215 594 läst · 442 svar
216k läst
442 svar
Hur många kwh drar era hus i snitt per dygn
Ok -20 är kanske lite överdrift, men enligt http://www.svenskkylservice.se/produkt/nibe-f750/ kan den gå ner till -15.Husqvarna220Ac skrev:
Att stänga av ventilationen är det dummaste man kan göra. Undertrycket försvinner och varmluft försvinner ut genom tilluftsventiler eller hål i plasten. Sen kan man direkt kasta värmepumpen för den fungerar inte längre utan ventilation. Minska ventilationen något kan vara bra för att få en behaglig luftfuktighet
Det går utmärkt att värma ett hus med enbart frånluft, så länge man tar tillräckligt mycket energi ur frånluften.
Håller tilluften 0 grader och avluften -15, då vinner man energin motsvarande 15 grader temperaturskillnad ur luften, som man använder för att värma VV t ex. Kommer tilluftstemperaturen under avluftstemperaturen förlorar man (lite) energi på ventilation.
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 874 inlägg
Jag kunde inte uttryckt det bättre själv. Tack.Skysodan skrev:Jo men samtidigt kan du kanske se att vissa blir provocerade av när någon i norrland påstår att deras stocktimmrade stuga på 350 m2 drar 12kwh/dag med direktverkande el och 25 grader inne och -35 ute.... blir liksom inte trovärdigt oavsett snitt.... Men det är en intressant psykologiskt fenomen.... funkar precis likadant med bilar. Men när jag ber bilägare visa loggar då har man plötsligt inget
Det är väl helt enkelt så att den svenska jantelagen jobbar gott i dessa trådar för alla
Och precis som med bilägarna utan loggar så verkar det klent med bevis för dem som kör sina hus enligt ditt mycket talande exempel.
Jantelagen är jag absolut för och anser saknas idag, men det är inte det jag ser här. Jag vill bara veta hur dessa människor gör för att leva så energisnålt.
Medlem
· Västerbotten
· 3 278 inlägg
Givetvis så stänger man ej vent, men bäst ekonomin om minst luft flyttas, vi hade -26gr, stryper vent rejält, ändå endast 35% rel fukt inomhus, men kör betydligt lägre vent på vintern, både ekomiskt och bättre komfort, ökar vent, så måste även kurvan ökas för att hålla tempen inomhus..
Frånluftsvärmepump bygger på att ta energi från frånluften, men svårt när man som vi ej värmer huset med varken kamin eller massor av hushållsel, förbrukar man 9000kwh i HH el så värmer huset med motsvarande,
Frånluftsvärmepump bygger på att ta energi från frånluften, men svårt när man som vi ej värmer huset med varken kamin eller massor av hushållsel, förbrukar man 9000kwh i HH el så värmer huset med motsvarande,
Medlem
· Västerbotten
· 3 278 inlägg
Fattar inte! Vad är de är EJ du fattar??!! Vilka bevis söker du??
Har mycket litet att göra med huset, människorna som lever i huset är största påverkan.
Vårt gamla hus från -74 på 141kvm och luftvärmepump förbrukade 8500-9000kwh/år, men ojämn temp och kalla golv, usch! Nya ägarna ligger på ca 17000kwh, med exakt samma förutsättningar...
Har mycket litet att göra med huset, människorna som lever i huset är största påverkan.
Vårt gamla hus från -74 på 141kvm och luftvärmepump förbrukade 8500-9000kwh/år, men ojämn temp och kalla golv, usch! Nya ägarna ligger på ca 17000kwh, med exakt samma förutsättningar...
Jag försöker det än gång till.
Först, tar man en vanlig luftvärmepump, den tar luft som är t ex 0 grader ( om det är 0 grader ute). Sen kylar den luften till -15, och utvinner energin ur temperaturskilnaden.
I ditt fall har man fortfarande 0 gradig uteluft som kommer in genom tilluftsventiler och värms upp till 20 grader. Efter ett tag ventileras de uppvärmda luften bort och kyls ner i din nibe till -15, så först värmer du upp luften 20 grader för att därefter kyla ner det 35 grader. Summan av båda är att du kylar ner luften med 15 grader och att det genererar (extra) energi för uppvärmning. Och det liknar väldig mycket exemplet med luftvärmepumpe som jag använde
Först, tar man en vanlig luftvärmepump, den tar luft som är t ex 0 grader ( om det är 0 grader ute). Sen kylar den luften till -15, och utvinner energin ur temperaturskilnaden.
I ditt fall har man fortfarande 0 gradig uteluft som kommer in genom tilluftsventiler och värms upp till 20 grader. Efter ett tag ventileras de uppvärmda luften bort och kyls ner i din nibe till -15, så först värmer du upp luften 20 grader för att därefter kyla ner det 35 grader. Summan av båda är att du kylar ner luften med 15 grader och att det genererar (extra) energi för uppvärmning. Och det liknar väldig mycket exemplet med luftvärmepumpe som jag använde
Nä han har också solel, och använd 780 kwh som inte borde synas i diagrammen och han sålde en del solel till elbolaget. Ved inte vad det gör med diagrammet, men måste erkänna att han har en väldig låg förbrukning oavsett.
Medlem
· Västerbotten
· 3 278 inlägg
Men denna 0gr luft kyler även ned huset med 150kbm/timme, så "netto" värmen torde bli 0, alltså ett tomt hus utan personer eller disk/tvättmaskiner mm, och betänk -25gr utomhus.
I juli månad köpte vi 75kwh (nattetid)totalt.
Nibe 24kwh.
Producerad Solel:1081kwh
Såld sol el: 976kwh
Total förbrukad energi: 75+105= 180kwh.
I juli månad köpte vi 75kwh (nattetid)totalt.
Nibe 24kwh.
Producerad Solel:1081kwh
Såld sol el: 976kwh
Total förbrukad energi: 75+105= 180kwh.
Medlem
· Västerbotten
· 3 278 inlägg
Hursomhelst tycker jag du har bra siffror för din region. Jag har direkt el, ftx och eldar ved nästan varje kväll. Visserligen är en av oss hemma hela dagarna med barn. Men vi har gått från förra ägarnas 25 000kwh till prognos på 14000kwh. Men vi är långt mer söder ut o har modernt isolerat hus.
Dock två elvärme golv. Det ena på 6m2 o det andra på 15m2. Dessa far massa.
Vi drog 126kwh på ett dygn med -17 grader. Så din flvp är inte så illa.
Dock två elvärme golv. Det ena på 6m2 o det andra på 15m2. Dessa far massa.
Vi drog 126kwh på ett dygn med -17 grader. Så din flvp är inte så illa.
Redigerat:
Medlem
· Västerbotten
· 3 278 inlägg
Vårt hus är snart 5år gammalt, välisolerat med 400mm i platta och 600mm i taket, 350mm i vägg.
Elpatronen och isoleringen gör ett bättre jobb än flvp...ler..
Elpatronen och isoleringen gör ett bättre jobb än flvp...ler..
Medlem
· Västerbotten
· 3 278 inlägg
Golvvärme nedre plan, vattenburna radiatorer övre plan, vi håller ca 21.5-22gr.