212 845 läst · 442 svar
213k läst
442 svar
Hur många kwh drar era hus i snitt per dygn
Låt oss i sammanhanget glömma effekten. Det är energin som är intressant. Skall man sedan vara noga så är det helt fel att säga att värmepumpen "förbrukar den tillförda energin och omvandlar till mer energi". Värmepumpen tillförs energi från två håll. Dels från elnätet och dels från borrhålet / utomhusluften. Den tillförs alltså precis lika mycket energi som den avger. Däremot behöver man inte betala för all energi den tillförs.Marcussjogren skrev:
Det kanske går att hitta något udda tillfälle då kW per dygn är en relevant enhet, men oftast är det inte det. Om du förbrukar 16500 kWh på ett år så är det i snitt 45 kWh per dygn. Det "h" som föll bort ändrar hela betydelsen.Marcussjogren skrev:
106 kvm Östersjönära (periodvis mkt blåsigt) stora fönsterpartier, byggt 2006
1 pers + hund; ca 2 mån/år är vi 4, 5, 6 pers & då går tvättmaskinen dagligen
golvvärme, elvattenberedare, bastu, FTX
knappt 8000 kwh/året + knappt 2 pallar pellets/år (=4.000 kr)
Funderar på vad jag kan göra för att sänka förbrukningen.
1 pers + hund; ca 2 mån/år är vi 4, 5, 6 pers & då går tvättmaskinen dagligen
golvvärme, elvattenberedare, bastu, FTX
knappt 8000 kwh/året + knappt 2 pallar pellets/år (=4.000 kr)
Funderar på vad jag kan göra för att sänka förbrukningen.
20-talsvilla, därmed inte mycket till isolering, endast 30mm + det lilla treetex som finns på innerväggarna. 2-glasfönster det mesta (gamla hederliga). Isoleringen på vinden är nästan obefintlig, bara lite sågspån i bjälklaget.
Drygt 220m2, samt massa verktyg och strålkastare som är igång några timmar om dagen. Ca. 20-21 grader inomhus.
Bergvärme som driver både radiatorer och golvvärme.
Totalförbrukning: 11.500 kWh / år inkl. hushållsel, dvs 31,5 kWh / dag.
Enbart värmeförbrukningen inkl. varmvatten går på ca. 5000 kWh / år, så jag är rätt så nöjd med tanke på den dåliga isoleringen. Huset läcker värme som ett såll för övrigt, då tätningslister borde bytas. Men allt skall ju hinnas med
Förbrukning per kvadratmeter och år är 52,27 kWh för både värme och hushållsel.
Drygt 220m2, samt massa verktyg och strålkastare som är igång några timmar om dagen. Ca. 20-21 grader inomhus.
Bergvärme som driver både radiatorer och golvvärme.
Totalförbrukning: 11.500 kWh / år inkl. hushållsel, dvs 31,5 kWh / dag.
Enbart värmeförbrukningen inkl. varmvatten går på ca. 5000 kWh / år, så jag är rätt så nöjd med tanke på den dåliga isoleringen. Huset läcker värme som ett såll för övrigt, då tätningslister borde bytas. Men allt skall ju hinnas med
Förbrukning per kvadratmeter och år är 52,27 kWh för både värme och hushållsel.
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 079 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 079 inlägg
Ja du har helt rätt! Sorry men måste tullat på groggen innan jag skrev ;-)
Ja förvisso, hade man bytt pumpen mot el-element så hade ju dem dragit den mängd energi som värmepumpen tillför.
Däremot är det ju otroligt svårt för kleti och pleti att veta vad deras pump har tillfört.
Ja förvisso, hade man bytt pumpen mot el-element så hade ju dem dragit den mängd energi som värmepumpen tillför.
Däremot är det ju otroligt svårt för kleti och pleti att veta vad deras pump har tillfört.
Redigerat:
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 079 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 079 inlägg
Avemo skrev:Låt oss i sammanhanget glömma effekten. Det är energin som är intressant. Skall man sedan vara noga så är det helt fel att säga att värmepumpen "förbrukar den tillförda energin och omvandlar till mer energi". Värmepumpen tillförs energi från två håll. Dels från elnätet och dels från borrhålet / utomhusluften. Den tillförs alltså precis lika mycket energi som den avger. Däremot behöver man inte betala för all energi den tillförs.
Det kanske går att hitta något udda tillfälle då kW per dygn är en relevant enhet, men oftast är det inte det. Om du förbrukar 16500 kWh på ett år så är det i snitt 45 kWh per dygn. Det "h" som föll bort ändrar hela betydelsen.
Japp - jag är helt medveten om att man inte förbrukar energi utan omvandlar den. Däremot så anser elbolaget att man förbrukar den och det var nog därför som jag råkade skriva så.
Ber dessutom om ursäkt för at jag missade mitt h på slutet.
Har ett 150kvm hus på 1-1/2 plan vid kusten utanför Umeå,byggt 1971 o med direktverkande el,luftvärmepump o ftx aggregat.
Har kollat lite under Dec o dygnsförbrukningen verkar ligga på ca 50-55kwh vid 2-3+,ca 60-70kwh vid 0-(-1), ca 70-80 vid -1-3. O det är med värme,vatten o förbrukning.
Vad förbrukning kommer att ligga på vid 10-20 minusgrader har jag för stunden ingen aning om,känns som vi kommer ligga på 100-150kwh/dygn.
Varmvattenberedaren är en 300L thermia från stenåldern känns det som,tvättmaskin från mitten av 80-talet. LED lampor är monterat överallt.
Är 2st vuxna o 2st barn ( 2,5mån+2,5år),är inga vattenslukare,tror det gått ca 100m3 på ett år.
Känns det som en normal förbrukning för er?
Vilka åtgärder kan vara "nödvändiga"? O vilka energibovar kan finnas?
Har kollat lite under Dec o dygnsförbrukningen verkar ligga på ca 50-55kwh vid 2-3+,ca 60-70kwh vid 0-(-1), ca 70-80 vid -1-3. O det är med värme,vatten o förbrukning.
Vad förbrukning kommer att ligga på vid 10-20 minusgrader har jag för stunden ingen aning om,känns som vi kommer ligga på 100-150kwh/dygn.
Varmvattenberedaren är en 300L thermia från stenåldern känns det som,tvättmaskin från mitten av 80-talet. LED lampor är monterat överallt.
Är 2st vuxna o 2st barn ( 2,5mån+2,5år),är inga vattenslukare,tror det gått ca 100m3 på ett år.
HejPeter Wede skrev:Har ett 150kvm hus på 1-1/2 plan vid kusten utanför Umeå,byggt 1971 o med direktverkande el,luftvärmepump o ftx aggregat.
Vi har likadan uppvärmning som du dvs elradiatorer och en luft/luftpump. Vi ligger lite under dina siffror men då är vårt hus bara 120m2 men å andra sidan är det ett gammalt dragigt hus från 1800 talet. Vid 15-20 minus ute ligger vår förbrukning mellan 70-80kwh/dygn.
Nu vet jag inte vad du har för en pump och hur du ställt in dina element. Men det du kan göra är att ställa ner termostaten på elementen något och istället höja värmepumpen så att den får jobba hårdare istället för att elementen går in och stöttar för mycket. Vid 0 till någon minusgrad ute klarar vår pump att värma hela huset själv utan större bekymmer.
Nu eldar jag en del också i köksspis och kamin och de dagarna går det ju åt betydligt mindre el, men siffrorna ovan är vad det går åt när vi inte eldar.
Hej
Vi har likadan uppvärmning som du dvs elradiatorer och en luft/luftpump. Vi ligger lite under dina siffror men då är vårt hus bara 120m2 men å andra sidan är det ett gammalt dragigt hus från 1800 talet. Vid 15-20 minus ute ligger vår förbrukning mellan 70-80kwh/dygn.
Nu vet jag inte vad du har för en pump och hur du ställt in dina element. Men det du kan göra är att ställa ner termostaten på elementen något och istället höja värmepumpen så att den får jobba hårdare istället för att elementen går in och stöttar för mycket. Vid 0 till någon minusgrad ute klarar vår pump att värma hela huset själv utan större bekymmer.
Nu eldar jag en del också i köksspis och kamin och de dagarna går det ju åt betydligt mindre el, men siffrorna ovan är vad det går åt när vi inte eldar.
Ok, luftvärmepumpen är en Mitsubishi,relativt ny, O elementen nya Tego's.
Har pumpen inställd på 23 grader o elementen på ca 19, tycker det hålls en lagom värme i huset,varmast uppe o lite svalare i ytterkanterna. Med bara luftvärmepumpen så funkade det väl till ca 5-10 plusgrader innan ytterkanterna framförallt nere kändes kallt.
Ok, luftvärmepumpen är en Mitsubishi,relativt ny, O elementen nya Tego's.
Har pumpen inställd på 23 grader o elementen på ca 19, tycker det hålls en lagom värme i huset,varmast uppe o lite svalare i ytterkanterna. Med bara luftvärmepumpen så funkade det väl till ca 5-10 plusgrader innan ytterkanterna framförallt nere kändes kallt.
2015 var ett milt år, totalt för året för Värme+varmvatten: 3881 kWh (ok, vi har två elgolvvärme-golv som går för att inte bli för kalla, så lite mer är det ju) Ventilationen ej inräknad.
167+10m2, 1-plan, huset byggt 1988.
Viessmann VP, 180m, lågtemp.
167+10m2, 1-plan, huset byggt 1988.
Viessmann VP, 180m, lågtemp.
Husägare
· Västernorrland
· 2 494 inlägg
Alltid intressant detta med förbrukningen. Men vore intressant om alla även skrev stad och hur ni mäter förbrukningen dvs typ av utrustning. T ex typ av logger.
Har också separat elmätare för VP. Det rekommenderar jag andra att skaffa också. Man får ju så bra överblick. Och inte nog med att man får exakt mätning på värmeförbrukningen, utan man får därmed också exakt mätning på hushållselförbrukningen (totalförbrukning minus värmeförb.).Mattias_Jo1 skrev:
Har bytt en hel del gamla glödlampor till LED, och hushållsdelen sjönk avsevärt