94 280 läst · 585 svar
94k läst
585 svar
Hur många elektriker behövs och hur lång tid tar det att fixa fler eluttag
Verktygstokig
· Västerbotten
· 647 inlägg
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 124 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 124 inlägg
Det betyder inte att du jobbar eller har något ansvar, men smakfullt av dig att skryta om dina pengarSilly Bear skrev:
Verktygstokig
· Västerbotten
· 647 inlägg
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 124 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 124 inlägg
För att du inte förstår ansvarskänslan man känner när man utför ett arbete åt en kund. Branden skiter fullständigt i om det står CE på uttaget eller inte. Men fortsätt vara otrevlig mot de som får landet att gå runt medans du låtsasjobbar. Mitt samvete är åtminstone rent.Silly Bear skrev:
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 124 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 124 inlägg
Verktygstokig
· Västerbotten
· 647 inlägg
S SueCia skrev:
Orkar inte förstöra stackars TS tråd något mer jag har sagt vad jag tycker om ditt trams och den ocker branch du befinner dig i.
Finns bra elektriker tex firman jag anlitade.
Men överlag så antar jag och många med mig att så fort man tar upp telefonen och ringer en hantverkare så kommer man bli lurad.
Och det är precis pga sånna som dig bullkungen.
Som sagt sista inlägget för mig här
Du tror inte att mataffären tar betalt av dig för kundvagnar och kassor?kisumisu skrev:Jo precis!
Såhär gör man även i många andra branscher. Men skulle mataffären börja ta slitage avgift av kundvagn, hyra av kassorna mm av kunden. Då skulle det hamna på tv nyheter och överallt.
Är just när för många accepterar sånt här. Men jag antar dem lurar dem som dem kan lura. Jag har flera gånger blivit lurad av bilverkstäder. Jag har tom börjat säga dem att "säg överpris eller ge fast pris jag hatar överraskningar att "tyvärr det blev nu vara 2000kr dyrare...". Har väl bara en gång av alla varit överraskad åt andra hållet dvs blev det så lite...
Förstår inte vad dem vinner med det där lockpriserna?!
Bättre köra öppna kort!
En annan grupp är dem som säljer ved...man ger kubikpris och sen är det nån kastkubik och i vissa fall rent skräp på köpet med veden. Som jag fick första och dista gången av en. Nästa säljare sade jag att "jag hoppas du kommer med rätt mängd och inte nån pellets...".
Sen kan det ju såklart bli misstag. När du skrev först 6 meter men du mätte det till 10m.
Haha.
Vem ska betala det om inte slutkunden?
Du tror inte att mataffären lägger på något på priset på maten du köper för att ha råd med kundvagnar, lokalkostnader, löner osv?
Eurotestern kostar ca 26000 kr men det är inget som jag lägger till på fakturan, de tar ju inte betalt för skruvmejslar eller andra verktyg dom använder.A Alwaysandforever2012 skrev:
Helt klart är att du fått betala listpris med 15% rabatt på grejorna. Var de tydliga med det innan arbetet påbörjades är det ok. Förvänta dig inte att de ska jaga lägsta pris på materiel.
Jag debiterar mitt inköpspris plus 15% istället. Det blir lite dyrare än vad man kan hitta i webbutiker.
Vad gäller lärlingen så tycker jag det är ok att de debiterar till lägre timkostnad, Denne ska ju också uppbära lön från företaget och innebär en kostnad för dom.
Vid ett så enkelt arbete så gör lärlingen också en hel del nytta, vad gäller resekostnaden är den helt ok och timpriset ligger vare sig för högt eller för lågt
Blev du nöjd med arbetet så anlita firman igen om du behöver en elektriker fler gånger
dom 15 % procent i rabatt är priset från grossistens prislista, förmodligen har elektrikern 80-90 procent rabatt på produkten och du får 15 :/A Alwaysandforever2012 skrev:Ja det verkar va dubbelt betalt per meter.. ändå har de nånting med 15% rabatt som ska se snyggt ut. Mätte lite noggrannare här nu då det va maken som gissa på 6m och det va kanske mer 10m pga en dörr.
Men vilket som meterpriset va ju aningen dyrare..
Men det jag ändå funderar på är den där lärlingen. Om den verkligen skyndade på eller inte.. känns som man inte direkt gör detta snabbare som 2 utan mer en ivägen. Men va vet jag.. ändå tog det ju 2h
Det är därför jag aldrig lämnar offert på något eljobb.Fairlane skrev:
Jag berättar vad jag tar i timmen och om kunden frågar hur lång tid det tar drar jag till i överkant.
Ingen kund som hittills inte har blivit nöjd
Jag instämmer med SueCia, Bor du i skåne så skicka mig PM om ditt namn och din adress så jag vet att jag inte ska åta mig något jobb hos dig, Jag kan skicka dig mitt namn så att du aldrig kommer att bry dig om att ta kontakt med mig om du ska ha ett jobb utförtSilly Bear skrev:Jag får väl verkligen hoppas att det ingår när man utbildar sig till elektriker att koppla olika märken eller är du bara utbildad på att koppla det märket som du har högst avans på?
Tycker du att de som CE märker saker och de släpper igenom osäkra saker så är det ju en sak du bör ta upp med dom
Sen kan man ju fundera om det är ett osäkert uttag pga brandrisk eller osäkert pga det påverkar din plånbok på ett negativt sätt..
Elektrikern jag tillslut fick tag på var väldigt trevlig och jag surrade säkert bort 2 timmars arbetstid för han.
Jag har inga problem att betala så länge jag vet VAD jag betalar för
Precis därför jag aldrig skulle släppa in glorifierade dörrförsäljare som dig i mitt hus.
Edit
Såg nu att du bor i Västerbotten så det är inte troligt att våra vägar skulle korsas.
Och det är jag väldigt glad för
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 931 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 931 inlägg
Jag håller inte med om att man ska debitera för lärlingen i detta läge om totalen blir högre än om elektrikern gjort det själv. Jag är med på att vissa jobb underlättar om man är två, till exempel att dra kabel genom rör, men i det här fallet så känns det som att kundens nota blev högre för att företaget tog med en lärling. Även om det skulle tagit en timme extra att göra själv för en elektriker, vilket jag betvivlar, men jag litar på et med mer erfarenhet, så skulle det varit billigare för kunden. Att företaget har en kostnad för lärlingen är inte kundens problem. Jag antar att inget skulle vilja betala mer vid ett restaurangbesök för att de höll på att lära upp en ny kock och betalade denne lön.U Uffe A skrev:Vad gäller lärlingen så tycker jag det är ok att de debiterar till lägre timkostnad, Denne ska ju också uppbära lön från företaget och innebär en kostnad för dom.
Vid ett så enkelt arbete så gör lärlingen också en hel del nytta, vad gäller resekostnaden är den helt ok och timpriset ligger vare sig för högt eller för lågt
Blir det billigare för kunden, även om man betalar lärlingen, för att det går fortare så köper jag att man får betala för denne.
Framförallt ogillar jag när man säger ett.pris och sen dubblar det. Hade man sagt 4000 från början hade kunden kanske valt en annan firma eller valt att inte göra jobbet alls. Då är det bättre att göra som du gör, säga timpris och inte uppskatta tiden.