100 425 läst · 1 261 svar
100k läst
1,3k svar
Hur sparar ni på el och värmekostnader?
Jag har jobbat med styrsystem i fastigheter sedan 90 talet och på just 90 talet kom det lite mer avancerade villa regulatorer med nattsänknings funktioner.
Det fungerar bra ur ett ekonomiskt perspektiv om man sänker över tex en helg men att sänka några timmar på dagen/natten gav väldigt lite eller inget, när systemet ska gå till normal drift så går det åt en massa energi för att ”hämta” tillbaka temperaturen igen.
Åker man bort en helg så är det bra att sänka några grader.
I komersiella fastigheter stänger man av ventilationen över helger och låter temperaturen glida ner på vinter halvåret och på sommaren låter man tvärtom temperaturen stiga.
Har man värmepump (BV eller LVVP) och använder sänkning är risken stor att elpatronen går in när temperaturen efter sänkning ska till komfort läge igen.
Det fungerar bra ur ett ekonomiskt perspektiv om man sänker över tex en helg men att sänka några timmar på dagen/natten gav väldigt lite eller inget, när systemet ska gå till normal drift så går det åt en massa energi för att ”hämta” tillbaka temperaturen igen.
I komersiella fastigheter stänger man av ventilationen över helger och låter temperaturen glida ner på vinter halvåret och på sommaren låter man tvärtom temperaturen stiga.
Har man värmepump (BV eller LVVP) och använder sänkning är risken stor att elpatronen går in när temperaturen efter sänkning ska till komfort läge igen.
Kan du bevisa att sänkning + "hämta tillbaka temperaturen igen" efter en tex en halv dags sänkning i en villa när man är på jobbet inte ger någon besparning eller väldigt lite? Sett på totalt sett cirka 8 månaders drift per år.J Jeppson skrev:Jag har jobbat med styrsystem i fastigheter sedan 90 talet och på just 90 talet kom det lite mer avancerade villa regulatorer med nattsänknings funktioner.
Vi jobbar riggar upp sensorer ibland och mäter där det saknas bra ritningar på fastigheten eller då den är är ombyggd, då det är svårare att räkna.
Jag är relativt ung för att vara villaägare, jag känner inte till vilka ordningar som gällde förrJ Jan Young skrev:
En observation: du inser att du snubblat in på ett forum vars hela existensberättigande bygger på att serva den typ av konsumenter som vill nörda in sig på detaljer och själva lära sig hur saker fungerar och hänger ihop?
Många av oss som lagt både tid och pengar på att energieffektivisera genom olika åtgärder står inför en utmaning. Sannolikt kommer effekttariff ta över mer och mer. Istället för att spara energi totalt sett över året blir det då viktigare att hålla en jämn effekt över tid och undvika toppar. Framförallt vid tidpunkter då samhället förbrukar som mest. I mina öron låter det då lite illa att villaägare ska tidsstyra sitt värmesystem över dygnet. De flesta med normalarbetstid kommer då få en topp samtidigt. Vad har du för tankar kring detta Jan?
Jag har börjat inse detta nu. Det är mkt snack och tyckande samt lite verkstad här på många trådar. En del proffs finns här men många verkar gå på sin egna tro eller vad de hört från någon de känner. Jag själv skulle aldrig gå in i en allvarligare diskussion utan att ha kunskapen först, i så fall skulle jag uttryckligen bara vara den frågande.S Staffan-N skrev:Jag är relativt ung för att vara villaägare, jag känner inte till vilka ordningar som gällde förr
En observation: du inser att du snubblat in på ett forum vars hela existensberättigande bygger på att serva den typ av konsumenter som vill nörda in sig på detaljer och själva lära sig hur saker fungerar och hänger ihop?
J
Jerald Stuartson
Husägare
· Stockholm
· 544 inlägg
Jerald Stuartson
Husägare
- Stockholm
- 544 inlägg
Framtiden ligger i möjligheten att prognosticera vädret, ska man få besparing i kortvariga sänkningar ska det helst utföras i kombination men stigande utomhustemperatur.J Jeppson skrev:Jag har jobbat med styrsystem i fastigheter sedan 90 talet och på just 90 talet kom det lite mer avancerade villa regulatorer med nattsänknings funktioner.
Klart det går åt mindre energi om man sänker temperaturen en del dygnet.J Jan Young skrev:
Frågan är hur mycket man sparar, om man sparar något ekonomiskt och vad det betyder för komforten?
I ditt exempel sänks temperaturen 4° 14 timmar per dygn om jag inte räknar fel.
Snittsänkningen över dygnet är alltså ca. 2,3°. Enligt den gamla tumregeln att varje grads sänkning ger 5-7% besparing torde detta alltså i bästa fall ge en besparing på runt 15%. Om man ofta sparar 5 000 kWh som du påstår hade man i så fall en förbrukning på runt 33 000 kWh innan. Och det är ingen normal villa med värmepump som har den förbrukningen. Alltså är påståendet felaktigt.
Ett problem med natt/dagsänkning är att om man har timdebitering så sammanfaller elpriset ogynnsamt med den normalt önskade temperaturprofilen. Du sparar alltså när elen är billig och återhämtar när elen är dyr. Så det måste man också beakta om målet är att spara pengar.
Redigerat:
Ja det är sant. Fortfarande är styrning a och o.J jasula01 skrev:Många av oss som lagt både tid och pengar på att energieffektivisera genom olika åtgärder står inför en utmaning. Sannolikt kommer effekttariff ta över mer och mer. Istället för att spara energi totalt sett över året blir det då viktigare att hålla en jämn effekt över tid och undvika toppar. Framförallt vid tidpunkter då samhället förbrukar som mest. I mina öron låter det då lite illa att villaägare ska tidsstyra sitt värmesystem över dygnet. De flesta med normalarbetstid kommer då få en topp samtidigt. Vad har du för tankar kring detta Jan?
Norpool ger ut priser ett dygn i förväg.
Men om man har fast elpris blir det en annan sak.
På eftermiddagen sätts temperaturen upp igen tex kl 15 så den hinner upp tills man kommer hem kl 17 då man startar spisen, laddar bilen, dammsuger och kör tvättmaskinen. Man anpassar då effekttoppen.
Ackumulatortank kan vara vettigt.
Eller bäst. Nytt modulbyggt hus. De förbrukar 6800 kWh per år har jag sett, totalt all el. Kompletterar man med solceller blir elkostnaden nästan försumbar. Uttnyttja bidragen medan de finns.
Bilen sälls in så den laddas på natten och med nattsänkning sparar man in på effekttoppen.
Tvätt och disk har ofta klocka så de startar när man vill, tex på natten.
Ja, man får ju skilja på nattsänkning/helgsänkning på villa och kommersiella byggnader. kommersiella byggnader har ofta ganska kort nyttjningstid, t.ex. 7-17, vilket gör sänkningsperioden längre. Det är ju skillnaden i snitttemp som ger besparing på energi.J Jeppson skrev:Jag har jobbat med styrsystem i fastigheter sedan 90 talet och på just 90 talet kom det lite mer avancerade villa regulatorer med nattsänknings funktioner.
Sen får man ju inte glömma effektdelen. Det går åt mycket effekt att köra systemen på det sättet. Allt fler både fjärrvärmenät och elnät inför ju dynamiska prismodeller som tar hänsyn till effekt. Vet att det var klart vanligare med nattsänkning på 80-90 talet. Ska man hänga med i tiden är det väl snarare smart elprisstyrning man ska installera, inte enkel nattsänkning.
Förutom elpatronsrisken (som kan hanteras med lite smart styrning), så är ofta verkningsgraden på en värmepump bäst runt 60 70% last, om den är varvtalsstyrd. Då får man relativt låg kondensortemp, och hyggligt hög förångningstemp. Men det är lite från fall till fall, beroende på system. Så man får vara försiktig om man ska köra nattsänkning med värmepump.
En pelletspanna t.ex. Skulle man ju kunna köra nattsänkning på och spara lite pengar, effekten från den är hög. Kostnaden per kW är rätt låg, och verkningsgraden påverkas inte negativt av att man kör den på full last.
Jag har också funderat på samma fråga och du som expert kanske kan ge oss exempel på beräkning?J Jan Young skrev:Kan du bevisa att sänkning + "hämta tillbaka temperaturen igen" efter en tex en halv dags sänkning i en villa när man är på jobbet inte ger någon besparning eller väldigt lite? Sett på totalt sett cirka 8 månaders drift per år.
Vi jobbar riggar upp sensorer ibland och mäter där det saknas bra ritningar på fastigheten eller då den är är ombyggd, då det är svårare att räkna.
Vi anpassar värmen på övervåningen över dygnet med hjälp av luftvärmepumpen. Den ger en snabb skillnad och där tror jag att jag kan räkna hem att vi sänker temperaturen på dagarna när vi är på jobbet.
På bottenvåningen har vi vattenburen värme och här är jag tveksam om det har någon effekt att sänka värmen på dagen för att sedan höja tills vi kommer hem igen?
/Krille
Ett nybyggt modulhus där förbrukningen totalt är under 7000 kWh per år? Vad är det för hus?J Jan Young skrev:Ja det är sant. Fortfarande är styrning a och o.
Norpool ger ut priser ett dygn i förväg.
Men om man har fast elpris blir det en annan sak.
På eftermiddagen sätts temperaturen upp igen tex kl 15 så den hinner upp tills man kommer hem kl 17 då man startar spisen, laddar bilen, dammsuger och kör tvättmaskinen. Man anpassar då effekttoppen.
Ackumulatortank kan vara vettigt.
Eller bäst. Nytt modulbyggt hus. De förbrukar 6800 kWh per år har jag sett, totalt all el. Kompletterar man med solceller blir elkostnaden nästan försumbar. Uttnyttja bidragen medan de finns.
Bilen sälls in så den laddas på natten och med nattsänkning sparar man in på effekttoppen.
Tvätt och disk har ofta klocka så de startar när man vill, tex på natten.
/Krille
Har betongplatta under mitt hus , grunden är 100 kvm stor och 150 mm tjock .
Detta ger 15 m3 betong , har då inte räknat in voter så kanske 20 m3 betong .
Att köra nattsänkning på denna massa tror jag inte ger mig ngn besparing .
Att däremot minska ventilationen på en FLVP när ingen är hemma / på natten är nog en väg att gå .
Tyvärr har inte min IVT490 en sån funktion .
Man får även hoppas att elpatronen ej går in i FLVP när kompressorn ej kan jobba optimalt
Detta ger 15 m3 betong , har då inte räknat in voter så kanske 20 m3 betong .
Att köra nattsänkning på denna massa tror jag inte ger mig ngn besparing .
Att däremot minska ventilationen på en FLVP när ingen är hemma / på natten är nog en väg att gå .
Tyvärr har inte min IVT490 en sån funktion .
Man får även hoppas att elpatronen ej går in i FLVP när kompressorn ej kan jobba optimalt
Redigerat:
En grads sänkning ger 5% besparing!J Jan Young skrev:
Veritabelt skitsnack! Tyvärr är det sådant man lär ut till blivande energikonsulter. Skulle gärna vilja se hur den uträkningen gått till! Det är enbart en teoretisk bedömning som inte har ngn vetenskaplig grund.
Väldigt smart! En luftvärmepump ger snabbt hög uteffekt med låg inmatad effekt.K Krille4 skrev:Jag har också funderat på samma fråga och du som expert kanske kan ge oss exempel på beräkning?
Vi anpassar värmen på övervåningen över dygnet med hjälp av luftvärmepumpen. Den ger en snabb skillnad och där tror jag att jag kan räkna hem att vi sänker temperaturen på dagarna när vi är på jobbet.
På bottenvåningen har vi vattenburen värme och här är jag tveksam om det har någon effekt att sänka värmen på dagen för att sedan höja tills vi kommer hem igen?
/Krille
Du behöver beräkna själv. Sett ett helt år jämfört med historiken med innan du skaffade pumpen.
Det är billigt att köpa en energimätare till pumpens stickuttag om du vill börja exprimentera.