91 863 läst · 1 271 svar
92k läst
1,3k svar
Hur tänker ni hantera ny effektavgift för elnätet?
ursäkta! det var dock en fråga.J jonaserik skrev:TROLL Kan du vara själv och sluta läsa/svara om det stör dig att någon vill ha klartext om något på forumet.
Eller så kan du som vet så mycket svara på det som kallas snittet Var ligger det gränsen vid uttag på en viss nivå, Blir snittets medeltal vid noll starten och allt däröver oavsett storlek på uttaget ett underlag för taxan då att betala. Om uttaget är 10 kW / timmen, startar det då från noll dagen före som vara noll och det blir taxa på 10 kW/h. Mycket märkligt är det.
Jag tycker du krånglar till något som är enkelt och började fundera på om det var medvetet gjort för att skapa förvirring.
Det snittet som kanske förvillar dig här är att en del nätägare beräknar den maxeffekt som ligger till grund för taxan som ett medelvärde på de tre högsta effekttopparna under en månad (inte din snitteffekt totalt för hela månaden, den ska du inte blanda in överhuvudtaget).
Är inte detta bara ett sätta att tvinga Svenssons att köpa energi på hela dygnets timmar och inte bara när det är ”billigt” jag styr ju tex min panna att den bara går när det är billigt. När priset ligger runt 1.00-4.00 så är den blockerad och kommer då istället att gå på högvarv när priset är 0-0,99.
Försöker ju såklart jämna ut kurvan men känns sådär att bli tvingad att köpa för ockerpriser bara för att inte bli straffad.
Såhär ser min kurva ut de senaste dagarna när priset är högt hela dygnets timmar
Försöker ju såklart jämna ut kurvan men känns sådär att bli tvingad att köpa för ockerpriser bara för att inte bli straffad.
Såhär ser min kurva ut de senaste dagarna när priset är högt hela dygnets timmar
Exakt hur är regleringen utformad som ger att alla drabbas lika av det nya regelverket?D Daniel 109 skrev:
Tvärtom är det så flummigt att nätbolagen gör precis som dom vill och det finns inget som hindrar dom, inget styrverktyg eller straff.
EI:
Det finns en stor variation i hur elnätsföretagen har valt att utforma och implementera effekttariffer.
Exempelvis har några valt att ta betalt för det enskilt högsta timvärdet under årets alla dagar medan andra har valt att ta betalt för ett medelvärde av ett antal av de högsta timvärdena under vissa tider.
Det är viktigt att ha koll på hur effekttarifferna ser ut hos det elnätsföretag som driver elnätet där du bor.
Det är inte helt enkelt att säga hur just du bör anpassa din elanvändning efter en effekttariff, men här följer några allmänna råd och tips om vad som kan vara bra att hålla koll på kring effekttariffer.
https://ei.se/konsument/el/effekttariffer-effektavgift
Det här är bara flum, EI är maktlös och har gett upp, och du tycker det är ok eftersom allt som sägs från makten är bara att finna sig i.
Du försvarar alltid dekret från ovan, den som inte håller med är bara dum i huvet som inte fattar hur bra det här är...
Det här är en reglering som ska lösa ett problem som inte finns och de enda som tjänar på det är nätbolagen som kan strunta i att bygga ut nätet i den mån som egentligen behövs, och samtidigt ta mer betalt än tidigare för samma produkt.
Nej, jag tycker inte att regleringen är bra. Dagens system har definitivt brister. Medför det att jag inte får påpeka när det kommer falska påståenden om hur det fungerar.
Ska vi inte i försöka utnyttja det nät vi redan har i vårt samhälle effektivare i första hand genom att införa incitament att begränsa maximala effektbehov över dygnet?D Dilato skrev:
Att låta de som driver på behovet av utbyggnad genom stora effektuttag ska rimligtvis bidra mer till investeringarna genom införande av en effektdel i nätavgiften. Rätt tänkt.
Du kan ju inte förklara hur det kommer att fungera innan det är infört av alla nätbolag och vi har facit.D Daniel 109 skrev:
Just nu är det vilda västern, inga bolag som har infört tariffer enligt det nya regelverket har samma modell eller tariffer/nivåer/priser så det känns rätt meningslöst att försöka förklara en såpass lös modell.
Vilken vanlig människa har ett så stort effektuttag i ett normalt liv i ett normalt hus och vad behöver den då göra hemma menar du? Sluta med elbil och solceller så klarar sig nätet bättre (nähä det går inte nej)...optimizer skrev:Ska vi inte i försöka utnyttja det nät vi redan har i vårt samhälle effektivare i första hand genom att införa incitament att begränsa maximala effektbehov över dygnet?
Att låta de som driver på behovet av utbyggnad genom stora effektuttag ska rimligtvis bidra mer till investeringarna genom införande av en effektdel i nätavgiften. Rätt tänkt.
Hur stort effektuttag?4774 skrev:
Jag pratar inte om några specifika effektnivåer eller åtgärder något enskilt hushåll ska behöva känna sig nödd att göra på grund av detta. Jag tycker bara att grundfilosofin kring att kostnaden för nätet ska fördelas även baserat på effektuttag är en förbättring.
Okoptimizer skrev:
Någon som vet hur Tibbers Grid Rewards hanterar effekt tariffer? Kan man själv begränsa effektuttaget eller styrs det helt av tibber?
Det sker ju redan idag med överföringsavgiften, den är i direkt relation till den effekt du köpt, och säkrings avgiften sätter taket på hur mycket du kan ta ut momentant.optimizer skrev:
Nu ska du plötsligt inte längre kunna ta ut den effekt du i realiteten alltid kunnat tidigare utan att betala mer än tidigare, därför att...???
Effekten finns ju, kablarna är samma, så vad har förändrats?
Nej, du betalar bara för överförd energi idag.D Dilato skrev:Det sker ju redan idag med överföringsavgiften, den är i direkt relation till den effekt du köpt, och säkrings avgiften sätter taket på hur mycket du kan ta ut momentant.
Nu ska du plötsligt inte längre kunna ta ut den effekt du i realiteten alltid kunnat tidigare utan att betala mer än tidigare, därför att...???
Effekten finns ju, kablarna är samma, så vad har förändrats?
Du kan ta ut samma effekt som tidigare.
Helt rätt. Det ska kosta mer att ta ut högre effekt än lägre.