212 661 läst · 442 svar
213k läst
442 svar
Hur många kwh drar era hus i snitt per dygn
Vårt pelletseldade hus drar 7-8kwh i "viloläge", dvs ingen hemma, minimalt med belysning. Mest (nya) vitvaror, cirkulationspump, minimalt med standbyelektronik etc. Så 8kwh i "normalläge" låter ju fantastiskt.
Medlem
· Västerbotten
· 3 280 inlägg
Inget drar 7-8kwh i viloläge, 25-30kwh förbrukar värmepumpen när huset ej kräver värme, och givetvis bättre verkningsgrad än vvb.
Lägg ned nu! Vi har mängder med belysning, Led! Givetvis! Räknar man med solenergin så förbrukar vi under 1000kwh/år.
Alla nöjda, tycker huset förbrukar för mycket, frånluftsvärmepump i Norrland är ingen höjdare...
Lägg ned nu! Vi har mängder med belysning, Led! Givetvis! Räknar man med solenergin så förbrukar vi under 1000kwh/år.
Alla nöjda, tycker huset förbrukar för mycket, frånluftsvärmepump i Norrland är ingen höjdare...
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 873 inlägg
Lägg ner? Varför? Jag och hela vetenskapsvärlden vill ha förklaringar på oförklarlig fenomen. Detta är än så länge ett sådant.Husqvarna220Ac skrev:Inget drar 7-8kwh i viloläge, 25-30kwh förbrukar värmepumpen när huset ej kräver värme, och givetvis bättre verkningsgrad än vvb.
Jag har också LED. Så vadå? Ja, det förbrukar mindre energi, men endast 10% av hhel går åt till ljus (om jag inte missminner mig; rätta mig om jag har fel).
Mitt suteräng hus är 224m2 + 44m2 garage (uppvärmt).
Relativt nya vitvaror (dubbla frysskåp), all belysning är led (95% iaf).
Har jordvärmepump och vattenmantlad kamin. Håller runt 22-23 grader inne året runt/dygnet runt (värme även på sommaren).
Jag ligger på 13500kwh vilket blir 36,9 kWh per dygn
Relativt nya vitvaror (dubbla frysskåp), all belysning är led (95% iaf).
Har jordvärmepump och vattenmantlad kamin. Håller runt 22-23 grader inne året runt/dygnet runt (värme även på sommaren).
Jag ligger på 13500kwh vilket blir 36,9 kWh per dygn
Redigerat:
Medlem
· Västerbotten
· 3 280 inlägg
Vetenskapsvärlden? Oj...vi har i allafall inga problem att klara oss på under 3000kwh i hushållsel, och vet exakt vad värme/vent/Vv förbrukar, förrådet på 16kvm med 12gr drar ej så mycket.
Medlem
· Västerbotten
· 3 280 inlägg
Ja då menar du "läkagevärmen"? Vi laddar Vv på natten med Frånluftsvärmepumpen, billigast el, samt sälja Solel dyrt på dagen, samt att kyla huset nattetid..
Vad kul att se, du har nästan exakt samma förutsättningar som mig. 2 vuxna ett barn (& en hund) 2 plan på 140kvadrat från -78. direktverkande el och en 5 år gammal LLVP. de senaste åren har jag legat på 13 och 14 tusen kWh på årsförbrukningen. (varmvatten, värme & hushållsel)SSSS skrev:
Redigerat:
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 873 inlägg
Intressant. Fortfarande ingen förklaring på hur fyra personer kan duscha på ett dygn och ändå köra ett hus med kyl, frys, viss elektronik på standby, ladda fyra mobiler (misstänker jag), osv utöver duscharna.Husqvarna220Ac skrev:
Det kan vara patentvärt. Helt klart, eftersom det motsäger all statistik som jag kan hitta om just energianvändning. Om så är fallet så förstår jag om du inte vill förklara. Att halvera energikonsumtionen av hhel utan att göra några levnadsvaneförändringar är ju sensationellt minst sagt.
Husqvarna220Ac skrev:Hej
Givetvis går det att förbruka betydligt mindre än 6000kwh/år i HH-el, vilket med våra mått är hutlöst mycket..
Gatans ljusaste hus, massor av utebelysning, samma sak inomhus, julen så lyser all julbelysning dygnet runt hela Dec, motor/kupévärmare, samt några gr i förråd, går även detta på HH-el, vi ligger på 2700-2800kwh/år, 2 barn och 2 vuxna, Ledlampor och lite tanke bakom, fulla tvätt och diskmaskiner mm.
Nibe 750 förbrukar 25,30kwh/månad under sommaren, endast varmvatten, egen mätning.
Vi förbrukar 7500kwh/år på 148kvm i Norrland, med frånluftsvärmepump, som är ren elpanna under -5gr.
Nibe 750: 5300kwh
HH-el: 1970kwh.
Använd Solel: 780kwh
Såld Solel: 5400kwh.
Alltså, HH-el 1970kwh+780kwh.
Vi har varmt och ljust, men givetvis tänker vi på hur vi lever, barnen likaså, vet vissa som förbrukar 9000-10000kwh, sjukt eller ingen koll på vad..
8050kwh förbrukad el! hur räkna du när du fick de till 7500
Det kan visst hjälpa din elkostnad, men inte din elförbrukningHusqvarna220Ac skrev:
Det hänger lite trollvarning över dig. Det är inte snällt att reta folk som är stollt på sin låga elförbrukning
Man kan duscha kallt så går det år mindre. Om man vill.Cancerman_777 skrev:
Jag har genom att logga varmvattenberedaren kommit fram till att det går åt ungefär 2 kWh när jag duschar. Så det stämmer bra med dalakraft. Men om man värmer vattnet med värmepump blir det mindre el som går åt. Och om man använder ett snålspolande duschmunstycke går det åt mindre vatten och därmed mindre energi. Ett snålspolande munstycke kan släppa igenom 6 liter/minut. 5 minuter dusch ger då 30 liter vatten. Att värma 30 liter vatten 30ºC kräver 1 kWh. Är det sedan en värmepump med en värmefaktor på 2 som värmer det så går det bara åt 0,5 kWh el till duschen. Så samma vanor kan synas olika på elräkningen.
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 873 inlägg
Jamen det är ju exakt detta jag sagt i upprepade inlägg; statistiken jag refererat till är inte konstig. Det är snarare alla som har väsentligt lägre siffror än statistiken och som inte kan eller vill förklara varför de har det, som är konstiga.Avemo skrev:Man kan duscha kallt så går det år mindre. Om man vill.
Jag har genom att logga varmvattenberedaren kommit fram till att det går åt ungefär 2 kWh när jag duschar. Så det stämmer bra med dalakraft. Men om man värmer vattnet med värmepump blir det mindre el som går åt. Och om man använder ett snålspolande duschmunstycke går det åt mindre vatten och därmed mindre energi. Ett snålspolande munstycke kan släppa igenom 6 liter/minut. 5 minuter dusch ger då 30 liter vatten. Att värma 30 liter vatten 30ºC kräver 1 kWh. Är det sedan en värmepump med en värmefaktor på 2 som värmer det så går det bara åt 0,5 kWh el till duschen. Så samma vanor kan synas olika på elräkningen.
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Man behöver ju inte ha duschen på med fullt ös när man tvålar in sig och tvättar håret.Cancerman_777 skrev:
Försök med att a) Blöt ner dig, b) tvåla in dig/tvätta håret och c) skölj av dig.
Diskar du under rinnande vatten också förresten? Det kan ju också dra upp "statistiken".
Balsamering förresten, det var väl sådant de gjorde med de egyptiska faraonerna
Här blandas det vilt mellan äpplen och päron....
Cancerman - Du tror blint på vad olika instanser säger om medelförbrukning fast de lever på skattepengar, större förbrukning större mängd skatt.... Du säger att du förstår vad medelförbrukning betyder men ändå "förstår" du inte att andra kan ha en mycket låg förbrukning. De hushåll som inte bryr sig om sin förbrukning hänger knappast här på byggahus för att få tips på att minska förbrukningen..... Du själv skrev att hur kan man hinna tvåla in sig och tvätta håret på 5 min, svaret är helt lätt för inte behöver duschen rinna när man tvålar in sig.....Ditt svar berättar åt mig att du förbrukar mycket mera varmvatten än vad jag t.ex gör......
Du talar om EXAKT likadana bilar fast det inte finns EXAKT två likadana hus, olika uppvärmnings-system, isoleringstjocklek, nytt eller gammalt, blåsig plats eller inte.
Istället för att vara frän i tonen mot andra så skulle jag rekommendera dig att försöka förstå HELHETEN hur man kan uppnå låg förbrukning utan att behöva göra avkall på komforten
Cancerman - Du tror blint på vad olika instanser säger om medelförbrukning fast de lever på skattepengar, större förbrukning större mängd skatt.... Du säger att du förstår vad medelförbrukning betyder men ändå "förstår" du inte att andra kan ha en mycket låg förbrukning. De hushåll som inte bryr sig om sin förbrukning hänger knappast här på byggahus för att få tips på att minska förbrukningen..... Du själv skrev att hur kan man hinna tvåla in sig och tvätta håret på 5 min, svaret är helt lätt för inte behöver duschen rinna när man tvålar in sig.....Ditt svar berättar åt mig att du förbrukar mycket mera varmvatten än vad jag t.ex gör......
Du talar om EXAKT likadana bilar fast det inte finns EXAKT två likadana hus, olika uppvärmnings-system, isoleringstjocklek, nytt eller gammalt, blåsig plats eller inte.
Istället för att vara frän i tonen mot andra så skulle jag rekommendera dig att försöka förstå HELHETEN hur man kan uppnå låg förbrukning utan att behöva göra avkall på komforten