94 787 läst · 585 svar
95k läst
585 svar
Hur många elektriker behövs och hur lång tid tar det att fixa fler eluttag
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 338 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 338 inlägg
Jag arbetar själv på en konsultfirma i databranschen. Det går riktigt bra för oss och det har det gjort i många år nu. Trots har vi självklart inte hundra procent beläggning, det är orimligt att ha en längre tid.
Ibland tar jag med en kollega som vill lära sig mitt specialområde ut till kund, kanske en som är ny i branschen, man kan se hennsom en lärling.
Kunden får betala för "lärlingens" arbete om denne tillför något. Om den bara gör mitt arbete och jag sitter bakom som stöd så betalar självklart inte för två personer. Min nya kollega lär sig saker så att hen kan göra jobb själv sen och dra in pengar till företaget på sikt. Så fungerar det nog på de allra företag i de flesta branscher.
Ett alternativ är ju annars att jag tar med 4-5 kollegor ut till kunden en dag och fakturerar för alla. Klagar kunden så kan jag väl säga att de kostar företaget pengar så vi måste såklart få intäkt för dem. Risken är nog stor att vi inte är välkomna tillbaks. I vårt fall kan vi inte ens säga att privatpersoner är idioter och att det är där problemet ligger. Det är nog inga kunder, privatpersoner eller företag, som är glada åt att betala för att utbilda ett annat företags personal.
Ibland tar jag med en kollega som vill lära sig mitt specialområde ut till kund, kanske en som är ny i branschen, man kan se hennsom en lärling.
Kunden får betala för "lärlingens" arbete om denne tillför något. Om den bara gör mitt arbete och jag sitter bakom som stöd så betalar självklart inte för två personer. Min nya kollega lär sig saker så att hen kan göra jobb själv sen och dra in pengar till företaget på sikt. Så fungerar det nog på de allra företag i de flesta branscher.
Ett alternativ är ju annars att jag tar med 4-5 kollegor ut till kunden en dag och fakturerar för alla. Klagar kunden så kan jag väl säga att de kostar företaget pengar så vi måste såklart få intäkt för dem. Risken är nog stor att vi inte är välkomna tillbaks. I vårt fall kan vi inte ens säga att privatpersoner är idioter och att det är där problemet ligger. Det är nog inga kunder, privatpersoner eller företag, som är glada åt att betala för att utbilda ett annat företags personal.
Sanning med modifikation. Det finns kinesiska produkter som är CE/SE märkta men som aldrig godkänts i Sverige så det fuskas med märkningen.Silly Bear skrev:Ahlsell priser är ett jävla påhitt.
Det värsta är också att elektriker vägrar installera om dom inte får köpa in allt material själv, för att som de så fint kallar det "kvalitetssäkra"
Försökte själv få el indraget i nybyggt garage där jag själv köpt allt material
Endast 1 av 20 firmor jag ringde ville göra det all andra skyllde på att dom inte kunde garantera kvaliten på sakerna.
Allt som säljs i Sverige är väl fan CE märkt så det borde ju inte vara ett problem
Det är exakt samma pris i inköp och skillnaden i om du har framdraget kablage en extra kabel som skall skruvas fast. Om det djävlar ca 5 min extra arbete för jordat. Det jag saknar i frågan här är om kablage var utanpåliggande eller draget i vägg?A Alwaysandforever2012 skrev:
Det beror på om det är infällda rör i väggen eller klamrar utanpåliggande. Är det infällda rör i väggen så är det tusen gånger bättre att vara två där en kan mata på kabel vid ingången och dem andra styr om och matar vidare vid varje dosa där man skall passera och mata ut. Kabel är inte alltid medgörlig.Fairlane skrev:
Bara för upplysningssyfte så är en lärling en färdig utbildad elektriker men som måste arbeta x antal timmar innan har får sitt intyg och därmed får arbeta själv. Det är inte en inkompetent person som står som ett ufo på platsen.Fairlane skrev:Hör av dig till firman och säg att de sagt cirka 2000 kronor, så det får de stå för. De försöker lura er som vissa firmor gör. Det finns inte en elektriker i hela landet som inte klarar av att sätta upp tre uttag själv. De har en lärling med dig, .en det gynnar inte dig i detta fall så du ska inte behöva betala för denne.
Sen kan du gott strunta i vad villaägarenr1 säger. Hen är 100% på hantverkarens sida i samtliga trådar. Om de så fakturerat 20000 för detta enkla jobb så hade hen tagit deras parti.
Mikael_L skrev:
FMikael_L skrev:
Ja jag kanske var för het på gröten.
Ellagen är ju inte detaljstyrd så det finns ju alltid utrymme för tolkning, och det handlar väl om ambitionsnivå i slutändan ute i verkligheten. Kunde du länka inlägget du skrivit om det hela?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 829 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 829 inlägg
J Jonke75 skrev:
Vad tror du själv med tanke på kabeltypen i fakturan i trådstarten?J Jonke75 skrev:Det beror på om det är infällda rör i väggen eller klamrar utanpåliggande. Är det infällda rör i väggen så är det tusen gånger bättre att vara två där en kan mata på kabel vid ingången och dem andra styr om och matar vidare vid varje dosa där man skall passera och mata ut. Kabel är inte alltid medgörlig.
Vilken elfirma drar eqlq i rör?J Jonke75 skrev:Det beror på om det är infällda rör i väggen eller klamrar utanpåliggande. Är det infällda rör i väggen så är det tusen gånger bättre att vara två där en kan mata på kabel vid ingången och dem andra styr om och matar vidare vid varje dosa där man skall passera och mata ut. Kabel är inte alltid medgörlig.
Klart det är utanpåliggande.
Tänk, jag ser myntet från andra sidan och och tänker att de som försvarar TS faktura i den här tråden nog har gått från el-linjen på gymnasiet rätt in på en elfirma och sen jobbat där eller på andra elfirmor hela sin karriär.T tretorna skrev:
Jobbar man som anställd elektriker så läser man fackets tidning och pratar man mycket med sina elektrikerkollegor och andra hantverkare och när det blir diskussion med kunder om fakturor så är det vanligtvis med en privatperson som är helt ny på ämnet elektrikerfakturor och det är normalt inga problem att lura upp kunden i ett träd.
Helt plötsligt sitter man på ett internetforum och försvarar lurendrejerier med någon som 'inte begriper' utan att förstå att stora delar av publiken är ärliga elektriker med decennier i branschen, egenföretagare i renare branscher, inköpare på stora företag, controllers osv.
Det är klart att det blir lite av en utmaning att diskutera prissättning med det tunnelseendet. Men då får man försöka vara ödmjuk inför det och försöka se saken från andra håll.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 152 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 152 inlägg
Ja, förlåt. Jag inser att jag gav intrycket att vi var oense. Det är vi (nog?) inte.S SueCia skrev:
Jag tror att vi är överens om att när man anlitar en hantverkare så ingår normalt sådan som kan förväntas krävas för uppdraget. Om man tar betalt per timme så tar man betalt för den tid uppdraget tar, från det man börjar tills man slutar.
Då tar man inte betalt för dator, programvaror, arbetskläder, skruvmejslar etc. Man kan ta betalt för en bensträckare, men inte för 30 minuter fika på terrassen eller för lunchrasten.
Sen kan man betalt för "specialare" som inhyrd skylift eller andra verktyg som rimligtvis inte ingår i arsenalen.
Man kan ta betalt för en lärling, om lärlingen utför ett arbete. Man skulle till exempel kunna tänka sig att elektrikern är där 4 timmar, tar betalt för fyra timmar och sen får man betala för 1 lärlingstimme om pojkvaskern stod med händerna I byxfickorna och tittade på resten av tiden.