212 598 läst · 442 svar
213k läst
442 svar
Hur många kwh drar era hus i snitt per dygn
för att förtydliga skillnaderna ytterligare och kasta in ett till vedträ i brasan
Vi har en 10m3 avloppstank på sommarstugan, som tar allt avloppsvatten, både grå och svartvatten. Vilket betyder att vi försöker hålla duschandet till ett minimum i längd = färre tömningar. Således vet jag att våra duschar inte tar mer än 1-2 minuter i anspråk av rinnande vatten med KnockOnWood taktiken.
Detta är inte för att hålla nere kWh förbrukningen utan i detta fall är orsaken en annan - inlägget är bara till för att belysa att alla är inte som "snittet" och det får man acceptera.
Det finns mycket ytterligheter för att få fram ett snittvärde
Vi har en 10m3 avloppstank på sommarstugan, som tar allt avloppsvatten, både grå och svartvatten. Vilket betyder att vi försöker hålla duschandet till ett minimum i längd = färre tömningar. Således vet jag att våra duschar inte tar mer än 1-2 minuter i anspråk av rinnande vatten med KnockOnWood taktiken.
Detta är inte för att hålla nere kWh förbrukningen utan i detta fall är orsaken en annan - inlägget är bara till för att belysa att alla är inte som "snittet" och det får man acceptera.
Är det inte bara enklare att de som visar låga siffror visar loggar och berättar hur de åstadkommit det...
Skulle tror att många i mellansverige kan kommer ner i under 100kwh/m2.
Nedan är direktverkande el samt llvp på 140m2 mellansverige 1994 bygg.
Hushållsel brukar gå upp en del av varmvatten och elgolv och element som felaktigt mäts som hushållsel.
Skulle tror att många i mellansverige kan kommer ner i under 100kwh/m2.
Nedan är direktverkande el samt llvp på 140m2 mellansverige 1994 bygg.
Hushållsel brukar gå upp en del av varmvatten och elgolv och element som felaktigt mäts som hushållsel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Jag tror att folk kan ha låg förbrukning, och inte behöver man duscha varje dag för 2,2kWh per gång. Jag tror också att kan han låg uppvärmningskostnad och låg HH-el
Men jag tror inte på Husqvarna220Ac eftersom han bland annat skriver att hans Nibe 750 funkar som en elpanne under -5grader. Och då har han inte optimerad så mycket som behövs för att komma i hans drömsiffror. Sen rimmar motorvärme, ljusaste hus på gatan och lite till inte med den låga HH förbrukningen han redovisar.
Generellt tror jag att man ska ta de uppgifter som lämnas här med en nypa salt och fundera lite om de är rimligt innan man får ångest för sin höga förbrukning.
Generellt tror jag dock att de flesta lämnar riktiga uppgifter och många av de har en mycket låg förbrukning, men några skojare finns det ocskå
Men jag tror inte på Husqvarna220Ac eftersom han bland annat skriver att hans Nibe 750 funkar som en elpanne under -5grader. Och då har han inte optimerad så mycket som behövs för att komma i hans drömsiffror. Sen rimmar motorvärme, ljusaste hus på gatan och lite till inte med den låga HH förbrukningen han redovisar.
Generellt tror jag att man ska ta de uppgifter som lämnas här med en nypa salt och fundera lite om de är rimligt innan man får ångest för sin höga förbrukning.
Generellt tror jag dock att de flesta lämnar riktiga uppgifter och många av de har en mycket låg förbrukning, men några skojare finns det ocskå
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 872 inlägg
Jamen såklart finns de som ligger avsevärt under snittförbrukningen, och lika självklart finns de som ligger avsevärt över snittförbrukningen. Det är absolut ingenting jag ifrågasätter. Dock väntar jag fortfarande på förklaringar från dem som ligger avsevärt under snittförbrukningen hur de gör detta. Jag kan tänka på ett par tiotal förklaringar, men de är samtliga endast antaganden. Utan förklaring så kan siffrorna inte tas på allvar.Haba_tsutt skrev:för att förtydliga skillnaderna ytterligare och kasta in ett till vedträ i brasan
Jag ligger själv ganska exakt på snittförbrukningen och vet om att jag i vissa avseenden slösar som tusan. Jag har inte ångest över det och ser det inte som ett problem. Däremot hade jag mer än gärna sett innovativa lösningar som kan hjälpa oss alla att spara såväl miljön som plånboken. De som kan bidra där är ju just de som hävdar 30-50% lägre hhel än snittet. Och som sagt...jag väntar fortfarande på förklaringar och lösningar som är i drift i praktiken (alltså inte tankemodeller eller hypotetiska förklaringar) för hur man gör detta.
Vattenfall har en bra funktion om man vill veta lite hur man ligger.... ser iaf att jag ligger bra till på min boyta. Väljer jag ännu snävare faller antalet i jämförelsen men ser bara bättre och bättre ut jämfört med andra... väldigt få som ligger under 5000kwh/år.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Problemet med en snittförbrukning är att det är just ett snitt.... Man kan utan problem ligga både högre eller lägre en snittet. Och att ifrågasätta siffror som folk presenterar för att de inte passar snittvärdet som en myndighet rapat upp?
Det är ganska patetiskt... Varför måste vi bevisa saker och ting för att vi inte följer ett snittvärde? Ett snittvärde som nästan garanterat är rejält uppskattat...men det är förstås... Våra egna mätare ljuger, men inte ett beräknat snittvärde?
Tur att inte elleverantören tar betalt efter ett beräknat snittvärde.... De skulle bli så himla dyrt
Det är ganska patetiskt... Varför måste vi bevisa saker och ting för att vi inte följer ett snittvärde? Ett snittvärde som nästan garanterat är rejält uppskattat...men det är förstås... Våra egna mätare ljuger, men inte ett beräknat snittvärde?
Tur att inte elleverantören tar betalt efter ett beräknat snittvärde.... De skulle bli så himla dyrt
Jo men samtidigt kan du kanske se att vissa blir provocerade av när någon i norrland påstår att deras stocktimmrade stuga på 350 m2 drar 12kwh/dag med direktverkande el och 25 grader inne och -35 ute.... blir liksom inte trovärdigt oavsett snitt.... Men det är en intressant psykologiskt fenomen.... funkar precis likadant med bilar. Men när jag ber bilägare visa loggar då har man plötsligt inget
Det är väl helt enkelt så att den svenska jantelagen jobbar gott i dessa trådar för alla
Det är väl helt enkelt så att den svenska jantelagen jobbar gott i dessa trådar för alla
Medlem
· Västerbotten
· 3 280 inlägg
Hej igen
Ja ni, som ni vet så funkar frånluftsvärmepump som elpanna, oavsett kompressoreffekt, vid många minusgrader kyler den huset betydligt mer än den värmer..
Dyraste månaden under husets 5år, 1800kwh/månad i totalförbrukning, vid -26 så ligger elpatronen på ca 3-3.5kw, utan kompressorn.
Under sommarmånaderna ligger vi på ca 180-191kwh/månad i totalförbrukning, med Solel så hamnar det på 50-60kwh/månad i köpt energi.
Ja ni, som ni vet så funkar frånluftsvärmepump som elpanna, oavsett kompressoreffekt, vid många minusgrader kyler den huset betydligt mer än den värmer..
Dyraste månaden under husets 5år, 1800kwh/månad i totalförbrukning, vid -26 så ligger elpatronen på ca 3-3.5kw, utan kompressorn.
Under sommarmånaderna ligger vi på ca 180-191kwh/månad i totalförbrukning, med Solel så hamnar det på 50-60kwh/månad i köpt energi.
Nej en flvp funkar inte som en elpanna men som en värmepump. När energin i frånluften inte räcker till längre för att värma huset används dessutom en elpatron (samtidigt med kompressorn).Husqvarna220Ac skrev:
Min FLVP kylar ner frånluften till ca 0 grader, så i teori förlorar jag värme pga ventilation när det är minusgrader ute. I praktiken behöver jag elpatron när temperaturen kommer under 7 plusgrader. Din FLVP kylar frånluften till ca -20 och hämtar mycket mer energi ur frånluften, så i teori förlorar du först värme pga ventilation när det är kallare än -20, men antagligen behöver du redan elpatron vid mindre minusgrader.
Det betyder dock inte att din värmepump fungerar som ren elpanna vid -5 grader. Jag tror inte ens att du behöver elpatron då.
Och det är precis dessa fel i din beskrivning som gör att jag tar dina inlägg över din förbrukning och alla apparater du använder med en nypa salt
Herregud vilket svammel...... Somliga talar om totala förbrukningen andra om HH-elen
Kanske ska man först definera vad som INGÅR i HH-el. Redan här kan jag säga att det finns stora olikheter. Vissa har el-beredare som ingår i HH-elen andra värmet vattnet med värmepump som resulterar i att HH-elen är mycket mindre. Mekanisk ventilation eller självdrag....
Folk har tydligt skrivit hur de värmer sitt bruksvatten men ändå finns personer som inte vill ta in det utan bara svammlar på
Kanske ska man först definera vad som INGÅR i HH-el. Redan här kan jag säga att det finns stora olikheter. Vissa har el-beredare som ingår i HH-elen andra värmet vattnet med värmepump som resulterar i att HH-elen är mycket mindre. Mekanisk ventilation eller självdrag....
Folk har tydligt skrivit hur de värmer sitt bruksvatten men ändå finns personer som inte vill ta in det utan bara svammlar på
Ingen har väl sagt att statistiken är konstig? Och det är väl inte konstigt att avvika från statistiken heller? Och vad är det för konstigt med att inte ha full koll på varför man avviker från statistiken? Många sitter inte och analyserar sin förbrukning.Cancerman_777 skrev:
Christer du är helt rätt på det...
HH-el borde vi bestämma som: All el som inte är till uppvärmning av vatten eller hus.
Dvs: Belysning, elektronik fläktar m.m. egentligen borde kanske all typ av el associerad att hålla klimat plockas bort för att kunna jämföra.
Total el: Allt
Total energiåtgång: Borde ta in alla kwh som går åt ink. pellets o ved sol m.m.
HH-el borde vi bestämma som: All el som inte är till uppvärmning av vatten eller hus.
Dvs: Belysning, elektronik fläktar m.m. egentligen borde kanske all typ av el associerad att hålla klimat plockas bort för att kunna jämföra.
Total el: Allt
Total energiåtgång: Borde ta in alla kwh som går åt ink. pellets o ved sol m.m.
Medlem
· Västerbotten
· 3 280 inlägg
Men alltså hallå!! Avluften ligger på ca -11-12 gr.
Och största vinsten är att stänga av ventilationen, hoppas jag att vi alla är eniga om? Än att slippa ösa in massor av kall luft, har sänkt ventilationen rejält på vintern, och när kompressorn står still går fläkten med mycket lågt flöde, längre avfrostning, men bättre komfort och ekonomi, som sagt så kommer värmen från elpatronen, alt ni som har 9900kwh i hushållsel, så kommer värmen därifrån, blir lite moment 22 att värma upp ett hus med endast frånluften.
Och som sagt, har egen mätning på Niben, alltså för vent/värme/vent, som läses varje månad, solel har egen mätare, enda som avviker från HH-el är värmen i förrådet, samt motorvärmaren, ej många kWh, och på sommaren så ser man exakt, 25kwh/mån går till Niben för att värma VV, HH-el ca 160-165kwh.
Och största vinsten är att stänga av ventilationen, hoppas jag att vi alla är eniga om? Än att slippa ösa in massor av kall luft, har sänkt ventilationen rejält på vintern, och när kompressorn står still går fläkten med mycket lågt flöde, längre avfrostning, men bättre komfort och ekonomi, som sagt så kommer värmen från elpatronen, alt ni som har 9900kwh i hushållsel, så kommer värmen därifrån, blir lite moment 22 att värma upp ett hus med endast frånluften.
Och som sagt, har egen mätning på Niben, alltså för vent/värme/vent, som läses varje månad, solel har egen mätare, enda som avviker från HH-el är värmen i förrådet, samt motorvärmaren, ej många kWh, och på sommaren så ser man exakt, 25kwh/mån går till Niben för att värma VV, HH-el ca 160-165kwh.
Redigerat:
Medlem
· Västerbotten
· 3 280 inlägg