213 364 läst · 442 svar
213k läst
442 svar
Hur många kwh drar era hus i snitt per dygn
Husägare
· Västernorrland
· 2 494 inlägg
Har också en separat till VPn dock visar det inte hela sanningen med hushållselen då jag har elvärme i garage och el golvvärme i badrummet men den i garaget går ju att enkelt mäta och få ut.
Över året 2015 38,3 kWh/dygn, högst förbrukning i Januari med 63,6 kWh/dygn, lägst i Augusti med 16,1 kWh/dygn.
Total uppvärmd yta 240 m[SUP]2[/SUP], 110 m[SUP]2[/SUP] boyta, 90 m[SUP]2[/SUP] biyta och 40 m[SUP]2[/SUP] garage, ungefär. Bergvärme, Thermia 4,5 kW från 1998, 89 m borrhål. Kupévärmare används från slutet av oktober till början av april så länge im-&issäsongen pågår, frekventa bastubad, duschar oftast på jobbet i veckorna. Har inte som religion att snåla el men bränner inte mer än nödvändigt heller.
Total uppvärmd yta 240 m[SUP]2[/SUP], 110 m[SUP]2[/SUP] boyta, 90 m[SUP]2[/SUP] biyta och 40 m[SUP]2[/SUP] garage, ungefär. Bergvärme, Thermia 4,5 kW från 1998, 89 m borrhål. Kupévärmare används från slutet av oktober till början av april så länge im-&issäsongen pågår, frekventa bastubad, duschar oftast på jobbet i veckorna. Har inte som religion att snåla el men bränner inte mer än nödvändigt heller.
Husägare
· Västernorrland
· 2 494 inlägg
En fråga bara. Du skriver uppvärmd yta 240 kvm. Värmer du då upp den hela ytan till 21 grader? Låter väldigt mkt med en VP på 4,5kW! Var i landet?Fotografen skrev:Över året 2015 38,3 kWh/dygn, högst förbrukning i Januari med 63,6 kWh/dygn, lägst i Augusti med 16,1 kWh/dygn.
12000 kwh el
uppvärmning med fjärrvärme som drog 27 Mwh
Jag tycker det är mycket.
200m2 varav 20 är garage som värms upp för fullt en plans villa från 73.
2 vuxna 1 tonåring 2 mindre barn.
El förbrukning tror jag är alla gaming datorer och jag tror isoleringen på vinden skulle kunna förbättras. Annars vet jag inte vad som drar så mycket ,
uppvärmning med fjärrvärme som drog 27 Mwh
Jag tycker det är mycket.
200m2 varav 20 är garage som värms upp för fullt en plans villa från 73.
2 vuxna 1 tonåring 2 mindre barn.
El förbrukning tror jag är alla gaming datorer och jag tror isoleringen på vinden skulle kunna förbättras. Annars vet jag inte vad som drar så mycket ,
13000-15000 kwh, 200m2, 5 i familjen, huset från grunden byggt innan 1929, lite omgjort/förbättrat idag... Eller ganska mycket förbättrat gällande isolering/komfort, har elslingor i golv som primär värmekälla på bottenvåning, ingen uppvärmning i kök eller övervåning om det inte är kallare än -20 i yttertemp, har 2 kaminer samt vedspis som "mysvärme" och kakelugn den glömmer jag ofta men den används inte mer än någon gång per år.
Inte lönt för oss att byta till några energisnålare uppvärmningslösningar, kommer i framtiden koppla in solpaneler samt solceller för viss drift.
Inte lönt för oss att byta till några energisnålare uppvärmningslösningar, kommer i framtiden koppla in solpaneler samt solceller för viss drift.
Husägare
· Västernorrland
· 2 494 inlägg
Han eldar med ved så klart! Fattar inte heller hur det kan gå till när en del har extremt låg el förbrukning. Bara hushållsel är ju rätt normalt med 5000-7000 kWh/år för 3-4 persi hushållet. Har man gratis vet så är det bara timmar i kostnad.Boan skrev:
Redigerat:
Frågan handlar ju om husets förbrukning, som som har ved får ju skriva det....Mattias_Jo1 skrev:
Eller så glömde han en nolla 44 000 kwh känns ok för den storlekenMattias_Jo1 skrev:
Medlem
· Västerbotten
· 3 278 inlägg
Hej
Vi bor i Norrland, 148kvm Skidstahus, golvvärme, välisolerat, vi förbrukar 6900kwh, inkl Vv,värme, vent, HH-el, inga andra värmekällor.
Sen trycker solcellerna på taket in 6000kwh/år, så totalt inköpt el 900kwh/år...
Vi bor i Norrland, 148kvm Skidstahus, golvvärme, välisolerat, vi förbrukar 6900kwh, inkl Vv,värme, vent, HH-el, inga andra värmekällor.
Sen trycker solcellerna på taket in 6000kwh/år, så totalt inköpt el 900kwh/år...
212 kWh dygn dec -14,156 kWh dygn nov-15 ej fått dec -15 än, fjärrvärme alltså värme och vv, tre plan+ fd banklokal i Jämtland,tegel och tvåglasfönster byggår -52 endast tillägsisolerat på vind med lösull.Gått från 52MWh/ år som förra
ägaren låg på trots att hon var ensam till 42MWh/år med sambo o två småbarn endast genom att byta termostatventiler på nästan alla radiatorer och justerat uc.Hushållsel ca 5500kWh/år vilket inkluderar motorvärmare och extra byggfläkt för att värma upp banklokalen på jul,nyår och påsk med byggfläkt på 5kw annars ca 15 grader där och 20 i huset,17 sovrum och 13-16 i källaren.250m2 totalt.
ägaren låg på trots att hon var ensam till 42MWh/år med sambo o två småbarn endast genom att byta termostatventiler på nästan alla radiatorer och justerat uc.Hushållsel ca 5500kWh/år vilket inkluderar motorvärmare och extra byggfläkt för att värma upp banklokalen på jul,nyår och påsk med byggfläkt på 5kw annars ca 15 grader där och 20 i huset,17 sovrum och 13-16 i källaren.250m2 totalt.