Kan du Markarbetaren förklara för mig var din sk avkastning kommer från? Du ska anta att jag har svårt att förstå det själv, för så är det, så var pedagogisk. Du får välja system att förklara från själv kanske lämpligtvis något anknutet till vad vi numera i väst ser som ekonomi, kanske närmre forna religioner.

Att Tödde och Mödde överlag och i medeltal ska långsiktigt kunna utvinna mer än de tillför är svårt att se.
 
Excel
Markarbetaren skrev:
ALLT handlar om risk. Vad säger att värdet på ditt hus består? Du amorterar 100.000/mån i ett år och plötsligt faller värdet på 6-miljonerskåken med 20%. Då har du plötsligt kastat pengarna i ett svart hål, detta har folk inga som hellst problem att ta verkar det som.

Jag skrev inte att jag avsåg fasträntekonto med statlig garanti, eller?
Mitt resonemang går ut på att få åtminstone nån att inse hur lätt det är att få en avkastning som överstiger en husamortering med råge, med bara ett litet uns av ekonomiskt intresse.
Konstigt resonemang du har.

Tänk om du inte amorterar och värdet sjunker på kåken med 20% då riskerar du en skuldsättningsgrad över 100% dvs kåken är mindre värd än du har belånat. Hur ser ditt svarta hål ut då? . :wow:

Du måste också jämföra äpplen med äpplen om du ska hitta ett jämförbart alternativ till amortering. Då är det fasträntekonto med statlig garanti som gäller. Vad ger du för investeringstips om jag får fråga?
 
M
Excel skrev:
Konstigt resonemang du har.

Tänk om du inte amorterar och värdet sjunker på kåken med 20% då riskerar du en skuldsättningsgrad över 100% dvs kåken är mindre värd än du har belånat. Hur ser ditt svarta hål ut då? . :wow:

Du måste också jämföra äpplen med äpplen om du ska hitta ett jämförbart alternativ till amortering. Då är det fasträntekonto med statlig garanti som gäller. Vad ger du för investeringstips om jag får fråga?
Backa bandet lite, typ igår, 23.05, så skrev jag något i stil med att "amortera under 50%".

Äpplen och päron? Jag skulle nog vilja se det som en trångsynthet, vidga vyerna istället och se möjligheterna som finns.
 
Markarbetaren skrev:
ALLT handlar om risk. Vad säger att värdet på ditt hus består? Du amorterar 100.000/mån i ett år och plötsligt faller värdet på 6-miljonerskåken med 20%. Då har du plötsligt kastat pengarna i ett svart hål, detta har folk inga som hellst problem att ta verkar det som.
[bild]
Njae, du har betalt av på ditt lån. Lånets storlek påverkas inte av husets värde. Lånet ska betalas tillbaka någon gång, även det kanske blir dödsboet som betalar tillbaka.
 
M
pelpet skrev:
Njae, du har betalt av på ditt lån. Lånets storlek påverkas inte av husets värde. Lånet ska betalas tillbaka någon gång, även det kanske blir dödsboet som betalar tillbaka.
Njae, men frågan är om det är smartast att ha som livsmål att binda upp allt sitt sparkapital i sitt boende. Varför? För att ens arvingar ska kunna sälja och håva in dagen man dör?

Som hobbyinvesterare så skulle jag aldrig lägga all risk i samma korg. Att amortera mycket, OM man har en belåningsgrad under 50%, är att lägga väldigt mycket risk på ett ställe. Blir man långtidssjuk, arbetslös osv. så sjunker ens betalningsförmåga drastiskt, banken lär inte ha mycket till förståelse för att du har varit duktig och amorterat ned från 50 till 40% belåningsgrad när du vill ha uppskov.

När det gäller alternativa placeringar så kan vi leka med tanken att vi bor i storstad med en villa för 5Msek vilket är medelpriset för en villa i storstad i Sverige. Belåningsgrad 50%, dvs. lån på 2,5Msek. En amortering på 30 år ger 7K/mån, en ganska tuff siffra för dom flesta, men det kan fungera.
Börsen gick mellan 1990-2014 upp i genomsnitt 12,5%/år. Vi kan naturligtvis inte sia hur framtiden ser ut men det är ju samma förutsättningar för allt annat också, lån, huspriser, whatever i framtiden. Så låt oss säga att vi kan förvänta oss 12% avkastning/år. En månatlig insättning på 7K/mån i 30 år till 12% avkastning ger en liten nätt summa av 22,7Msek.

Vad kan vi då förvänta oss för ränta dom kommande 30 åren? Rörligt runt 6% i snitt kanske? Det betyder 6% extra avkastning på börsen. 6% avkastning på 7K sparande per månad i 30 år ger 7Msek. Och nu pratar jag om börsens index, alla bolag inräknade, även dom riktigt dåliga. En ambitiös fondförvaltare ligger på 16-17% årligen.

Att se sitt bolån som ett lån som till varje pris ska betalas tillbaka är ett resonemang som känns lite förlegat. Det var säkert gångbart för 20+ år sedan när räntan låg på 10%, men i dagens prisläge på bostäder och räntenivå så är det nog månadskostnad man ska kolla mer på. Vad är rimlig kostnad, och känns det rimligt att amortera stora summor när man kan tiofaldiga sin avkastning på amorteringskapitalet på annat håll. Det är upp till var och en att avgöra, jag vill bara belysa att det finns alternativ som är mer fördelaktiga.
 
Markarbetaren, du har givetvis rätt i att det är smart att diversifiera sitt sparande och det är inget fel att faktiskt betala igen lånet efter döden.

16-17% årlig avkastning är dock tur, inte skicklighet. En förvaltare kan sällan slå index över tiden.
 
Krilleman
Markarbetaren skrev:
Njae, men frågan är om det är smartast att ha som livsmål att binda upp allt sitt sparkapital i sitt boende. Varför? För att ens arvingar ska kunna sälja och håva in dagen man dör?

Som hobbyinvesterare så skulle jag aldrig lägga all risk i samma korg. Att amortera mycket, OM man har en belåningsgrad under 50%, är att lägga väldigt mycket risk på ett ställe. Blir man långtidssjuk, arbetslös osv. så sjunker ens betalningsförmåga drastiskt, banken lär inte ha mycket till förståelse för att du har varit duktig och amorterat ned från 50 till 40% belåningsgrad när du vill ha uppskov.

När det gäller alternativa placeringar så kan vi leka med tanken att vi bor i storstad med en villa för 5Msek vilket är medelpriset för en villa i storstad i Sverige. Belåningsgrad 50%, dvs. lån på 2,5Msek. En amortering på 30 år ger 7K/mån, en ganska tuff siffra för dom flesta, men det kan fungera.
Börsen gick mellan 1990-2014 upp i genomsnitt 12,5%/år. Vi kan naturligtvis inte sia hur framtiden ser ut men det är ju samma förutsättningar för allt annat också, lån, huspriser, whatever i framtiden. Så låt oss säga att vi kan förvänta oss 12% avkastning/år. En månatlig insättning på 7K/mån i 30 år till 12% avkastning ger en liten nätt summa av 22,7Msek.

Vad kan vi då förvänta oss för ränta dom kommande 30 åren? Rörligt runt 6% i snitt kanske? Det betyder 6% extra avkastning på börsen. 6% avkastning på 7K sparande per månad i 30 år ger 7Msek. Och nu pratar jag om börsens index, alla bolag inräknade, även dom riktigt dåliga. En ambitiös fondförvaltare ligger på 16-17% årligen.

Att se sitt bolån som ett lån som till varje pris ska betalas tillbaka är ett resonemang som känns lite förlegat. Det var säkert gångbart för 20+ år sedan när räntan låg på 10%, men i dagens prisläge på bostäder och räntenivå så är det nog månadskostnad man ska kolla mer på. Vad är rimlig kostnad, och känns det rimligt att amortera stora summor när man kan tiofaldiga sin avkastning på amorteringskapitalet på annat håll. Det är upp till var och en att avgöra, jag vill bara belysa att det finns alternativ som kanske är mer fördelaktiga.
:wow:
 
När du någon gång har tid Markarbetaten kan du svara på min fråga tidigare, om du nu kan uppfatta den som en sådan. Den är helt ärligt menad och med dina insikter måste såna grunder vara triviala eller kanske inte?
 
M
pelpet skrev:
Markarbetaren, du har givetvis rätt i att det är smart att diversifiera sitt sparande och det är inget fel att faktiskt betala igen lånet efter döden.

16-17% årlig avkastning är dock tur, inte skicklighet. En förvaltare kan sällan slå index över tiden.
Det finns inget i investeringar som är förknippat med tur. Jag har handlat med aktier sedan 80-talet, vad är din erfarenhet i ämnet eftersom du avfärdar 16-17% som "tur"?
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
M
GK100 skrev:
När du någon gång har tid Markarbetaten kan du svara på min fråga tidigare, om du nu kan uppfatta den som en sådan. Den är helt ärligt menad och med dina insikter måste såna grunder vara triviala eller kanske inte?
Nu frångår vi ämnet lite, men okej.
Min avkastning kommer från investeringar i börshandlade produkter såsom aktier, fonder och i mindre uträckning certifikat med hävstångseffekt.
Jag har även olika tidsperspektiv på investeringarna jag gör, likaså olika storleksmässigt. Dom mest lönsamma i kort perspektiv är sk. IPO's, bolag som börsintroduceras. Tyvärr så är tilldelningen ganska skral i dessa. Kan ta som exempel Crunchfish som börsintroducerades 11 nov. På tredje handelsdagen handlades den till 45kr, introduktionspriset var 15kr. Jag var dock inte med på denna tyvärr.
 
  • Gilla
tobbbias och 2 till
  • Laddar…
Markarbetaren skrev:
Det finns inget i investeringar som är förknippat med tur. Jag har handlat med aktier sedan 80-talet, vad är din erfarenhet i ämnet eftersom du avfärdar 16-17% som "tur"?
Att kunna få en avkastning på 16-17% sedan i våras är inget konstigt, men att ha det som årsavkastning över tiden är inte realistiskt.
 
M
AndersS skrev:
Att kunna få en avkastning på 16-17% sedan i våras är inget konstigt, men att ha det som årsavkastning över tiden är inte realistiskt.
Detta får bli sista inlägget från min sida. Att ens försöka resonera när motparten är totalt oinsatt i ämnet och bara ifrågasätter känns lönlöst.
Jag bjuder på ett konkret exempel. En fondförvaltare som startade en aktiefond 1994. Fram till dags dato har den avkastat 17,27% i snitt varje år, i 22 års tid!
Tack för mig!
http://www.didnergerge.se/vara-fonder/didner-gerge-aktiefond/
 
MultiMan
Markarbetaren skrev:
Detta får bli sista inlägget från min sida. Att ens försöka resonera när motparten är totalt oinsatt i ämnet och bara ifrågasätter känns lönlöst.
Jag bjuder på ett konkret exempel. En fondförvaltare som startade en aktiefond 1994. Fram till dags dato har den avkastat 17,27% i snitt varje år, i 22 års tid!
Tack för mig!
[länk]
Aktiefonden du väljer ut som är exempel råkar vara en av de jag valde när PPM infördes. Det var tur för mig, men ett dåligt generellt exempel då just Didner & Gerge är en av de absolut bäst presterande fonderna jag sett. Många, många andra har gått oerhört mycket sämre.
 
OXYD
pelpet skrev:
Det finns ju massor med artiklar som den här:

[länk]

Jag har läst på massor med ställen att aktiv förvaltning sällan slår index över tid. Visst kan det vara en sanning som har blivit en sanning för att den upprepas, men förklara gärna varför isåfall.
Helt riktigt,ser man över lång tidshorisont så slår de sällan index.

Man blir tryggare och vågar ta mer risker i livet om man inte är belånad.

En avkastning på 15% årligen är inget man skall räkna med. Man har gjort ett ok arbete om man får 5% på börsen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.