M mattie_river skrev:
I det här fallet är det mer kollektivistiaka tomtar som fått för sig att samfällighetsforeningen är verktyget och arenan för att få utlopp för sina personliga preferenser i.
Det vet du med största sannolikhet förstås bättre än mig men jag hade i.a.f. varit frestad i att "rota vidare". Och det är självklart illa nog om det "bara" är som du säger.

• Gilla
mattie_river och 2 till
  • Laddar…
M
B Bästerortarn skrev:
Det vet du med största sannolikhet förstås bättre än mig men jag hade i.a.f. varit frestad i att "rota vidare". Och det är självklart illa nog om det "bara" är som du säger.
Som någon sa: Sverige är uppdelat i folk som vill vara ifred och folk som inte kan lämna andra ifred.

• Gilla
  • Haha
Peter787 och 8 till
  • Laddar…
M
M mattie_river skrev:
Som någon sa: Sverige är uppdelat i folk som vill vara ifred och folk som inte kan lämna andra ifred.
Kanske borde vara: Sverige är uppdelat i folk som vill vara ifred och folk som inte kan lämna andra och deras pengar ifred.

• Gilla
  • Haha
Peter787 och 5 till
  • Laddar…
Köp en skrotbil och råka backa sönder skåpet.

• Haha
Stellan Svealand
  • Laddar…
X Xaktly skrev:
Köp en skrotbil och råka backa sönder skåpet.
...och betala självrisken när din försäkring behöver användas för att ersätta skadan som uppstått. Låter inte helt fördelaktigt.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
M
I INTP skrev:
...och betala självrisken när din försäkring behöver användas för att ersätta skadan som uppstått. Låter inte helt fördelaktigt.
Jag tror vi tar den rättsliga vägen om inget annat hjälper.

• Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
M mattie_river skrev:
Jag tror vi tar den rättsliga vägen om inget annat hjälper.
Håll oss uppdaterade om hur det går!

• Gilla
Violina och 2 till
  • Laddar…
I INTP skrev:
Jo, när det hänt ett par gånger och ruffel & fiffel styrelsen inser att det var en korkad placering på skåpet.

• Gilla
Stellan Svealand
  • Laddar…
M mattie_river skrev:
Vi har en specifik garageplats i samfällighetsgarage i ett radhusområde. Plötsligt och utan att fråga oss har samfälligheten gjort installationer av elmateriel (stora lådor till solceller) på väggen på vår garageplats. Visst, det går fortfarande att köra in bilen men skaffar vi en större/högre bil - vilket vi förmodligen kommer att göra - så blir det tex svårt att öppna bakdörren tillräckligt. Det är redan nu även betydligt krångligare att ens ta sig till bakdörren på den sidan etc. Hade inte sagt något om förutsättningarna var klara när vi flyttade in och tog garaget som det var (det ingår ju liksom i det man köper) men att börja nagga på platsen tre år senare är en annan sak.

Grundinställningen hos styrelse (iaf vissa medlemmar...) är typ "det är samfällighetens garage och då får samfälligheten installera prylar som den vill" och "ni får kliva i bilen utanför/köra in på andra hållet" etc. Och det "står i stadgarna" men givetvis utan att hänvisa till vilken...
Du ska givetvis meddela att du ska ha sänkt avgift för garageplatsen.
Kan du inte använda hela garageplatsen, dvs att styrelsen/föreningen annekterat en del av din garageplats ska du ha lägre avgift för det utrymme du har.

• Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Hur är det med revisor, är det någon i föreningen eller någon professionell?

• Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Hur är det med revisor, är det någon i föreningen eller någon professionell?
Ja, visst är främmande verksamhet något en revisor, vare sig förtroendevald eller professionell, borde titta närmare på? Jag försökte med vår förtroendevalda revisor, men tyvärr är han lika korrupt som styrelsen, så det blev påhopp på mig istället.

Redigerat:
Är det en professionell revisor borde den risken minska otroligt mycket.

• Gilla
Stellan Svealand
  • Laddar…
M
S Stellan Svealand skrev:
Håll oss uppdaterade om hur det går!
E EllinorLag skrev:
Du ska givetvis meddela att du ska ha sänkt avgift för garageplatsen.
Kan du inte använda hela garageplatsen, dvs att styrelsen/föreningen annekterat en del av din garageplats ska du ha lägre avgift för det utrymme du har.
Vill inte ha reducerad avgift. Vill ha bort apparaterna och ha bort styrelsen som sk*ter i lagar och anläggningsbeslut. Och jag vill ha en styrelse som inte skiter medlemmarna i ansiktet när de får något rimligt påtalat. Som det ser ut nu så hade inte styrelsen rätt att genomföra det här stämmobeslutet pga det strider mot lag. Och vi har en kick ass-hemförsäkring med rättshjälp så om vi processar det här så blir det inte mycket att betala även om vi skulle förlora och måste stå för processkostnader Om styrelsen genomfört beslutet i strid mot lag så kan det däremot sluta med att styrelsemedlemmarna får ersätta hela kostnaden för anläggningen plus demonteringen. Eftersom de inte verkar ha huvudena påskruvade så verkar det inte som de har förstått det.

Redigerat:
  • Gilla
vcx och 4 till
  • Laddar…
M mattie_river skrev:
Vill inte ha reducerad avgift. Vill ha bort apparaterna och ha bort styrelsen som sk*ter i lagar och anläggningsbeslut. Och jag vill ha en styrelse som inte skiter medlemmarna i ansiktet när de får något rimligt påtalat. Som det ser ut nu så hade inte styrelsen rätt att genomföra det här stämmobeslutet pga det strider mot lag. Och vi har en kick ass-hemförsäkring med rättshjälp så om vi processar det här så blir det inte mycket att betala även om vi skulle förlora och måste stå för processkostnader Om styrelsen genomfört beslutet i strid mot lag så kan det däremot sluta med att styrelsemedlemmarna får ersätta hela kostnaden för anläggningen plus demonteringen. Eftersom de inte verkar ha huvudena påskruvade så verkar det inte som de har förstått det.
Frågan är om du vill att "rätt ska vara rätt" oavsett vad det kostar eller om du vill ha en fullstor garageplats?

Om det är garageplatsen du vill åt skulle jag personligen sikta på att konstatera för styrelsen att samfällighetens anläggningsbeslut inte har med elproduktion, att du gärna vill byta garageplats och att du inte har tänkt kolla upp vad myndigheterna har att säga om det.

Om det också är viktigt att allt går rätt till ska du ju såklart kontakta berörda myndigheter. Men då kommer det att kosta dig, om du inte väljer att flytta innan du börjar bråka. För kostnaden för anläggningsbeslutet och eventuella andra ekonomiska smällar tas ju ut genom höjda avgifter i samfälligheten.

• Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Om det också är viktigt att allt går rätt till ska du ju såklart kontakta berörda myndigheter. Men då kommer det att kosta dig, om du inte väljer att flytta innan du börjar bråka. För kostnaden för anläggningsbeslutet och eventuella andra ekonomiska smällar tas ju ut genom höjda avgifter i samfälligheten.
Inte ifall styrelsemedlemmarna är personligen ansvariga...

• Gilla
Stellan Svealand
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.