107 095 läst · 1 594 svar
107k läst
1,6k svar
Hur tänker ni hantera ny effektavgift för elnätet?
Verkar som det var de två sista veckorna i September 2021... Om nu SVT är trovärdiga🤔D Daniel 109 skrev:
Det var väl det aggregat som inte var upphandlat av SVK har jag för mig.
Edit: Jag hittade en annan källa om de veckorna. Det var då inte upphandlat av SVK utan körde på rent kommersiella grunder.
Edit: Jag hittade en annan källa om de veckorna. Det var då inte upphandlat av SVK utan körde på rent kommersiella grunder.
Redigerat:
Nej, det var rent kommersiell drift.
Jaao🤔 Vid effektbrist i elnätet behövs import eller annan lösning verkar det som😏D Daniel 109 skrev:Är det effektbrist så fort vi importerar? Vi har med andra ord kronisk kaffebrist. För att inte tala om allt annat vi har importbehov av. El exporteras i stort sett hela tiden.
Karlshamnsverket producerade för att det gick att exportera dyrt under en period.
Inget sv dina exempel handlar om att verket behövde gå in för att stötta nätet.
Vet inte vad rätta termen är🤔 Effekten av kaffebrist möjligen🙃
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/blekinge/experten-16D Daniel 109 skrev:
https://www.tn.se/naringsliv/37058/...amn-igang-forbereder-sig-for-intensiv-sommar/
Verkar som dom får lite order från SVK trots allt😏
Var läser du det i de länkarna?
Eller för att utrycka det på ett annat sätt. Oljan var billigare än gasen.
Attitudeswe
Husägare
· Partille
· 1 458 inlägg
Attitudeswe
Husägare
- Partille
- 1 458 inlägg
Som jag sa: att trigga termostaten att värma på 300L med 3 grader för att återställa tidigare värmeläckage kostar strax över 1kWhC cpalm skrev:
Attitudeswe
Husägare
· Partille
· 1 458 inlägg
Attitudeswe
Husägare
- Partille
- 1 458 inlägg
Fast inom 5år så kommer vi sakna 20% inhemsk produktion för att hantera maxeffekten som behövs en 10års vinter:D Daniel 109 skrev:Är det effektbrist så fort vi importerar? Vi har med andra ord kronisk kaffebrist. För att inte tala om allt annat vi har importbehov av. El exporteras i stort sett hela tiden.
Karlshamnsverket producerade för att det gick att exportera dyrt under en period.
Inget sv dina exempel handlar om att verket behövde gå in för att stötta nätet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder