kisumisu
S SueCia skrev:
Det är inte enbart skitsnack...
Jag sa först OK till att installera en kunds egenköpta vägguttag. Det var något skräpmärke och kvalitén var märktvärt låg. Jag försökte få skruven att nypa fast ledaren men jag fick den inte att nypa tillfredställande och sa till kunden att antingen köper han uttagen vi säljer från oss eller så avbryter jag jobbet.

Var det för att jag ville tjäna mer pengar på materialet? Knappast, jag jobbade på ett stort företag där skillnaden för mig om firman fick sälja uttag eller inte var helt betydelselös. Ingen blev glad av att jag sålde på kunden typ 8st uttag men jag kunde åtminstone lämna jobbet utan en ångestkänsla att det ska börja brinna i en anläggning jag skruvat i.

Efter det säger jag endast OK till att montera kundens uttag ifall de är av liknande kvalité som de vi säljer, dvs. mer eller mindre branschstandard.
Håller med och kan bara undra varför dyngan ens får säljas i Sverige som skall vara så elsäkert land!

Däremot kan jag hålla med att man tar överpris också.

Jag köper medt mina elgrejor i Finland. 16A är typ standard i de flesta fall av uttag, skarvsladd osv. Dvs grejor som tål lite mer kräm och har ordentliga skruvar.

Köpte en gång från Biltema ett utanpåliggande 4 uttag. Kåpan sitter med 1 skruv går knappt på sladdarna ska tryckas fast genom att hålla en lite plastmojäng. Uttaget sitter och har fungerat men viljet jädrans jobb.

Köper från Ö o B när dem lägger ner sin butik billigt en likadan. Tänkte att här förlorar man inte ekonomiskt. Men den har till min överraskning att kåpan sitter fast med 4 skruvar. Inuti skruvar man fast kablarna. Allt är ett nöje att installera! Så I Sverige verkar det vara en blandad kompott med elgrejor i butikerna.

• Gilla
Noils123
  • Laddar…
Fairlane
kisumisu kisumisu skrev:
Håller med och kan bara undra varför dyngan ens får säljas i Sverige som skall vara så elsäkert land!

Däremot kan jag hålla med att man tar överpris också.

Jag köper medt mina elgrejor i Finland. 16A är typ standard i de flesta fall av uttag, skarvsladd osv. Dvs grejor som tål lite mer kräm och har ordentliga skruvar.

Köpte en gång från Biltema ett utanpåliggande 4 uttag. Kåpan sitter med 1 skruv går knappt på sladdarna ska tryckas fast genom att hålla en lite plastmojäng. Uttaget sitter och har fungerat men viljet jädrans jobb.

Köper från Ö o B när dem lägger ner sin butik billigt en likadan. Tänkte att här förlorar man inte ekonomiskt. Men den har till min överraskning att kåpan sitter fast med 4 skruvar. Inuti skruvar man fast kablarna. Allt är ett nöje att installera! Så I Sverige verkar det vara en blandad kompott med elgrejor i butikerna.
Snabbkoppling i sig är väl inte fel?
Däremot skiljer det såklart i kvalitet mellan olika märken. Jula säljer till exempel både sitt eget märke, Anslut, och Elko. Det senare är klart dyrare men köper du hem det till elektrikern så kommer hen inte klaga. Köper du Anslut så är nog inte elektrikern lika nöjd.

kisumisu
Fairlane Fairlane skrev:
Snabbkoppling i sig är väl inte fel?
Däremot skiljer det såklart i kvalitet mellan olika märken. Jula säljer till exempel både sitt eget märke, Anslut, och Elko. Det senare är klart dyrare men köper du hem det till elektrikern så kommer hen inte klaga. Köper du Anslut så är nog inte elektrikern lika nöjd.
Det som man dock funderar med dessa snabbkopplingar. Är dem inte lite engångs grejor och håller dessa flera år personligen litar jag mer på saker man skruvar fast i varandra. Som i eldosor de röda knopparna man skruvar ihop sladdarna.

• Gilla
Bengt Numelin och 1 till
  • Laddar…
Släng upp bilder på installationen.

Och som andra skrivit, skicka ett mail till företaget.
Spela dum och säg att ni fick ett pris på 2000 kronor och se vad de svarar.
Om de vet att de försöker lura dig så kanske de backar direkt och drar till med någon lögn och sänker priset. Står de på sig tar du det därifrån. Ifrågasätter lärlingen, mätinstrument att det bara får var +15% etc.

• Gilla
Maria T och 5 till
  • Laddar…
Fairlane
kisumisu kisumisu skrev:
Det som man dock funderar med dessa snabbkopplingar. Är dem inte lite engångs grejor och håller dessa flera år personligen litar jag mer på saker man skruvar fast i varandra. Som i eldosor de röda knopparna man skruvar ihop sladdarna.
Jag tror elektriker generellt föredrar snabbkopplingar (här får gärna @SueCia eller någon annan elektriker rätta mig om jag har fel), så helt kass lär de inte vara. Jag tror att en elektriker föredrar ett uttag från Schneider, Elko, ABB eller liknande med snabbkopplingar framför ett uttag från ett lågprismärke (Biltema, Anslut etc) med skruvplint.

De röda knopparna? Du menar tomtehattarna Torix? De har sina förtjänster och brister. Det är vad jag vet inte förstavalet heller bland elektriker.

• Gilla
guggen
  • Laddar…
Hej alla!

Supertack för all hjälp. Jag har nu börjat med ett enkelt mejl till dom där jag påpekar min chock över en dubbelt så dyr räkning mot vad som sagts. får se hur de kommer bortförklara detta. Jag lär återkomma, brukar sällan vara att någon vill inse att de gjort fel och då får jag väl påpeka resterande fel med räkningen. Har ni tips på hur jag ska påvisa det på ett starkt vis vore jag tacksam. Ja 15% kan jag använda. att de tagit pris för jordat ist för ojordat kan jag påpeka. men hur får jag en bra hållbar styrka i att de använt ett instrument för 290kr och har med en lärling på ett enkelt jobb, där det borde räckt med en person som gjort detta på 2h. de hutlösa överpriserna på kabeln och uttaget lär de väl prata bort..

• Gilla
Mazdarune och 4 till
  • Laddar…
kisumisu
Fairlane Fairlane skrev:
Jag tror elektriker generellt föredrar snabbkopplingar (här får gärna @SueCia eller någon annan elektriker rätta mig om jag har fel), så helt kass lär de inte vara. Jag tror att en elektriker föredrar ett uttag från Schneider, Elko, ABB eller liknande med snabbkopplingar framför ett uttag från ett lågprismärke (Biltema, Anslut etc) med skruvplint.

De röda knopparna? Du menar tomtehattarna Torix? De har sina förtjänster och brister. Det är vad jag vet inte förstavalet heller bland elektriker.
Har själv pysslat lite med el. Sett att vissa snabbkopplingar gett vika (rätt så farligt kan ju bli varmgång), vi hade ett uttag som ej fungerade sladden hade just lossnat från en snappkoppling (o det var sånt elektriker använt inte nån biltemas...)...sedan om man ska utöka nåt måste vissa snabbkopplingar göraa helt om dvs klipp klipp och skala om osv....jobbigt om det redan är tight om kabel i en förgreningsdosa. Många dosor har skruvkoppling och det dom är skit med skruv är att den hårdare typen av sladd vill inte hålla sig med skruv men går lätt skruva ihop med "tomtehattar".

• Gilla
leifberggren
  • Laddar…
Fairlane
kisumisu kisumisu skrev:
Har själv pysslat lite med el. Sett att vissa snabbkopplingar gett vika (rätt så farligt kan ju bli varmgång), vi hade ett uttag som ej fungerade sladden hade just lossnat från en snappkoppling (o det var sånt elektriker använt inte nån biltemas...)...sedan om man ska utöka nåt måste vissa snabbkopplingar göraa helt om dvs klipp klipp och skala om osv....jobbigt om det redan är tight om kabel i en förgreningsdosa. Många dosor har skruvkoppling och det dom är skit med skruv är att den hårdare typen av sladd vill inte hålla sig med skruv men går lätt skruva ihop med "tomtehattar".
Är det inte betydligt vanligare med topp klämmor som Wago och HelaCon än Torix idag?

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
kisumisu
A Alwaysandforever2012 skrev:
Hej alla!

Supertack för all hjälp. Jag har nu börjat med ett enkelt mejl till dom där jag påpekar min chock över en dubbelt så dyr räkning mot vad som sagts. får se hur de kommer bortförklara detta. Jag lär återkomma, brukar sällan vara att någon vill inse att de gjort fel och då får jag väl påpeka resterande fel med räkningen. Har ni tips på hur jag ska påvisa det på ett starkt vis vore jag tacksam. Ja 15% kan jag använda. att de tagit pris för jordat ist för ojordat kan jag påpeka. men hur får jag en bra hållbar styrka i att de använt ett instrument för 290kr och har med en lärling på ett enkelt jobb, där det borde räckt med en person som gjort detta på 2h. de hutlösa överpriserna på kabeln och uttaget lär de väl prata bort..
Det är väldigt synd när elektriker drar såna överpriser på just t ex kabel.
Fick själv också betala överpris på kabel till en laddbox.

Det var så att instsllation skulle ingå men max 10M kabel. Mätte det och var 16M. Inget snack om saken allt stod ju svart på vitt vad de kostar.

Men nog tänkte jag också vilket överpris på material! Sedan fint text efter grönt avdrag bara och bara... visst hade jag inte fått grönt avdrag hade jag slängt upp boxen själv!! Men i slutändan med grönt avdrag blev de billigare och jag slapp göra jobbet. Detsamma är det ju med rot fast där får nan ju bara på jobbet. Men då passar företagen på att höja arbetskostnad plus nu det här med material. Mycket fult gjort tycker jag och egentligen borde slla dessa bidrag tas bort!

Men ska man ta elektriker är det nog bäst fråga olika och om dem går med att du köper materialet och du frågar vad det är för märke på uttag dem kör med! Kan ju rent av vara sådan skitsak som att elektriker van att jobba med ett visst märke vet hur den lättast går öppna ansluta och skruva ihop. Det är både kvalitets skillnader och tillgångasätt hur man installerar dessa.

Men har du frågat och hittar dem billigare har ju elektriker lite mer att förklara angående priser.

• Gilla
Bengt Numelin och 1 till
  • Laddar…
Silly Bear Silly Bear skrev:
Ahlsell priser är ett jävla påhitt.

Det värsta är också att elektriker vägrar installera om dom inte får köpa in allt material själv, för att som de så fint kallar det "kvalitetssäkra"

Försökte själv få el indraget i nybyggt garage där jag själv köpt allt material

Endast 1 av 20 firmor jag ringde ville göra det all andra skyllde på att dom inte kunde garantera kvaliten på sakerna.

Allt som säljs i Sverige är väl fan CE märkt så det borde ju inte vara ett problem

Finns en elektriker från byn och han köper från biltema och bryr sig inte om kunden har eget material.. "sparar bensin" och "ingen brand har startat ännu så kan forsätta använda biltema"

• Gilla
Ingemar O och 1 till
  • Laddar…
Och då kan man undra varför han köper på Biltema??? I alla fall jag kan köpa kvalitetsgrejer hos grossisten till samma kostnad som om jag köper skit hos Biltema?? Har han inte nått konto hos grossisterna eller vill han få lite mer tid hos sina kunder (det brukar ta ca dubbla tiden med apparater i lågprissotimentet)

• Gilla
  • Haha
Xaktly och 2 till
  • Laddar…
H hus520 skrev:
Jag tycker att priset är ok. Jag skulle inte "bråka" och försöka få ner beloppet några 100-lappar.

Ni kanske snart behöver anlita dom igen.

Frågan är om man har råd att använda eluttagen i dessa tider :D
Varför skulle man inte "bråka", alla har inte möjlighet att betala det dubbla priset.
Och vad får dig att tro att TS kommer anlita samma skräpfirma på nytt?
Finns inget som tyder på att firman skulle vara ärlig nästa gång.

• Gilla
Mazdarune och 3 till
  • Laddar…
Och det är väl bäst om dom går skilda vägar, då blir troligen bägge parter nöjda ;)

• Älska
Uffe A
  • Laddar…
S
Fairlane Fairlane skrev:

Stämmer bra, det ska vara snabbkopplingar på allt, är det från kända fabrikat är jag inte det minsta orolig att de skulle nypa dåligt.

Torix slutade jag använda helt när jag provade Wago första gången, vi har inte en enda torix kvar på hyllan och ska man in i en gammal kopplingsdosa med torix i så klipper man av dom och gör om dosan med wago.

innan nån börjar grina om att man slösar med kundens pengar, elektrikern kostar över 100kr per 10 minuter och torix tar flera minuter extra att koppla i en mer välfylld dosa. Wago är nästan gratis då.

• Gilla
cfs75 och 5 till
  • Laddar…
Når vi lät dra om all el till jordat i förra huset var det en kille som gjorde hela jobbet själv. Det var visserligen 17 år sedan så det kan ju ha kommit nya regler, men inte behövs det två pers för att installera några nya uttag. Jag tycker att det är ett oskick att ta betalt för att man släpar med sig en lärling som antagligen inte tillför något.

• Gilla
  • Arg
  • Älska
Mazdarune och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.