94 335 läst · 585 svar
94k läst
585 svar
Hur många elektriker behövs och hur lång tid tar det att fixa fler eluttag
När det gäller eluttag så är dessa inte CE-märkta. Det är faktiskt inte ens tillåtet att CE-märka eluttag (fast det förekommer ändå har jag sett).L Lövborgen skrev:CE-märkningen kan man inte alltid lita på. Det säljs mycket importerat som är CE-märkt med som inte uppfyller kraven för CE-märkning. Man har bara märkt på det för man vet att annars får det inte säljas. Jag frågade en gång på en mässa en kinesisk leverantör som var där vad det kostade extra att få S-märkning istället. Jag frågade flera gånger under dagen men han svarade inte. Gick dit dagen efter och frågade en annan i montern som sa att det kostade inget extra, det är ju bara en märkning. Vi kan märka med vad du vill.. Jag köpte inget av dom. Så jag förstår om elfirmor inte vill montera material dom inte köpt in själva.
Cruzze skrev:
En lärling får lön av företaget och den kostnaden måste ju bli täkt så varför inte ta betalt..? Så funkar det i de flesta om inte alla hantverksbranscher. Eller du vill kanske att det inte ska finnas fler hantverkare efter denna generationen dör bort? Have fun with that.
Du förstod inte vad jag menade.E EyEr0n skrev:
Vi säger att jag ska nu gå köpa mjölk för säg 5kr. Så går jag till kassan trala la la laa vilken bra affär jag gjorde. Sen blir det i kassan 7kr och 50öre + moms tack!
Vadå??? Jo men
5kr mjölk
2kr lokalavgift (stackars affärsägaren måste ju hålla till med butiken)
50 öre vagnhyra (du tog en kundvagn som ju får slitage) och momsen måste du ju såklart betala staten vad tror du skulle hända om ingen betalar skatt...
Visst det här är realitet i vissa länder som bla USA. Affären har ett pris på hyllan men moms tillkommer i kassan. Men bara där skulle det nog bli ramaskri om det blev så i Sverige.
Allt är kanske vad folk är vana med. I Finland ingår även pant i flaskor och burkar man köper i affären. Kan erkänna att bara det en kulturshock. Man läser en reklam att man får 3 flaskor läsk för säg 25kr. "Vad bra jag råkar just ha 25kr i kontanter" sen blir det i kassan 31kr "jo men det är ju panten du får tillbaka det ändå" men det hjälper inte mycket om du bara råkar ha dessa 25kr Kanske dåligt exempel men man hör även idag fast vi mest betalar med kort turister undra Pantsystemet i sig är ju riktigt bra!
Sedan är vi i Sverige så vana betala den där panten separat så en bekant till mig slängde en hel del finska flaskor. Ifrågasatte det "vadå finns det verkligen pant i dessa? Jag har ju inte betalat nån pant när jag köot dessa." Eh jo du har betalat pant det är ju inbakat i priset som står i hyllan.
Riktigt ocker. Sedan sitter nån i företaget "oj vad bra, gratis arbetskraft vi kan debitera lite en kund + kanske även lite bidrag från staten (som FAS3 arbetarna var)"L lizaliza skrev:
Nä vi andra är nog i fel branch när vi inte kan göra det. Undra vad man ska starta för företag. Elfirma är svårt när man måste varit anställd minst 5år hos någon...oavsett om man har kunskapen.
Helt rätt. Lärlingen har ju lärlingslön som är en bit lägre än en fullfjädrad hantverkare.L lizaliza skrev:
Jag tycker också att timpenningen som den här elfirman tog ut för såväl elektrikern som lärlingen var lägre än vad många andra firmor tar. 800kr + moms är inte ovanligt för en elektriker.
Okej trodde lärling fick sin lön från Försäkringskassan, Studiebidrag eller liknande.L Lövborgen skrev:
Men då hade jag fel om det och då är det helt annan sak.
Är det de här man är i 5år? Alltså lärling. Är ju inte bara och bara starta en Elfirma. Låter dock väldigt lång tid.
Det främsta problemet ts har är att det faktiska priset landade ca. 100% upp mot det offererade.L Lövborgen skrev:
Hur ställer du det till det?
Ja, förutsatt att det är ett arbete lärlingen behärskar. Ifall arbetet tar längre tid pga lärlingen ska väl inte kunden betala för dubbla arbetskostnaden ifall en ensam elektriker hade kunnat göra arbetet minst lika fort ensam.U Uffe A skrev:En lärling tycker jag det är helt ok att debitera för. Denne har slutfört sin grundutbildning och är på väg mot att bli montör.
Ska företaget debitera mer om arbetet utförs av en första, andra, tredje års montör eller en fullbetald montör?
Nu har dom specificerat en lägre kostnad för lärlingen, vilket jag tycker visar att det är ett av de mer serösa företagen på marknaden
Jag hade elektriker hos mig en gång som hade med sig en lärling och då var det just uttag som skulle sättas. Jag var hemma hela tiden och såg att de arbetade på var sitt håll så då var det förstås helt okej att betala för lärlingen då arbetet gick snabbare.
Men det är inte okej för företaget att tänka "Jaha, vad ska lärlingen göra idag då..." och så skickar de med lärlingen på ett arbete där den inte behövs och kunden får pröjsa.
Mycket bra gjort! Fortsätt med det så lär du ha fler nöjda kunder. Man tänker ju även som kund (i alla fall jag) vad är det för skumt när en kan hålla så mycket lägre pris det måste ju vara nån som ger glädjekalkyler som blur dyrare i slutändan. Problemet är kanske att det är en kartell att många gör på ett kundovänligt sätt.U Uffe A skrev:
Men i elbranchen borde man ju ändå inte bli utan jobb och i slutändan är det mun till mun metoden som spelar mer roll än nån google reklam. I alla fall på mindre orter.
J Jonte Karlsson skrev:Problemet är att det enligt lag är förbjudet att kavla upp ärmarna och göra de flesta enkla elektrikerjobb. Just därför är det så fult att utnyttja detta till fullo genom att lura kunder på pengar.
I det här fallet gällde dock frågan varför man uppger ett pris men sen drar till med det dubbla. Borde kunden ha fattat det med?
Nyfiken fråga då väldigt många skriver att det enligt lag är förbjudet att dra och koppla el själv som privatperson, vilken lag är det som reglerar det?
Märkligt hur du nu också börjar gnälla på deras ålder….A Alwaysandforever2012 skrev:
Vad vet du om deras kompetens och erfarenhet?
Arbetet kostade ju ca 2000kr efter rot!
Självklart måste dom få in kostnaden samt få avkastning på pengarna,som instrumentet kostade vid inköp . Körde data nät ett tag och mätte tog betalt dels star kostnad för instrumentet samt per mätning. Instrumentet ett flukw dtx kostade 100 000 att köpa in....ska i te kunden betala för det????D Daniel Hedin Edlund skrev:
Tycker folk gör sig dummare än do. Rimligtvis borde vara å andra,divan är inte distans idioten född än