Hela denna debatt hade inte funnits om om elbranschen sedan urminnes tid haft rätt timpris istället för erbjuda helt vansinga rabatter på material då ingen kunde kolla , som vi med ett knapptryck lätt ser vad som är relevant

• Gilla
Hans Al och 8 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Jag håller inte med om att man ska debitera för lärlingen i detta läge om totalen blir högre än om elektrikern gjort det själv. Jag är med på att vissa jobb underlättar om man är två, till exempel att dra kabel genom rör, men i det här fallet så känns det som att kundens nota blev högre för att företaget tog med en lärling. Även om det skulle tagit en timme extra att göra själv för en elektriker, vilket jag betvivlar, men jag litar på et med mer erfarenhet, så skulle det varit billigare för kunden. Att företaget har en kostnad för lärlingen är inte kundens problem. Jag antar att inget skulle vilja betala mer vid ett restaurangbesök för att de höll på att lära upp en ny kock och betalade denne lön.
Blir det billigare för kunden, även om man betalar lärlingen, för att det går fortare så köper jag att man får betala för denne.

Framförallt ogillar jag när man säger ett.pris och sen dubblar det. Hade man sagt 4000 från början hade kunden kanske valt en annan firma eller valt att inte göra jobbet alls. Då är det bättre att göra som du gör, säga timpris och inte uppskatta tiden.
En lärling tycker jag det är helt ok att debitera för. Denne har slutfört sin grundutbildning och är på väg mot att bli montör.
Ska företaget debitera mer om arbetet utförs av en första, andra, tredje års montör eller en fullbetald montör?
Nu har dom specificerat en lägre kostnad för lärlingen, vilket jag tycker visar att det är ett av de mer serösa företagen på marknaden

B BJER skrev:
Hela denna debatt hade inte funnits om om elbranschen sedan urminnes tid haft rätt timpris istället för erbjuda helt vansinga rabatter på material då ingen kunde kolla , som vi med ett knapptryck lätt ser vad som är relevant
Tyvärr så har de flesta kunder inte samma inställning som du.
De flesta tittar bara på timpriset.
Om en firma har ett för lågt timpris, då kan man vara säker på att de tar igen det på något annat sätt.
Både företag och kunder har något att lära sig här.

Mikael_L
Fy fan, ännu en jäkla elfirma som luras och drar de seriösa i smutsen.
Jag befinner mig i en riktig skitbransch, man bara skäms ögonen ur sig av alla oseriösa "kollegor"!

Hade jag gjort jobbet hade det varit mellan hälften och 1/3 av det där uppskörtade priset.
Vicka svin det finns!

edit:
När jag tänker efter lite, så så mer hälften än en 1/3.
Hade jag blivit tillfrågad om fast pris så hade jag dragit till med 3000 (inkl moms, utan ROT), en lusentapp per uttag, brukar stämma rätt bra med en tusenlapp per apparat vid okomplicerade installationer som bara gäller några enstaka apparater.

Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
guggen och 7 till
  • Laddar…
Mikael_L
Fairlane Fairlane skrev:
Jag håller inte med om att man ska debitera för lärlingen i detta läge om totalen blir högre än om elektrikern gjort det själv. Jag är med på att vissa jobb underlättar om man är två, till exempel att dra kabel genom rör, men i det här fallet så känns det som att kundens nota blev högre för att företaget tog med en lärling. Även om det skulle tagit en timme extra att göra själv för en elektriker, vilket jag betvivlar, men jag litar på et med mer erfarenhet, så skulle det varit billigare för kunden. Att företaget har en kostnad för lärlingen är inte kundens problem. Jag antar att inget skulle vilja betala mer vid ett restaurangbesök för att de höll på att lära upp en ny kock och betalade denne lön.
Blir det billigare för kunden, även om man betalar lärlingen, för att det går fortare så köper jag att man får betala för denne.

Framförallt ogillar jag när man säger ett.pris och sen dubblar det. Hade man sagt 4000 från början hade kunden kanske valt en annan firma eller valt att inte göra jobbet alls. Då är det bättre att göra som du gör, säga timpris och inte uppskatta tiden.
Ja det där är helt klart ett tvåtimmesjobb för en elektiker.
3 uttag och 10 meter utanpåliggande kabel i samma rum, det fixar man ensam på två timmar!
Är man två tar det lika lång tid, man är bara ivägen för varandra.

Kollar jag ATL så ska man klamra 10m kabel på 0,8 timmar och sätta upp 3 uttag på 0,75 timme.
Nu gäller ATL i princip större jobb med större mängd repetitivt arbete, men den ger i alla fall en liten vägledning om tidsåtgången, efter etablering bör det gå så fort.
Och duktiga elektriker gör bra med pengar på ackord, dvs jobbar snabbare än tidslistan.

• Gilla
RoAd och 3 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Och då kan man undra varför han köper på Biltema??? I alla fall jag kan köpa kvalitetsgrejer hos grossisten till samma kostnad som om jag köper skit hos Biltema??
Jag roade mig med att inhandla uttag från alla billighetsfabrikat och montera dessa. Alla utom biltema gick att få till ok, i princip allt i det uttaget har de snålat med. Fattar inte att de är godkända för bruk men det kanske hjälper om man får godkänna sig själv.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Har man instrumentet i bilen kan man lika gärna mäta med det. Men kontrollen som krävs för den här typen av installation gör man enkelt med multimeter och spänningsprovare.

Går inte att motivera debitering av det instrumentet för det här jobbet, eller ens någonsin egentligen, men det är väl en annan fråga :D
Lättast är att ansluta kundens golvlampa, antingen lyser det eller inte….

• Gilla
Jimmyjungebratt
  • Laddar…
Silly Bear Silly Bear skrev:
Ahlsell priser är ett jävla påhitt.

Det värsta är också att elektriker vägrar installera om dom inte får köpa in allt material själv, för att som de så fint kallar det "kvalitetssäkra"

Försökte själv få el indraget i nybyggt garage där jag själv köpt allt material

Endast 1 av 20 firmor jag ringde ville göra det all andra skyllde på att dom inte kunde garantera kvaliten på sakerna.

Allt som säljs i Sverige är väl fan CE märkt så det borde ju inte vara ett problem
Jag kan till en viss del förstå dem. Jag hade inte heller velat koppla in eluttag från ÖoB, men då är det ju bara att speca vilka uttag man vill ha.

Men att hänvisa till Ahlsells priser funkar fan inte 2022.

Vänta ett halvår så tror jag inte varken elektriker eller rörkrökare är så kaxiga längre

• Gilla
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
BengtH BengtH skrev:
Antar de lämnade den inköpta Eurotestern hos er ?
Ett tips sök på eurotester får du se vad dom kostar ;)

• Gilla
Xaktly
  • Laddar…
B
S Svante Svenson skrev:
Det hela är rätt märkligt. Enligt fakturan är det jordade uttag, men har jordade uttag installerats? I ett rum med ojordat uttag??? Jordade och ojordade uttag får inte blandas i samma rum. Om det är så det installerats får de göra om och göra rätt.

Vidare saknar jag klammer, vilket ändå är rimligt att ta betalt för.

Pris på elmateriel som köps med installation är väl i regel skyhögt, så förhandlas det inte i förväg får man stå sitt kast kan jag nog nästan tycka.

Hur som helst så har ni fått en ungefärlig kostnad efter ROT, men fakturan har en orimlig avvikelse. Uttryckte de vid installationen att det var mer komplext än de kunde väntat sig? Om inte borde fakturan varit nära den ungefärliga kostnaden, och då den inte är det borde ni bestrida denna.
elektriker vi haft hade att all klammer ingick i kabelpriset… vilket var smidigt , kabeln var ändå ok pris på för att köpas från elektrikern

Det värsta är också att elektriker vägrar installera om dom inte får köpa in allt material själv, för att som de så fint kallar det "kvalitetssäkra"

Endast 1 av 20 firmor jag ringde ville göra det all andra skyllde på att dom inte kunde garantera kvaliten på sakerna.

Allt som säljs i Sverige är väl fan CE märkt så det borde ju inte vara ett problem
CE-märkningen kan man inte alltid lita på. Det säljs mycket importerat som är CE-märkt med som inte uppfyller kraven för CE-märkning. Man har bara märkt på det för man vet att annars får det inte säljas. Jag frågade en gång på en mässa en kinesisk leverantör som var där vad det kostade extra att få S-märkning istället. Jag frågade flera gånger under dagen men han svarade inte. Gick dit dagen efter och frågade en annan i montern som sa att det kostade inget extra, det är ju bara en märkning. Vi kan märka med vad du vill.. Jag köpte inget av dom. Så jag förstår om elfirmor inte vill montera material dom inte köpt in själva.

• Gilla
  • Wow
Bengt Numelin och 3 till
  • Laddar…
A Alwaysandforever2012 skrev:
Ja precis! Ska bara lyckas få fram detta till dom, när de inte ens har svarat på mitt mejl i morse..
Nåt som borde ändras på allt sådant här är också faktureringstiden. borde alltid vara 30 dagar så man hinner diskutera saker eller allmänt få tag i dom..
Du behöver inte få tag i dom alltså få svar. Men du behöver höra av dig om det är fel på fakturan och det har du ju gjort, bäst är skriftligt och spårbart, du har säkert mejlet i din utkorg.

Nu är din uppgift att sitta på pengarna. Ta det lugnt i helgen och tänk på annat. De har bollen och ska svettas för att få in några pengar.

Om jag får ge något taktiktips så kan man förstås ibland spela dum och bara haspla ur sig öppna frågor ("Jag blev helt chockad, ska det verkligen vara så här") men det är rätt så underdog där du inbjuder dem till att bossa och rätta dig.

Nästa gång skulle jag bara spalta upp alla fel alltså kommunicera med påståenden och begära korrigerad faktura. Det verkar ju vara fel på allt utom 2 h elektriker och kanske bilen.

Nu kanske jag ångrar mig...

Om jag kör till Biltema och köper några liter motorolja, nya bromsskivor och klossar, några olje-/luftfilter och kör med allt detta till Bilia och ber dom serva min bil, är det rimligt att anta att dom utför arbetet?

Problemet är att på alla jobb man utfört lämnas ändå någon form av garanti på utfört arbete. Hade jag installerat kundens egeninköpta apparater så hade jag skrivit på fakturan "Fakturan avser montage och idrifttagning av kundens apparater, eventuella garantier på materialet ingår ej."
Så om problem uppstår om 1-2 år och kunden ringer så kan man fakturera kunden igen om det visar sig att materialet har brustit, är det däremot något i installationen som blivit fel så får företaget stå för det.

Angående meterpriset på kabeln, vissa företag räknar med installationsmateriel i meterpriset (kabel + klammer + skruv + plugg). Säg att du behöver 5st klammer/m kabel, då blir det kanske 30kr/m kabel plus 5st klammer á 3kr, 5st skruv á 1kr och 5st plugg á 2kr, dvs 30kr per meter plus kabelns 30kr = 60kr/m.. Men då borde det kanske nämnas innan eller specificeras på fakturan med texten "pris per meter avser uppfästningsmaterial oavsett underlag".

Blev ett längre inlägg, men som svar på TS fråga, det är svårt att lämna pris över telefon när man inte vet förutsättningarna utan platsbesök. Man skulle tagit i dyrare vid samtalet för att vara säker sen skicka billigare faktura.
Är det 10m på golvlist eller är det över en dörr eller liknande? Över en dörr tar lite längre tid än rak installation på golvlist.

• Gilla
Lövborgen
  • Laddar…
BengtH BengtH skrev:
Antar de lämnade den inköpta Eurotestern hos er ?
Googlade lite snabbt på eurotester, dom är ganska skitdyra. Så inte orimligt att man tar betalt för den, kan säkert vara hyrt instrument också.
Om jag inte minns fel, så måste hela anläggningen provas av innan den spänningsätts igen.

• Gilla
pöölsa och 2 till
  • Laddar…
S
X Xaktly skrev:
Googlade lite snabbt på eurotester, dom är ganska skitdyra. Så inte orimligt att man tar betalt för den, kan säkert vara hyrt instrument också.
Om jag inte minns fel, så måste hela anläggningen provas av innan den spänningsätts igen.
De har garanterat inte hyrt instrumentet för TS jobb, och hela anläggningen måste inte alls avprovas innan den spänningssätts igen.

En fullständig avprovning av en anläggning tar betydligt längre tid än TS fått betala för.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.