A Alwaysandforever2012 skrev:
det jag ändå funderar på är den där lärlingen. Om den verkligen skyndade på eller inte.. känns som man inte direkt gör detta snabbare som 2 utan mer en ivägen. Men va vet jag.. ändå tog det ju 2h
Vem skulle elektrikern annars prata och fika med?

• Haha
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
L Lundanker skrev:
Om otacksamma människor saknar mig eller ej rör mig inte i ryggen, är dom trevliga så är jag trevlig tillbaka, jag vet vilka jag vill ha som kunder och jag har förmånen att kunna välja.

Handlar det om okunskap, missförstånd eller misstag från någons sida så står jag för det.
Dock så finns det många snåljåpar som kan bråka om en hundralapp för att min gross är dyrare än Jula, eller så vill dom mygla med avdrag när det ej är berättigat, eller på andra sätt.

Dom får ringa polskis eller diverse desperata småskitar
Men anser du firman i ts inlägg agerat korrekt och lämnat en prisuppgift som ligger på nära hälften av summan som fakturan var på?

• Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
Kundens önskan är alltså:

-Elektrikern bör kunna teleportera sig till platsen med materialet i handen.
-Materialet skall debiteras med inköpspris, så fungerar ju all handel....
-Jobbet skall utföras själv, så ingen yngre förmåga lär sig, på så sätt dör yrket inom 1 generation.
-Efter utfört arbete på springande fot, skall anläggningen EJ säkerställas för att på så sätt skydda sak och person. För allt material som inhandlas är felfritt från fabrik...

Sammanfattning:

Kund bör klocka hantverkare på plats.
Kund bör själv kontrollera anläggningen
Kund bör självklart mäta materialåtgång till minsta centimeter.
Kund bör jämföra priser mot andra butiker för mer korrekt prisbild.

:seenoevil::seenoevil::seenoevil:

• Gilla
Dahjo
  • Laddar…
QUOTE="Dahjo, post: 4895273, member: 505885"]Du menar alltså att risken för fara på 6meter installation är värd att försumma för 290:-? Jag vill inte köpa hus av dig.[/QUOTE]

Är det du som hyrt ut instrumentet?
Elektrikern får mäta med vad han vill, så länge han följer regelverk och utför ett säkert jobb. Om han kan göra som många ned ett enkalre eller dyrare instrument. Men att ta ut hyra gör ett ett instrument känns inte rätt. Det hade jag nog ifrågasatt. Ett exempel, om vi använder ett mätverktyg för nätverk som kan vara ett enkelt för 200:- för att se att trådarna har kontakt, eller ett dyrt signaltek, som vi normalt använder om det skall mätas och dokumenteras. Så debiterar vi inget för instrumentet i sig. Först om jobbet/kunden kräver en dokumentation med mätprotokoll så kommer det kosta kunden. Men då i form av tid för mätning och upprättande av dokumentation. Detta kan ske i form av timpris, eller med fast pris i kontrakten. I detta uppdrag ingår dock i vårt fall erfoderliga verktyg.

Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
Bangan och 1 till
  • Laddar…
B Brallan84 skrev:

-Jobbet skall utföras själv, så ingen yngre förmåga lär sig, på så sätt dör yrket inom 1 generation.
-Efter utfört arbete på springande fot, skall anläggningen EJ säkerställas för att på så sätt skydda sak och person. För allt material som inhandlas är felfritt från fabrik...

Sammanfattning:

Du glömde firmans ansvar att lämna en korrekt offert. :)

• Gilla
Bangan och 3 till
  • Laddar…
D Dahjo skrev:
Enligt lag ska alla installationer kontinuitets samt isolationsmätas små som stora, det är en fråga om säkerhet. Korrekt, det är ett dyrt instrument.
D Dahjo skrev:
Finns att läsa i elinstallationsreglerna, dock ej specificerat metod, men jag skulle hålla en isolationsmätning som väldigt lämplig metod.
Det skulle jag också vilja se en källa på. Sant är att varje installation ska kontrolleras. Hur den ska kontrolleras beror på det arbete som utförts. Det är alltså upp till elfirman, i praktiken oftast den enskilde elektrikern att avgöra vilka kontroller som behöver göras i varje enskilt fall.

Den kontroll man alltid alltid alltid ska göra är inspektion. Det räcker oftast att man tar en paus på 2 sekunder efter att man dragit åt en skriv och funderar på om det var rätt ledare man satte dit på rätt sätt, dvs kontroll under arbetet. För lite större arbeten kan man göra inspektionen efteråt innan alla lock sätts på.

Isolationsmätning av en kabel anses inte nödvändigt, lika lite som man behöver kontrollmäta frånkopplingstiden för en helt ny JFB. Isolationsmätning är nödvändig vid infälld ledningsdragning, kabel eller FK i rör, där det gått lite trögt i rören eller om man kompletterat med en tråd i ett rör, dvs där det finns risk att man skadat isoleringen.

Nu tror jag det är klarlagt att det är tre ojordade uttag som monterats här. Då finns inte så mycket mer att kontrollera. Man kan visserligen tjyvkoppla en eurotester och mäta kortslutningsströmmen vilket skulle kunna upptäcka glappkontakt pga felmontering eller att man helt enkelt glömt att dra åt en skruv. Så man kan undra vad de gjorde med sin eurotester. Man kan ju plugga in den och läsa av spänningen :) Nu är det bortemot 50 år sedan jag senast monterade ett ojordat uttag, men även idag skulle jag nog inte göra några kontroller annat än ett enkelt belastningsprov med spänningsprovaren. Det finns ingenting att kontinuitetsprova för ojordade uttag.

Om det hade varit skyddsjordade uttag så drar det med sig en betydligt mer omfattande och viktig kontroll som innefattar inspektion, kontinuitetsprovning, provning av JFB och helst provning av kortslutningsströmmen.

Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
Oldfart och 7 till
  • Laddar…
B Brallan84 skrev:

Sammanfattning:

Kunden i det här fallet har väl inte utryckt något av det du nämner. TS har ju bara en fråga, är det ok med en faktura som är nästan dubbelt mot lämnat prisförslag. Dessutom på ett riktigt enkelt jobb. Hur fel kan man räkna på på 3 utanpåliggande uttag, där ström tas från befintligt uttag i samma rum.

• Gilla
Lilak och 4 till
  • Laddar…
Storsockret
B Brallan84 skrev:
Kundens önskan är:

- Att kunna lita på den prisuppgift som angivits

Klart.

• Gilla
  • Haha
Bangan och 14 till
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Du glömde firmans ansvar att lämna en korrekt offert. :)
Vad är en "korrekt offert"?

Där priset alltid är rimligt till kundens fördel? Vilken sten bor du under?

M Marcus isaksson skrev:
En lärling får lön av företaget och den kostnaden måste ju bli täkt så varför inte ta betalt..? Så funkar det i de flesta om inte alla hantverksbranscher. Eller du vill kanske att det inte ska finnas fler hantverkare efter denna generationen dör bort? Have fun with that.
Nu vet jag inte vad du har för erfarenhet av andra branscher men där finns overhead på timlönen som ska täcka upplärning av nyanställda, fortbildning, konferenser, offertskrivning etc. Man tar naturligtvis betalt för alla kostnader men sprider det snyggt och solidariskt på alla kunder.

• Gilla
kashieda och 4 till
  • Laddar…
Hej,

Jag vill bara dubbelkolla den räkning vi precis fick av elektrikern. Vi bad att fixa 3 extra eluttag från ett ojordat eluttag. Min man frågade om ungefär kostnad för allt inkl. efter rot. Ca 2000 svarar dom och sedan får vi en räkning på nästan det dubbla.. jag gissar på den där dåliga kommunikationen där de ej räkna med resekostnader å material. Jag ville ju ha en hum om vad räkningen skulle landa på för att vara beredd..alla har inte hur mycket pengar som helst extra ..

Iaf det jag funderar på här är.. behöver man vara 2 för att detta jobb och hur lång tid kan det tänkas ta .. självklart fall till fall. Men bara på ungefär för se om detta kan stämma. De har med en lärling. Undrar om den hade behövts.. om det gjorde att det gick mycket snabbare eller inte.. å är lärlingar bara 130kr billigare..

Rummet är inte jättestort så de kanske fick dra 6m
Hej,

Jag vill bara dubbelkolla den räkning vi precis fick av elektrikern. Vi bad att fixa 3 extra eluttag från ett ojordat eluttag. Min man frågade om ungefär kostnad för allt inkl. efter rot. Ca 2000 svarar dom och sedan får vi en räkning på nästan det dubbla.. jag gissar på den där dåliga kommunikationen där de ej räkna med resekostnader å material. Jag ville ju ha en hum om vad räkningen skulle landa på för att vara beredd..alla har inte hur mycket pengar som helst extra
Iaf det jag funderar på här är.. behöver man vara 2 för att detta jobb och hur lång tid kan det tänkas ta .. självklart fall till fall. Men bara på ungefär för se om detta kan stämma. De har med en lärling. Undrar om den hade behövts.. om det gjorde att det gick mycket snabbare eller inte.. å är lärlingar bara 130kr billigare..

Hej,

Jag vill bara dubbelkolla den räkning vi precis fick av elektrikern. Vi bad att fixa 3 extra eluttag från ett ojordat eluttag. Min man frågade om ungefär kostnad för allt inkl. efter rot. Ca 2000 svarar dom och sedan får vi en räkning på nästan det dubbla.. jag gissar på den där dåliga kommunikationen där de ej räkna med resekostnader å material. Jag ville ju ha en hum om vad räkningen skulle landa på för att vara beredd..alla har inte hur mycket pengar som helst extra ..

Jag förstår inte alla diskussioner om vad som kostat vad när man inte kör löpande räkning. Konsumenttjänstelagen säger ”Om företaget har lämnat en ungefärlig prisuppgift, så får det slutliga priset inte överskrida det ungefärliga priset med mer än 15 procent.”
Om de skulle köpa svindyr kabel och ha fem praktikanter som tittar på är det deras bekymmer, inte ditt. Kontakta dem och säg att 2300 är max vad du betalar efter rot.

• Gilla
kashieda och 6 till
  • Laddar…
B Brallan84 skrev:

En som stämmer med slutsumman eller åtminstone inte överstiger med 15%.
Rimligt till kundens fördel? Det är väl trots allt firman som lämnar prisuppskattning?
Vad får dig att tro att jag bor under en sten?

• Gilla
  • Älska
Mest_ohändig och 7 till
  • Laddar…
Fairlane
E elmont skrev:
Och lika naturligt så ska man ta mer betalt för en duktig elektriker som gör jobbet lite snabbare än en "normal" som arbetar lite långsammare. Det som brukar bli svårt är att värdera utförandet, det är ju inte säkert att den snabbaste gör dom snyggaste och har dom smartaste lösningarna och hur ska man då debitera.
Absolut ska en duktigare och snabbare elektriker kunna fakturera merr per timme, så länge inte tempot går ut över resultatet, vare sig säkerhetsmässigt eller utseendemässigt.

Jag tycker det är fullt naturligt att en erfaren person kan göra saker snabbare och då ska denne ha betalt för det. Om en elektriker behöver 4 timmar för jobbet och en annan 8 så är jag beredd att betala dubbla timpenningen för den förra. Jag får jobbet gjort för samma pris och den snabba elektrikern kan ta ett uppdrag till och tjäna mer eller åka hem till familjen, helt ok för mig.

• Gilla
Bangan och 2 till
  • Laddar…
S
P Petri12 skrev:
Testinstrumentet gör att avprovningen som ska göras efter avslutat arbete går snabbare och är pålitligare än mänskliga faktorn. Kostnaden kan man i så fall ställa mot en extra arbetstimme.
Ehh, har du ens läst TS? Jag kan lova dig att jag gör mätningen snabbare med en spänningsprovare än vad du gör med testinstrumentet. Vi kan köra 100 gånger om du vill så gör jag det snabbare alla 100, testinstrumentet behövdes inte på det här jobbet....

• Gilla
guggen och 5 till
  • Laddar…
B Brallan84 skrev:

Ganska enkelt.
Lämnat pris stämmer överens med fakturerat pris. Med korrigering för överenskomna förändringar.

Kan man inte lämna det, så får man lämna löpande pris. Men då bör även alla andra löpande kostnader som bil verktyg etc presenteras. Mao så kunden inte får några överaskningar.

Sen om givna priser är bra eller dåligt för kunden är ju helt ovidkommande. Om det är dyrt avgör kunden. Men det är bättre att avgöra det innan köp.
Hade varit jobbigt om handlarna inte satte prislappar i affären utan skickar faktura på diskmaskinen med prisuppgift först i efterhand.

Om då dessutom Elgiganten och Mediamarkt tagit 5000:- så du tänkt strax över det blir det nog, och vitvaruinstallatören tar 15000:- plus installation, så kanske en prisuppgift/offert hade varit bra innan.

Ovan låter ju lite extremt, men är faktiskt helt relevanta siffror när vi kommer till EL vi och VVS branschen idag.

• Gilla
Bangan och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.