H
Jag tycker att priset är ok. Jag skulle inte "bråka" och försöka få ner beloppet några 100-lappar.

Ni kanske snart behöver anlita dom igen.

Frågan är om man har råd att använda eluttagen i dessa tider :D

• Gilla
  • Haha
  • Ledsen
Mazdarune och 10 till
  • Laddar…
Fairlane
Hör av dig till firman och säg att de sagt cirka 2000 kronor, så det får de stå för. De försöker lura er som vissa firmor gör. Det finns inte en elektriker i hela landet som inte klarar av att sätta upp tre uttag själv. De har en lärling med dig, .en det gynnar inte dig i detta fall så du ska inte behöva betala för denne.

Sen kan du gott strunta i vad villaägarenr1 säger. Hen är 100% på hantverkarens sida i samtliga trådar. Om de så fakturerat 20000 för detta enkla jobb så hade hen tagit deras parti.

• Gilla
Mest_ohändig och 21 till
  • Laddar…
Fairlane
Kludden33 Kludden33 skrev:
Ok, svårt att säga utan att veta alla omständigheter. Det är klart att en person förmodligen kan klara uppdraget ensam. Men totalt fyra timmar känns inte som allt för mycket. I timmarna ingår ju resa fram och åter samt själva arbetet och avfallshantering.
En person skulle förmodligen??? Det handlar om inte om att jorda ett ojordat rum, utan att installera tre nya uttag. Klarar man inte det själv ska man inte arbeta som elektriker.

• Gilla
  • Haha
husbil2015 och 13 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Hör av dig till firman och säg att de sagt cirka 2000 kronor, så det får de stå för. De försöker lura er som vissa firmor gör. Det finns inte en elektriker i hela landet som inte klarar av att sätta upp tre uttag själv. De har en lärling med dig, .en det gynnar inte dig i detta fall så du ska inte behöva betala för denne.

Sen kan du gott strunta i vad villaägarenr1 säger. Hen är 100% på hantverkarens sida i samtliga trådar. Om de så fakturerat 20000 för detta enkla jobb så hade hen tagit deras parti.
Tack. Ska försöka mig på detta. Alltid svårare stå på sig när det inte va en själv som pratade med dom utan maken bara.

Fairlane
H hus520 skrev:
Jag tycker att priset är ok. Jag skulle inte "bråka" och försöka få ner beloppet några 100-lappar.

Ni kanske snart behöver anlita dom igen
Några hundralappar? De säger cirka 2000 innan och lämnar sen en faktura på det dubbla. Jobbet är enkelt för en elektriker. Behöver TS en elektriker igen så anlitar de lämpligen inte samma bluffirms igen.

• Gilla
Mazdarune och 15 till
  • Laddar…
Fairlane
A Alwaysandforever2012 skrev:
Tack. Ska försöka mig på detta. Alltid svårare stå på sig när det inte va en själv som pratade med dom utan maken bara.
Du kan alltid försöka och ringa och fråga om ett likadant upplägg, utan att säga att de redan gjort jobbet hos er. Säger de cirka 2000 kr igen så har du något att spela med. Generellt är jobbet litet och enkelt. Det behövs inte två personer för detta jobb. Det finns jobb, där det underlättar att vara två, men inte här. Sen finns det alltid några personer som brukar envisas med att man ska betala för att lärlingen ska få lön etc, men det är inte ett problem. Om restaurangen behöver två kockar för att klara att driva köket en dag då det är myvket jobb och man kommer en dag då det är lugnt, så inte fasen betalar man dubbelt för det sitter en kille och rullar tummarna. Det är en overhead-kostnad som de måste ta höjd för i sina priser.

• Gilla
Mazdarune och 3 till
  • Laddar…
Q
D Daniel Hedin Edlund skrev:
Du verkar ha fått betala 290 kr för att de använt ett testinstrument "eurotester". Häpnadsväckande! Det är knappast ngn engångsprodukt.
INte engångs men det är ett väldigt dyrt instrument.

• Gilla
  • Wow
  • Haha
Mazdarune och 6 till
  • Laddar…
S
D Daniel Hedin Edlund skrev:
Du verkar ha fått betala 290 kr för att de använt ett testinstrument "eurotester". Häpnadsväckande! Det är knappast ngn engångsprodukt.
HAHAHHAHAHHHA :D Den där var fanimig helt sprillans ny!
Då är det t.o.m mer rimligt att debitera för slitage på skaltången, för det är åtminstone ett slitage.

Det var det sjukaste jag sett från en elektriker på riktigt länge :D

• Gilla
  • Älska
Mazdarune och 15 till
  • Laddar…
S
Q jope84 skrev:
Som är ett absolut minimikrav att alla installationsfirmor har tillgängliga. Nödvändigheten av det instrumentet för det här jobbet kan dessutom ifrågasättas (ifall man tänker debitera för det åtminstone...)

• Gilla
  • Älska
Legere och 4 till
  • Laddar…
kisumisu
A Alwaysandforever2012 skrev:
Ursäkta men varför den attityden ? Låter du så när du pratar med folk också? Jag ställde frågor för att se om priserna stämde då de sagt stt annat pris och jah vill inte bli lurad. Hade de sagt runt 4000 direkt Hade jag vetat det. Man behöver faktiskt få fråga saker oxh kunna få hjälp av andra utan få bli dumförklarad. Det finns tyvärr väldigt många som luras
Jo precis!

Såhär gör man även i många andra branscher. Men skulle mataffären börja ta slitage avgift av kundvagn, hyra av kassorna mm av kunden. Då skulle det hamna på tv nyheter och överallt.

Är just när för många accepterar sånt här. Men jag antar dem lurar dem som dem kan lura. Jag har flera gånger blivit lurad av bilverkstäder. Jag har tom börjat säga dem att "säg överpris eller ge fast pris jag hatar överraskningar att "tyvärr det blev nu vara 2000kr dyrare...". Har väl bara en gång av alla varit överraskad åt andra hållet dvs blev det så lite...

Förstår inte vad dem vinner med det där lockpriserna?!
Bättre köra öppna kort!

En annan grupp är dem som säljer ved...man ger kubikpris och sen är det nån kastkubik och i vissa fall rent skräp på köpet med veden. Som jag fick första och dista gången av en. Nästa säljare sade jag att "jag hoppas du kommer med rätt mängd och inte nån pellets...".

Sen kan det ju såklart bli misstag. När du skrev först 6 meter men du mätte det till 10m.

• Gilla
cbrolin och 1 till
  • Laddar…
S
Silly Bear Silly Bear skrev:
Ahlsell priser är ett jävla påhitt.

Det värsta är också att elektriker vägrar installera om dom inte får köpa in allt material själv, för att som de så fint kallar det "kvalitetssäkra"

Försökte själv få el indraget i nybyggt garage där jag själv köpt allt material

Endast 1 av 20 firmor jag ringde ville göra det all andra skyllde på att dom inte kunde garantera kvaliten på sakerna.

Allt som säljs i Sverige är väl fan CE märkt så det borde ju inte vara ett problem
Det är inte enbart skitsnack...
Jag sa först OK till att installera en kunds egenköpta vägguttag. Det var något skräpmärke och kvalitén var märktvärt låg. Jag försökte få skruven att nypa fast ledaren men jag fick den inte att nypa tillfredställande och sa till kunden att antingen köper han uttagen vi säljer från oss eller så avbryter jag jobbet.

Var det för att jag ville tjäna mer pengar på materialet? Knappast, jag jobbade på ett stort företag där skillnaden för mig om firman fick sälja uttag eller inte var helt betydelselös. Ingen blev glad av att jag sålde på kunden typ 8st uttag men jag kunde åtminstone lämna jobbet utan en ångestkänsla att det ska börja brinna i en anläggning jag skruvat i.

Efter det säger jag endast OK till att montera kundens uttag ifall de är av liknande kvalité som de vi säljer, dvs. mer eller mindre branschstandard.

• Gilla
Mest_ohändig och 19 till
  • Laddar…
S
kisumisu kisumisu skrev:
Jo precis!

Såhär gör man även i många andra branscher. Men skulle mataffären börja ta slitage avgift av kundvagn, hyra av kassorna mm av kunden. Då skulle det hamna på tv nyheter och överallt.

Är just när för många accepterar sånt här. Men jag antar dem lurar dem som dem kan lura. Jag har flera gånger blivit lurad av bilverkstäder. Jag har tom börjat säga dem att "säg överpris eller ge fast pris jag hatar överraskningar att "tyvärr det blev nu vara 2000kr dyrare...". Har väl bara en gång av alla varit överraskad åt andra hållet dvs blev det så lite...

Förstår inte vad dem vinner med det där lockpriserna?!
Bättre köra öppna kort!

En annan grupp är dem som säljer ved...man ger kubikpris och sen är det nån kastkubik och i vissa fall rent skräp på köpet med veden. Som jag fick första och dista gången av en. Nästa säljare sade jag att "jag hoppas du kommer med rätt mängd och inte nån pellets...".

Sen kan det ju såklart bli misstag. När du skrev först 6 meter men du mätte det till 10m.
Lite beroende på vad för firma som varit hos TS och vem det var som var där så kan jag förstå att det blir fel ibland. Jag jobbade som elektriker i säkert 4-5 år innan jag ens hade ett hum om vad saker och ting kostade, antingen jobbade vi på löpande eller så hade min arbetsledare lämnat offert. Jag fick aldrig se några kostnader för något av det vi installerade, eller fick och fick, det ingick helt enkelt inte i mitt jobb och jag brydde mig inte heller när jag var ung, jag ville bara utföra mitt arbete.

• Gilla
Bengt Numelin och 4 till
  • Laddar…
Q jope84 skrev:
Nu är jag ju inte elektriker. Men är det verkligen normalt att släpa in ett extremt isolationsmätverktyg, vid vidarekoppling av 3 uttag???

Inför en nyinstallation av elanläggning köper jag det.

känns lite som om vi tar fram våra ljudinmätningsverktyg (dyrt) som används för hörsalare etc, när vi installerar skolhögtalare för 1500:- spänn…

• Gilla
Mr.Hammer och 7 till
  • Laddar…
S
M mojjen skrev:
Nu är jag ju inte elektriker. Men är det verkligen normalt att släpa in ett extremt isolationsmätverktyg, vid vidarekoppling av 3 uttag???

Inför en nyinstallation av elanläggning köper jag det.

känns lite som om vi tar fram våra ljudinmätningsverktyg (dyrt) som används för hörsalare etc, när vi installerar skolhögtalare för 1500:- spänn…

Har man instrumentet i bilen kan man lika gärna mäta med det. Men kontrollen som krävs för den här typen av installation gör man enkelt med multimeter och spänningsprovare.

Går inte att motivera debitering av det instrumentet för det här jobbet, eller ens någonsin egentligen, men det är väl en annan fråga :D

• Gilla
Bengt Numelin och 4 till
  • Laddar…
S Svante Svenson skrev:
Det hela är rätt märkligt. Enligt fakturan är det jordade uttag, men har jordade uttag installerats? I ett rum med ojordat uttag??? Jordade och ojordade uttag får inte blandas i samma rum. Om det är så det installerats får de göra om och göra rätt.

Vidare saknar jag klammer, vilket ändå är rimligt att ta betalt för.

Pris på elmateriel som köps med installation är väl i regel skyhögt, så förhandlas det inte i förväg får man stå sitt kast kan jag nog nästan tycka.
Sen kan man ju undra varför inte speca tillverkare av eluttag, kan ju lika gärna vara köpta på Biltema för 50-70 kr st
Hur som helst så har ni fått en ungefärlig kostnad efter ROT, men fakturan har en orimlig avvikelse. Uttryckte de vid installationen att det var mer komplext än de kunde väntat sig? Om inte borde fakturan varit nära den ungefärliga kostnaden, och då den inte är det borde ni bestrida denna.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.