K Kallebo skrev:
Ganska bra pris mao. Tycker att TS kom ganska billigt undan
Därför hjälper man inte såna kunder mer när det gnälls över en sån liten skitfaktura

Deras kostnad för servicebil är ju fasiken nästan gratis

Jag tar ut hyra för maskiner såsom grovdammsugare, dammfälla, bilmaskin. Där jag tar avgift för dammsugarpåsar, slipning av huggmejslar, filter till dammfälla, mm-åtgång av diamantklingor. Det är det du får betala om du hyr maskin av maskinuthyrning.

Så att elektrikern får debitera för användning av ett dyrt instrument är inte konstigt
 
Redigerat:
  • Gilla
ch75 och 4 till
  • Laddar…
M mojjen skrev:
Nu är jag ju inte elektriker. Men är det verkligen normalt att släpa in ett extremt isolationsmätverktyg, vid vidarekoppling av 3 uttag???

Inför en nyinstallation av elanläggning köper jag det.

känns lite som om vi tar fram våra ljudinmätningsverktyg (dyrt) som används för hörsalare etc, när vi installerar skolhögtalare för 1500:- spänn…
Enligt lag ska alla installationer kontinuitets samt isolationsmätas små som stora, det är en fråga om säkerhet. Korrekt, det är ett dyrt instrument.
 
Alltid tråkigt när det avviker mycket, men kostnaden för ”eurotester” förvånar mig mycket, har genomfört många renoveringar på mina lägenheter och hus allt på löpande räkning. Men att betala för att användning mätutrustning känns helt orimligt. Ända gången jag betalat för verktyg var när dom köpte ett special blad till en tigersåg som jag givetvis fick behålla då jobbet var klart (det var inte slut).
Sen kan jag förstå om dom är två om det är mycket FK kabel som skall dras i befintliga vp rör.
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
D Dahjo skrev:
Enligt lag ska alla installationer kontinuitets samt isolationsmätas små som stora, det är en fråga om säkerhet. Korrekt, det är ett dyrt instrument.
Det där påståendet får du gärna komma med en källa på. Vilken lag säger att alla installationer ska isolationsmätas?
 
S Sauron skrev:
När det gäller eluttag så är dessa inte CE-märkta. Det är faktiskt inte ens tillåtet att CE-märka eluttag (fast det förekommer ändå har jag sett).
Alla nya strömbrytare, vägguttag etc som jag har köpt i sommar är CE-märkta, å alla kommer från Schneider.
CE-märkt elkomponent från Schneider på ett bord, kanske en strömbrytare eller vägguttag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Fick du den Eurotester som står i räkningen, om inte ring och fråga efter den eftersom enligt räkningen så är den din och inte något man använder en gång och slänger, sedan som många påpekade så får de absolut inte använda jordade uttag i samma rum som jordade ( även om jorden är i själva verket inte är kopplat) om de har köpt 12 m kabel då borde du åtminstone ha ca 6 m över . Kolla det! . Lärlingens tim debiteringen skänns overkill
 
S
kisumisu kisumisu skrev:
Riktigt ocker. Sedan sitter nån i företaget "oj vad bra, gratis arbetskraft vi kan debitera lite en kund + kanske även lite bidrag från staten (som FAS3 arbetarna var)"

Nä vi andra är nog i fel branch när vi inte kan göra det. Undra vad man ska starta för företag. Elfirma är svårt när man måste varit anställd minst 5år hos någon...oavsett om man har kunskapen.
Du har inte kunskapen utan att ha jobbat i branschen, så kravet på erfarenhet är fullt rimligt.
Elektriker tjänar dessutom betydligt mindre än de som sitter framför en dator och "utvecklar" något ett par 3 timmar om dagen. Så vill du tjäna pengar är knappast elektrikerbranschen det du ska söka dig till.
 
Som gammal elektriker har jag fått utstå både det ena och andra via jobb hos privatpersoner. Denna diskussion kring elbutik.se löper fortfarande på vad jag ser här i kommentarerna. I Sverige gäller elsäkerhetslagen, vilket innebär att endast utbilade personer får arbeta med el, punkt. Dessa företag som arbetar med elinstallationer måste betala, skatt, moms, arbetsgivaravgifter, försäkringar etc. Ex Eurotester är ett verktyg man använder för att säkerställa att installationer är säker för att ta i drift, 290 kr är ganska liten summa för att kunden ska känna sig säker. De hade såklart kunnat ta en vanlig spänningsprovare och kontrollerat att det var 230V i uttaget också utan att ta betalt, men detta gör att jag känner att denna firman är seriös i sitt arbete.
Gällande priserna på materialet så är det inte alltid så att det är "kvalitén" man som elektriker vill säkerställa, elbutiks materiel är precis det samma som hos grossisterna. Det är helt enkelt så att om man har ett företag så vill man gå med vinst, det är inte så svårt att förstå? Därför får du betala med via ett elföretag än via elbutik.se, problemet är bara då att du står med elmateriel som du själv inte får installera, därav finns har elektrikern mer än rätt att ta betalt mer för materialet då denne har rätt utbildning och certifikat.
Håller ni på såhär på restaurang också? "Vafalls?!, på restaurangen här bredvid kostar samma maträtt 18 kr mindre?"
Jag tycker summan för utfört arbete är fullkomligt rimligt.
 
  • Gilla
Mest_ohändig och 4 till
  • Laddar…
FlugfiskarniJämtland FlugfiskarniJämtland skrev:
Som gammal elektriker har jag fått utstå både det ena och andra via jobb hos privatpersoner. Denna diskussion kring elbutik.se löper fortfarande på vad jag ser här i kommentarerna. I Sverige gäller elsäkerhetslagen, vilket innebär att endast utbilade personer får arbeta med el, punkt. Dessa företag som arbetar med elinstallationer måste betala, skatt, moms, arbetsgivaravgifter, försäkringar etc. Ex Eurotester är ett verktyg man använder för att säkerställa att installationer är säker för att ta i drift, 290 kr är ganska liten summa för att kunden ska känna sig säker. De hade såklart kunnat ta en vanlig spänningsprovare och kontrollerat att det var 230V i uttaget också utan att ta betalt, men detta gör att jag känner att denna firman är seriös i sitt arbete.
Gällande priserna på materialet så är det inte alltid så att det är "kvalitén" man som elektriker vill säkerställa, elbutiks materiel är precis det samma som hos grossisterna. Det är helt enkelt så att om man har ett företag så vill man gå med vinst, det är inte så svårt att förstå? Därför får du betala med via ett elföretag än via elbutik.se, problemet är bara då att du står med elmateriel som du själv inte får installera, därav finns har elektrikern mer än rätt att ta betalt mer för materialet då denne har rätt utbildning och certifikat.
Håller ni på såhär på restaurang också? "Vafalls?!, på restaurangen här bredvid kostar samma maträtt 18 kr mindre?"
Jag tycker summan för utfört arbete är fullkomligt rimligt.
De flesta resursstarka firmor undviker privatpersonsjobb just för detta jidder kring dmå pissfakturor, bättre att jobba mot förvaltningar och företagskunder. Bättre att privatarna kör sina billiga polskis som försvinner när ordet garanti nämns
 
M MHK2 skrev:
Märkligt hur du nu också börjar gnälla på deras ålder….
Vad vet du om deras kompetens och erfarenhet?
Arbetet kostade ju ca 2000kr efter rot!
Man kan ju anta att den prisuppgift man ber om är för hela jobbet, alltså den summa fakturan kommer att landa på.
Nu blev det strax under det dubbla mot vad dom uppgetts.
När man inser att det tillkommer moms på materialet så förstärker det bara bilden av saltad materialkostnad.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
L Lundanker skrev:
De flesta resursstarka firmor undviker privatpersonsjobb just för detta jidder kring dmå pissfakturor, bättre att jobba mot förvaltningar och företagskunder. Bättre att privatarna kör sina billiga polskis som försvinner när ordet garanti nämns
Ja bättre och köra hos nån som bara betalar och inte ifrågasätter ockret!
Är resursstarka firmor dåliga på att uppskatta pris eller vad syftar du på?
 
  • Älska
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
J Jens Germundsjö skrev:
Nyfiken fråga då väldigt många skriver att det enligt lag är förbjudet att dra och koppla el själv som privatperson, vilken lag är det som reglerar det?
Det står i Elsäkerhetslagen (2016:732), §27.
 
  • Gilla
Gazz
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Som är ett absolut minimikrav att alla installationsfirmor har tillgängliga. Nödvändigheten av det instrumentet för det här jobbet kan dessutom ifrågasättas (ifall man tänker debitera för det åtminstone...)
Testinstrumentet gör att avprovningen som ska göras efter avslutat arbete går snabbare och är pålitligare än mänskliga faktorn. Kostnaden kan man i så fall ställa mot en extra arbetstimme.
 
FlugfiskarniJämtland FlugfiskarniJämtland skrev:
Som gammal elektriker har jag fått utstå både det ena och andra via jobb hos privatpersoner. Denna diskussion kring elbutik.se löper fortfarande på vad jag ser här i kommentarerna. I Sverige gäller elsäkerhetslagen, vilket innebär att endast utbilade personer får arbeta med el, punkt. Dessa företag som arbetar med elinstallationer måste betala, skatt, moms, arbetsgivaravgifter, försäkringar etc. Ex Eurotester är ett verktyg man använder för att säkerställa att installationer är säker för att ta i drift, 290 kr är ganska liten summa för att kunden ska känna sig säker. De hade såklart kunnat ta en vanlig spänningsprovare och kontrollerat att det var 230V i uttaget också utan att ta betalt, men detta gör att jag känner att denna firman är seriös i sitt arbete.
Gällande priserna på materialet så är det inte alltid så att det är "kvalitén" man som elektriker vill säkerställa, elbutiks materiel är precis det samma som hos grossisterna. Det är helt enkelt så att om man har ett företag så vill man gå med vinst, det är inte så svårt att förstå? Därför får du betala med via ett elföretag än via elbutik.se, problemet är bara då att du står med elmateriel som du själv inte får installera, därav finns har elektrikern mer än rätt att ta betalt mer för materialet då denne har rätt utbildning och certifikat.
Håller ni på såhär på restaurang också? "Vafalls?!, på restaurangen här bredvid kostar samma maträtt 18 kr mindre?"
Jag tycker summan för utfört arbete är fullkomligt rimligt.
Exakt vad kostar en kopp kaffe tex.....1 kr att göra....pris ute...20 till 50 kr.....Eller popcorn på bio tex tillverka ngt kr..pris....mycket mer
 
FredrikR FredrikR skrev:
Ja bättre och köra hos nån som bara betalar och inte ifrågasätter ockret!
Är resursstarka firmor dåliga på att uppskatta pris eller vad syftar du på?

Hahaha, så du tror att man kan vågar "ockra" mot större och lojala kunder som man får uppskattning och ett konstant flöde jobb från? Inte jag eller dom jag känner gör det då man vill ha kvar dessa kunder, det handlar om att det inte sitter nån snål jävel med fakturan i handen som börjar jiddra om ett par hundralappar för att "kabeln är billigare på jula.se" eller dylikt.

De få sista gånger då jag gjort jobb åt idiotkunder så har dom fått äta upp att dom strulat.
Jag har stenkoll på timmar och material tack vare min tid-app där jag även får in materialet.

Då ändrar jag givetvis fakturan efter deras påpekanden...för att dom även ska betala för den timmen planering som jag tänkte bjuda på...samt biltullar och andra bilrelaterade utgifter i samband med att jag tittade på jobbet första gången, och tiden när man försöker rädda kundens pissiga planering genom att ringa in mina samarbetspartners så kunden slipper leta andra yrkesgrupper

Sen skickar man dom åt helvete i telefonlistan efter fakturan är betald så får dom aldrig hjälp igen om dom försöker ringa


Det jag menar med resursstarka är etablerade och kvalitetsgivande firmor som har en stabil kundkrets.

Dom är inte intresserade av jobb hos snåla privatare, iallafall inte dom jag haft att göra med.
 
  • Haha
SonnyListon
  • Laddar…
A Alwaysandforever2012 skrev:
Hej,

Jag vill bara dubbelkolla den räkning vi precis fick av elektrikern. Vi bad att fixa 3 extra eluttag från ett ojordat eluttag. Min man frågade om ungefär kostnad för allt inkl. efter rot. Ca 2000 svarar dom och sedan får vi en räkning på nästan det dubbla.. jag gissar på den där dåliga kommunikationen där de ej räkna med resekostnader å material. Jag ville ju ha en hum om vad räkningen skulle landa på för att vara beredd..alla har inte hur mycket pengar som helst extra ..

Iaf det jag funderar på här är.. behöver man vara 2 för att detta jobb och hur lång tid kan det tänkas ta .. självklart fall till fall. Men bara på ungefär för se om detta kan stämma. De har med en lärling. Undrar om den hade behövts.. om det gjorde att det gick mycket snabbare eller inte.. å är lärlingar bara 130kr billigare..

Rummet är inte jättestort så de kanske fick dra 6m
Nu hade du nog tur! För snart kommer elföretagen med ny skrämsel propaganda om hur farilgt det är att koppla el själv, och ja utan kunskap är allt farigt
Men i allt så finns det andra vägar att gå som exempelvis en kunskapskurs för det egna boendet och all el där med ansvar och mera men det är ju inte i monopolets tjänst så därför så kan du vara glad att du slapp en monopolövervakare också för du kan ju tänka priset på monopolövervakningsavgift.

Det har gått för långt och frågan är vad de skall gjör nu om det inte finns el i stolpen längre?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.