14 784 läst · 107 svar
15k läst
107 svar
Hur mycket tål en nätverkskabel?
Svårt att se, men på den högra ser det inte ut som någon är tillräckligt långt in. Den vänstra verkar ha ett par stycken som möjligtvis har kontakt. Men som sagt svårt att se på bilden. Men som tidigare nämnts så borde ditt mätverktyg indikera vilka par som har kontakt och vilka som inte har det.K knipo skrev:
Jag har inte Schneider men med min så sätter man en sändare i ena änden och mätinstrumentet i andra. Kan inte utläsa hur det är gjort. Kan inte se hur man skall kunna se om man kopplat rätt om inte båda ändar är ihopkopplade.
Kul anekdot ang likadant testverktyg, trodde jag hade blivit tokig efter att ha kopplat om en kabel ett antal gånger då det alltid var brott på en ledare. Visade sig att en av lysdioderna i mottagaren hade pajat... så kolla alltid med en fungerande kabel först. (Vilket du gjort)
Renoverare
· Kalmar
· 2 848 inlägg
Beroende på kabelval så funkar det dåligt att använda dom kontakterna istället för en panel eller uttagK knipo skrev:
Jo, o säkert längre än så.
Men det tar tid när man gör det ensam.
Jag måste ha stegen upp till vinden. Krypa omkring i gammal isolering o hyvelspån när jag drar slang.
Omständigt med att dra flexslangen utan hjälp, klättra upp o ned för att hitta rätt till dosan mm.
Men jag skönjer slutet nu!
Men det tar tid när man gör det ensam.
Jag måste ha stegen upp till vinden. Krypa omkring i gammal isolering o hyvelspån när jag drar slang.
Omständigt med att dra flexslangen utan hjälp, klättra upp o ned för att hitta rätt till dosan mm.
Men jag skönjer slutet nu!
Min switch, NAS och UPS har varit ute på kattvinden i snart åtta år. Som mest -15 på vintern, -30 på sommaren. I år fick jag byta batteriet i UPS:en. NAS:ens temperatur varierar inte lika mycket då hårddiskar värmer sig själva på vintern och fläkten kyler den på sommaren. Switchen är problemfri då den har inte har rörliga delar och så länge den är varm samlas ingen kondens.M Mikael St skrev:
Ergo är det ganska problemfritt att ha utrustning på oupvärmt utrymme, i synnerhet sådant som är inkapslat och utan fläkt.