Broken arrow skrev:
Intressant diskussion angående ansvar.


Här har en elektriker kopplat ström till köket och även ett rum som behövde ett uttag till, men där har det blivt blandat jordat och ojordat (samt ett uttag med jordpinnar utan jord). Något jag ska lösa, men är inte billigt med elektriker så får vänta lite. Hade jag fått dra en jordkabel själv hade det löst sig snarast, får ju endast byta eluttagen.

Lever ju än och även prylarna, inga stötar eller andra konstigheter har hänt än (allt går ju på samma fas i alla fall, samt en "jord"felsbrytare).



Så finns det någon lag emot detta eller är det bara rekommendation?
2 § ELSÄK-FS 2008:3 som tar stöd av 4 § starkströmsförordningen (2009:22) som i sin tur tar stöd av 9 kap 1 § 2 st ellagen (1997:857)
 
  • Gilla
Broken arrow och 2 till
  • Laddar…
Paxman skrev:
Fast om jag äger bil, lämnar in den till auktoriserad verkstad för att få nya bromsar installerade och dessa fallerar så att jag kör ihjäl en 5-åring så kommer garanterat verkstaden åtalas för vållande till annans död. Jag som bilägare kan inte förväntas vara kapabel att avgöra ifall bromsarna är korrekt installerade. Har jag dock monterat bromsarna själv i bilen så kan givetvis ansvaret falla på mig.

Detta gäller även om bilen säljs vidare med ett "sovande" fel...så där faller också elbranschens argument om att hus får nya ägare och att det därför inte kan komma på fråga med en hempularlicens för elinstallationer.

Fredrik, jag efterlyser fortfarande ett enda argument som inte är luft och som kan få mig att vackla i min uppfattning om att reglerna elbranschen fått igenom enbart finns till för att skydda sina egna intressen. Du, som är överinspektör på elsäkerhetsverket, måste väl kunna hitta ett sådant argument och förklara det för oss?
Här begår du det mkt vanliga misstaget att blanda ihop rättssystemen. Skulle det ske en olycka med din bil som orsakar personskador så kommer polisen att göra en brottsutredning och söka en gärningsman som stämmer överens med brottsrubriceringen. Vem det till slut blir är omöjligt att sia om. Brott som är listade i brottsbalken konsumerar i regel andra straffansvarsbelagda gärningar.
 
lars_stefan_axelsson skrev:
Nej, det skall allt vara starkare än "rekommendation". Men precis i vilket dokument det står skall jag låta vara osagt. (Det blir inte "lag" direkt, utan kedjan är typiskt, lag pekar ut, förordning, som pekar ut föreskrift, annan standard eller annat utlåtande. Så det sista dokumentet i kedjan är det som du behöver läsa för att förstå vad som gäller, men det har samma vikt som lag.) Det finns dock många här som är duktiga på regelverket, så vi lämnar frågan till dem.

Ett jordat uttag utan ansluten jord är definitivt fel och har aldrig varit OK. Om det är en yrkesverksam elektriker som åstadkommit det så bör man ställa till liv; henom till straff och androm till varnagel. :mad:
Var så när jag flyttade in, inget jag eller elkillen jag hade här orsakat. Men har tre typer av uttag i samma rum nu, ett med jord som elkillen gjorde, ett uttag med jordpinnar som okänd person kopplat (efterinstallerat), original uttaget utan jord (är ingen ny lägenhet utan byggt på 50/60 talet så elplaneringen är rätt gammal).

Även vardagsrummet har någon sätt jordat uttag utan jord. troligen många som pillat på elen här.
 
Fredrik Sjödin skrev:
Här begår du det mkt vanliga misstaget att blanda ihop rättssystemen. Skulle det ske en olycka med din bil som orsakar personskador så kommer polisen att göra en brottsutredning och söka en gärningsman som stämmer överens med brottsrubriceringen. Vem det till slut blir är omöjligt att sia om. Brott som är listade i brottsbalken konsumerar i regel andra straffansvarsbelagda gärningar.
Jag förstår inte alls vad du menar...jag gör en jämförelse mellan elinstallation i ett hem och en bromsinstallation i en bil. Utföres dessa installationer felaktigt så de orsakar ett dödsfall så är det väl självklart att polisen gör en brottsutredning i båda fallen för att söka en gärningsman som stämmer överens med brottsrubriceringen? Detta är hypotetiska exempel som givetvis vi inte kan sia om utfallet.

Du skriver att jag begår det mycket vanliga misstaget att jag blandar ihop rättssystemen...har vi olika rättssystem i Sverige? Har elbranschen lyckats få till ett eget rättssystem till och med?! :x

Jag väntar fortfarande på ett argument för lagarna och reglerna som inte är till för att gynna din bransch Fredrik...
 
tommib
Faktum är att vi har några olika rättssystem, bl.a. allmän rätt och förvaltningsrätt. Sen finns det lite specialdomstolar också. Men det är rätt OT...
 
  • Gilla
Fredrik Sjödin
  • Laddar…
Jo, men mina två hypotetiska exempel skulle ju behandlas av samma rättssystem...om nu inte elektrikerna fått till en egen domstol utan att någon märkt något.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Paxman skrev:
Jag förstår inte alls vad du menar...jag gör en jämförelse mellan elinstallation i ett hem och en bromsinstallation i en bil. Utföres dessa installationer felaktigt så de orsakar ett dödsfall så är det väl självklart att polisen gör en brottsutredning i båda fallen för att söka en gärningsman som stämmer överens med brottsrubriceringen? Detta är hypotetiska exempel som givetvis vi inte kan sia om utfallet.

Du skriver att jag begår det mycket vanliga misstaget att jag blandar ihop rättssystemen...har vi olika rättssystem i Sverige? Har elbranschen lyckats få till ett eget rättssystem till och med?! :x

Jag väntar fortfarande på ett argument för lagarna och reglerna som inte är till för att gynna din bransch Fredrik...
Det du nämner är straffrätt, alltså rättsystemet där samhället reaktivt straffar den fysiska person som begått brott. Ett bilmärke kan tex aldrig fällas straffrättsligt. Inom den offentliga rätten utövar olika myndigheter tillsyn över lagstiftningen inom sitt bemyndigande. Elsäkerhetsverket kan förelägga innehavare av elanläggningar att rätta till brister, transportstyrelsen kan lägga körförbud på bilar som inte klarar kontrollbesiktningen, en kommun kan dra in en krogs utskänkningstillstånd etc. Sen finns arbetsmiljörätt där arbetsgivaren kan få sanktioner vid brister i arbetsmiljön eller företagsbot om arbetstagare förolyckas. Civilrätt är en annan del där det finns minst två parter som ingått avtal, principalrätt som handlar om skadestånd etc.

Min poäng är att en person kan fällas i domstol för ett brott men "frias" av en myndighet för samma gärning. De är oberoende av varandra.

När det gäller argument för den nya elsäkerhetslagstiftningen är min personliga uppfattning att den är ett oerhört lyft för den enskilde konsumenten som nu mkt enklare kan få en säker elinstallation. Dessutom finns nu ett aktsamhetsansvar. Bara det är ett argument i sig för att system behöver reformeras.

Observera att jag talar som privatperson. Vill du eller någon annan veta myndighetens uppfattning ber jag att få hänvisa dit.
 
  • Gilla
kanonkula och 2 till
  • Laddar…
tommib
Fredrik Sjödin skrev:
När det gäller argument för den nya elsäkerhetslagstiftningen är min personliga uppfattning att den är ett oerhört lyft för den enskilde konsumenten som nu mkt enklare kan få en säker elinstallation. Dessutom finns nu ett aktsamhetsansvar. Bara det är ett argument i sig för att system behöver reformeras.
Att det är ett lyft är klart, med tanke på aktsamhetsrekvisitet som har saknats tidigare (vilket egentligen är helt oerhört). Tyvärr fegade lagstiftaren ur när det kommer till riktiga reformer.

Att det är bättre för enskilda konsumenter är jag inte lika övertygad om. På vilket sätt är det bättre? Förut hade man en behörig på firman, det har man nu också. Om en oseriös firma vill köra "Bennys städ och el" så kan de göra det precis lika mycket som förut. Det den nya lagen tillför är egentligen bara teknikaliteter. De kanske är bra för företag som köper tjänster av andra företag men det är inte mitt perspektiv.

Ett lyft för den enskilde konsumenten hade varit en enklare behörighetsmodell, med graderad behörighet och personlig behörighet där "elektrikern" som kommer hem till mig har en yrkeslegitimation som hen kan visa upp (de flesta hantverkare har ändå ID06).

Som en bonusföljd av ett rimligt graderat behörighetssystem och dessutom en övergång till målrelaterad utbildning istället för "sitta-av-tid-utbildning" skulle jag och många med mig ha betydligt lättare att skaffa en egen behörighet. Steget skulle inte vara lika långt i alla fall. Nu tog man ett steg åt andra hållet istället.... Tack för den branschen....
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Det var inte bilmärke det gällde, Fredrik Sjödin, utan bilreparatör.
Alltså försöker du blanda bort korten.
 
karlmb skrev:
Det var inte bilmärke det gällde, Fredrik Sjödin, utan bilreparatör.
Alltså försöker du blanda bort korten.
Hahaha...jag var precis på väg att skriva exakt de orden: "blanda bort korten"! (y)


När det gäller argument för den nya elsäkerhetslagstiftningen är min personliga uppfattning att den är ett oerhört lyft för den enskilde konsumenten som nu mkt enklare kan få en säker elinstallation.
Jag menar inte de nya reglerna, det är inte specifikt dem vi diskuterar i den här tråden. Jag efterfrågar ett enda substantiellt argument för hela regelverket runt elinstallation, som omöjliggör för en händig privatperson att ens röra den anläggning h*n är ansvarig för. Men jag tycker mig känna en rejält undflyende taktik...
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
karlmb skrev:
Det var inte bilmärke det gällde, Fredrik Sjödin, utan bilreparatör.
Alltså försöker du blanda bort korten.
Samma sak gäller där. En bilverkstad kan aldrig fällas straffrättsligt i Sverige.
 
Paxman skrev:
Hahaha...jag var precis på väg att skriva exakt de orden: "blanda bort korten"! (y)




Jag menar inte de nya reglerna, det är inte specifikt dem vi diskuterar i den här tråden. Jag efterfrågar ett enda substantiellt argument för hela regelverket runt elinstallation, som omöjliggör för en händig privatperson att ens röra den anläggning h*n är ansvarig för. Men jag tycker mig känna en rejält undflyende taktik...
Well.. De nya reglerna omfattar hela regelverket runt elinstallationer. Vet inte riktigt vad i övrigt du avser.
 
tommib skrev:
Ett lyft för den enskilde konsumenten hade varit en enklare behörighetsmodell, med graderad behörighet och personlig behörighet där "elektrikern" som kommer hem till mig har en yrkeslegitimation som hen kan visa upp (de flesta hantverkare har ändå ID06).
Utredningen prövade förslaget om individuell behörighet, bla eio drev det hårt. Det ansågs dock vara samhällsekonomiskt ogenomförbart.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
Paxman skrev:
Jag väntar fortfarande på ett argument för lagarna och reglerna som inte är till för att gynna din bransch Fredrik...
Ett vällovligt argument är att undvika att människor och djur dör och att människor, djur och egendom skadas.
Det är runt detta hela strarkströmsförordningen kretsar.

Du får tycka precis vad du vill, men detta är nog grundargumentet och det är dessutom odiskutabelt bra.

Däremot håller jag med om att de lagliga inskränkningarna inte står i paritet med med behovet av minska risk. Men här är vi djupt oense. Aktörerna inom elbranschen anser naturligtvis att dagen regelverk är nödvändigt, och de har varit framgångsrika i att få fram sin åsikt.
De som tycker elektriker är för dyra och vill göra alla saker själva står typ längst åt andra hållet.


Det är inte säkert att ena sidan har rätt, det bästa ligger troligen någonstans mitt på gråskalan mellan ytterligheterna.

Men "lobbymässigt" leder naturligtvis de olika aktörerna i branschen. Det är t.ex. bara att kolla in vilka aktörer som ombads om remissvar, det var eio, sef, svenska kraftnät, industriföretagen, osv osv. Bara branschorganisationer som redan bor i syltburken och givetvis i stort gillar dagens ordning, ty det gynnar dem. Enda "motparten" var villaägarna och politikerna förstås, båda med alldeles för grunda kunskaper i dessa frågor, de dukar givetvis under av argumenten ifrån de andra.



Slutligen så är det dåligt att du skriver "din bransch Fredrik...".
Fredrik Sjödin är ingen bransch och har ingen bransch!
Lika lite som Cecilia Tisell, generaldirektör för konsumentverket, är samma som hela den svenska handeln.

Dessutom har fredrik Sjödin varit tydlig med att han agerar här på forumet såsom privatperson, vilket jag tycker vi ska respektera.
Det är ju dessutom så att forumet är tydliga med att vi inom forumet agerar såsom privatpersoner, inte som företags eller bransch-företrädare. En regel som vi här normalt tycker är väldigt bra för att slippa att detta forum blir en tummelplats för reklam och lobbying ifrån företag.
 
  • Gilla
kanonkula och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L skrev:
Ett vällovligt argument är att undvika att människor och djur dör och att människor, djur och egendom skadas.
Det är runt detta hela strarkströmsförordningen kretsar.

Du får tycka precis vad du vill, men detta är nog grundargumentet och det är dessutom odiskutabelt bra.
Fast det är ju det som är hela grundbulten i denna diskussion; att reglerna är orimligt strikta eftersom all statistik i ärendet pekar på att skadorna är så få, trots ett utbrett fusk. Givetvis förstår jag att reglerna finns för att förhindra skador (vilket är bra, helt fritt är det väl ingen som förespråkar?), men kan man inte visa att det är just reglerna som gör detta har de svagt berättigande.

Mikael_L skrev:
Slutligen så är det dåligt att du skriver "din bransch Fredrik...".
Fredrik Sjödin är ingen bransch och har ingen bransch!
Lika lite som Cecilia Tisell, generaldirektör för konsumentverket, är samma som hela den svenska handeln.

Dessutom har fredrik Sjödin varit tydlig med att han agerar här på forumet såsom privatperson, vilket jag tycker vi ska respektera.
Det är ju dessutom så att forumet är tydliga med att vi inom forumet agerar såsom privatpersoner, inte som företags eller bransch-företrädare. En regel som vi här normalt tycker är väldigt bra för att slippa att detta forum blir en tummelplats för reklam och lobbying ifrån företag.[/I].
Fredrik är ju verksam i, samt försvarar och agerar för, den branschlobby vi kritiserar här. Jag har aldrig påstått att Fredrik är huvudföreträdare för elbranschen...men han bedriver lobby för elbranschens intressen, både här på forumet och är författaren till ett officiellt dokument med titeln "Trygg och störningsfri el" under Elsäkerhetsverket.

Jag är också privatperson men jag är också del i en bransch, som jag kallar "min bransch", det är väl inget konstigt? Om vi inte får hänvisa till yrkesverksammas branscher här på forumet kan vi ju inte diskutera med hantverkare om saker som rör annat än specifika saker för den enskilda personen.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.