215 587 läst · 442 svar
216k läst
442 svar
Hur många kwh drar era hus i snitt per dygn
Christer1968 skrev:
Varför måste man bo i ett modernt hus ? Vi har valt att bo där vi bor för att våra barn skall få växa upp i en avslappnad miljö och ha närhet till vår sommarstuga. Här bygger ingen ett modernt hus för man får aldrig igen pengarna den dag man säljer det.
Att jag väljer att behålla frys /kyl tills de pajar beror på min inställning till onödigt miljöslöseri. Jag kör till det pajar och byter därefter, även om det kan anses som miljöslöseri att det går åt mer energi i längden.
Vad beträffar avfuktaren så går den inte så mycket vintertid , utan mest juni-okt. Vi dränerade om och satte dränerande isolering utvändigt på källarens mur sensommaren 2015. Återstår nu att se om avfuktaren kommer att behövas lika mycket till sommaren. Med hjälp av mekanisk ventilation får man aldrig bort fukt ur en källare, uppvärmning, eller avfuktning är det enda som hjälper. Har fått c 2,5 grader varmare och torrare klimat i källaren efter dräneringen, så förhoppningsvis kommer avfuktaren gå mindre.
Kan hålla med om att man kanske kan komma ner på runt 10kWh/dygn i slutänden när allt är bytt och beroende på behovet för avfuktning. Då är man ju bara 25% högre än de 8kWh vi diskuterar. Om man skall räkna in varmvatten som hushålls el så tillkommer 4-5 kWh/dygn, så låt säga 15kWh/dygn i så fall mot 26kWh nu.
Vi har en sommarstuga vid havet som kräver en hel del också, så ordet snål är något som jag avsäger mig, var och en har sina egna prioriteringar. Däremot kan man må lite skit emellanåt när man blir kluven om vad man skall prioritera villan, eller stugan.
Husqvarna: Ja resonerade som du förra året med min Nibe FLVP.
Ja sänkte fläkthastigheten för att inte kyla ner huset och istället frostade FLVP av stup i kvarten.
Detta året året höjde ja istället fläkthastigheten så avluften låg på plus.
Behöll samma kurvor.
Komforten var den samma men kompressorn har inte stannat en ända gång.
Vilket är billigast?
Ingen aning men känns bättre när kompressorn går än när den avfrostar.
Ja sänkte fläkthastigheten för att inte kyla ner huset och istället frostade FLVP av stup i kvarten.
Detta året året höjde ja istället fläkthastigheten så avluften låg på plus.
Behöll samma kurvor.
Komforten var den samma men kompressorn har inte stannat en ända gång.
Vilket är billigast?
Ingen aning men känns bättre när kompressorn går än när den avfrostar.
Fusion - Jag ville provocera dig och lyckades.
Andra är snåla och kan inte leva ett skönt liv i en modert hus enligt dig fast jag bevisade med DINA siffror att man inte behöver göra avkall på levnadsstandarden med låg HH-el om huset är relativt nytt med relativa nya vitvaror.
Om vi nu skall läsa bibeln som Fan själv så är den teoretiska skillnaden mellan din förbrukning 9,58kWh och 8kWh lätt förklarad med om familjen bakar sitt bröd själva eller köper, om tvättmaskinen tar 5kg eller 7kg tvätt per gång, moderna spelkonsoler eller gamla, stor eller liten frys, EC motorer eller vanliga i ventilations systemet etc
Allt detta inverkar UTAN att behöva göra avkall på bekvämligheter eller att vara snål.
Det JAG inte tycker om är att folk kallar andra snåla samt ifrågasätter levnadsstandarden för att andra förbrukar mindre. Inte kallar jag personer med högre förbrukning för slösaktiga och arroganta ( med hänvisning till naturresurser) bara för att de förbrukar mer el än vad jag gör.
Andra är snåla och kan inte leva ett skönt liv i en modert hus enligt dig fast jag bevisade med DINA siffror att man inte behöver göra avkall på levnadsstandarden med låg HH-el om huset är relativt nytt med relativa nya vitvaror.
Om vi nu skall läsa bibeln som Fan själv så är den teoretiska skillnaden mellan din förbrukning 9,58kWh och 8kWh lätt förklarad med om familjen bakar sitt bröd själva eller köper, om tvättmaskinen tar 5kg eller 7kg tvätt per gång, moderna spelkonsoler eller gamla, stor eller liten frys, EC motorer eller vanliga i ventilations systemet etc
Allt detta inverkar UTAN att behöva göra avkall på bekvämligheter eller att vara snål.
Det JAG inte tycker om är att folk kallar andra snåla samt ifrågasätter levnadsstandarden för att andra förbrukar mindre. Inte kallar jag personer med högre förbrukning för slösaktiga och arroganta ( med hänvisning till naturresurser) bara för att de förbrukar mer el än vad jag gör.
Kollade min förbrukning nu när jag är på jobbet och allt är av hemma, och jag ligger på ungefär 200W, då innefattar det:
Kyl/frys (-14)
Frysbox (Har väl några år på nacken)
Cirkulationspump till radiatorer
Cirkulationspump till golvvärme
Timers på standby
TV, digitalbox och receiver på standby
Klockradio
Router
Raspberry Pi
Jag förbrukar alltså ungefär 5kWh hushållsel utan att göra något.
Kyl/frys (-14)
Frysbox (Har väl några år på nacken)
Cirkulationspump till radiatorer
Cirkulationspump till golvvärme
Timers på standby
TV, digitalbox och receiver på standby
Klockradio
Router
Raspberry Pi
Jag förbrukar alltså ungefär 5kWh hushållsel utan att göra något.
Jag ligger då i motsvarande läge på direktverkande el på momentan på ca 2200W.
Lägsta siffran för en timme ligger på 700W. varav 230W är FTX aggets fläktar. Undrar vart fasen jag har 500W spökel... måste gå till botten med detta nån dag.
Lägsta siffran för en timme ligger på 700W. varav 230W är FTX aggets fläktar. Undrar vart fasen jag har 500W spökel... måste gå till botten med detta nån dag.
Medlem
· Västerbotten
· 3 278 inlägg
På sommaren står alla cirkpumpar, låter som ni har belägg för er förbrukning, med avfuktare mm, vi tvättar 3 fulla maskiner/vecka, Diskmaskinen går varannan dag, modernt hus förbrukar mer standbyström än ett äldre, i alla fall för oss.
Skillnaden mellan äldre och nyare frånluftsvärmepump är avluften blir betydligt kallare, än om fläkten går över inställd värde för huset, och sänker luften till 2% när kompressorn står, längre avfrostningar, höjer vi fläkten, och att fläkten går fullt även på avfrostning och kallt ute, så blir det svalare och dragit inomhus..och kurvan måste höjas, samt alldeles för torr luft
Skillnaden mellan äldre och nyare frånluftsvärmepump är avluften blir betydligt kallare, än om fläkten går över inställd värde för huset, och sänker luften till 2% när kompressorn står, längre avfrostningar, höjer vi fläkten, och att fläkten går fullt även på avfrostning och kallt ute, så blir det svalare och dragit inomhus..och kurvan måste höjas, samt alldeles för torr luft
Spökelen går till din någon i tråden som inte kan förklara sin låga förbrukning av hushållsel kanske.Skysodan skrev:
Standbyström i modernt eller gammalt hus torde vara detsamma om inte lägre i modernt eftersom om en jämförelse ska vara rätt så är det samma ventilationsflöden.Husqvarna220Ac skrev:På sommaren står alla cirkpumpar, låter som ni har belägg för er förbrukning, med avfuktare mm, vi tvättar 3 fulla maskiner/vecka, Diskmaskinen går varannan dag, modernt hus förbrukar mer standbyström än ett äldre, i alla fall för oss.
Grundstött
· Halland
· 28 353 inlägg
Jag mätte strömförbrukningen hos mitt FTX-aggregat en gång.
Vill minnas att de två EC-fläktmotorerna drog 13 Watt tillsammans.
(Motströmsvärmeväxlare, sår där finns ingen rotor)
Lite skillnad mot 230 W i kontinuerlig drift...
Vill minnas att de två EC-fläktmotorerna drog 13 Watt tillsammans.
(Motströmsvärmeväxlare, sår där finns ingen rotor)
Lite skillnad mot 230 W i kontinuerlig drift...
@knockonwood
1/10 del v vad mitt drar, då undrar man om storlek, fabrikat osv.
Jag har gjort en del ganska noggranna mätningar och kommit fram till följande
kyl ~0,7kWh/dygn
frys ~1,4 kWh/dygn
frukost & matlagning ~1-1,5kWh/dygn
cirkulationspumpar ~0,2-1 kWh/dygn beroende på uppvärmningssätt
ftx 1,5-3 kWh/dygn beroende på storlek på hus och hur modernt agg
belysning, tv datorer 1-5kWh/dygn beroende på antal personer & åldrar. En speldator tar LÄTT 350W/h * x antal timmar
Så att även sommartid komma under 5kWh/dygn exkl varmvatten är enligt mig omöjligt.
Själv har jag 4-500W/h under sommarn och 5-700W/h vintertid, MEN då eldar jag med ved.
Kommer i stort sett aldrig under 10kWh/dygn!
Iofs har jag 235m2 + 2 "torp" på tomten
1/10 del v vad mitt drar, då undrar man om storlek, fabrikat osv.
Jag har gjort en del ganska noggranna mätningar och kommit fram till följande
kyl ~0,7kWh/dygn
frys ~1,4 kWh/dygn
frukost & matlagning ~1-1,5kWh/dygn
cirkulationspumpar ~0,2-1 kWh/dygn beroende på uppvärmningssätt
ftx 1,5-3 kWh/dygn beroende på storlek på hus och hur modernt agg
belysning, tv datorer 1-5kWh/dygn beroende på antal personer & åldrar. En speldator tar LÄTT 350W/h * x antal timmar
Så att även sommartid komma under 5kWh/dygn exkl varmvatten är enligt mig omöjligt.
Själv har jag 4-500W/h under sommarn och 5-700W/h vintertid, MEN då eldar jag med ved.
Kommer i stort sett aldrig under 10kWh/dygn!
Iofs har jag 235m2 + 2 "torp" på tomten
Omöjligt för dig i ditt hus att komma under 5 kWh per dygn eller mer generellt? Maj till augusti är mina elräkningar oftast under 200 kWh med en lägstanotering på 75 kWh, men halva den månaden var jag bortrest. Detta inkluderar alltså varmvattenberedaren.lat skrev:
kombinerad kyl + frys drar hos mig c:a 1 kWh/dygn.
Inga cirkulationspumpar.
Inga ventilationsfläktar som går kontinuerligt.
Sommarmånaderna blir det ganska marginellt med belysning.
Datorn är en laptop som drar max 120W
TV bidrar marginellt.
Vet inte om detta var svar till mig?Husqvarna220Ac skrev:Skillnaden mellan äldre och nyare frånluftsvärmepump är avluften blir betydligt kallare, än om fläkten går över inställd värde för huset, och sänker luften till 2% när kompressorn står, längre avfrostningar, höjer vi fläkten, och att fläkten går fullt även på avfrostning och kallt ute, så blir det svalare och dragit inomhus..och kurvan måste höjas, samt alldeles för torr luft
Min Nibe är från 2011.
Nej ha hög fläkthastighet när pumpen frostar av är inte direkt givande.
Går den i fläktläge normal när den frostar av eller är det fläktläge 2 samma som när inte kompressorn går?
För annars kan du ju köra med fläktsynk så den automatisk väljer en annan (lägre) fläkthastighet när inte kompressorn går.
Funkar bra för mig iaf.
Sen har ja blockerat elpatron -10grader.
Medlem
· Västerbotten
· 3 278 inlägg
Hej igen
Huset är inreglerat på 50%, kör fläktsynk, 2% och 55% när kompressorn går, men ändras nedåt om det blir svinkallt ute.
Hur vi än kör så måste vi ha elpatron vid nån minusgrad, men är nog beroende på att vi har liten hushållsel, ingen ext värmekälla..
Huset är inreglerat på 50%, kör fläktsynk, 2% och 55% när kompressorn går, men ändras nedåt om det blir svinkallt ute.
Hur vi än kör så måste vi ha elpatron vid nån minusgrad, men är nog beroende på att vi har liten hushållsel, ingen ext värmekälla..