Jag vet inte om det går att se på bilderna om tåtarna bottnat.

Två RJ45-nätverkskontakter med synliga färgkodade kablar mot en svart texturerad bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Har du rätt kontakter? det är olika kontakter för solida ledare och för mångtrådiga.
 
  • Gilla
Poontus
  • Laddar…
R
K knipo skrev:
Jag vet inte om det går att se på bilderna om tåtarna bottnat.

[bild]
Ditt schneider instrument borde fungera bra att lösa problemet med.
 
K knipo skrev:
Jag vet inte om det går att se på bilderna om tåtarna bottnat.

[bild]
Svårt att se, men på den högra ser det inte ut som någon är tillräckligt långt in. Den vänstra verkar ha ett par stycken som möjligtvis har kontakt. Men som sagt svårt att se på bilden. Men som tidigare nämnts så borde ditt mätverktyg indikera vilka par som har kontakt och vilka som inte har det.
 
Jag har inte Schneider men med min så sätter man en sändare i ena änden och mätinstrumentet i andra. Kan inte utläsa hur det är gjort. Kan inte se hur man skall kunna se om man kopplat rätt om inte båda ändar är ihopkopplade.
 
R RapidSledge skrev:
Ditt schneider instrument borde fungera bra att lösa problemet med.
:D
Ja!!!
Tack.
Det tänkte jag inte på!:rofl:
Det funkar alltså till dettta med?
Men jag har ju lånat ett instrument.
O det visade att det inte var någon kontakt.

Person håller en nätverkskabelstester och en krimptång för datorkabel, inuti en verktygsväska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Men nu lägger jag ned för kvällen.
Får fortsätta i veckan.

Jag får väl köpa nya, bättre kontakter. Som klarar solid kabel bättre än dessa till att börja med.
O pressa upp tåtarna ännu mer.
 
Kul anekdot ang likadant testverktyg, trodde jag hade blivit tokig efter att ha kopplat om en kabel ett antal gånger då det alltid var brott på en ledare. Visade sig att en av lysdioderna i mottagaren hade pajat... så kolla alltid med en fungerande kabel först. (Vilket du gjort) :)
 
Jag blir tokig nu!
 
K knipo skrev:
Jag vet inte om det går att se på bilderna om tåtarna bottnat.

[bild]
Vänd på kabel med flärparna nedåt så är det lättare att se.
 
K knipo skrev:
Jo, jag har förstått det nu att man egentligen skall ha en patchpanel efter vägguttagen.
Men visst funkar det med att gå direkt från vägguttagen till switchen, eller?
Jag tänkte köpa en gigabitswitch med åtta ingångar.
Jag har sex kablar.
Beroende på kabelval så funkar det dåligt att använda dom kontakterna istället för en panel eller uttag
 
  • Gilla
Poontus och 4 till
  • Laddar…
R
K knipo skrev:
:D
Ja!!!
Tack.
Det tänkte jag inte på!:rofl:
Det funkar alltså till dettta med?
Men jag har ju lånat ett instrument.
O det visade att det inte var någon kontakt.

[bild]
Du har hållit på sen 9:e december... ;)
 
Jo, o säkert längre än så.
Men det tar tid när man gör det ensam.
Jag måste ha stegen upp till vinden. Krypa omkring i gammal isolering o hyvelspån när jag drar slang.
Omständigt med att dra flexslangen utan hjälp, klättra upp o ned för att hitta rätt till dosan mm.
Men jag skönjer slutet nu!:D
 
M Mikael St skrev:
Jag skulle inte sätta en Switch i ett utrymme som inte är uppvärmt.
Min switch, NAS och UPS har varit ute på kattvinden i snart åtta år. Som mest -15 på vintern, -30 på sommaren. I år fick jag byta batteriet i UPS:en. NAS:ens temperatur varierar inte lika mycket då hårddiskar värmer sig själva på vintern och fläkten kyler den på sommaren. Switchen är problemfri då den har inte har rörliga delar och så länge den är varm samlas ingen kondens.

Ergo är det ganska problemfritt att ha utrustning på oupvärmt utrymme, i synnerhet sådant som är inkapslat och utan fläkt.
 
A Andy78 skrev:
Vänd på kabel med flärparna nedåt så är det lättare att se.
Så här?

Två RJ45-nätverkskontakter med synliga färgkodade kablar innan krimpas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag kan inte se om de är tillräckligt lång in.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.