Vår kalla Januari med -26.5gr sol kallast, så förbrukades totalt 1910kwh, Niben förbrukade 1550kwh, 360kwh HH-el, solcellerna producerade 6kwh.

Värme/vent/Vv förbrukade alltså ca 2kw/h i Jan, med -26.5 till -15, inte bra och inte kasst..

Redigerat:
KnockOnWood skrev:
Men om jag kompletterar med att huset är 25 kvm stort, ligger vid Medelhavet, har 780 mm isolering, saknar fönster samt att barna badar i isvatten och får istappar till frukost?
Hur stor del av energin går åt till att kyla badvattnet och frukosten åt barnen?
KnockOnWood skrev:
Nej, men bortsett från detta trams, tycker jag att det är intressant att vi har så olika förbrukningssiffror.
Och att de med hög förbrukning verkar inte kunna eller vilja förstå orsaken.
Det är ju trots allt enkla, fysiska fakta som det handlar om :)
Jag tycker nog att både de med hög och låg förbrukning i många fall har en bristande insikt i vad det beror på. Och jag klandrar dem inte för det. Vi må vara några i tråden som har ett nördigt intresse för att analysera energiförbrukningen, men även de måttligt analyserade siffrorna kan vara sanna.

• Gilla
matsa79 och 1 till
  • Laddar…
Blivit en dyrare vinter i år.

Elförbrukningen steg från 2014-2015 perioden, dels p.g.a. det kalla vädret, dels att jag konstant värmt garaget med direkt-el till ca 10 grader. 10200kWh de senaste 12 månaderna, nu med varmare väder ligger vi runt 13-20kwH per dag då jag kollar Maj månads förbrukning. Januari gick det åt 1785kWh.

Vi har en Nibe värmepump som värmekälla och kakelugn för tilläggsvärme.

"10200kWh de senaste 12 månaderna"
På hur stora ytor? Hur stort garage? Inklusive hushållsel?

Huset är 137m2, boytan är 121m2 och garaget, den del som värms upp är cirka 30m2. Detta gäller all elförbrukning, vi har inget sätt att särskilja förbrukningen mellan uppvärmning och annat utan går efter vad elbolaget säger vi förbrukar.

DennisCA skrev:
Huset är 137m2, boytan är 121m2 och garaget, den del som värms upp är cirka 30m2. Detta gäller all elförbrukning, vi har inget sätt att särskilja förbrukningen mellan uppvärmning och annat utan går efter vad elbolaget säger vi förbrukar.
Har något liknande dig i sifferväg. Hittills i maj i snitt 15 kWh i total förbrukning per dygn.
Tycker det är lite mycket trots allt med tanke på de ganska många varma dagarna men det är väl de kalla nätterna som drar en del.
I januari gick det nog åt ca 1500 kWh.

Jag kan mäta vad värmepumpen drar så jag ser vad fördelningen är på värme-varmvatten kontra hushållsel.
Hittills i år är det 75-80% av det totala varje månad som gått åt till värme-varmvatten.

Juni hittills bjuder på en elförbrukning på i snitt 9 kWh per dygn inkl. allt.

Har just ställt ner sommaravstängningen på värmepumpen något. Verkar ju väldigt dumt att tillåta värmepumpen att gå in på natten och göra värme till radiatorerna bara för att utetemperaturen sjunker ner några timmar på natten och sen blir det varmt ute på dagen igen.

Bott i det gamla 155 m2 huset från 1931 i nio månader nu. Tre sommarmånader kvar innan årsförbrukningen av el kan summeras men verkar som det kan bli runt 10000 kWh totalt inkl. allt. Ganska nöjd med det.

hakan_o skrev:
Har just ställt ner sommaravstängningen på värmepumpen något.
Det där låter bra, det skulle jag också vilja göra. Vad är det du ställer ner egentligen? Temperaturen då pumpen börjar producera värme?

Hybridnyckel skrev:
Det där låter bra, det skulle jag också vilja göra. Vad är det du ställer ner egentligen? Temperaturen då pumpen börjar producera värme?
Beror ju lite på vad din pumpleverantör har valt att benämna det.

I min pump heter det "Sommarurkoppling" i menyn om jag inte minns fel. Ett utetemperaturvärde man ställer in på runt 14-15 grader normalt sett. Vid en utetemperatur över det inställda värdet så är värmeproduktion blockerad.
Många nätter nu på sommaren går ju utetemperaturen under det värdet ett antal timmar på natten och då ligger pumpen och pytsar ut lite värme helt i onödan. Huset kyls ju inte ut för det då det värms upp dagtid av den ganska höga utetemperaturen.

Jag kan inte ställa ner det här värdet lägre än till +10 grader och det är det jag har ställt det på.

Blir det sedan även en längre period med låga utetemperaturer dagtid får man väl höja värdet till det normala igen för annars blir det kanske väl svalt inne.

Redigerat:
28 sidor senare.... :) och jag har läst alla. vart fakturerar jag?

Vi bor 2 pers på en Gård i Halland i ett 40-talshus på 130 kvm. Ingen jätte isolering direkt på boningshuset. Källare + 2 våningar. Livskvalitet för oss är att duscha som vi vill samt att ha 23-24 grader inne. Vi har egen brunn/avlopp. Stereon går väl dygnets alla vakna timmar timmar. På sommaren vattnas det en hel del så Vattenpumpen får väl jobba lite.
Vattenburen värme:
Installerade en Nibe 1255.a på 6kwh (variabel mellan 6-16) i mitten av April i år. Tanke var att pumpen så småningom skall förse ett gästhus/växthus med värme också. Tidigare satt den en CTC (ved/elpatron). Jag har inga jämförbara månader ännu då vi bara bott här sedan Januari - 16.
Vi eldade med ved jan-mitten av april ca 20-25% av dygnet.

Nedan all EL inräknat.

Kalkylblad som visar jämförelse av hushållets elförbrukning mellan år 2016 och 2017 med summeringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Läste någonstans att varje grad man sänker spar ca 5%.
Sagt ock gjort klädde jag på mig stort och sänkte 3 grader på pannan.
Det tog ju ett tag att huset anpassade sig men till slut så var vi nere på 20.3-4.

Sedan är det svårt att jämföra dagar då temperaturen inte är exakt men det verkar stämma med besparingarna. Så i mitt fall om vi tittar på min först post i tråden så skulle jag i föra månaden spara ca 162 kWh vilket gör ett ca pris på 210 kr totalt med nätavgift och hela fadderullan :rolleyes:

Eftersom jag ännu som sagt inte har någon jämförbar månad med nya pannan så får vi gå på min uppskattning. Om vi tar oktober(-16) till mars(-17) och minskar förbrukningen med 15% så får vi en total besparing på ca 1860 sek :D Men vem vill frysa? 6 månader med lyxvärme enligt många är värt 1860 sek eller hur. Blir ju bara ca 310 sek per månad. Det är ju bara en sväng mindre till glasbanken så är det fixat.:wow:

/Simma lugnt

Martin_B
cmapa skrev:
Läste någonstans att varje grad man sänker spar ca 5%.
Sagt ock gjort klädde jag på mig stort och sänkte 3 grader på pannan.
Det tog ju ett tag att huset anpassade sig men till slut så var vi nere på 20.3-4.

Sedan är det svårt att jämföra dagar då temperaturen inte är exakt men det verkar stämma med besparingarna. Så i mitt fall om vi tittar på min först post i tråden så skulle jag i föra månaden spara ca 162 kWh vilket gör ett ca pris på 210 kr totalt med nätavgift och hela fadderullan :rolleyes:

Eftersom jag ännu som sagt inte har någon jämförbar månad med nya pannan så får vi gå på min uppskattning. Om vi tar oktober(-16) till mars(-17) och minskar förbrukningen med 15% så får vi en total besparing på ca 1860 sek :D Men vem vill frysa? 6 månader med lyxvärme enligt många är värt 1860 sek eller hur. Blir ju bara ca 310 sek per månad. Det är ju bara en sväng mindre till glasbanken så är det fixat.:wow:

/Simma lugnt
Du skriver 15%, men blir det inte 5% på 5% på 5%? Dvs en sänkning med 5% för varje grad så att säga. Ingen jätteskillnad, men bara för att det skall bli rätt eller så :)

Jamen jävlar. Klart du har rätt! :banghead:

Den nya totala blir 1769 Sek
Ca 294 sek per månad (bara några öl...)

Thanks Martin (y)

Dessutom är det så att du har en värmepump som ger dig en verkningsgrad på minst 300% av din elenergi. Så i praktiken är inte besparingen 5% av din elkostnad per månad isåfall utan runt 2%

Martin_B
Men då blir det kanske bara typ en lättöl av det... haha, alltid nåt' :D

Med andra ord så kommer du inte kunna supa dig full på besparingarna, ...är jag rädd för :D

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.