HeHe :) Detta var ju bara en test och kanske för att visa andra vad som är värt?
En varm fru är bättre en en kall :wow: Personligen som redan har lyst igenom är värme livskvalitet. Där varmt och ombonat ligger bra lång fram på topplistan.

Förresten bara så ni vet. Under dessa dagars testande var frun bortrest. Imorgon höjer jag värmen ;) Då kommer hon hem :cool:

• Gilla
Gavel
  • Laddar…
Nja, jag vet inte i verkligheten. Från 53 till 46 kwh allt annat lika enligt min nätdistrubutör. Så...Rätt nära måste jag säga

Jag gör av med ca 12st 16kg säckar pellets/vecka när det är ca -7grader ute, värme o varmvatten för 2st, ca 250kvm. Jag tror det är ca 4.5kw i en säck med 16kg. Jo just jag håller ca 22grader inne

Då jag inte förstår om er kWh förbrukning är allt eller bara uppvärmning per dag så presenterar jag mitt som ligger rätt jämnt på 50 kWh om dagen då ingår allt.hus på 140 kvm plus biaria 100 kvm.e de bra eller dåligt

Du kan inte mena 50kw/dygn??
Jag gör ju bara av med 7,7kw/dygn. I så fall har du lite o göra med isolering..

Nä det där stämmer inte, du räknar på fel energiinnehåll på pellets i ditt inlägg ovan.

PåLandet skrev:
Nä det där stämmer inte, du räknar på fel energiinnehåll på pellets i ditt inlägg ovan.
Svaret var till krillew

ok är det inte 4,5kw/16kg ??

Nej. Per kg.

Hehe :) 7.7 kWh....det drar nog min pump i brunnen

7,7kw är inte möjligt.. ugnen aldrig på? Plusshus?

80m2, byggt ca 1700, trä, sten och diverse papplager i ca 30 cm väggar. Direktel och kakelugn. Drar ca 100kw/dygn vid - 5. Är hyffsat nöjd.

80 kvm enplan nybyggt fritidshus. Llvp och elrad. C:a 40-50 kWh/dygn vid nollgradigt.
Även 30 kvm förråd (10 grader) och gästhus (15 grader) ingår i ovan.

Krillew skrev:
Du kan inte mena 50kw/dygn??
Jag gör ju bara av med 7,7kw/dygn. I så fall har du lite o göra med isolering..
Då är vi tillbaks till det där med att jämföra äpplen & päron!!!
Skilj på köpt energi och husets behov av energi för att täcka vent & transmissionsförluster!!

Huset (i stort sett alla hus utom extrema lågenergihus) behöver 50-100W/m2 vid -20C (dvs ~1,5-3 W/C/m2) sen skiter det fullständigt detsamma om du kör med värmepumpar eller eldar ved eller hoppar hopprep, denna energitillförsel krävs om du det ska var ~20C inomhus vid -20C utomhus!
Detta är alltså effektbehovet, nu gör vi om det till energibehov

Om vi då antar att brytpunkten där värmen måste börja tillföras är +12C utetemp, det är just nu -5C ute, huset är på 80m2 och har ett effektbehov på 1,5W/C/m2 så blir effektbehovet ~2kW och energibehovet ~49kWh/dygn

Redigerat:
  • Gilla
Krillew och 3 till
  • Laddar…
Liten rapport från min sida på mitt gamla 40-talshus. Det var strax över -10 här i natt och det kallaste dygnet hittills. Med 23 grader inne och all El inräknat drog det 57 kwh. Lite mycket kanske men det märks tydligt dom extra graderna både inne och ute. Dock har jag ett jämnrelsedygn med gamla pannan på enbart Elpatron och det låg på 115-125 kWh :() vid dessa grader. Har nog glömt att berätta att badrummet (10 kvm) även har golvvärme(el).

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.