104 457 läst · 1 525 svar
104k läst
1,5k svar
Hur tänker ni hantera ny effektavgift för elnätet?
Varför det? Annan export går på svenska vägar och järnvägar. De betalar sin del av nätavgifterna.
Vad syftar du på då?
https://www.affarsvarlden.se/kronika/unik-kartlaggning-vindkraften-slog-forlustrekord-ar-2023
Verkar som "eltillverkarna" behöver stålarna🤔
Carlshamnsverket kanske iofs har bättre vinstmarginal🤔
Verkar som "eltillverkarna" behöver stålarna🤔
Carlshamnsverket kanske iofs har bättre vinstmarginal🤔
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 874 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 874 inlägg
Nu täpper man till möjligheten att kompensera dyr el med fjärrvärme:
energinyheter.se: Fjärrvärmepriserna når nya rekordnivåer (2024-10-31)
"Årets prishöjningar på fjärrvärme i Sverige når nya rekordnivåer. Nya kraftiga prishöjningar på fjärrvärme förväntas även nästa år. Bland annat storbolagen Stockholm Exergi, tyska Eon och Göteborg Energi har aviserat nya prishöjningar från årsskiftet.
Redan tidigare säsonger har Fastighetsägarna riktat kritik mot fjärrvärmeleverantörerna för oskäliga prishöjningar. Nu förnyas kritiken sedan Solör Bioenergi meddelat att under sommarhalvåret kommer det rörliga priset att höjas med 40,4 procent medan ökningen för vinterhalvåret blir 24,1 procent. Solör Bioenergi meddelar också att man under 2025 kommer att justera upp fjärrvärmepriset med i genomsnitt 20 till 30 procent."
Befolkningen skall klämmas på sin sista krona.
energinyheter.se: Fjärrvärmepriserna når nya rekordnivåer (2024-10-31)
"Årets prishöjningar på fjärrvärme i Sverige når nya rekordnivåer. Nya kraftiga prishöjningar på fjärrvärme förväntas även nästa år. Bland annat storbolagen Stockholm Exergi, tyska Eon och Göteborg Energi har aviserat nya prishöjningar från årsskiftet.
Redan tidigare säsonger har Fastighetsägarna riktat kritik mot fjärrvärmeleverantörerna för oskäliga prishöjningar. Nu förnyas kritiken sedan Solör Bioenergi meddelat att under sommarhalvåret kommer det rörliga priset att höjas med 40,4 procent medan ökningen för vinterhalvåret blir 24,1 procent. Solör Bioenergi meddelar också att man under 2025 kommer att justera upp fjärrvärmepriset med i genomsnitt 20 till 30 procent."
Befolkningen skall klämmas på sin sista krona.
Hej AvatdkjdkdkdAvatarA AvatdkjdkdkdAvatar skrev:
Denna tråd har rubriken ”Hur tänker ni hantera ny effektavgift för elnätet?”
Det handlar om effektavgift för elnätet (kW)
Det handlar inte om inte kostnaden för elenergin (kWh).
Om vi skall hjälpa de som är intresserade av frågan i rubriken, så bör vi hålla oss till ämnet.
Jag har här bland annat i inlägg #635 och inlägg #637 skrivit hur jag gjort,
Hur har du gjort för att ” hantera ny effektavgift för elnätet”?
Hej AvatdkjdkdkdAvatarA AvatdkjdkdkdAvatar skrev:Jag har förstått att jag inte borde debattera med dig, Hej Martin, eftersom du får betalt när du gör ditt jobb, men en gång kommer även du få barn och sakta fråga dig : vad gör vi egentligen med överflödet våra förfäder jobbade så hårt för att bygga upp? Var det verkligen ytterligare en köksrenovering eller elprisreform de såg framför sig?
Jag har arbetat som elektriker, ingenjör, lärare och forskare under ca 50 års tid.
Idag är jag en pensionär med ett oavlönat, men fortsatt intresse att vår elkraftförsörjning skall fungera.
Du frågar; ”vad gör vi egentligen med överflödet våra förfäder jobbade så hårt för att bygga upp?”
Den elkraftförsörjning ”som våra förfäder jobbade så hårt för att bygga upp” genom uppoffringar och fysiskt arbete, den måste vi nu förvalta om att den skall fortsätta att fungera. Det är det jag skriver om här.
Detta i ett samhälle alltmer beroende av en fungerande elkraftförsörjning.
Elkraften fungerar utifrån de fysikaliska lagar, som gäller oberoende av vårt personliga tyckande eller ”politiska” beslut.
Här på byggahus skriver vi för att hjälpa varandra.
Redigerat:
Är det nån som analyserat hur många h som ni skulle behöva påverka för att sänka ert effektbehov?
Jag tog en kik på mitt effektbehov från denna vinter.
Om jag skulle sänka mitt behov med 10% så måste jag påverka min förbrukning med 3-6h/månad under vintermånaderna.
25% minskat effektbehov påverkar 20-30h/vintermånad (20-30h med reduktion, säkert lika många h som man får ökat behov) . Räknat på effekttaxan och hur få kWh man behöver flytta, så verkar det finnas lite lönsamt i det (om än småpengar) som jag skulle kunna spara på det.
Ska jag klippa med 25% så såg jag att det blev reduktion av effektbehovet 8h på en och samma dag. Förmodligen skulle det påverka min inomhustemp en del den dagen, om jag skulle styra hårt efter det.
Jag drar nog slutsatsen att jag skulle kunna sänka en 10-15% i alla fall, utan att det påverkar mig nämnvärt (givet att man lägger till det i homeassistant så det sker automatiskt). 25% känns tuffare, då börjar man nog få en del påverkan på komforten, om det är kallt länge.
En svårighet blir ju att sätta gränsen i förväg, dec till februari kan vara ganska kalla. Sätter man månadsvisa gränser i förväg är nog risken att det blir lite utkylt inomhus.
Jag vet inte om mitt förbrukningsmönster är representativt för villor, mina högsta effektbehov brukar uppstå efter en period med dyr el går till billig el då jag har en del smart styrning idag som inte tar hänsyn till effekt, utan bara agerar efter prisnivån på spot.
Jag tog en kik på mitt effektbehov från denna vinter.
Om jag skulle sänka mitt behov med 10% så måste jag påverka min förbrukning med 3-6h/månad under vintermånaderna.
25% minskat effektbehov påverkar 20-30h/vintermånad (20-30h med reduktion, säkert lika många h som man får ökat behov) . Räknat på effekttaxan och hur få kWh man behöver flytta, så verkar det finnas lite lönsamt i det (om än småpengar) som jag skulle kunna spara på det.
Ska jag klippa med 25% så såg jag att det blev reduktion av effektbehovet 8h på en och samma dag. Förmodligen skulle det påverka min inomhustemp en del den dagen, om jag skulle styra hårt efter det.
Jag drar nog slutsatsen att jag skulle kunna sänka en 10-15% i alla fall, utan att det påverkar mig nämnvärt (givet att man lägger till det i homeassistant så det sker automatiskt). 25% känns tuffare, då börjar man nog få en del påverkan på komforten, om det är kallt länge.
En svårighet blir ju att sätta gränsen i förväg, dec till februari kan vara ganska kalla. Sätter man månadsvisa gränser i förväg är nog risken att det blir lite utkylt inomhus.
Jag vet inte om mitt förbrukningsmönster är representativt för villor, mina högsta effektbehov brukar uppstå efter en period med dyr el går till billig el då jag har en del smart styrning idag som inte tar hänsyn till effekt, utan bara agerar efter prisnivån på spot.
Mitt problem är att frugan vill ta en bastu ibland, eller så vill vi bada i badtunnan. Dessutom så måste elbilarna laddas, men just de är relativt lätta att styra.
Utformningen på effekttaxan blir väldigt styrande. Man kan kanske styra om badtunna och bastu till helgen om man har lägre taxa då. Har man lägre taxa på natten så laddar man ju gärna elbilarna då. Men har man som utformningen är i Göteborg (samma effekttaxa dygnet runt, årets alla dagar), då är det svårt att göra något annat än att smeta ut användningen över så många timmar som möjligt.
Utformningen på effekttaxan blir väldigt styrande. Man kan kanske styra om badtunna och bastu till helgen om man har lägre taxa då. Har man lägre taxa på natten så laddar man ju gärna elbilarna då. Men har man som utformningen är i Göteborg (samma effekttaxa dygnet runt, årets alla dagar), då är det svårt att göra något annat än att smeta ut användningen över så många timmar som möjligt.
Har vändit och vridit på mina siffror, men min utmaning är antalet timmar i sträck där effektbehovet (värmebehovet) sticker ut. Typiskt är kvantat dygn. Planen har varit att stödelda, men jag tror knappast det kommer att funka för att minska effektavgiften. Räcker ju att man bommar 3 timmar på en månad så är ju allt förgäves.B BSOD skrev: