om man hade enfas abonnemang vore det kanske rimligt.C cpalm skrev:Av den enkla anledningen att dimensioneringen av elnätet inte är dynamisk (i ett kortare tidsperspektiv). Därmed är inte heller de fasta kostnaderna som skall fördelas dynamiska. Nätägaren springer inte och uppgraderar och nedgraderar nätet timme för timme beroende på vad abonnenterna vill plocka ut just då, vare sig de betalar för det eller inte. Nätägarens kostnader styrs helt och hållet av "worst case"-scenariet, och där gissar jag att säkringsstorleken är minst lika träffsäker som att mäta toppar månad för månad.