Jag får ju ångest av att läsa hur vissa amorterar.
 
Chrissofsweden skrev:
Jag får ju ångest av att läsa hur vissa amorterar.
Instämmer!
Var får de alla pengarna ifrån :confused:
 
Chrissofsweden skrev:
Jag får ju ångest av att läsa hur vissa amorterar.
Jag kan lindra din ångest, lån på 900k och jag amorterar 1k i månaden. :)
 
  • Gilla
Ramnemark
  • Laddar…
Chrissofsweden skrev:
Jag får ju ångest av att läsa hur vissa amorterar.
Bara att ta ett djupt andetag och strunta i vad alla andra gör. Amorteringen är en liten del av hela bilden så vad man amorterar eller kanske inte amorterar säger överhuvudtaget inget alls utan att ta in massor med andra parametrar.
 
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
Det är ju inte antingen hög amortering eller smart placering. Många som inte amorterar lägger nog pengarna på konsumtion. Det ger ju sämst avkastning än allt annat...
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
M
KnockOnWood skrev:
Och var får du det med statlig insättningsgaranti?
(Och då menar jag inte småbelopp < 100.000)
Jag vet inte. Men garantin gäller ju bara till 950K ändå:D
Det finns mängder med produkter som ger betydligt bättre avkastning än amortering. Man behöver inte vara högskoleutbildad för att avkasta +15%/år på EK. Allt handlar om intresse för den egna ekonomiska situationen. Men nöjer man sig med 1,2% efter skattesubvention och har noll intresse för sin framtida ekonomiska situation så har jag full respekt för det. Faktum är att jag gjorde precis samma sak i början av mitt husägande. Fast då låg räntan på 7% och amortera kändes just då rätt i tiden. När sedan intresset för att påverka min ekonomiska situation växte samtidigt som räntan gick ned så fick jag ett helt annat synsätt. När räntan på bostadslånet överstiger avkastningen på mina investeringar så kommer jag naturligtvis tänka om. Men tills dess så tycker jag att amortera under iaf. 50% av bostadens marknadsvärde är en dålig grej då det idag finns betydligt bättre alternativ i avkastningsväg.
Men vi är alla olika, full respekt för det.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Excel
På tal om amortering. Här är USA ekonomi nerkokat till något som alla fattar. Jag får lite lyxfällaanvibbar. Alla förstår ju att landet är på väg ned i avgrunden.

Textdokument som jämför USA:s ekonomi med en hushållsbudget, visar inkomster och skulder med borttagna nollor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Tråden har lärt mig lite i alla fall.























Två flaskor Touch of Taste-buljong med sedlar instuckna som skämt om att börja spara i fonder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Goelette och 4 till
  • Laddar…
Markarbetaren skrev:
Jag vet inte. Men garantin gäller ju bara till 950K ändå:D
Det finns mängder med produkter som ger betydligt bättre avkastning än amortering. Man behöver inte vara högskoleutbildad för att avkasta +15%/år på EK...
Jo visst, men nu skrev du ju

Markarbetaren skrev:
...Jag hade nog hellre (om jag varit en fegis) satt in pengarna på ett fasträntekonto och fått 5% istället...
Så berätta!
Vilket "fasträntekonto" menar du?
 
Finns fasträntekonton med 10 %. Men det är hos kreditinstituten, räknas kanske inte som "feg" placering... Max 50 000 så man får ju ha flera konton hos olika aktörer. Ingen insättningsgaranti förstås.
 
Redigerat:
Även jag är intresserad av fasträntekonto med 5%. Vitsen med räntepapper är att minimera risker annars kan jag sätta pengarna i andra värdepapper.

När det gäller amortering så finns många olika aspekter, var i livet befinner man sig, vilka inkomster har man, vill man bo kvar i sin bostad efter pensionering, är man intresseras av att aktivt placera pengar.
Har man äldre barn kanske de har större nytta av att få amorteringspengarna idag än ett ev. framtida arv när egendom säljs.
Själva har vi nästan helt betalda lån idag, så vi ger en del till barnen och köper en del tjänster för att göra det som är roligare, t.ex. snickra lite på husen men inte putsa fönster ;)
 
Sir Duke skrev:
Finns fasträntekonton med 10 %. Men det är hos kreditinstituten, räknas kanske inte som "feg" placering... Max 50 000 så man får ju ha flera konton hos olika aktörer. Ingen insättningsgaranti förstås.
Är för lat för att leta, men finns det exempel så man kan se vilka förutsättningar som gäller t.ex. hur snabbt man kan begära återbetalning?
 
Excel
RISKFRITT (att jämföra med amortering) fasträntekonto på 5%... var hittar du det?
Visar du detta ska jag sluta amortera och trycka in rubbet där istället.
 
KnockOnWood skrev:
Och var får du det med statlig insättningsgaranti?
(Och då menar jag inte småbelopp < 100.000)
Finns ju så klart inte, 10% kan du få om du låser pengarna i några år på bolag som kör mikro-lån till mindre belevade. Funkar inte riktigt med min moral. Dessutom bör du inte pytsa in för stora summor eftersom dessa bolag väldigt enkelt går omkull i sämre tider.
 
M
KnockOnWood skrev:
Jo visst, men nu skrev du ju



Så berätta!
Vilket "fasträntekonto" menar du?
ALLT handlar om risk. Vad säger att värdet på ditt hus består? Du amorterar 100.000/mån i ett år och plötsligt faller värdet på 6-miljonerskåken med 20%. Då har du plötsligt kastat pengarna i ett svart hål, detta har folk inga som hellst problem att ta verkar det som.

Jag skrev inte att jag avsåg fasträntekonto med statlig garanti, eller?
Mitt resonemang går ut på att få åtminstone nån att inse hur lätt det är att få en avkastning som överstiger en husamortering med råge, med bara ett litet uns av ekonomiskt intresse.

Öppnade ett konto vardera till mina barn hos Avanza i april i år då deras sparkonto hos Nordea ger i princip 0kr i ränta. Har enbart köpt fonder, inga aktier mao. Bifogar en skärmdump om ingen tar illa upp.
Skärmdump av fondutveckling med linjediagram för OMX Stockholm 30-index med uppgång på 14,51%.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.