Husqvarna: Tror ärligt att du ska vara rätt glad åt dina siffror i norrland... tror din flvp går bättre än elpatron också alla dagar. Klart värt att sänka ventilationen men det som jag förstått är att en värmepump konvergerar mot elpatron när den inte har nåt att hämta i tempdiff. Elpatron gör bara värme av el... det som kan ske är väl att värmepumpen isar igen.

Husqvarna220Ac skrev:
[bild]

Du pratar om årsförbrukning, men varför är det ingen förbrukning innan april 2015?

Min gissning att han precis som jag flyttade in då eller bytte lev. ;)

Skysodan skrev:
Min gissning att han precis som jag flyttade in då eller bytte lev. ;)[/QUOTE

Möjligt byte av el-leverantör, flyttade han in då så kan man ju inte veta årsbasis.

Hur som helst 8 kWh i hh-el per dygn är för mig inte likställt med ett gott levene och rimmar inte riktigt med att bo i ett relativt nybyggt hus.

Med 2 barn blir det mycket tvätt och tvättmaskin får gå ofta, tillkommer motorvärmare , matlagning, TV, datorer, TV spel, allt tar sina beskärda delar som för normalfamiljen vida överstiger 8kWh/dygn.

Men, det är hans val att leva snålt så får han göra det. Skulle vara fint att få se bild på solcellsanläggningen, funderar ev på en egen.

Enjämförelse:

Hus från 1975 , vi har 3 barn så tvättmaskinen går ofta... kyl å frys från 98 som tyvärr tar sina kWh, LED lampor överallt, 48" + 42" LED TV, X-Box 360 och Xbox One som går en hel del, 4 lap tops, bakar allt bröd själv så ugnen går en hel del , överdimensionerad bergvärme som går drygt 2000 timmar/år och drar c 5000kWh för att värma hus + varmvatten. Kontentan blir att av 12500kWh totalförbrukning per år så motsvarar vår hh el c 21kWh/dygn hela 16 kr dyrare per dag / eller 5800kr/år jämfört 8kWh/dygn. Men WTF , det är värt det för att må bra. (y)

• Gilla
Cancerman_777 och 1 till
  • Laddar…
Ja 8kWh/dygn är svårt, vårat snitt 15kWh/dygn tycker jag är lågt. Då med alla vitvaror från -08 och 100% ledbelysning. 2 vuxna och 2 barn så både tvätt/tork och diskmaskin går ofta.

F
Kollade precis hos min leverantör, 13kWh/dygn/år. Och jag får mer än det från mina solceller.
Får dock räkning varje månad, men där står 0,00kr

Hej

Vi lider inte direkt, men bor inte i duschen, undrar lite vart energin tar vägen för er? Vi diskar varannan dag, och tvätt varannan var 3'dje dag, belysning är noll på sommaren, men förbrukar ändå ingen energi, kyl och frys drar inte mycket..60" Led tv och 55" Led tv som ungarna se/spelar på..

Vi ligger på 5-6kwh/dygn totalt sommarmånaderna, ändå ganska mycket standbyförbrukning med tv boxar fiberconverter/modem mm, cirkpumpar mm står still på sommaren.

Ja precis så bytte vi elleverantör, till dem spm betalar bäst för solenergin

Kalla Januari ser ut att sluta på rekord, 1800-1900kwh, en bra sommarmånad, kvittar en kall vintermånad..strax över 2000kwh solenergi i Juli, men som sälj till dyrare pris..

Redigerat:
fusion skrev:
Hur som helst 8 kWh i hh-el per dygn är för mig inte likställt med ett gott levene och rimmar inte riktigt med att bo i ett relativt nybyggt hus.

Med 2 barn blir det mycket tvätt och tvättmaskin får gå ofta, tillkommer motorvärmare , matlagning, TV, datorer, TV spel, allt tar sina beskärda delar som för normalfamiljen vida överstiger 8kWh/dygn.

Men, det är hans val att leva snålt så får han göra det. Skulle vara fint att få se bild på solcellsanläggningen, funderar ev på en egen.

Enjämförelse:

Hus från 1975 , vi har 3 barn så tvättmaskinen går ofta... kyl å frys från 98 som tyvärr tar sina kWh, LED lampor överallt, 48" + 42" LED TV, X-Box 360 och Xbox One som går en hel del, 4 lap tops, bakar allt bröd själv så ugnen går en hel del , överdimensionerad bergvärme som går drygt 2000 timmar/år och drar c 5000kWh för att värma hus + varmvatten. Kontentan blir att av 12500kWh totalförbrukning per år så motsvarar vår hh el c 21kWh/dygn hela 16 kr dyrare per dag / eller 5800kr/år jämfört 8kWh/dygn. Men WTF , det är värt det för att må bra. (y)
Självklart är det värt 16 kr per dag för att må bra. Jag känner mig dock säker på att det för många människor är en ganska svag korrelation mellan energiförbrukning och välmående.

Husqvarna220Ac skrev:
Hej

Vi lider inte direkt, men bor inte i duschen, undrar lite vart energin tar vägen för er? .
Vänta tills barnen kommer i tonåren, då kommer du att gråta varje gång de duschar ;) Min äldste (18) står i duschen 15 minuter varje morgon, värmepumpen får beta länge innan den kommer ikapp från +35 gradigt varmvatten till +52 grader 185 liters tank (Räknar dock inte varmvatten som hushålls el vilket kanske är fel?)

Jag vet vart mycket tar vägen! Kyl å frys drar c 170 kWh/månad (2000kWh/år!!) = 5,7 kWh/dygn är väl läge och byta när de pajar. Då man bör komma ner till 350-400kWh/år = 1 kWh/dygn = spara 1600kWh/år. Handdukstorken 80W står på 24/365 = 700kWh, köra den på timer skulle spara kanske 300kWh, avfuktare som står och går tvättstuga istället för tumlare c 12 timmar/dygn , uppskattar 1700kWh/år till den. Tumlare skulle dra mycket mer med tanke på våra megatvättar, så man får nog leva med avfuktarens förbrukning. Kan inte torka så mycket utomhus sommartid pga damm/pollenallergiker i familjen

Totalt skulle man kanske kunna komma ner 1600+300 kWh/år , sen är det nog inte mycket att hämta igen för oss.

Köpa ny kyl & frys á 15-20 K enkom för spara 1600kWh gör jag inte förrän nuvarande pajar.

Vår bergvärme uppvärmning (68%) + varmvatten (32%=TONÅRING !) kostnad ( c 5000kWh/år ) för plan 1 golvvärme (112m2 +21 gr) ,källare element (112 m2 + 18 gr) samt garage element (runt +8 ) är jag dock mycket nöjd med.

Blir lite deprimerad när jag läser denna tråd. När det varit riktigt kallt nu (mellan 15 och 20 minus) har det legat på kanske 110kWh per dygn, hushåll + bergvärme. Nu är det 4-5 plus ute och det ligger väl på 70-80 kWh per dygn. Stort gammalt stenhus, 180 m^2, och inte särskilt isolerat, vilket ni kanske redan listat ut... Vi slängde ut en dålig kombipanna där de eldat med olja innan. Förståeligt att bara två rum var uppvärmda och att vedspisen gick varm.

C
fusion skrev:
Skysodan skrev:
Min gissning att han precis som jag flyttade in då eller bytte lev. ;)[/QUOTE

Möjligt byte av el-leverantör, flyttade han in då så kan man ju inte veta årsbasis.

Enjämförelse:

Det är text som detta som jag inte förstår. Förbrukar någon lite HH-el så är personen snål samt mår skit. I ett relativt nytt hus så har man nya vitvaror samt ingen handdukstork på el utan den värms av värmepumpen. Ett rätt dimisonerat och inställ mekanisk ventilation behöver inte någon avfuktare, ivarje fall inte mer än 1-2 månader på sommaren.

Då kan vi ta Fusion egna uppgifter.....
HH-el 12500kWh-5000kWh(värmepumpen)=7500kWh

Förnya kyl och frys -1600kWh
Handdukstork vattenburen -700kWh
Luftavfuktare -1700kWh

Vad skulle Fusion ha kvar som HH-el...... 7500-1600-700-1700= 3500kWh som är lika med 9,58kWh/dag i snitt.

Jag uppfattar det att Fusion mår skit för att hen är för snål för att bo i ett modernt hus med modern utrustning.

Ehh? På sommaren,vad förbrukas mer än kyl/frys och lite Vv och matlagning/ tvätt/disk?

Vet fler som ligger ganska lika..

Jag är senare nyfiken tvärtom, vart er energi tar vägen..

Skulle vi förbruka så, skulle vi måsta köra motorvärmaren dygnet runt även på sommaren..

Husqvarna220Ac skrev:
Ehh? På sommaren,vad förbrukas mer än kyl/frys och lite Vv och matlagning/ tvätt/disk?

Vet fler som ligger ganska lika..

Jag är senare nyfiken tvärtom, vart er energi tar vägen..

Skulle vi förbruka så, skulle vi måsta köra motorvärmaren dygnet runt även på sommaren..
En jäklar massa el maskiner för all renovering som görs. Avfuktare, AC för en del, ventilation om man har mekanisk.

harry73
Vi har en combi kyl/frys från 2007 + en side by side kyl/frys från 2004
Diskmaskinen går 2 gånger per dag (en gång kort program på 30grader en gång lång program på 50 grader)
Tvättmaskin går mellan 5 och 10 gr i veckan
Vi lagar mat varje dag och använder ugnen en del. Syltkokning och äpplemos under säsongen.
Stor vv-beredare, som töms när barnen tar ett bad, det gör de dock inte varje dag
Vi har inga datorer som används för spel eller internät, men tv med box är på en del
Framförallt led eller lågenergi, finns dock några halogenspottar kvar
Har bastu, men den syns tydlig på förbrukningen, så den tar jag bort ur denna jämförelse
På sommaren ligger vi rund 500kWh per månad.

• Gilla
Cancerman_777
  • Laddar…
kommer sällan under 20kwh även på sommaren... stänger man ner alla elgolv och lämnar huset så ligger standby på 8kwh. Då är bara varmvatten beredare och FTX igång.

FTX verkar dra 0,240kW konstant. Kyl frys går in o kör då och då och verkar ligga på 0,260kw varannan timme.... vet inte om man kan slipa på det. Kyl/frys från 2014. VVB från 2012.

Varmvattenberedaren kan man ju bara skatta från testsiffra till ca 500kwh/år ger 1,4kwh/dag

Med dessa siffror borde jag inte kunna komma under 7kWh per dag som absolut lägst... vet inte var den sista kwh tar vägen.....

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.