FredrikR FredrikR skrev:
Är du, varför skulle vi misstro ts uppgifter?
4500:- före ROT för att klamra 10m kabel och montera 3st vägguttag säger mer om företaget än ts.

Men det kanske var besvärlig klamring och dom lämnar ju garanti på materialet....
Det handlar om att du inte kan måla fan på väggen och skrocka över "den jävla lurendrejaren till hantverkare" när du inte varit med från början, du går efter hur det gått till enligt den ena parten efter att denne har fått en faktura och ska slanta upp.

BirgitS BirgitS skrev:
Så man måste så klart få betalt för investeringen i skruvmejslar och tänger genom att ta betalt för dem när de används enligt dig?
Precis ! en snickare tar väl inte betalt för hammare såg mm. Det är ju något de har för att kunna göra sitt jobb.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Märkligt, var har du fått det ifrån?
Det beror på att en CE-märkt produkt får säljas i samtliga EU-länder, men eftersom eluttag är olika i olika länder onfattas elinstallationsmaterial inte av ”CE-märkningslagen” (tror det fortfarande heter varupaketet). Och då får man inte sätta på ett CE-märke.

L Lundanker skrev:
Det handlar om att du inte kan måla fan på väggen och skrocka över "den jävla lurendrejaren till hantverkare" när du inte varit med från början, du går efter hur det gått till enligt den ena parten efter att denne har fått en faktura och ska slanta upp.
Att jag försvarar ts är väl på intet sätt märkligare än att du försvarar firman/upplägget/systemet i egenskap av hantverkare?
Vilket kanske säger mer om dig än om mig?

• Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
L Lundanker skrev:
Därför hjälper man inte såna kunder mer när det gnälls över en sån liten skitfaktura

Deras kostnad för servicebil är ju fasiken nästan gratis

Jag tar ut hyra för maskiner såsom grovdammsugare, dammfälla, bilmaskin. Där jag tar avgift för dammsugarpåsar, slipning av huggmejslar, filter till dammfälla, mm-åtgång av diamantklingor. Det är det du får betala om du hyr maskin av maskinuthyrning.

Så att elektrikern får debitera för användning av ett dyrt instrument är inte konstigt

Skitfsktura?

Den är ETT HUNDRA PROCENT högre än offert.

Skulle du gå och klippa dig och frisören säger 500 och när det är klart så är det 1000 kr.
Skulle du då betala och säga äh det är en skitfaktura.

Det är märkligt att hantverkare alltid tycker det är småpengar när någon annan betalar.

Jag börjar tro att en sockerchock av alla Ahlsell bullar kombinerat med en stor efterfrågan nu när vi haft så låga räntor har gett sånna som dig och bullkungen ett helt omotiverat gudskomplex där vi som kunder ska vara tacksamma och stå med mössan i hand och bara betala vad som än står på fakturan utan att ifrågasätta.

Det enda som är positivt med kommande lågkonjunktur är att sånna som er kommer få stå med mössan i hand

• Gilla
Sir Duke och 5 till
  • Laddar…
Mikael_L
Ojoj, som idag aktiv elektriker så fanns det många godbitar här!
FlugfiskarniJämtland FlugfiskarniJämtland skrev:
Som gammal elektriker har jag fått utstå både det ena och andra via jobb hos privatpersoner.
Ja de brukar hålla på och tramsa med att bjuda på fika och sånt, otroligt störande och oseriöst. Jag är ju där för att jobba, inte fika.

Denna diskussion kring elbutik.se löper fortfarande på vad jag ser här i kommentarerna.
Jaha, och? Det finns kanske någon anledning?

I Sverige gäller elsäkerhetslagen, vilket innebär att endast utbilade personer får arbeta med el, punkt.
Nej, helt fel. Man kan se det två sätt, det ena är att det inte räcker med utbildning, det andra är att det inte finns något krav på utbildning. Men inget mellanting finns som krav. Du får läsa på lite på lagarna innan du uttalar sånt här.

Dessa företag som arbetar med elinstallationer måste betala, skatt, moms, arbetsgivaravgifter, försäkringar etc.
Till skillnad mot alla andra företag som inte lurar upp sina kunder, eller hur tänkte du nu?

Ex Eurotester är ett verktyg man använder för att säkerställa att installationer är säker för att ta i drift,
Nästan rätt i alla fall. Hade du skrivit att den är ett hjälpmedel som ibland är användbart för att kontrollera att installationen är säker hade det varit bättre, det här är lite för komplext för att jag ska orka lära dig mer nu.

290 kr är ganska liten summa för att kunden ska känna sig säker.
Aha, det räcker inte med att anlita en elfirma för att känna sig säker på att elen blev rätt, man måste betala lite extra för just denna säkerhet? Cool affärsidé. Nästan lite som beskyddarpengar.

De hade såklart kunnat ta en vanlig spänningsprovare och kontrollerat att det var 230V i uttaget också utan att ta betalt,
Aha, då blir det plötsligt gratis. Är det för att fluken inte kostar något att köpa? Har du stulit den på något bygge så du nu plötsligt kan vara sååå generös?

men detta gör att jag känner att denna firman är seriös i sitt arbete.
Ärligt talat, är du en gammal elektriker så kan jag lova att DU har åkt ifrån massor med jobb där du inte testat med mer än spänningsprovaren, troligen har du även åkt från en massa jobb utan att mäta något alls.
Jag lovar inte bara äta upp min hatt på detta, utan jag tar även hela kostymen och skorna med.
Förövrigt, JAG är väldigt seriös. Men har jag satt upp ett extra uttag eller kopplat in en spis t.ex. så testar jag spänning och kontinuitet mot skyddsjord med min fluke T150, 3 snabba mätningar, gjort på 10 sekunder, och de räcker.
Ibland trippar jag JFB också, så kommer det dubbel säkerhet på kontinuitetstesten (avslöja fuljordning) och så får kunden en enkel JFB-test och en motionering av JFB på köpet.

Gällande priserna på materialet så är det inte alltid så att det är "kvalitén" man som elektriker vill säkerställa, elbutiks materiel är precis det samma som hos grossisterna. Det är helt enkelt så att om man har ett företag så vill man gå med vinst, det är inte så svårt att förstå? Därför får du betala med via ett elföretag än via elbutik.se,
Nej, inte alls svårt att förstå. Men det behöver dock inte ske via materialförsäljning, jag antar att de flesta elfirmor har en timpenning som ska stå för vinsten.
Ska man tacka nej till jobb som inte innebär att få sälja jobb. Ska jag meddela en kund som vill ha mätarsäkringsbyte eller en felsökning att "Nejdu, det går inte, för då kan jag ju inte sälja något material!"

problemet är bara då att du står med elmateriel som du själv inte får installera, därav finns har elektrikern mer än rätt att ta betalt mer för materialet då denne har rätt utbildning och certifikat.
Men hej ... nu får du förklara logiken i det jag strök under i citatet!

Håller ni på såhär på restaurang också? "Vafalls?!, på restaurangen här bredvid kostar samma maträtt 18 kr mindre?"
Jag ser inte sambanden, du har nu skrivit om vad man får utstå hos privatkunder, om eurotester, om skatt, moms arbg-avgifter, utbildade elektriker osv.
På vilket sätt ser du någon likhet med denna fråga och det du skrivit?

Jag tycker summan för utfört arbete är fullkomligt rimligt.
Det får du väl tycka.
Jag hoppas att alla sådana här hantverkare flockas hos dig, du som tydligen inte har något problem med att bli uppskjörtad.

• Älska
  • Gilla
Bangan och 12 till
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Att jag försvarar ts är väl på intet sätt märkligare än att du försvarar firman/upplägget/systemet i egenskap av hantverkare?
Vilket kanske säger mer om dig än om mig?
Försvarar inte firman mer än att i relation till utfört arbete är det inga konstigheter vad jag kan se på fakturan.

Vad som sagts mellan kund och företag vet varken du eller jag och kunden ger såklart sin version.

Jag tvivlar på att en seriös elfirma skulle ge ett pris på "2000 bil, material, arbetskraft, allt ingår", det låter som ett missförstånd, alternativt har kunden använt sig av offerta och då är det inte konstigt att det går fel :crysmile: vore ju fint om kunden kunde dela med sig av den skrivna offerten på detta storjobb!

L Lundanker skrev:
Försvarar inte firman mer än att i relation till utfört arbete är det inga konstigheter vad jag kan se på fakturan.

Vad som sagts mellan kund och företag vet varken du eller jag och kunden ger såklart sin version.

Jag tvivlar på att en seriös elfirma skulle ge ett pris på "2000 bil, material, arbetskraft, allt ingår", det låter som ett missförstånd, alternativt har kunden använt sig av offerta och då är det inte konstigt att det går fel :crysmile: vore ju fint om kunden kunde dela med sig av den skrivna offerten på detta storjobb!
Storjobb... Du hakar upp dig på det, är det mindre noga att det blir rätt på småjobb tycker du?

• Gilla
Bangan och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
T tomsk skrev:
Exakt vad kostar en kopp kaffe tex.....1 kr att göra....pris ute...20 till 50 kr.....Eller popcorn på bio tex tillverka ngt kr..pris....mycket mer
Tack för upplysningen.
Du kan väl starta en tråd med ditt ämne (som jag ärligt talat inte förstår), så fortsätter vi att här diskutera elfirmor som lurar sina kunder!

• Gilla
FredrikR och 3 till
  • Laddar…
Silly Bear Silly Bear skrev:
Skitfsktura?

Den är ETT HUNDRA PROCENT högre än offert.

Skulle du gå och klippa dig och frisören säger 500 och när det är klart så är det 1000 kr.
Skulle du då betala och säga äh det är en skitfaktura.

Det är märkligt att hantverkare alltid tycker det är småpengar när någon annan betalar.

Jag börjar tro att en sockerchock av alla Ahlsell bullar kombinerat med en stor efterfrågan nu när vi haft så låga räntor har gett sånna som dig och bullkungen ett helt omotiverat gudskomplex där vi som kunder ska vara tacksamma och stå med mössan i hand och bara betala vad som än står på fakturan utan att ifrågasätta.

Det enda som är positivt med kommande lågkonjunktur är att sånna som er kommer få stå med mössan i hand
Har du sett offerten? Det har inte jag, men jag kanske har missat den mellan inläggen.

Och mig behöver du inte oroa dig för, jag har en så pass bra kundkrets så att jag skrattar åt obetydliga privatkunder när dom vill ha hjälp, har dom snålk**arna inte råd att pröjsa faktura på några tusenlappar så kommer dom knappast ha råd att få hjälp framöver;)

X
A Alwaysandforever2012 skrev:
Ja precis! Ska bara lyckas få fram detta till dom, när de inte ens har svarat på mitt mejl i morse..
Nåt som borde ändras på allt sådant här är också faktureringstiden. borde alltid vara 30 dagar så man hinner diskutera saker eller allmänt få tag i dom..
Bestrider du fakturan behöver du inte betala hela i tid. Betala in den rimliga delen i tid men håll inne med delen du bestrider.

Mikael_L
L Lundanker skrev:
Hahaha, så du tror att man kan vågar "ockra" mot större och lojala kunder som man får uppskattning och ett konstant flöde jobb från? Inte jag eller dom jag känner gör det då man vill ha kvar dessa kunder, det handlar om att det inte sitter nån snål jävel med fakturan i handen som börjar jiddra om ett par hundralappar för att "kabeln är billigare på jula.se" eller dylikt.

De få sista gånger då jag gjort jobb åt idiotkunder så har dom fått äta upp att dom strulat.
Jag har stenkoll på timmar och material tack vare min tid-app där jag även får in materialet.

Då ändrar jag givetvis fakturan efter deras påpekanden...för att dom även ska betala för den timmen planering som jag tänkte bjuda på...samt biltullar och andra bilrelaterade utgifter i samband med att jag tittade på jobbet första gången, och tiden när man försöker rädda kundens pissiga planering genom att ringa in mina samarbetspartners så kunden slipper leta andra yrkesgrupper

Sen skickar man dom åt helvete i telefonlistan efter fakturan är betald så får dom aldrig hjälp igen om dom försöker ringa

Det jag menar med resursstarka är etablerade och kvalitetsgivande firmor som har en stabil kundkrets.

Dom är inte intresserade av jobb hos snåla privatare, iallafall inte dom jag haft att göra med.
Du låter som en rolig typ.
Berätta vad din firma heter, så slipper du alla privatpersoner för alla framtid sen, mycket enklare.

• Gilla
Bangan och 6 till
  • Laddar…
L Lundanker skrev:
Har du sett offerten? Det har inte jag, men jag kanske har missat den mellan inläggen.

Och mig behöver du inte oroa dig för, jag har en så pass bra kundkrets så att jag skrattar åt obetydliga privatkunder när dom vill ha hjälp ;)
Varför är ditt antagande mer värt än någon annans?
Är det för att du är elektriker och vet vad saker och ting "ska kosta", när du är ute på jobb?

Mikael_L Mikael_L skrev:
Du låter som en rolig typ.
Berätta vad din firma heter, så slipper du alla privatpersoner för alla framtid sen, mycket enklare.
Tar inga jobb från privatpersoner om du inte fått in det i skallen...jag duckar alla såna jobb

FredrikR FredrikR skrev:
Varför är ditt antagande mer värt än någon annans?
Är det för att du är elektriker och vet vad saker och ting "ska kosta", när du är ute på jobb?
Jag frågade om du sett offerten :rofl:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.