K
Jag tycker att vi har lyckats görs av med riktigt lite elenergi; villa på 160 m² uppvärmd yta. Vattenburen solvärme via radiatorer som står för stor del av uppvärmningen mars-november. Enkla plana solceller på ca 10 m² i söderläge. Hero LN25 som stödjer med värme när solen inte räcker. Lågenergilampor och styrning av värmen så att temperaturen sänks från att vi går och lägger oss till att vi kommer hem från skola/jobb vid 4-tiden. Snittat drygt 5000 kWh de senaste åren.

Har alltid varit skeptisk mot värmepumpar men vi fick ner förbrukningen med ca 3000 kWh tack vare vår luft-luftvärmepump.
 
J Jan Young skrev:
Jamställs funktionen istället och det är just den som är det intressanta och anledningen till att man köper.

Jag har sett exempel att man kan jämföra med ett kylskåp. De har idag mindre kompressorer än förr för att spara på el. Ett kylskåp har en effekt idag på cirka 100 w. För 10 år sedan var det omkring 150 w har jag sett.
Så är det men dagens kylskåp håller inte så länge heller, samma bör vara med kompressor. VIst bör det vara mest effekivt med en mindre som får jobba hårt och inte gå in i idle men sliter mer. Test av detta vore ju rätt intressant, se vad som ger mest över en livscykel...
 
  • Gilla
PåLandet
  • Laddar…
Halloj,

jobbar själv inom fastighetsautomation (större installationer, därav okunskap nedan) pyntar det som står på fakturan, man får vara glad för elen! Ungefär som det är när man tankar bilen

Det som slår mig är att vissa visar exakta siffror för hur många kwh för varmvatten/värme.
Läses detta av i display på värmepump?
Togglas bara värdet över mot växelventil? Eller hur fungerar en villavärmepump idag?

cop värde går väll ej att få förmodar jag? Finns väll inga korrekta flödesmätare som faktiskt mäter, eller?
Fiktiva flöden?

I min branch är det sällan vi tar aldrig ut flöde från vp via modbus/bacnet etc..

Fiktiva flöden blir galet...!
 
R
Går att utläsa från värmepumpen dvs kwh för värme/varmvatten samt ventilation.
Iallfall nibes frånluftsvärmepump har denna funktion.

Slänger in mina värden också, 7000kwh totalt per år

130kvm + 40 garage som värms upp. Byggt 2018

Planen är att värma upp uterum året om (20kvm välisolerat) och skaffa solceller också
 
R Raecer11 skrev:
Går att utläsa från värmepumpen dvs kwh för värme/varmvatten samt ventilation.
Iallfall nibes frånluftsvärmepump har denna funktion.

Slänger in mina värden också, 7000kwh totalt per år

130kvm + 40 garage som värms upp. Byggt 2018

Planen är att värma upp uterum året om (20kvm välisolerat) och skaffa solceller också
Då formodar jag att du har två elmätare i din värmepump, en som tar kompressor/cirkulation samt en som tar ventilation.
Blir ju galet om man gör beräkningar på uppskattade värden, vet att vissa större fläkttillverkare tagit enkla vägen för att få ut effekt (linjär funktion mellan 0-spec effekt, 0-100 % varvtal)
Blir inte riktigt rättvist när sfp skall beräknas då
 
Vad jag vet finns det ingen villavärmepump med inbyggd elmätare, utan det är bara ett uppskattat värde utifrån hur mycket ström kompressorn borde dra vid olika temperaturer/tryck.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
K
Vår elektriker satte in mätare som visar strömförbrukning för olika grupper redan i elcentralen.
 
@
E etompau skrev:
Tror de flesta på detta forum har plockat de lågt "hängande frukterna" när det gäller att spara på el.
För att spara på värmekostnaderna blir det nästan alltid en investering i något nytt eller kompletterande värmesystem som sedan kan ta x antal år att betala sig, alt.komfortminskning i form av reducerad innetemp.

Du som konsult kan ju här på forumet gratis ge oss dina bästa energispartips.
Efter att ha läst några energibesiktningar (från energikonsulter) så skulle jag kalla deras råd lågt hängande frukter å självklarheter ;)
 
J Jan Young skrev:
Annat var det förr då det var viktigt att vara tekniskt insatt, nästan oavsett vad det var man avsåg, oljepannor, bilar tex. De krävde mkt underhåll, justeringar m.m. Idag är detta historia.
Här kan skönjas två olika logiker. I den du företräder ska jag som konsument hållas omedveten, förståelse är oviktigt. Denna logik bygger på att jag till fullo har förtroende för företaget jag anlitat som konsument. Jag sätter all tilltro till den expert jag anlitat, och jag anlitar alltid experter för både inköp och underhåll enligt devisen att det går inte lära sig något så komplext. Detta får en expert omhänderta.

En annan logik (vanligt förekommande på detta forum) är att ha en sund misstänksamhet kring företagens försäljningsargument. Syftet är att sålla bort oseriösa eller fuskande företag. Ett sätt att göra detta är att som konsument förstå, att nyfiket lära sig, ofta genom att ta del av andras kunskaper och erfarenheter på forum som detta.

Inte sällan leder detta till att jag själv som konsument själv klarar av att både installera, reparera och underhålla olika system. Således blir det lite knasigt när du på ett forum som företräder en logik som bygger på att ta del av andras erfarenheter snarare än att blint lita på företagens expertis ger uttryck för det omvända.
 
  • Gilla
Styrman_jansson och 10 till
  • Laddar…
Fick min examen i civ.ingenjör energiteknik -16 i samband med att man skulle börja med energideklarationen. Vet många fick jobb kring att utföra energideklarationerna, då som nu tycker jag det är ett påhitt för att politikerna ska se miljömedvetna på pappret. Nästan uteslutande saker som lika gärna kunnat stå på ett standard formulär, deklarationen skulle göras bättre av riktigt husintresserade som kan hitta verkliga fel. Det klarar inte teoretikerna av som gör deklarationerna idag. Installera bergvärme ev isolera vinden och kolla uppenbart drag och ev ventilationen främst för välmåendet, resten är oftast bara lönt på pappret.
 
  • Gilla
Styrman_jansson och 5 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
J jasula01 skrev:
Här kan skönjas två olika logiker. I den du företräder ska jag som konsument hållas omedveten, förståelse är oviktigt. Denna logik bygger på att jag till fullo har förtroende för företaget jag anlitat som konsument. Jag sätter all tilltro till den expert jag anlitat, och jag anlitar alltid experter för både inköp och underhåll enligt devisen att det går inte lära sig något så komplext. Detta får en expert omhänderta.

En annan logik (vanligt förekommande på detta forum) är att ha en sund misstänksamhet kring företagens försäljningsargument. Syftet är att sålla bort oseriösa eller fuskande företag. Ett sätt att göra detta är att som konsument förstå, att nyfiket lära sig, ofta genom att ta del av andras kunskaper och erfarenheter på forum som detta.

Inte sällan leder detta till att jag själv som konsument själv klarar av att både installera, reparera och underhålla olika system. Således blir det lite knasigt när du på ett forum som företräder en logik som bygger på att ta del av andras erfarenheter snarare än att blint lita på företagens expertis ger uttryck för det omvända.
Klokt inlägg.

Och det är ju en utveckling i samhället i stort att eftersom det är så svårt att tjäna pengar på att sälja prylar till konsument så önskar företag skifta över till att sälja olika typer av låtsastjänster för att få in pengar.

Problemet med låtsastjänster är ju just det, att de är på låtsas och inte behövs. Som en del i detta att skapa förutsättningar för att sälja låtsastjänsterna så lobbar företagens branschorganisationer på byråkrati och lagstiftare för att införa olika typer av regleringar som de kan skörda i form av en ny marknad för att sälja dessa tjänster. Den högsta vinsten är en obligatoriskt krav på konsument att köpa tjänsten och allra bäst är om konkurrens kan hållas borta genom olika typer av mystiska branschcertifieringar. Ännu bättre blir det om tjänsten i själva verket bara är att fylla i ett standardiserat klipp-och-klistra-protokoll som därmed är mycket billigt och kräver låg kompetens att utfärda. Det ska gärna inkludera någon typ av icke-transparent beräkning i en mjukvara så att mystiken kring verksamhetens värde kan bibehållas över tid.

Metoden för att möjliggöra denna typ av låtsasarbete kallas inom nationalekonomin för rent seeking.
 
Redigerat:
  • Gilla
Styrman_jansson och 8 till
  • Laddar…
J Jan Young skrev:
Ett längre pit-stopp på vägen, från mobilen.

Vi har som policy att inte gå in på detaljer med kunder, för det kan lätt bli bakslag, fastän inget är fel på funktionen. Se längst ned.
Detaljerna får kunderna själva finna ut om de vill. Men inte via oss. Givetvis finns ritningar och beskrivningar så det går att gå bakvägen att ta reda på allt, men de är främst till för framtida installatörer för framtida underhåll. Men en oinsatt i branschen kan knappast få ut så mycket av dem, vilket också är meningen.

Tiderna förändras och numera behövs inte tekniska specifikationer i samma utsträckning. Styrningar och automatik klarar systemen att hantera bättre självt. Dessutom vill inte installatörerna och tillverkarna att folk är själva inne och pillar samt vara för insatta. vilket bl.a. har med garantier och funktion att göra, även deras rykte. Även risken för handhavandefel.
Oftast idag är själva funktionen som marknadsförs mycket väl underbyggd och testad av oberoende företag. Köper man av kända etablerade märken och låter fackfolket sköta installationer och funktioner utan för mycket av egna teorier kan man känna sig trygg, min erfarenhet.


Annat var det förr då det var viktigt att vara tekniskt insatt, nästan oavsett vad det var man avsåg, oljepannor, bilar tex. De krävde mkt underhåll, justeringar m.m. Idag är detta historia.

Vi undviker tex kunder som har för överdriven fixering av olika specifikationer. Vissa kan vara rentav maniska och fokusen blir större på specifikationerna än på själva funktionen. Man ser initialt rätt snabbt i vilken riktning diskussionerna går. Vi behöver även utrymme för att kunna ändra och justera i specifikationerna under arbetets gång, beroende på vad man stöter på. Utvecklingen går snabbt och nästa månad är det en ny modell på något, med annan spec.
Vi behöver göra vårt jobb i fred för att kunna leverera utlovad funktion. Den blir det dock inget fel på, vilket är själva förutsättningen så som vi ser det.

Vi arbetar med ett solcellsföretag. De undviker också att vara aktiva mot kunder som frågar för mycket utanför funktionen. Det blir så att det hela blir för tidsödande för dem och olönsamt. Och de satsar hellre på att förse kunder som önskar en funktion för det går snabbare. Växelriktare och annat känsligt vill de sköta om själva utan att kunderna har access. Dessutom är själva specifikationerna ännu mer dynamiska. De kan ändras med kort varsel, p.g.a. utveckling. Då kan de komma i ett dilema att specen blir fel i kundens öga. Fastän funktionen är korrekt.
Det vill de undvika.
Jag får också väldigt dåliga vibbar av denna policy. Att "sälja funktionen istället för specen" kräver stort förtroende från kunden. Mitt förtroende får du genom att vara transparent, hjälpsam och att tillhandahålla den information och de detaljer som kunden efterfrågar. Behöver ni anpassa er verksamhet efter en ny verklighet där produkterna utvecklas snabbare än ni kan leverera, så får ni göra det med mer transparens, inte mindre.
 
  • Gilla
Styrman_jansson och 6 till
  • Laddar…
R Raecer11 skrev:
Går att utläsa från värmepumpen dvs kwh för värme/varmvatten samt ventilation.
Iallfall nibes frånluftsvärmepump har denna funktion.

Slänger in mina värden också, 7000kwh totalt per år

130kvm + 40 garage som värms upp. Byggt 2018

Planen är att värma upp uterum året om (20kvm välisolerat) och skaffa solceller också
L lat skrev:
Lite nyfiken på hur lång utbildningen var (vilken skola) och hur mycket erfarenhet du har.


Kan du vara snäll och förklara detta beräkningsmässigt?



Finns det någon styrning installerad efter 1950 som inte har möjlighet till tidsstyrning?


Så du menar att man bara ska lita på det ni säger, utan att ni kan förklara?
Det inger ju förtroende.
Här kommer kommentarer i ordning.

Mkt intressant alla frågor och kommentarer här. Jag få nytta sv detta i jobbet



2 år program + kompl. matte, teknik, fysik ett år. jobbar med byggprojekt mest, även renoveringar. Underlag, uppmätningar och analyserar, budget & investeringsplaner, tar fram underlag för beslut för ägare och kommuner. Har jobbat snart 1,5 år.

Vi använder datasystem för beräkningar, inte för hand. Även från faktiska analysdata. Jag har svårt att sätta fingret på exakt hur det går till matematiskt för så utbildad är jag inte. Jag smsade med en kollega nyss, som är forskare och har doktorerat och fick ett bättre svar.
Nattsänkning beräknas total antal kWh och man kan räkna på ett känt fall om man vill bevisa för sig själv hur mkt besparning det ger.
Man vinner på att sänka temperaturen någon eller några grader ett antal timmar. Sänker man temperaturen går det åt mindre energi. Detta är grundläggande fysik.

Kan de som påstår annat bevisa att det inte är så? Det var själva kontentan som han menade, inte ens idé att debattera.

Någon typ av tidur borde gå att montera på tex cirkulationspump, efter 1950.

Man säger inte saker direkt och förklarar som i en butik, så funkar det inte.
Allt av vikt som kommuniceras dokumenteras. Kunderna får skriftliga underlag på funktion/lösning och sedan har man projektgenomgångar i olika omgångar under beredningen. Vi jobbar mindre med privatpersoner och villor, bara i de fall de själva hör av sig. Eller byggare hör av sig.
Tycker ändå att villadelen är intressant för där finns mkt att göra. Sverige är uppdelat i 4 olika energiklasszoner och det kan i framtiden bli högre kostnader för ägare till villor om man inte flyttar upp en energiklass. Hur det skall styras arbetar Boverket med och politiker. Antagligen med någon skatt.
 
J jasula01 skrev:
Här kan skönjas två olika logiker. I den du företräder ska jag som konsument hållas omedveten, förståelse är oviktigt. Denna logik bygger på att jag till fullo har förtroende för företaget jag anlitat som konsument. Jag sätter all tilltro till den expert jag anlitat, och jag anlitar alltid experter för både inköp och underhåll enligt devisen att det går inte lära sig något så komplext. Detta får en expert omhänderta.

En annan logik (vanligt förekommande på detta forum) är att ha en sund misstänksamhet kring företagens försäljningsargument. Syftet är att sålla bort oseriösa eller fuskande företag. Ett sätt att göra detta är att som konsument förstå, att nyfiket lära sig, ofta genom att ta del av andras kunskaper och erfarenheter på forum som detta.

Inte sällan leder detta till att jag själv som konsument själv klarar av att både installera, reparera och underhålla olika system. Således blir det lite knasigt när du på ett forum som företräder en logik som bygger på att ta del av andras erfarenheter snarare än att blint lita på företagens expertis ger uttryck för det omvända.
Utlovad besparning kan reklameras om det inte stämmer. Även ryktet i branschen och omdömen samt aktiekurs kan påverkas om man inte levererar rätt.
Som jämförelse kika i en bilbroschyr idag och el motsvarande för 20-30 år sedan, eller nästan vilken maskin eller apparat som helst.
 
S Staffan-N skrev:
Jag får också väldigt dåliga vibbar av denna policy. Att "sälja funktionen istället för specen" kräver stort förtroende från kunden. Mitt förtroende får du genom att vara transparent, hjälpsam och att tillhandahålla den information och de detaljer som kunden efterfrågar. Behöver ni anpassa er verksamhet efter en ny verklighet där produkterna utvecklas snabbare än ni kan leverera, så får ni göra det med mer transparens, inte mindre.
Du kan beställa nästan vad som helst och detta gäller generellt. Andra ordningar gällde förr.
Detta måste väl du och andra märkt vid det här laget?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.