74 785 läst · 886 svar
75k läst
886 svar
Hur mycket nytillkomna begränsningar på garageplats i samfällighet måste man acceptera?
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 012 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 012 inlägg
Ja det finns utrymme för enskild att väcka talan om skadestånd mot styrelseledamot, se 54 § samfällighetslagen. Samma regelverk som 21 kap. lagen om ekonomiska föreningar.M mattie_river skrev:
Du vänder dig till mark- och miljödomstolen.
Jag har ingen egen erfarenhet av detta.
Kolla om någon i styrelsen har en liten bil och byt plats. Det måste de gå med på eftersom de inte ser problemet…..Claes Sörmland skrev:
Utan att ha någon kunskap inom området så skulle jag, efter att läst alla kommentarer och råd, gått till styrelsen och bett dem komma fram med en lösning. T. ex erbjuda den av styrelseledamoterna förfogande bästa parkeringsplatsen för er, och föreslagit ett byte för att du inte ska "behöva" gå vidare med en stämning.
TS har ju redan försökt föra diskussion med styrelsen och fått svaret, att det står i stadgarna.M Mr Person skrev:Utan att ha någon kunskap inom området så skulle jag, efter att läst alla kommentarer och råd, gått till styrelsen och bett dem komma fram med en lösning. T. ex erbjuda den av styrelseledamoterna förfogande bästa parkeringsplatsen för er, och föreslagit ett byte för att du inte ska "behöva" gå vidare med en stämning.
Läst vårt anläggningsbeslut nu. Kan inte hitta ett pip som skulle ge utrymme för att installera solceller (eller annan elproduktion).
Dessutom, oavsett vad stadgarna säger, så säger lagen om samfällighetsföreningar att den enskildes intressen i skälig omfattning ska beaktas. Märkligt nog tycker styrelsen att man inte ens behöver tillfråga oss om våra synpunkter.
Måste säga att vår styrelse generellt verkar ha en väldigt "avslappnad inställning" till lagstiftningen, rättspraxis och anläggningsbeslutet...
Se skärmdump från vårt anläggningsbeslut. Måste säga att vår styrelse verkar ha en väldigt avslappnad inställning till det. "Elradiatorer" blev till elbilsladdare... Jag ser då ingenting som med bästa vilja i världen kan bli till elproduktion/solcellsanläggning.R Robban1234 skrev:Kolla om någon i styrelsen har en liten bil och byt plats. Det måste de gå med på eftersom de inte ser problemet…det är en
R Robban1234 skrev:Kolla om någon i styrelsen har en liten bil och byt plats. Det måste de gå med på eftersom de inte ser problemet…M Mr Person skrev:Utan att ha någon kunskap inom området så skulle jag, efter att läst alla kommentarer och råd, gått till styrelsen och bett dem komma fram med en lösning. T. ex erbjuda den av styrelseledamoterna förfogande bästa parkeringsplatsen för er, och föreslagit ett byte för att du inte ska "behöva" gå vidare med en stämning.
Dessutom, oavsett vad stadgarna säger, så säger lagen om samfällighetsföreningar att den enskildes intressen i skälig omfattning ska beaktas. Märkligt nog tycker styrelsen att man inte ens behöver tillfråga oss om våra synpunkter.
Måste säga att vår styrelse generellt verkar ha en väldigt "avslappnad inställning" till lagstiftningen, rättspraxis och anläggningsbeslutet...
Det står ju faktiskt eluttag, om vi ska vara noga kan det omfatta att ladda batterierM mattie_river skrev:Läst vårt anläggningsbeslut nu. Kan inte hitta ett pip som skulle ge utrymme för att installera solceller (eller annan elproduktion).
Se skärmdump från vårt anläggningsbeslut. Måste säga att vår styrelse verkar ha en väldigt avslappnad inställning till det. "Elradiatorer" blev till elbilsladdare... Jag ser då ingenting som med bästa vilja i världen kan bli till elproduktion/solcellsanläggning.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 012 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 012 inlägg
Ojdå. Gissningsvis har man inte en jäkla aning om samfällighetslagen och vad ett anläggningsbeslut är. Man har gissningsvis bara kört på och trott att samfällighetsföreningen var som vilken oreglerad förening som helst.M mattie_river skrev:Läst vårt anläggningsbeslut nu. Kan inte hitta ett pip som skulle ge utrymme för att installera solceller (eller annan elproduktion).
Se skärmdump från vårt anläggningsbeslut. Måste säga att vår styrelse verkar ha en väldigt avslappnad inställning till det. "Elradiatorer" blev till elbilsladdare... Jag ser då ingenting som med bästa vilja i världen kan bli till elproduktion/solcellsanläggning.
Frågan är vad du ska göra i detta sammanhang i praktiken. Det är ju ändå ditt grannskap som har klantat sig och det gäller ju att kunna samexistera i lokalsamhället även efter detta. Inte en lätt situation.
Och hur mycket är det enskilda styrelser som genom åren som har gått fel och hur mycket av olagligheterna är förankrade på stämma?
På något ställe så har jag för mig att det var just elradiatorerna (som inte längre finns) som "ersatts" av laddarna. Viss reservation om jag minns rätt men den frågan tänker jag ändå inte driva. Det får bli någon annans sak om den medlemmen är missnöjd.Jonatan79 skrev:
Redigerat:
Gå med i styrelsen. Lev rövare, och övertala alla i styrelsen att du skall få byta plats och någon annan med liten bil ska få din plats. När det är gjort begärd du utträde ur styrelsen.
Det här är en stor samfällighet (som egentligen omfattar andra delar också än bara garagen (men inga solceller eller elproduktion). Att räkna med att alla gamla och nya medlemmar ska ska sitta ner och acceptera att bli individuellt "tilltryckta" eller kollektivt belastade av "projekt" utanför anläggningsbeslutet är nog att begära (och förvänta sig) i mesta laget...Claes Sörmland skrev:Ojdå. Gissningsvis har man inte en jäkla aning om samfällighetslagen och vad ett anläggningsbeslut är. Man har gissningsvis bara kört på och trott att samfällighetsföreningen var som vilken oreglerad förening som helst.
Frågan är vad du ska göra i detta sammanhang i praktiken. Det är ju ändå ditt grannskap som har klantat sig och det gäller ju att kunna samexistera i lokalsamhället även efter detta. Inte en lätt situation.
Och hur mycket är det enskilda styrelser som genom åren som har gått fel och hur mycket av olagligheterna är förankrade på stämma?
Som jag förstår är ett stämmobeslut om att "skaffa solceller" inte fritt mandat för styrelsen att exekvera stämmobeslutet och samtidigt nonchalera gällande lagstiftning och anläggningsbeslutet...
Redigerat:
Det verkar mycket jobbigare (och längre väg till framgång) än att stämma styrelsemedlemmarna i ett solklart case och få grejerna bortplockade på deras bekostnad. Ombudskostnaderma (som jag får igen) kan jag lätt ligga ute med.lsoderlund skrev:
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 012 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 012 inlägg
I ljuset av det är det så klart enklare att vara mer principiell. Lagen ska följas.M mattie_river skrev:Det här är en stor samfällighet (som egentligen omfattar andra delar också än bara garagen (men inga solceller eller elproduktion). Att räkna med att alla gamla och nya medlemmar ska ska sitta ner och acceptera att bli individuellt "tilltryckta" eller kollektivt belastade av "projekt" utanför anläggningsbeslutet är nog att begära (och förvänta sig) i mesta laget...
Du har helt rätt där. En stämmobeslut ger inte styrelsens ledamöter rätt att bryta mot lagen. De är ansvariga för sina handlingar även om stämman har fattat beslut om att föreningen ska bryta mot lagen.M mattie_river skrev:
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 116 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 116 inlägg
Hur kan föreningen ha installerat solceller utan att alla medlemmar godkänner det?
Skillnaden mellan att köpa solceller och köpa t.ex bitcoins är minimal. Båda är att spekulera i framtida vinst, känns som föreningen tar ut alldeles för hög avgift om man så mycket pengar över att man kan spekulera i solceller. Eller så har man lånat till det och isåfall är man riktiga idioter.
Vad hindrar föreningen att köpa bitcoins nästa gång?
Skillnaden mellan att köpa solceller och köpa t.ex bitcoins är minimal. Båda är att spekulera i framtida vinst, känns som föreningen tar ut alldeles för hög avgift om man så mycket pengar över att man kan spekulera i solceller. Eller så har man lånat till det och isåfall är man riktiga idioter.
Vad hindrar föreningen att köpa bitcoins nästa gång?
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 677 inlägg
Det spelar ingen roll om alla medlemmar godkänner det. En samfällighetsförening får inte bedriva verksamhet utanför sitt av Lantmäteriet definierade uppdrag i anläggningsbeslutet. Så oavsett vad man tycker om solceller är det här en olovlig åtgärd.S SueCia skrev: