215 624 läst · 442 svar
216k läst
442 svar
Hur många kwh drar era hus i snitt per dygn
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 874 inlägg
Jamen det är ju det jag säger...och ber er förklara... En 40%-ig lägre energikonsumtion än normkonsumtionen ber om frågan såklart, och det är ju just svaret på den frågan jag gärna skulle vilja se.Avemo skrev:Det finns flera tänkbara förklaringar inklusive de du ger. En ytterligare förklaring är att inte alla har en normal förbrukning. Jag har sedan slutet på förra året en separat elmätare som mäter vad varmvattenberedaren, vattenpumpen och värmen i utrymmet där de sitter förbrukar. Hittills i år har det gått 71,8 kWh varav merparten är till varmvatten. 14 dagar är en kort period för att dra några större slutsatser, men om det håller i sig skulle det innebära 1877 kWh till varmvatten för helåret. Vad jag vet helt säkert är att jag förbrukar mindre än 6000 kWh hushållsel per år. Det kanske är onormalt, men inte mer onormalt än jag kan kosta på mig.
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 874 inlägg
KnockOnWood skrev:Så om jag hävdat att jag kör en Volvo V70 på 0,42 l/mil när ett snitt på många exakt likadana bilar säger att den dricker 0,7 l/mil skulle du köpa det rakt av utan misstanke eller undran över hur jag får fram en sådan siffra? Det tvivlar jag på.Cancerman_777 skrev:Jo, jag tycker att du är oförskämd i ditt ifrågasättande, och misstänkliggörande av oss andra forummedlemmar.
Vad vill du att jag skall göra, publicera mina elräkningar? Säg till i så fall, men räkna då med att du själv skall rannsakas på samma sätt.
PS
Min elektriska varmvattenberedare har 100 liters volym.
Var vänlig och tala om vad den har för "tomgångsförbrukning av el!
Men det kan du ju inte, för du har inte en aning om dess isolering.
Men om det är så enkelt, så var så god!
För övrigt har det mycket liten betydelse, för de flesta (alla?) använder varmvatten flera gånger per dygn,
så "tomgångsförbrukningen" är tämligen ointressant, legionella eller inte.
Men se där! Nu kom vi framåt! 100 liter VVB. Jag har själv 210 liter. Kanske är det så att 100 liter är hälften av vad normvillan har. Vad vet jag, men där har vi ju en klar skillnad i energikonsumtion.
Såklart kan man räkna på ett rimligt resultat utan att veta de exakta data på isolering.
Absolut kan jag lägga ut min energikonsumtion här. Det har jag noll problem med.
Vad är frågan? Undrar du hur man förbrukar mindre än genomsnittet? Folk bor olika många i husen och duschar olika länge. Sedan finns de som värmer varmvattnet med värmepump i stället för varmvattenberedare. Normalkonsumtionen är ett snitt av allas konsumtion. Det innebär inte att alla förbrukar så mycket utan att en del ligger över medan andra ligger under. Sedan motsäger inte det på något vis att en del i denna tråd utelämnar all annan energiförbrukning än el och därmed får intetsägande siffror.Cancerman_777 skrev:
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 874 inlägg
Jag är mycket väl insatt i vad genomsnitt och median innebär och vad som skiljer dem åt.Avemo skrev:Vad är frågan? Undrar du hur man förbrukar mindre än genomsnittet? Folk bor olika många i husen och duschar olika länge. Sedan finns de som värmer varmvattnet med värmepump i stället för varmvattenberedare. Normalkonsumtionen är ett snitt av allas konsumtion. Det innebär inte att alla förbrukar så mycket utan att en del ligger över medan andra ligger under. Sedan motsäger inte det på något vis att en del i denna tråd utelämnar all annan energiförbrukning än el och därmed får intetsägande siffror.
Läs mitt exempel om Volvo igen. Hade inte du heller undrat och höjt på ögonbrynen?
Som mitt numer omdiskuterade och förargande inlägg lyder så reagerar jag när människor som bor i avsevärt kallare klimatzoner än vad jag och genomsnittet gör, kan komma UNDER normkonsumtionen. Det kan vara jag som missat en stor massa i tråden, men jag får känslan av att 90% ligger under just normkonsumtionen, vilket återigen behöver förklaras. Hur kan denna massa förklaras. Självklart finns det förklaringar och det är dessa jag söker. En är ju absolut VVBs storlek, en annan är att många (undertecknad inkluderad) glömmer vissa saker som gravt påverkar resultatet, osv.
Angående tomgångsförlust från varmvattenberedare så har jag loggat elmätaren till varmvattnet och kommit fram till att om man inte använder något varmvatten går det ofta 12 timmar mellan att termostaten slår till. När den slår till så drar den 2 kW i 20 minuter. Det innebär en förlusteffekt på drygt 50W. Håller det i sig blir tomgångsförlusten på varmvattenberedaren 438 kWh per år. Fast den borde minska på sommaren. Min varmvattenberedare är på 50 liter.
Förmodligen. Även där kan det vara missförstånd, felaktiga siffror eller inger konstigt alls. Pratar vi om en Volvo V70 med 1,6 liters dieselmotor eller 2,5 liters bensinmotor till exempel.Cancerman_777 skrev:
Vi kan nog sluta oss till att vi som skrivit i tråden inte utgör ett riksrepresentativt urval. Jag tror inte att förklaringen behöver vara krångligare än att de som gör av med mindre el till varmvatten helt enkelt gör av med mindre varmvatten.Cancerman_777 skrev:Som mitt numer omdiskuterade och förargande inlägg lyder så reagerar jag när människor som bor i avsevärt kallare klimatzoner än vad jag och genomsnittet gör, kan komma UNDER normkonsumtionen. Det kan vara jag som missat en stor massa i tråden, men jag får känslan av att 90% ligger under just normkonsumtionen, vilket återigen behöver förklaras. Hur kan denna massa förklaras. Självklart finns det förklaringar och det är dessa jag söker. En är ju absolut VVBs storlek, en annan är att många (undertecknad inkluderad) glömmer vissa saker som gravt påverkar resultatet, osv.
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 874 inlägg
Jag skrev att det handlade om exakt likadana bilar, men strunt samma. Absolut kan det vara alla de förklaringarna.Avemo skrev:Förmodligen. Även där kan det vara missförstånd, felaktiga siffror eller inger konstigt alls. Pratar vi om en Volvo V70 med 1,6 liters dieselmotor eller 2,5 liters bensinmotor till exempel.
Vi kan nog sluta oss till att vi som skrivit i tråden inte utgör ett riksrepresentativt urval. Jag tror inte att förklaringen behöver vara krångligare än att de som gör av med mindre el till varmvatten helt enkelt gör av med mindre varmvatten.
Ja, så kanske det är. Absolut kan det vara så. Jag betraktar mig som genomsnittlig, vilket också indikeras på min hushållselkonsumtion, och jag jämför mig med genomsnittet, därför blir jag såklart väldigt förvånad när personer som "borde" konsumera mer än mig konsumerar mindre. Men strunt sammma, eller som min farmor hade sagt: nog om detta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tyvärr har jag inte separerat HH el och bergvärme/cirkpumpar ännu men det kommer så fort elektrikern har tid... Förra årets siffror är direktel uppvärmnning och en varm vinter = ganska nöjd med hur det ser ut nu när vi har riktigt vinter och bergvärmen på plats. 2015 hade vi källaren uppvärmd bara till ca.15 grader.
Till saken hör att vi garanterat har en ganska hög "tomgångs" förbrukning iom att frun vill att det skall lysa i fönstren/ute konstant
Dessutom badas det i badkaret var och varannan dag så vi har en ganska hög varmvatten förbrukning.
Jag jobbar hemifrån så datorer + skärmar är på kontinuerligt. Dock är vi bara två vuxna i familjen så ingen tvättmaskin/tumlare som går konstant. Dock dubbla kylar och en frys.
Byggår 1943
Södermanland
Yta. 80m2 +40m2 källare
TIlläggsisolerad fasad
Håller 22,5 inne konstant (källare + boyta)
Nya vitvaror 2015
Mestadels led och lågenergi belysning
Jag återkommer när jag har fått installerat den extra elmätaren för värme/vv så det går att separera ut HH elen mer exakt.
Medlem
· Västerbotten
· 3 278 inlägg
Hej
Givetvis går det att förbruka betydligt mindre än 6000kwh/år i HH-el, vilket med våra mått är hutlöst mycket..
Gatans ljusaste hus, massor av utebelysning, samma sak inomhus, julen så lyser all julbelysning dygnet runt hela Dec, motor/kupévärmare, samt några gr i förråd, går även detta på HH-el, vi ligger på 2700-2800kwh/år, 2 barn och 2 vuxna, Ledlampor och lite tanke bakom, fulla tvätt och diskmaskiner mm.
Nibe 750 förbrukar 25,30kwh/månad under sommaren, endast varmvatten, egen mätning.
Vi förbrukar 7500kwh/år på 148kvm i Norrland, med frånluftsvärmepump, som är ren elpanna under -5gr.
Nibe 750: 5300kwh
HH-el: 1970kwh.
Använd Solel: 780kwh
Såld Solel: 5400kwh.
Alltså, HH-el 1970kwh+780kwh.
Vi har varmt och ljust, men givetvis tänker vi på hur vi lever, barnen likaså, vet vissa som förbrukar 9000-10000kwh, sjukt eller ingen koll på vad..
Givetvis går det att förbruka betydligt mindre än 6000kwh/år i HH-el, vilket med våra mått är hutlöst mycket..
Gatans ljusaste hus, massor av utebelysning, samma sak inomhus, julen så lyser all julbelysning dygnet runt hela Dec, motor/kupévärmare, samt några gr i förråd, går även detta på HH-el, vi ligger på 2700-2800kwh/år, 2 barn och 2 vuxna, Ledlampor och lite tanke bakom, fulla tvätt och diskmaskiner mm.
Nibe 750 förbrukar 25,30kwh/månad under sommaren, endast varmvatten, egen mätning.
Vi förbrukar 7500kwh/år på 148kvm i Norrland, med frånluftsvärmepump, som är ren elpanna under -5gr.
Vi har varmt och ljust, men givetvis tänker vi på hur vi lever, barnen likaså, vet vissa som förbrukar 9000-10000kwh, sjukt eller ingen koll på vad..
Medlem
· Västerbotten
· 3 278 inlägg
Det är värre än en elpanna, om den går som normalt,har sänkt ventilationen till 2% när kompressorn står still, och går med lägre fart vid kallt ute, största vinsten och bästa komforten.
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 874 inlägg
Mycket intressant. Enligt dina siffror så gör ni av med mindre än 8 kWh per dygn. Enligt tex dalakraft så går det åt ca 2,2 kWh för EN femminutersdusch. Det normala så vitt jag vet är att duscha varje dag och en femminutersdusch är verkligen inte någonting långvarigt om man skall tvåla in sig, tvätta håret, balsamera och skölja av sig, så då undrar jag såklart hur ni kan ha gatans ljusaste hus, köra motorvärmare och kyl och frys ovanpå de fyra duscharna per dygn? För de fyra femminutersduscharna per dygn konsumerar hela er energiförbrukning.Husqvarna220Ac skrev:Hej
Jag vet också hur man kan spara väldigt mycket energi...som mina föräldrar; ha 17 grader i huset, men i ärlighetens namn så är det väldigt få personer som tycker det är en vettig referens, behagligt eller annat positivt annat än för plånboken.