212 845 läst · 442 svar
213k läst
442 svar
Hur många kwh drar era hus i snitt per dygn
lat skrev:Jag upprepar för tydlighetens skull
"Har du ett bättre mått på hushållsel än kWh/m2?? tar gärna emot tips, men tillsvidare så är det nog lättast att använda även om det kan bli väldigt fel!"Svårt att säga vad svetsen drar, det var mer som ett exempel på en förbrukare som inte tillför värme till huset men ändå ingår i hushållselsnotan. Det blir inte mycket med det, säg 15h á 13A på enfas vilket jag får till hela 45kWh../år, men det finns andra roliga maskiner. Men ta uppvärmd utepool som ett betydligt dyrare exempel.
300kWh för motorvärmaren/bil Och du skulle då kalla det försumbart eller vart vill du komma? Det är mer än 5% av min förbrukning.
Ett modernt kylskåp drar drygt hundra. En fullstor frys 220-250kWh. Alla elprylar är under 1W på standby, i praktiken kanske 0,2-0,4W. En stor TV årsförbrukning på ~60kWh, det används mer och mer LED-lampor. En större del av förbrukningen än för 10 år sen är nåt annat än värme, inse det.
En maskin tvätt ligger på ca 0,5-0,7kWh På en riktigt modern tvättmaskin om jag inte är helt fel på det. Ta hushållet med två vuxna som tvättar 1,5 maskin i veckan, ca 50kWh. Och ta barnfamiljen som tvättar 8 maskiner i veckan, 280kWh. Hur mycket värme tror du att man bokstavligt talat spolar ut av det? Diskmaskinen är lite åt samma håll.
Instrumentet är trubbigt och jag anser att du överskattar hushållselens bidrag till uppvärmningen av huset.
Noterar nu efter ett år i ett egnahems hus från -58 85+85 kvm med pellets eldning att vi bott billigt i jämförelse med tidigare boenden, men i kilowatt räknat gjort av med ca 27.500
24.000 kw i pellets a 12.000:- och 3500 kw i el.
Skapligt bra tycker jag då isoleringen nära nog är obefintlig, 10 cm kutterspån på vinden och 12 cm i väggarna, och hela huset är uppvärmt, 18 i källaren och 23 grader uppe.
Så mitt svar blir 75 kw per dygn.
Sen är ju frågan om min panna från 1973 genererar 4,8 kw per kg pellets, det är ju det jag räknat på.
24.000 kw i pellets a 12.000:- och 3500 kw i el.
Skapligt bra tycker jag då isoleringen nära nog är obefintlig, 10 cm kutterspån på vinden och 12 cm i väggarna, och hela huset är uppvärmt, 18 i källaren och 23 grader uppe.
Så mitt svar blir 75 kw per dygn.
Sen är ju frågan om min panna från 1973 genererar 4,8 kw per kg pellets, det är ju det jag räknat på.
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Medlem
· Västra Götaland
· 96 inlägg
Vi har nu bott sedan 16/4 i vårt nya hus och förutsättningar och resultat hittills ser ut på följande sätt:
101,5 m2 ofullständigt isolerat Älvsbyhus Höner. Vad det i praktiken innebär är att vi pga att vi snart ska börja isolera den oinredda övervåningen inte har rullat ut den extra isolering som ska ligga på mellanbjälklaget för att husets specifikation ska överrensstämma med energiberäkningen (nu har vi 260mm isolering, beräkningen är gjord på 400mm).
Hittills (16/4 - 11/12) har vi för värme och varmvatten förbrukat 1340 kWh. Vi kör då Nibe F750 på de inställningar som Älvsbyhus ställde in vid slutbesiktningen. Nu när det är 3-5 grader ute ligger förbrukningen på 14-17 kWh per dygn. Ska bli intressant att se vad det hamnar på när det blir kallare.
Hittills ligger vi alltså på 5,6 kWh i snitt per dygn även om det som sagt inte är riktigt representativt med tanke på att de kallaste månaderna återstår innan vi kommer upp i ett helt år. Men hittills är vi nöjda. Hoppas kunna landa under de beräknade 3900 kWh / år. Kommer att uppdatera när det gått ett år sedan inflytt.
101,5 m2 ofullständigt isolerat Älvsbyhus Höner. Vad det i praktiken innebär är att vi pga att vi snart ska börja isolera den oinredda övervåningen inte har rullat ut den extra isolering som ska ligga på mellanbjälklaget för att husets specifikation ska överrensstämma med energiberäkningen (nu har vi 260mm isolering, beräkningen är gjord på 400mm).
Hittills (16/4 - 11/12) har vi för värme och varmvatten förbrukat 1340 kWh. Vi kör då Nibe F750 på de inställningar som Älvsbyhus ställde in vid slutbesiktningen. Nu när det är 3-5 grader ute ligger förbrukningen på 14-17 kWh per dygn. Ska bli intressant att se vad det hamnar på när det blir kallare.
Hittills ligger vi alltså på 5,6 kWh i snitt per dygn även om det som sagt inte är riktigt representativt med tanke på att de kallaste månaderna återstår innan vi kommer upp i ett helt år. Men hittills är vi nöjda. Hoppas kunna landa under de beräknade 3900 kWh / år. Kommer att uppdatera när det gått ett år sedan inflytt.
Exuperance skrev:Vi har fått upp värmen i köket lite utan att öka förbrukningen genom att plocka isär köksfläkten och upptäcka (nåja, misstanke fanns) att spärren som ska hindra kalluft utifrån att dra in i köket stod fastgeggad i uppfällt läge. Såg ut som en oljig taco ungefär. Lite cykelkedjerengöring på den och den blev som ny och köket en grad varmare.
Värmen i huset stiger, nu har vi satt isoleringslist runt luckorna ut till kattvinden och plötsligt drar det inte iskallt där längre. Konstigt att ingen gjort det de första 18 åren?
2015 går mot 11.000 kwh efter en kall höst och vår, det ger ett medeltal på 30 kwh per dygn.
Huset är 2 våningar 120 m2 med souterrängvåning mot berg.
Uppvärmning med bergvärme från 2012, CTC Ecoheat 306, borrhål 180m.
2014 landade på 10.500 kwh vilket var ca 28 kwh per dygn i snitt.
Ändå helt överkomligt anser jag, innetemp ca 21 grader på pannan, övervåningen håller runt 21,5 grader konstant.
Huset är 2 våningar 120 m2 med souterrängvåning mot berg.
Uppvärmning med bergvärme från 2012, CTC Ecoheat 306, borrhål 180m.
2014 landade på 10.500 kwh vilket var ca 28 kwh per dygn i snitt.
Ändå helt överkomligt anser jag, innetemp ca 21 grader på pannan, övervåningen håller runt 21,5 grader konstant.
Man kan uttrycka det i flera led om man vill.
kWh per kvadratmeter per år
En högst relevant siffra som t ex energideklarationen innehåller.
Bara man håller reda på vad man menar och jämför
/M
kWh per kvadratmeter per år
En högst relevant siffra som t ex energideklarationen innehåller.
Bara man håller reda på vad man menar och jämför
/M
kWh per kvadratmeter per år är ju bara intressant för bostadsrättsföreningar eller kommunalt ägda fastigheter som vill jämföra kostnader per m2.
För en privatperson som har en villa är denna måttenhet inte intressant, då är det kWh per dygn som är det intressanta om man vill kapa sina kostnader.
För en privatperson som har en villa är denna måttenhet inte intressant, då är det kWh per dygn som är det intressanta om man vill kapa sina kostnader.
Tycker ni ytor som bara har underhållsvärme ska räknas med i kvadratberäkningen?
Jag har 120 boyta som har 21,5 grader.
Sen säg ytterligare 125 kvadrat som håller 10 grader under vintertid. (källare/garage)
* 6108 kWh / 365 = 16,7 kWh per dag (värme och hushåll)
* 6108 kWh / 120 = 50,9 per kvadrat
Alternativt
* 6108 kWh / 245 = 24,9 per kvadrat
Det är stor skillnad, orättvist att räkna det som något fullvärdigt, men samtidigt går det ju åt energi till det.
Jag har 120 boyta som har 21,5 grader.
Sen säg ytterligare 125 kvadrat som håller 10 grader under vintertid. (källare/garage)
* 6108 kWh / 365 = 16,7 kWh per dag (värme och hushåll)
* 6108 kWh / 120 = 50,9 per kvadrat
Alternativt
* 6108 kWh / 245 = 24,9 per kvadrat
Det är stor skillnad, orättvist att räkna det som något fullvärdigt, men samtidigt går det ju åt energi till det.
Det lättaste är ju att använda samma yt-enhet som energideklarationen, dvs A-temp som enkelt uttryckt är den area som värms upp till mer än 10C.
I ditt fall Yrrol så blir det då 50,9 kWh/m2.
Nu har vi ju iallafall fått ett jämförelsetal, även om det inte är helt korrekt.
Sen kan vi ju, när det gäller värmepumpar, bara för skojs skull slänga in frågan om vilket som ska räknas, tillförd energi eller avgiven energi
Och när det gäller FTX, återvunnen energi?
Ska vi titta på husets energiprestanda så ska vi ju ta de 2 sistnämnda med i beräkningen.
Nu väntar jag på hagelstormen av invändningar:wow:
I ditt fall Yrrol så blir det då 50,9 kWh/m2.
Nu har vi ju iallafall fått ett jämförelsetal, även om det inte är helt korrekt.
Sen kan vi ju, när det gäller värmepumpar, bara för skojs skull slänga in frågan om vilket som ska räknas, tillförd energi eller avgiven energi
Och när det gäller FTX, återvunnen energi?
Ska vi titta på husets energiprestanda så ska vi ju ta de 2 sistnämnda med i beräkningen.
Nu väntar jag på hagelstormen av invändningar:wow:
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 079 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 079 inlägg
I och med att man talar om total effektförbrukning per dygn, så är det ju faktiskt så att värmepumpen bara _förbrukar_ den tillförda energin, som den sedan använder för att omvandla till mer energi.
Dvs - jag tycker det är tillförd energi man skall räkna.
Vi drog förra året nästan 16500kWh, så runt 45kW per dygn i snitt.
Luft/vatten VP som bara värmer ca 35% av huset än så länge, resten el-element, järnspis och en aktiv kakelugn.
Har även en liten serverpark som enligt UPSen drar dryga 2kW per dygn.
Dvs - jag tycker det är tillförd energi man skall räkna.
Vi drog förra året nästan 16500kWh, så runt 45kW per dygn i snitt.
Luft/vatten VP som bara värmer ca 35% av huset än så länge, resten el-element, järnspis och en aktiv kakelugn.
Har även en liten serverpark som enligt UPSen drar dryga 2kW per dygn.