M
D Daniel 109 skrev:
När menade du att det behövde gå in och stötta nätet? Vad jag vet så gick det upp i hög beredskap vid något tillfälle. Men behövde aldrig gå in för att stötta nätet.
Verkar som det var de två sista veckorna i September 2021... Om nu SVT är trovärdiga🤔

• Artikel från SVT Nyheter om Karlshamnsverks oljeförbrukning och koldioxidutsläpp i september 2021.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det var väl det aggregat som inte var upphandlat av SVK har jag för mig.

Edit: Jag hittade en annan källa om de veckorna. Det var då inte upphandlat av SVK utan körde på rent kommersiella grunder.

Redigerat:
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
M
D Daniel 109 skrev:
Det var väl det aggregat som inte var upphandlat av SVK har jag för mig.
Vad menar du🤔 körde dom olovligt🧐😅

Nej, det var rent kommersiell drift.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
M
D Daniel 109 skrev:
Är det effektbrist så fort vi importerar? Vi har med andra ord kronisk kaffebrist. För att inte tala om allt annat vi har importbehov av. El exporteras i stort sett hela tiden.

Karlshamnsverket producerade för att det gick att exportera dyrt under en period.
Inget sv dina exempel handlar om att verket behövde gå in för att stötta nätet.
Jaao🤔 Vid effektbrist i elnätet behövs import eller annan lösning verkar det som😏

Vet inte vad rätta termen är🤔 Effekten av kaffebrist möjligen🙃

Var läser du det i de länkarna?

M
D Daniel 109 skrev:
Väldigt tråkigt att riksfinansierade nyhetsmedia tillåts felinformera puckon som jag själv, med rakt av rena lögner😔

M
D Daniel 109 skrev:
Var läser du det i de länkarna?

• Citat av Henrik Svensson om förändrade driftmönster och bemanning vid Karlshamnsverket, ett viktigt oljekraftverk för Sveriges effektreserv.
    Skapa konto
M
D Daniel 109 skrev:
Hamen, förmodligen behövde någon lite ström e klart😏

Eller för att utrycka det på ett annat sätt. Oljan var billigare än gasen.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
M
D Daniel 109 skrev:
Eller för att utrycka det på ett annat sätt. Oljan var billigare än gasen.
Förmodligen😏 men det var el nån egentligen behövde🙂

M
Det kan vara svårt att få någon vidare effekt utan el i ledningarna, så det går väl lite hand i hand tänker jag. Ingen el = ingen effekt, mao så kan man ju iofs kalla det effektbrist😏

Attitudeswe
C cpalm skrev:
1,16 Wh = 0,00116 kWh per liter och grad för att vara exakt.
Om vi förutsätter en direktverkande VVB, inkommande vatten = 5° och tappvarmvatten = 60° blir det alltså 0,0638 kWh per liter varmvatten ur kranen.
Som jag sa: att trigga termostaten att värma på 300L med 3 grader för att återställa tidigare värmeläckage kostar strax över 1kWh

Attitudeswe
D Daniel 109 skrev:
Är det effektbrist så fort vi importerar? Vi har med andra ord kronisk kaffebrist. För att inte tala om allt annat vi har importbehov av. El exporteras i stort sett hela tiden.

Karlshamnsverket producerade för att det gick att exportera dyrt under en period.
Inget sv dina exempel handlar om att verket behövde gå in för att stötta nätet.
Fast inom 5år så kommer vi sakna 20% inhemsk produktion för att hantera maxeffekten som behövs en 10års vinter:

Diagram som visar framtida effektbalans i MWh/h för åren 2023 till 2027 under normalvinter, tioårsvinter och tjugoårsvinter.
Skapa konto

• Ledsen
Mr. Gullberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.