94 617 läst · 585 svar
95k läst
585 svar
Hur många elektriker behövs och hur lång tid tar det att fixa fler eluttag
Det handlar om att du inte kan måla fan på väggen och skrocka över "den jävla lurendrejaren till hantverkare" när du inte varit med från början, du går efter hur det gått till enligt den ena parten efter att denne har fått en faktura och ska slanta upp.FredrikR skrev:
Det beror på att en CE-märkt produkt får säljas i samtliga EU-länder, men eftersom eluttag är olika i olika länder onfattas elinstallationsmaterial inte av ”CE-märkningslagen” (tror det fortfarande heter varupaketet). Och då får man inte sätta på ett CE-märke.Mikael_L skrev:
Att jag försvarar ts är väl på intet sätt märkligare än att du försvarar firman/upplägget/systemet i egenskap av hantverkare?L Lundanker skrev:
Vilket kanske säger mer om dig än om mig?
Verktygstokig
· Västerbotten
· 647 inlägg
L Lundanker skrev:Därför hjälper man inte såna kunder mer när det gnälls över en sån liten skitfaktura
Deras kostnad för servicebil är ju fasiken nästan gratis
Jag tar ut hyra för maskiner såsom grovdammsugare, dammfälla, bilmaskin. Där jag tar avgift för dammsugarpåsar, slipning av huggmejslar, filter till dammfälla, mm-åtgång av diamantklingor. Det är det du får betala om du hyr maskin av maskinuthyrning.
Så att elektrikern får debitera för användning av ett dyrt instrument är inte konstigt
Skitfsktura?
Den är ETT HUNDRA PROCENT högre än offert.
Skulle du gå och klippa dig och frisören säger 500 och när det är klart så är det 1000 kr.
Skulle du då betala och säga äh det är en skitfaktura.
Det är märkligt att hantverkare alltid tycker det är småpengar när någon annan betalar.
Jag börjar tro att en sockerchock av alla Ahlsell bullar kombinerat med en stor efterfrågan nu när vi haft så låga räntor har gett sånna som dig och bullkungen ett helt omotiverat gudskomplex där vi som kunder ska vara tacksamma och stå med mössan i hand och bara betala vad som än står på fakturan utan att ifrågasätta.
Det enda som är positivt med kommande lågkonjunktur är att sånna som er kommer få stå med mössan i hand
Ojoj, som idag aktiv elektriker så fanns det många godbitar här!
Jag lovar inte bara äta upp min hatt på detta, utan jag tar även hela kostymen och skorna med.
Förövrigt, JAG är väldigt seriös. Men har jag satt upp ett extra uttag eller kopplat in en spis t.ex. så testar jag spänning och kontinuitet mot skyddsjord med min fluke T150, 3 snabba mätningar, gjort på 10 sekunder, och de räcker.
Ibland trippar jag JFB också, så kommer det dubbel säkerhet på kontinuitetstesten (avslöja fuljordning) och så får kunden en enkel JFB-test och en motionering av JFB på köpet.
Ska man tacka nej till jobb som inte innebär att få sälja jobb. Ska jag meddela en kund som vill ha mätarsäkringsbyte eller en felsökning att "Nejdu, det går inte, för då kan jag ju inte sälja något material!"
På vilket sätt ser du någon likhet med denna fråga och det du skrivit?
Jag hoppas att alla sådana här hantverkare flockas hos dig, du som tydligen inte har något problem med att bli uppskjörtad.
Ja de brukar hålla på och tramsa med att bjuda på fika och sånt, otroligt störande och oseriöst. Jag är ju där för att jobba, inte fika.FlugfiskarniJämtland skrev:
Jaha, och? Det finns kanske någon anledning?
Nej, helt fel. Man kan se det två sätt, det ena är att det inte räcker med utbildning, det andra är att det inte finns något krav på utbildning. Men inget mellanting finns som krav. Du får läsa på lite på lagarna innan du uttalar sånt här.
Till skillnad mot alla andra företag som inte lurar upp sina kunder, eller hur tänkte du nu?
Nästan rätt i alla fall. Hade du skrivit att den är ett hjälpmedel som ibland är användbart för att kontrollera att installationen är säker hade det varit bättre, det här är lite för komplext för att jag ska orka lära dig mer nu.
Aha, det räcker inte med att anlita en elfirma för att känna sig säker på att elen blev rätt, man måste betala lite extra för just denna säkerhet? Cool affärsidé. Nästan lite som beskyddarpengar.
Aha, då blir det plötsligt gratis. Är det för att fluken inte kostar något att köpa? Har du stulit den på något bygge så du nu plötsligt kan vara sååå generös?
Ärligt talat, är du en gammal elektriker så kan jag lova att DU har åkt ifrån massor med jobb där du inte testat med mer än spänningsprovaren, troligen har du även åkt från en massa jobb utan att mäta något alls.
Jag lovar inte bara äta upp min hatt på detta, utan jag tar även hela kostymen och skorna med.
Förövrigt, JAG är väldigt seriös. Men har jag satt upp ett extra uttag eller kopplat in en spis t.ex. så testar jag spänning och kontinuitet mot skyddsjord med min fluke T150, 3 snabba mätningar, gjort på 10 sekunder, och de räcker.
Ibland trippar jag JFB också, så kommer det dubbel säkerhet på kontinuitetstesten (avslöja fuljordning) och så får kunden en enkel JFB-test och en motionering av JFB på köpet.
Nej, inte alls svårt att förstå. Men det behöver dock inte ske via materialförsäljning, jag antar att de flesta elfirmor har en timpenning som ska stå för vinsten.Gällande priserna på materialet så är det inte alltid så att det är "kvalitén" man som elektriker vill säkerställa, elbutiks materiel är precis det samma som hos grossisterna. Det är helt enkelt så att om man har ett företag så vill man gå med vinst, det är inte så svårt att förstå? Därför får du betala med via ett elföretag än via elbutik.se,
Ska man tacka nej till jobb som inte innebär att få sälja jobb. Ska jag meddela en kund som vill ha mätarsäkringsbyte eller en felsökning att "Nejdu, det går inte, för då kan jag ju inte sälja något material!"
Men hej ... nu får du förklara logiken i det jag strök under i citatet!
Jag ser inte sambanden, du har nu skrivit om vad man får utstå hos privatkunder, om eurotester, om skatt, moms arbg-avgifter, utbildade elektriker osv.
På vilket sätt ser du någon likhet med denna fråga och det du skrivit?
Det får du väl tycka.
Jag hoppas att alla sådana här hantverkare flockas hos dig, du som tydligen inte har något problem med att bli uppskjörtad.
Försvarar inte firman mer än att i relation till utfört arbete är det inga konstigheter vad jag kan se på fakturan.FredrikR skrev:
Vad som sagts mellan kund och företag vet varken du eller jag och kunden ger såklart sin version.
Jag tvivlar på att en seriös elfirma skulle ge ett pris på "2000 bil, material, arbetskraft, allt ingår", det låter som ett missförstånd, alternativt har kunden använt sig av offerta och då är det inte konstigt att det går fel vore ju fint om kunden kunde dela med sig av den skrivna offerten på detta storjobb!
Storjobb... Du hakar upp dig på det, är det mindre noga att det blir rätt på småjobb tycker du?L Lundanker skrev:Försvarar inte firman mer än att i relation till utfört arbete är det inga konstigheter vad jag kan se på fakturan.
Vad som sagts mellan kund och företag vet varken du eller jag och kunden ger såklart sin version.
Jag tvivlar på att en seriös elfirma skulle ge ett pris på "2000 bil, material, arbetskraft, allt ingår", det låter som ett missförstånd, alternativt har kunden använt sig av offerta och då är det inte konstigt att det går fel vore ju fint om kunden kunde dela med sig av den skrivna offerten på detta storjobb!
Tack för upplysningen.T tomsk skrev:
Du kan väl starta en tråd med ditt ämne (som jag ärligt talat inte förstår), så fortsätter vi att här diskutera elfirmor som lurar sina kunder!
Har du sett offerten? Det har inte jag, men jag kanske har missat den mellan inläggen.Silly Bear skrev:Skitfsktura?
Den är ETT HUNDRA PROCENT högre än offert.
Skulle du gå och klippa dig och frisören säger 500 och när det är klart så är det 1000 kr.
Skulle du då betala och säga äh det är en skitfaktura.
Det är märkligt att hantverkare alltid tycker det är småpengar när någon annan betalar.
Jag börjar tro att en sockerchock av alla Ahlsell bullar kombinerat med en stor efterfrågan nu när vi haft så låga räntor har gett sånna som dig och bullkungen ett helt omotiverat gudskomplex där vi som kunder ska vara tacksamma och stå med mössan i hand och bara betala vad som än står på fakturan utan att ifrågasätta.
Det enda som är positivt med kommande lågkonjunktur är att sånna som er kommer få stå med mössan i hand
Och mig behöver du inte oroa dig för, jag har en så pass bra kundkrets så att jag skrattar åt obetydliga privatkunder när dom vill ha hjälp, har dom snålk**arna inte råd att pröjsa faktura på några tusenlappar så kommer dom knappast ha råd att få hjälp framöver
Bestrider du fakturan behöver du inte betala hela i tid. Betala in den rimliga delen i tid men håll inne med delen du bestrider.A Alwaysandforever2012 skrev:
Du låter som en rolig typ.L Lundanker skrev:Hahaha, så du tror att man kan vågar "ockra" mot större och lojala kunder som man får uppskattning och ett konstant flöde jobb från? Inte jag eller dom jag känner gör det då man vill ha kvar dessa kunder, det handlar om att det inte sitter nån snål jävel med fakturan i handen som börjar jiddra om ett par hundralappar för att "kabeln är billigare på jula.se" eller dylikt.
De få sista gånger då jag gjort jobb åt idiotkunder så har dom fått äta upp att dom strulat.
Jag har stenkoll på timmar och material tack vare min tid-app där jag även får in materialet.
Då ändrar jag givetvis fakturan efter deras påpekanden...för att dom även ska betala för den timmen planering som jag tänkte bjuda på...samt biltullar och andra bilrelaterade utgifter i samband med att jag tittade på jobbet första gången, och tiden när man försöker rädda kundens pissiga planering genom att ringa in mina samarbetspartners så kunden slipper leta andra yrkesgrupper
Sen skickar man dom åt helvete i telefonlistan efter fakturan är betald så får dom aldrig hjälp igen om dom försöker ringa
Det jag menar med resursstarka är etablerade och kvalitetsgivande firmor som har en stabil kundkrets.
Dom är inte intresserade av jobb hos snåla privatare, iallafall inte dom jag haft att göra med.
Berätta vad din firma heter, så slipper du alla privatpersoner för alla framtid sen, mycket enklare.
Varför är ditt antagande mer värt än någon annans?L Lundanker skrev:
Är det för att du är elektriker och vet vad saker och ting "ska kosta", när du är ute på jobb?