L Lundanker skrev:
Hahaha, så du tror att man kan vågar "ockra" mot större och lojala kunder som man får uppskattning och ett konstant flöde jobb från? Inte jag eller dom jag känner gör det då man vill ha kvar dessa kunder, det handlar om att det inte sitter nån snål jävel med fakturan i handen som börjar jiddra om ett par hundralappar för att "kabeln är billigare på jula.se" eller dylikt.

De få sista gånger då jag gjort jobb åt idiotkunder så har dom fått äta upp att dom strulat.
Jag har stenkoll på timmar och material tack vare min tid-app där jag även får in materialet.

Då ändrar jag givetvis fakturan efter deras påpekanden...för att dom även ska betala för den timmen planering som jag tänkte bjuda på...samt biltullar och andra bilrelaterade utgifter i samband med att jag tittade på jobbet första gången, och tiden när man försöker rädda kundens pissiga planering genom att ringa in mina samarbetspartners så kunden slipper leta andra yrkesgrupper

Sen skickar man dom åt helvete i telefonlistan efter fakturan är betald så får dom aldrig hjälp igen om dom försöker ringa
Snål?
Priset på ts faktura är närapå 100% högre än det uppskattade.
Vad har det med snål att göra, det är ju rena felaktigheter.

• Gilla
kashieda och 5 till
  • Laddar…
M mojjen skrev:
Nu är jag ju inte elektriker. Men är det verkligen normalt att släpa in ett extremt isolationsmätverktyg, vid vidarekoppling av 3 uttag???

Inför en nyinstallation av elanläggning köper jag det.

känns lite som om vi tar fram våra ljudinmätningsverktyg (dyrt) som används för hörsalare etc, när vi installerar skolhögtalare för 1500:- spänn…
Nu är jag faktiskt elektriker och ja, det är motiverat att ta fram det extrema testinstrumentet för 15-20 000 riksdaler och mäta 3 ynka uttag. När man inte är en glad hobbyskruvare finns det ett digert regelverk att rätta sig efter och då är det tryggt att veta att man dimensionerat allt rätt och att allt är rätt ihopskruvat.

För att ge ett exempel, du håller på att ansluta tre ledare i vägguttaget, när du skruvat fast de två första ledarna kommer kunden och frågar något, du svarar kunden, samtidigt som du ligger på knä vid uttaget och vänder bort uppmärksamheten från uttaget så hamnar sista ledaren utanför blecket som ska hålla fast ledaren i uttaget. Du tjoffar på kåpan, smäller igång säkringen, tar fram din fina Fluke spänningsprovare som vara visar vilken spänning det är. Allt bra, 230 volt visar Fluke’n mellan fas-nolla och fas-jord. Kalas tänker du! Ännu ett väl utfört jobb! Nu kör vi hem och fakturerar!

Fem år senare ringer kunden, uttaget har nu brunnit upp när kunden stod och strök tvätt. Visar sig att den sista ledaren, neutralledaren, har varit lös för den hamnade på fel sida blecket när du monterade uttaget.
Hade man använt det extrema testinstrumentet istället för den vanliga spänningsprovaren så hade man även fått ett mätvärde på hur bra motståndet i anslutningspunkter och ledning är fram till uttaget. Ett orimligt högt värde på detta motståndet visar till exempel på en dålig anslutning. Så ja, det är faktiskt motiverat att använda det extrema testinstrumentet även för tre simpla uttag. Är man riktigt, riktigt seriös så mäter man innan man utför jobbet och får på så sätt reda på vad för typ av karaktäristik-kurva säkringen bör ha för att uppfylla utlösningsvillkoret och vilken dimension kabeln ska ha.

Med vänlig hälsning, sladdknytaren med extremt testinstrument bak i den hutlöst dyra firmabilen.

• Gilla
MmeMim och 4 till
  • Laddar…
P PatrikJo skrev:
Det där påståendet får du gärna komma med en källa på. Vilken lag säger att alla installationer ska isolationsmätas?
Finns att läsa i elinstallationsreglerna, dock ej specificerat metod, men jag skulle hålla en isolationsmätning som väldigt lämplig metod.

L Lundanker skrev:
Hahaha, så du tror att man kan vågar "ockra" mot större och lojala kunder som man får uppskattning och ett konstant flöde jobb från? Inte jag eller dom jag känner gör det då man vill ha kvar dessa kunder, det handlar om att det inte sitter nån snål jävel med fakturan i handen som börjar jiddra om ett par hundralappar för att "kabeln är billigare på jula.se" eller dylikt.

De få sista gånger då jag gjort jobb åt idiotkunder så har dom fått äta upp att dom strulat.
Jag har stenkoll på timmar och material tack vare min tid-app där jag även får in materialet.

Då ändrar jag givetvis fakturan efter deras påpekanden...för att dom även ska betala för den timmen planering som jag tänkte bjuda på...samt biltullar och andra bilrelaterade utgifter i samband med att jag tittade på jobbet första gången, och tiden när man försöker rädda kundens pissiga planering genom att ringa in mina samarbetspartners så kunden slipper leta andra yrkesgrupper

Sen skickar man dom åt helvete i telefonlistan efter fakturan är betald så får dom aldrig hjälp igen om dom försöker ringa

Det jag menar med resursstarka är etablerade och kvalitetsgivande firmor som har en stabil kundkrets.

Dom är inte intresserade av jobb hos snåla privatare, iallafall inte dom jag haft att göra med.
Glömde tillägga att du har en hemskt trevlig ton, förstår att många privatkunder som fått äta upp att de ifrågasatt saker måste sakna dig enormt.

• Gilla
  • Haha
  • Älska
kashieda och 7 till
  • Laddar…
Fairlane
Nu är det många som ramlar in i tråden och argumenterar för att man ska betalt för lärlingen eftersom denne kostar företaget pengar. Att lärlingen kostar företaget pengar är helt irrelevant. Det som är intressant är om denne lärling tillför något i arbetet eller inte. Om en ensam elektriker gör jobbet på två timmar så ska man som kund självklart inte betala för två timmar för elektrikern och två timmar för lärlingen.
Om arbetet går mycket fortare tack vare lärlingen, så är det rimligt att betala, men nej inte annars.

• Gilla
RACS och 15 till
  • Laddar…
D Dahjo skrev:
Enligt lag ska alla installationer kontinuitets samt isolationsmätas små som stora, det är en fråga om säkerhet. Korrekt, det är ett dyrt instrument.
Kontinuitetstest kräver inget special vektyg. Enkel multimeternlät funka. Isolationsprov behövs mig veterligen aldrig på denna typ av jobb. Det stipulerad väl vid idrifttahande av anläggning. Det ät ju inte samma sak som komplettering av 3 uttag på bef grupp. Knappast ens komplettering av grupp i central. Peka gärna på relevant fakta, jag är inte elektriker så tar inte gift på att jag har rätt, men tills motsatsen är bevisad……..

• Gilla
Bangan och 4 till
  • Laddar…
A Alwaysandforever2012 skrev:
Hej,

Jag vill bara dubbelkolla den räkning vi precis fick av elektrikern. Vi bad att fixa 3 extra eluttag från ett ojordat eluttag. Min man frågade om ungefär kostnad för allt inkl. efter rot. Ca 2000 svarar dom och sedan får vi en räkning på nästan det dubbla.. jag gissar på den där dåliga kommunikationen där de ej räkna med resekostnader å material. Jag ville ju ha en hum om vad räkningen skulle landa på för att vara beredd..alla har inte hur mycket pengar som helst extra ..

Iaf det jag funderar på här är.. behöver man vara 2 för att detta jobb och hur lång tid kan det tänkas ta .. självklart fall till fall. Men bara på ungefär för se om detta kan stämma. De har med en lärling. Undrar om den hade behövts.. om det gjorde att det gick mycket snabbare eller inte.. å är lärlingar bara 130kr billigare..

Rummet är inte jättestort så de kanske fick dra 6m
Kablen har du fått betala ett överpris på, och lärlings tiden är tveksam, jag hade inte kunnat ta betalt för körning och elektriker på detta lilla jobb.

Fairlane Fairlane skrev:
Nu är det många som ramlar in i tråden och argumenterar för att man ska betalt för lärlingen eftersom denne kostar företaget pengar. Att lärlingen kostar företaget pengar är helt irrelevant. Det som är intressant är om denne lärling tillför något i arbetet eller inte. Om en ensam elektriker gör jobbet på två timmar så ska man som kund självklart inte betala för två timmar för elektrikern och två timmar för lärlingen.
Om arbetet går mycket fortare tack vare lärlingen, så är det rimligt att betala, men nej inte annars.
Och lika naturligt så ska man ta mer betalt för en duktig elektriker som gör jobbet lite snabbare än en "normal" som arbetar lite långsammare. Det som brukar bli svårt är att värdera utförandet, det är ju inte säkert att den snabbaste gör dom snyggaste och har dom smartaste lösningarna och hur ska man då debitera.

• Gilla
mortirolo och 3 till
  • Laddar…
Fairlane
Eurotestern kostar någonstans mellan 15000 och 25000 kronor enligt folk här. Om man ska fakturera 299 kr för varje enskilt jobb så är den betalt på nolltid, några månader.

Själv har jag en dator som ligger i den prisklassen och den fakturerar jag självklart inte kunder för, det är en förutsättning för att kunna utföra mitt arbete.

Däcksfirman har en balanseringsmaskin som kostar en bra slant, men aldrig har jag sett någon avgift för den specificerat på fakturan.

Självklart betalar alla för dessa saker indirekt, men det är inte riktigt samma sak.

Det är rätt intressant att se att flera elektriker i den här tråden, elektrikern som jag har stött förtroende för säger att man självklart inte tar betalt för den, medan mer okända skribenter tycker det är naturligt att fakturera för detta dyra instrument.

• Gilla
  • Älska
Mest_ohändig och 11 till
  • Laddar…
T turbosaab skrev:
Nu är jag faktiskt elektriker och ja, det är motiverat att ta fram det extrema testinstrumentet för 15-20 000 riksdaler och mäta 3 ynka uttag. När man inte är en glad hobbyskruvare finns det ett digert regelverk att rätta sig efter och då är det tryggt att veta att man dimensionerat allt rätt och att allt är rätt ihopskruvat.

För att ge ett exempel, du håller på att ansluta tre ledare i vägguttaget, när du skruvat fast de två första ledarna kommer kunden och frågar något, du svarar kunden, samtidigt som du ligger på knä vid uttaget och vänder bort uppmärksamheten från uttaget så hamnar sista ledaren utanför blecket som ska hålla fast ledaren i uttaget. Du tjoffar på kåpan, smäller igång säkringen, tar fram din fina Fluke spänningsprovare som vara visar vilken spänning det är. Allt bra, 230 volt visar Fluke’n mellan fas-nolla och fas-jord. Kalas tänker du! Ännu ett väl utfört jobb! Nu kör vi hem och fakturerar!

Fem år senare ringer kunden, uttaget har nu brunnit upp när kunden stod och strök tvätt. Visar sig att den sista ledaren, neutralledaren, har varit lös för den hamnade på fel sida blecket när du monterade uttaget.
Hade man använt det extrema testinstrumentet istället för den vanliga spänningsprovaren så hade man även fått ett mätvärde på hur bra motståndet i anslutningspunkter och ledning är fram till uttaget. Ett orimligt högt värde på detta motståndet visar till exempel på en dålig anslutning. Så ja, det är faktiskt motiverat att använda det extrema testinstrumentet även för tre simpla uttag. Är man riktigt, riktigt seriös så mäter man innan man utför jobbet och får på så sätt reda på vad för typ av karaktäristik-kurva säkringen bör ha för att uppfylla utlösningsvillkoret och vilken dimension kabeln ska ha.

Med vänlig hälsning, sladdknytaren med extremt testinstrument bak i den hutlöst dyra firmabilen.
Så all den texten, men ändå kan inte ditt instrument för 15000 göra mer än vad min isolationsmätare för 600 kan göra? Men oavsett, varför ska just det instrumentet faktureras separat? Om det är så viktigt att isolationsmäta alla installationer (måste tyda på att alla elektriker är slarviga?) så borde väl det vara en del av standardutrustningen? Inte tar du väl särskilt betalt för skruvmejseln?

• Gilla
  • Haha
Bangan och 5 till
  • Laddar…
D Dahjo skrev:
Finns att läsa i elinstallationsreglerna, dock ej specificerat metod, men jag skulle hålla en isolationsmätning som väldigt lämplig metod.
Det där är ju citerat elsäkerhetsverkets frågor och svar i ämnet. De skriver att kontinuitets och isolationsmätning skall göras innan ibrukstagning. Jag tolkar detta när en anläggning startas upp första gången, tex nybyggt hus, helt ny elanläggning. Det är ju inte vad detta servicejobb handlar om. Är du erfaren elektriker, eller killgissar du i ämnet precis som jag?? Kanske läge att få ett utlåtande av någon av de vedertaget erfarna i ämnet EL på forumet. För skall isolationstest göras varje gång vi utökning, så har både jag själv via min fulkoppling, och elfirmor jag använt fuskat väldigt mycket….

• Gilla
kisumisu och 1 till
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Glömde tillägga att du har en hemskt trevlig ton, förstår att många privatkunder som fått äta upp att de ifrågasatt saker måste sakna dig enormt.
Om otacksamma människor saknar mig eller ej rör mig inte i ryggen, är dom trevliga så är jag trevlig tillbaka, jag vet vilka jag vill ha som kunder och jag har förmånen att kunna välja.

Handlar det om okunskap, missförstånd eller misstag från någons sida så står jag för det.
Dock så finns det många snåljåpar som kan bråka om en hundralapp för att min gross är dyrare än Jula, eller så vill dom mygla med avdrag när det ej är berättigat, eller på andra sätt.

Dom får ringa polskis eller diverse desperata småskitar

M mojjen skrev:
Kontinuitetstest kräver inget special vektyg. Enkel multimeternlät funka. Isolationsprov behövs mig veterligen aldrig på denna typ av jobb. Det stipulerad väl vid idrifttahande av anläggning. Det ät ju inte samma sak som komplettering av 3 uttag på bef grupp. Knappast ens komplettering av grupp i central. Peka gärna på relevant fakta, jag är inte elektriker så tar inte gift på att jag har rätt, men tills motsatsen är bevisad……..
Du menar alltså att risken för fara på 6meter installation är värd att försumma för 290:-? Jag vill inte köpa hus av dig.

D Dahjo skrev:
Så det du påstod om att det skulle vara lag på isolationsmätning var inte en lag? Lysande inlägg!

• Gilla
Bangan och 3 till
  • Laddar…
L Lundanker skrev:
Om otacksamma människor saknar mig eller ej rör mig inte i ryggen, är dom trevliga så är jag trevlig tillbaka, jag vet vilka jag vill ha som kunder och jag har förmånen att kunna välja.

Handlar det om okunskap, missförstånd eller misstag från någons sida så står jag för det.
Dock så finns det många snåljåpar som kan bråka om en hundralapp för att min gross är dyrare än Jula, eller så vill dom mygla med avdrag när det ej är berättigat, eller på andra sätt.

Dom får ringa polskis eller diverse desperata småskitar
Skönt att du kan välja, hoppas det håller i sig i kommande nedgång..

• Gilla
  • Älska
Bangan och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.