22 241 läst · 118 svar
22k läst
118 svar
Hur mycket pular vi egentligen med elen själva?
Medlem
· Västernorrland
· 615 inlägg
Ja, det kan ju inte vara svårt att hävda att man utgick från att en yrkesman gjorde att korrekt jobb. Sålunda kan ingen bli dömd överhuvudtaget för en felaktig installation om ett godkänt företag anlitats.
Är det vettigt? Är det en förbättring av säkerheten?
Är det vettigt? Är det en förbättring av säkerheten?
Vad menar du med fusk? Menar du privatpersoner som utför installationer på egen egendom eller företag som tar in icke kvalificerad personal?Paxman skrev:Fast det är ju det som är hela grundbulten i denna diskussion; att reglerna är orimligt strikta eftersom all statistik i ärendet pekar på att skadorna är så få, trots ett utbrett fusk. Givetvis förstår jag att reglerna finns för att förhindra skador (vilket är bra, helt fritt är det väl ingen som förespråkar?), men kan man inte visa att det är just reglerna som gör detta har de svagt berättigande.
Det har avhandlats åtskilliga gånger i alla dessa trådar om elreglerna. Det finns givetvis ingen oberoende statistik över detta (vem erkänner att man bryter mot lagen?), men det är inga tvivel om att så är fallet med tanke på; mängden elmateriel som säljs till privatpersoner, hur många här på BH som erkänner (anonymt) att de utför massor av olagliga elinstallationer, "äkta" elektriker som gång på gång vittnar om att de ser "rent livsfarliga kopplingar" om och om igen när de är ute och jobbar m.m.kanonkula skrev:
Det är ju denna aspekt som är så absurd i den här diskussionen. Elbranschen står på barrikaderna och skanderar att det fuskas så mycket och det är så farligt...ändå visar olycksstatistiken att allt detta hempuleri inte leder till några skador värda att nämna.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 977 inlägg
Jo, företag kan faktiskt ha straffrättsligt ansvar. Men man får nöja sig med böter, eftersom det som sagt är svårt att sätta företag i fängelse... Nåja, historiskt så har exv. "dödsstraff" utmätts för företag, och tvångsförvaltning skulle väl iofs kunna sägas var en form av fängelse.Mikael_L skrev:
Oavsett så tror jag nog att hemarbete fortgår. Som uppvuxen på landet kopplade jag trefasmotorer som 12 åring. Och det är inte som jag direkt bangar för att ta all el installation från proppskåpet och nedåt. Nog för att man sett en del horribla kopplingar i sin dag, men nuförtiden är elmaterielen så lättarbetad att det skall mycket till att för misslyckas och det finns egentligen ingen ursäkt för att inte göra ett gott jobb. Det är inte rocket science det här med el, jag aldrig riktigt förstått vart problemet ligger...lars_stefan_axelsson skrev:
Att tänka på.
Att det är fastighetsägarn som är ansvarig för sin elanläggning. Alltid ytterst ansvarig.
Om brand uppstår i en bostadsfastighet, rubriceras det som mordbrand.
Om branden kan härledas till elfel. Vad blir den då, som själv orsakat elfelet?
Att den som själv pular med elen, råkar dö. Bekommer oss tydligen.
Men att våran hemförsäkringspremie är hög och kommer att förbli så, pga att folk fixar lite på egen hand. De har vi inget emot.
Att det är fastighetsägarn som är ansvarig för sin elanläggning. Alltid ytterst ansvarig.
Men att våran hemförsäkringspremie är hög och kommer att förbli så, pga att folk fixar lite på egen hand. De har vi inget emot.
Ja du gäst, du får gärna ta fram statistiken som visar på att detta är ett stort problem. Någon sådan har åtminstone inte jag sett. Det har troligen inte försäkringsbolagen heller. Eller SEF. Eller EIO. Annars skulle de presentera den och få till ett totalförbud på att sälja elmateriel direkt till slutkonsument.gäst skrev:Att tänka på.
Mordbrand kommer det inte rubriceras som, det kräver uppsåt. Lite som att fixa med bromsarna på bilen själv och sen krascha. På sin höjd vårdslöshet och troligen inte det heller.
Jag (och andra) har haft diskussionen förut. Om man tar det absolut värsta fallet, t.ex. denna partsinlaga från EIO, så kan man där läsa att de elrelaterade husbränderna var 973 till antalet. Slår vi ihop det med informationen från denna lilla godbit (sid 61) så ser vi att den fasta anläggningens andel i elbränder är extremt liten. Det är istället spisen som redovisas som elbrand. Typ torrkokning och liknande. Notera gärna ovan att sättet EIO använder för att räkna fram sin elsäkerhetbarometer är extremt krattigt och missvisande. Notera också att tabellen i rapporten från 2009 redovisar en femårsperiod.
Om vi istället jämför med antal trafikdöda (260 st 2015) så ser vi att det troligen vore mindre farligt att införa ett hempularkörkort och tvinga alla att ta taxi.
Döda till följd av tobak och alkohol, vars nytta är betydligt mindre än både el och bilar, är lite svårare att beräkna men rör sig troligen i ett femsiffrigt område per drog.
Så, skippa pekoralen och presentera något som stödjer det du anför.
Thank you, please try again!
Ett sådant påstående kräver källa...men någon sådan lär vi inte få. Det finns, som tommib skriver, ingen statistik som försäkringsbolagen kan hänvisa till gällande felkopplad el för att motivera höga premier. Utan att ha någon fakta att luta mig mot, skulle jag säga att den helt klart övervägande anledningen till försäkringsbolagens kostnader, och därigenom höga premier, är vattenskador. Och se vatten, det får man fixa med själv...och att lägga om taket är också fritt att göra, likaså dränera om huset osv osv.gäst skrev: