M
H Hus-Fixarn skrev:
Vet att många inte vill/vågar spara i fonder och känner sig tryggare med att amortera ned sina lån i stället.
Jag satsar heller på sparande i fonder stället för att amortera då räntan på snittmässigt är högre på fonderna än på bolånen.
Klockrent inlägg! Man gör naturligtvis det som gör att man själv sover bäst om natten. Personligen så ser jag amortering idag som ett sparande som ger mig 1%/år i nettoavkastning. Har man det minsta lilla intresse av investeringar så är det komplett vansinne att inte placera pengarna där dom gör bäst nytta. I bostaden, på ett sparkonto, börsen eller på en semesterresa, eller kanske rent av ett par trisslotter, postkodlotteriet är ju ett alternativ. Alternativen är många;)

Anekdot om det sistnämnda:
Gubbarna på jobbet snackade en fredagseftermiddag att dom allihopa skulle spela på Eurojackpot för det var nån jackpot på några 100 miljoner. Jag försökte förklara förutsättningarna för dom. Tänk er ett hjul som det dom har på bingolotto, fast det är 300km i diameter, mellan varje hack på hjulet är det 1cm. Snurra sedan hjulet och det ska stanna på just ditt nummer, chansen är ganska obefintlig.

På börsen har vi idag runt 964 bolag. Tar vi bort alla som går med förlust, kör ständiga nyemissioner, värderade under 500M, som inte lämnar utdelning osv. så har vi fått ned antalet till något hanterbart. Skriv ut dessa bolag på ett A4, sätt upp på väggen och kasta pil så kan jag garantera att när pensionen närmar sig så har ni mer pengar om ni satsar samma summa som ni gör på Eurojackpot varje vecka på dom 5-10 bolag som pilen träffar.
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.