Attitudeswe
T tracker skrev:
Tar frånkoppling alla dar i veckan istället för effekttaxa...
Är du säker på att du är ok med planerade strömavbrott kl17-19 vardagar om utetemperaturen är låg?

Då måste du investera i batteribackup till wifit och belysning.

Påtvingad smörgås till middag - nej tack. Då duschar jag hellre kl 22 istället för innan middagen.

C
Anna_H Anna_H skrev:
Du har nog lyssnat lite för mycket på Jan Blomgren eller någon av hans vänner där. De luras.
Här är de rätta siffrorna
Mina siffror kommer från Svenska Kraftnäts senaste kraftbalansrapport:
https://www.svk.se/siteassets/om-os...n-pa-den-svenska-elmarknaden-rapport-2024.pdf

Dvs. de är de officiella siffrorna som t.ex. används för att avgöra hur mycket reservkraft som skall upphandlas.

Du menar väl inte på allvar att solpaneler levererar 95-100% av installerad kapacitet på topplasttimmen som alltid inträffar mitt i vintern?

• Gilla
HenrikHuslöse och 2 till
  • Laddar…
M
Anna_H Anna_H skrev:
Pga den intermittenta belastningen, inte på grund av den intermittenta produktionen.

Se bild nedan:
Linjen är konsumtionen, den färgade ytan produktionen. Det som är över linjen är export. Vattenkraften justeras hela tiden för att matcha behovet.
[bild]
Om inte hög belastning av nätet är när man stoppar in eller tar ut effekt, så behöver vi ju inte ha effektavgift väl🤔

Inte för att vara sån, men den där bilden visualiserar ju lite vad han pratade om😏

spikplanka spikplanka skrev:
Man har haft tur med att kapaciteten i Karlshamnsverket med sina 662 MW och import av elkraft har haft kapacitet över då för att täcka upp. Den gång man inte har det blir det sektionsvis avstängning av elkunder i timmar för att spara.
En sådan avstängning lär svänga opinionen kvickt.
Nja, man kan väl ha haft tur att det inte varit vindstilla i en månad eller tre kärnreaktorer varit avstängda, men det händer inte så ofta, till och med väldigt sällan. Men när det händer blir vi väldigt knöliga och får ”hål i plånboken”. 🙄

Hur mycket av verkets 662MW utnyttjades tex vintern 2022/2023 som finns redovisat?
Effektreserven bestod under vintern 2022/2023 av 562 MW kondenskraft från Karlshamnsverket i Blekinge.

– Under vintern har vi sex gånger beordrat Karlshamnsverket att kunna starta med två timmars beredskap och fyra gånger att köra på minimieffekt Det är lika många gånger som förra året. Vi har inte aktiverat effektreserven fullt ut någon gång för Sveriges elförsörjning, säger Pontus de Maré.
Sen kan man tänka till lite ”Effektreserv” Vad är det?
Man kan inte både sälja produktionen från Karlshamnsverket och ha produktionen i reserv.
Under perioden 16 november – 15 mars har Svenska kraftnät tillgång till effektreserven enligt lagen om effektreserv*.
Det är alltså bara under dessa månader man har effektreserv från verket.
Verket har 100MW effekt kvar till försäljning.
Övrig tid kan man sälja hela produktionen på marknaden, till utlandet eller till svenska marknaden.

Källa: SvK
https://www.svk.se/press-och-nyhete...uffa-forutsattningar-och-elsparande-svenskar/

M
Anna_H Anna_H skrev:
Du har nog lyssnat lite för mycket på Jan Blomgren eller någon av hans vänner där. De luras.
Här är de rätta siffrorna:
[bild]

Observera även att verkningsgraden är tämligen ointressant för sol och vind och i viss mån även för vattenkraft, då råvaran i sig är gratis och fylls på utan kostnad.

För vattenkraft har verkningsgraden visst intresse när man börjar prata om pumpkraftverk, då behöver prisskillnaden mellan pumpning och generering vara större än förlusten pga verkningsgraden för att det ska löna sig att pumpa upp.
I mitt fall såg jag ett inslag på 8-10min i vad jag vill minnas var TV4:s Nyhetsmorgon för några år sedan.

Det pratades om elnätet, produktionstypernas för/nackdelar, elpriser och tillgång, även lite om omvärlden. Väldigt sakligt och neutralt.

Sen förstår man ju att en kärnfysiker kanske inte röstar på solceller om han får välja, men det var inget det pratades om alls.

De gick väl in en gång på begäran från Polen. Det behövde aldrig gå in som effektreserv.

blackarrow blackarrow skrev:
Man kan inte både sälja produktionen från Karlshamnsverket och ha produktionen i reserv.
Den här punkten är väl tänkvärd. Om man nu behöver nyttja reserven i normal drift. Hur går det då i .. onormal drift?

Det finns olika ”lägen” på effektreserven
1) aktiverad med 2h starttid,
2) aktiverad med minimiproduktion/”på sparlåga”,
3) produktion.

Under vintern 2023/24 aktiverades aldrig effektreserven pga effektbrist i Sverige.

Text om effektreserven i Sverige under vintern 2023/2024, med information om beredskap och aktivering.
[källa EI ]

Det är svårt att hitta produktionsstatistik för Karlshamnsverket.

2021 startade verket 63 ggr och producerade 110 GWh, vilket var mer än för hela 2011-2020.
2022 slogs produktionsrekord igen med 223 GWh.
[Sammanställt från Google]

Med över 1 000 produktionstimmar på ett enda år och 221 gigawattimmar (GWh) producerad elektricitet har Karlshamnsverket fördubblat sin elproduktion 2022 jämfört med föregående år. Och allt talar för att trenden håller i sig då det råder brist på planerbar elproduktion i södra Sverige.
[Källa Uniper@linkedin]

T tracker skrev:
Tar frånkoppling alla dar i veckan istället för effekttaxa...
Låter jobbigt med frånkoppling alla dagar i veckan.
Men ring ditt elbolag så kopplar de nog bort dig ska du se, då slipper du betala för både anslutning och effekttaxa.

• Haha
spikplanka och 2 till
  • Laddar…
Jahopp, den här diskussionen får ju en lite kul twist nu med den nya tysklandsinspirerade prisbergodalbanan. Om den håller i sig. Nu känns det inte som man ens behöver räkna på om det är värt att flytta förbrukning till natten eller ej. Obs, här i Linköping har vi samma tariff per peak-kW både dag och natt om man har standardtaxa.

Mitt elpris idag och imorgon som referens:
Diagram över elpris i Linköping, visar gula kurvan för spotpriset och blå kurvan för pris inkl. skatter och avgifter dag och natt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den gula kurvan är spotpriset på Nordpool, den blå är mitt pris inkl skatter och avgifter.

• Gilla
martin43
  • Laddar…
J jbernspang skrev:
här i Linköping har vi samma tariff per peak-kW både dag och natt om man har standardtaxa.
Folk får flytta nattlasterna till dagtid som tack ;)

J jbernspang skrev:
Jahopp, den här diskussionen får ju en lite kul twist nu med den nya tysklandsinspirerade prisbergodalbanan. Om den håller i sig. Nu känns det inte som man ens behöver räkna på om det är värt att flytta förbrukning till natten eller ej. Obs, här i Linköping har vi samma tariff per peak-kW både dag och natt om man har standardtaxa.

Mitt elpris idag och imorgon som referens:
[bild]
Med dessa priser så kan man ju dock offra effekttariffen. Om vi tar Göteborg Energis effekttariff så är den drygt 34/kWh dygnet runt. Dela det på 30 dagar och det hamnar strax över kronan. Med den kurva du visar upp så lönar det sig att flytta en kWh om dagen under de dyra timmarna till de billiga, oavsett hur det påverkar effekttariffen. Kan man spara två kWh så lönar det sig mer...

Det är dock lite jobbigare att räkna på. Idag vet jag hur lång tid det tar att ladda bilen och optimerar det till de billigaste timmarna. I framtiden måste jag räkna ut hur lång tid det tar att ladda bilen utan att överskrida tidigare effekttopp och sprida ut på så många "billiga" timmar. Även det går. Klarar jag inte av att sprida ut allt så får jag offra ytterligare någon kWh.

Men mitt energibolag har indikerat att de kommer att ha olika taxa dag och natt, vecka och helg, sommar och vinter, så jag behöver nog inte oroa mig så mycket.

M
J jbernspang skrev:
Vi kan välja på två prislistor, standard och alternativ. Just nu kostar effekten 40kr/kW för mig räknar på snittet på de 5 högsta topparna på en månad. På sommaren är det 20 kr/kW. Alternativprislistan är mer komplex och jag har inte riktigt orkat räkna på det. Simuleringen visade att mitt tidigare beteende tjänade på standardlistan, så jag kör på den nu i början iaf.

[länk]
Helsike vad det skiljer på nätverksleverantörerna🤔

Vi ska betala 81,25:-/kW, och snittet på de tre högsta topparna ligger som grund😏

• Ledsen
  • Gilla
cpalm och 2 till
  • Laddar…
M Mr. Gullberg skrev:
Helsike vad det skiljer på nätverksleverantörerna🤔

Vi ska betala 81,25:-/kW, och snittet på de tre högsta topparna ligger som grund😏
Det är verkligen helt godtyckligt implementerat.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.